Týden 3
1
OBECNÉ PRAMENY
PRACOVNÍHO A SLUŽEBNÍHO PRÁVA
Rychlý náhled kapitoly
|
Kapitola se věnuje tradičnímu obsahu všech studijních textů
věnujících se právní problematice. Každé právní odvětví disponuje prameny své
právní úpravy. V našem případě se jedná normativní akty upravující
společenské vztahy v oblasti pracovního a služebního práva. Důraz je
kladen na zejména vnitrostátní prameny, když mezinárodní jsou obsahem přednášek
předmětu. Zmíněny jsou zde i historické mezníky předmětné právní úpravy.
Cíle kapitoly
|
Nezbytným předpokladem
každé právní disciplíny je znalost právních předpisů, které jsou předpokladem
vzniku předmětných právních vztahů. K tomu směřuje i obsah této kapitoly.
Seznamuje se
·
základními (prvotními) a
·
podzákonnými právním
právními
předpisy pracovního práva ve veřejné správě.
Klíčová slova kapitoly
|
Právo, prameny, zákony, předpisy, normy, vyhlášky, nařízení,
parlament, senát, veřejná správa, normativní akty, rozhodnutí.
1.1
VNITROSTÁTNÍ HISTORICKÉ MEZNÍKY ZÁKLADNÍCH PRAMENŮ
PRACOVNÍHO PRÁVA
Prvky
pracovního práva se objevují za vlády
Marie Terezie a Josefa II. Tehdejší osvícenství přineslo, mimo jiné i rozvoj
ochranného zákonodárství, které se nejvíce projevilo
v ochraně pracujících dětí, ale i jiných zranitelných sociálních skupin. Prvky
vymezující pracovní právo jsou spojeny s
robotními patenty, které umožňovaly
v omezené míře konat vedle roboty i jinou práci. Například patent z roku 1775
stanovoval délku robotního dne v zimním období na 8 hodin, čímž měl poddaný
částečně možnost konat i jinou práci nebo se věnovat řemeslu.
První významné právní předpisy dotýkající se pracovního práva |
V roce 1804 byla ve Francii naplněna snaha po komplexní kodifikaci
soukromého práva, a to prvním vydáním občanského zákoníku, kterým byl (dosud
platný ve znění novel) napoleonský Code civil Francois (zvaný též Code Napoléon).
Tento zákoník inspiroval přijímání obdobných legislativních děl v dalších
evropských zemích. Pro české země
a pracovní právo má velký význam rakouský Všeobecný
občanský zákoník
(Allgemeines bürgerliches Gesetzbuch, zkratka ABGB) z roku 1811,
jenž na našem území platil do roku 1950 (a v části věnované pracovnímu právu až
do poloviny
šedesátých let). Na území Rakouska platí ABGB dodnes. Svým obsahem byl velmi
rozsáhlým legislativním dílem, když se členil na 3 části, 38 hlav a 1 502
paragrafů. Jeho součástí bylo mimo jiné (např. právo rodinné) i právo pracovní. „Krčilo“ se ovšem
pouze v hl. 26, která obsahovala celkem 24 paragrafů. Ne všechny se ale
týkaly
pracovního práva. V této hlavě byla totiž upravena i smlouva o dílo a
smlouva
nakladatelská.
Všeobecný občanský zákoník prošel
zejména v letech 1914 až 1916
třemi poměrně
rozsáhlými novelizacemi, které se zde obsažených institutů pracovního práva
nijak
zásadně nedotkly.
Po vzniku Československé republiky
v roce 1918 došlo k široké recepci rakousko –
uherského práva, tzv. recepčním zákonem č.
11/1918 Sb. V rámci něho došlo i k recepci ABGB v Čechách (na
Slovensku platilo až do roku 1950 uherské zvykové právo). V části věnované
pracovnímu právu platil až do roku 1965. Za takřka 150 let platnosti ABGB došlo
pouze k dílčím legislativním počinům dotýkajícím se pracovního práva.
Např. v roce 1936 byly samostatně upraveny pracovní poměry redaktorů a
v roce 1949
domovníků.
Rozsáhlá právní rekodifikace, ke které došlo
v 50. letech dvacátého století, poněkud pominula pracovní právo.
V rámci takřka komplexní kodifikace práva v tehdejší
Československé republice nabyl (k 1. 1. 1951) účinnosti zákon č. 141/1950 Sb., občanský zákoník.
Tento právní předpis již ale úpravu
pracovněprávních vztahů neobsahoval
a nečinil tak ani žádný jiný právní předpis z té doby.
K historicky první samostatné kodifikaci
pracovního práva na našem území tak došlo
až zákoníkem práce, který byl ve sbírce zákonů publikován jako zákon č. 65/1965 Sb. Nejvýznamnější
novelizace tohoto zákona proběhla na
konci osmdesátých let minulého století (období tzv. perestrojky).
K návrhu vládního zákona proběhla takřka všelidová diskuze, jejímž
výstupem bylo takřka 150 000 připomínek. V jejich důsledku došlo
např. ke stanovení dvouměsíční výpovědní
lhůty, a to jak pro organizaci, tak pro pracovníka, dále se prodloužila zkušební doba na 3 měsíce, dohoda o provedení práce byla omezena na
100 hodin, byly rozšířeny výpovědní
důvody i důvody pro okamžité zrušení pracovního poměru.
Význam společenských změn, nastartovaných v
listopadu 1989, měl samozřejmě dopad
i na obsah pracovněprávních vztahů a potažmo i na zákoník práce. Zákon č. 105/1990 Sb. vytvořil podmínky
soukromého podnikání, které bylo samozřejmě spojeno s možností zaměstnávat
zaměstnance. Na to reagovalo nařízení vlády č. 121/1990 Sb., o pracovněprávních
vztazích při soukromém podnikání občanů. V té době tedy platila fakticky
dvoukolejnost v úpravě pracovněprávních vztahů. Ta byla odstraněna až
v roce 1994. Posléze se v samostatných zákonech upravily mzdy a
cestovní náklady. V roce 1991
se poprvé uzákonila tzv. minimální mzda (tehdy ve výši 2 000 Kčs měsíčně).
Z pracovníků se stali zaměstnanci a z organizací zaměstnavatelé. Ve znění
rozsáhlých novel se zákoník práce z roku 1965 zachoval až do konce roku
2006, když 1. 1. 2007
nabyl účinnosti historicky druhý samostatný kodex upravující základní instituty
pracovněprávních vztahů, a to zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, který
ovšem
prochází soustavným novelizačním procesem (viz. dále).
1.2
PRAMENY PRACOVNÍHO PRÁVA
Prameny
pracovního práva mají různé formy, a to zejména:
·
normativních právních aktů, tj.
ústavních zákonů, právních předpisů ES, zákonů, nařízení vlády, vyhlášek
ministerstev, zejména pak Ministerstva práce a sociálních věcí,
·
normativních smluv, tj.
-
mezinárodních
smluv, upravujících zejména sociální práva občanů,
-
kolektivních
smluv, specifikujících některé pracovní, mzdové a jiné podmínky mezi svými
smluvními stranami,
·
interních normativních aktů – vnitřních
předpisů (§ 305), pracovních řádů (§ 306),
·
individuálních normativních aktů - rozhodnutí
soudů.
Z hlediska svého
původu dále rozlišujeme mezinárodní
a vnitrostátní prameny
práva.
1.3
MEZINÁRODNÍ PRAMENY
Zejména po druhé světové válce bylo
přijato velké množství mezinárodních
smluv, které patří k základním pramenům pracovního práva. Cílem a smyslem
těchto smluv je ovlivnit vnitřní zákonodárství jednotlivých států a zaručit tak
v nich, pokud možno na stejné
úrovni, základní sociální práva občanů.
Na tomto místě je nezbytné
připomenout, že podle čl. 10 Ústavy ČR (Ústavní zákon
č. 1/1993 Sb.) jsou vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci
dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, součástí právního
řádu. Stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se
mezinárodní smlouva. To znamená, že v ČR ratifikované a vyhlášené mezinárodní
smlouvy jsou závazné a mají přednost před
vnitrostátními zákony.
Organizace spojených národů
Všeobecná deklarace lidských práv |
Před vymezením závazných pramenů
mezinárodního práva dotýkajících
se pracovněprávních vztahů je třeba se zmínit o nezávazné deklaraci, která není
mezinárodní smlouvou, nicméně má pro svou mravní sílu obrovskou váhu (nepřímý
pramen práva). Jedná se o Všeobecnou deklaraci lidských práv přijatou VS OSN v prosinci 1948, nikoliv
jako mezinárodní smlouvu,
ale jako deklaratorní rezoluci (mravní kodex).
Deklarace obsahuje výčet nejvýznamnějších lidských práv včetně práv na úseku
vztahů pracovních a sociálních. Tak je tomu např. v těchto článcích:
čl. 23 |
- |
právo na práci bez jakékoliv diskriminace,
právo na svobodnou volbu zaměstnání, právo na spravedlivé a uspokojivé
pracovní podmínky, právo na ochranu proti nezaměstnanosti, nárok na stejný
plat za stejnou práci, právo zakládat odborové organizace a přistupovat
k nim apod., |
čl. 24 |
- |
právo na odpočinek a zotavení, právo na
placenou dovolenou apod., |
čl. 25 |
- |
právo na životní úroveň schopnou zajistit
zdraví a blahobyt občana včetně jeho rodiny, tj. potravu, šatstvo, bydlení,
lékařskou péči |
K závazným
pramenům pracovního práva OSN vydaných ve
formě mezinárodních smluv (přímé prameny
práva) se řadí:
- Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech
- Mezinárodní pakt o občanských a politických právech
Oba byly schváleny Valným shromážděním OSN v roce 1966. Naším státem
pak byly ratifikovány a publikovány ve Sbírce zákonů č. 120/1976 Sb.
Rada Evropy[1]
- Evropská sociální charta Rady Evropy
Byla přijata Radou Evropy v roce 1961 s účinností od roku 1965.
Publikována
byla pod č. 14/2000 Sbírky
mezinárodních smluv.
Mezinárodní organizace práce
K dalším mezinárodním
pramenům pracovního práva patří také úmluvy
Mezinárodní organizace práce (MOP), které přijímá její vrcholný orgán –
Mezinárodní konference práce.
V souvislosti s novelou předchozího
zákoníku práce (ZP) č. 155/2000 Sb. je možno se
zmínit o
úmluvách, které byly přetransformovány i do
současného zákoníku práce. Byly to zejména:
·
Úmluva MOP č. 26, o způsobech stanovení
minimální mzdy
·
Úmluva MOP č. 29, o nucené nebo povinné
práci (publikovaná pod č. 506/1990 Sb.)
·
Úmluva MOP č. 87, o právu sdružovat se a o
ochraně práva odborově se organizovat
·
Úmluva MOP č. 100, vymezující zásadu
stejného odměňování mužů a žen za stejnou práci
·
Úmluva MOP č. 111, o zákazu diskriminace
v zaměstnání a povolání, která byla
publikována pod č. 465/1990 Sb.
Evropská unie
Normotvorba EU spočívá ve vydávání nařízení
a směrnic. V oblasti pracovního práva
je možno konstatovat, že je poměrně aktivní, což vychází z potřeby jisté
unifikace
pracovněprávních podmínek občanů EU. Zákoník práce obsahuje přímo uvádí
v předmětu své činnost, že
zapracovává právní předpisy EU a pod čarou vyjmenovává takřka
30 nařízení a směrnic, které to jsou.
Obecně vnitrostátní prameny práva rozlišujeme na:
- prvotní normativní akty, kam na úseku pracovního práva
řadíme zejména Listinu základních práv a svobod, zákoník práce, občanský
zákoník, zákon o zaměstnanosti apod. (viz. dále);
- podzákonné normativní akty, tj. zejména nařízení vlády a
prováděcí vyhlášky
ministerstev a jiných ústředních správních úřadů.
Ústava ČR
Na ústavní úrovni je vymezena veřejná služba
v první řadě v ustanovení čl. 79 odst. 2 Ústavního zákona č. 1/1993 Sb.,
Ústava ČR (dále Ústava) takto :
„Právní poměry státních zaměstnanců v ministerstvech a jiných správních
úřadech upravuje zákon“.
Z principů demokratického právního státu navíc
vyplývají ústavní principy veřejné
služby:
Ø
úcta k právům a svobodám člověka,
Ø
uplatňování veřejné moci jako služby občanům,
Ø
princip rovnosti a zákaz diskriminace,
Ø
rovnost v přístupu k veřejným funkcím.
Listina základních práv a svobod
(LZPS)
Tato součást ústavního pořádku
byla schválena již Federálním shromážděním tehdejší ČSFR jako Ústavní zákon č.
23/1991 Sb.. Po vzniku České republiky byla opětovně schválena usnesením
předsednictva ČNR pod č. 2/1993 Sb..
Z
hlediska pracovního práva jsou nejvýznamnější ustanovení čl. 9, čl. 26 až 30
LZPS.
Čl. 9
odst. 1 - Nikdo nesmí být podroben nuceným
pracím nebo službám.
odst. 2 - Ustanovení odstavce 1 se
nevztahuje na:
a) práce ukládané podle zákona osobám ve výkonu
trestu odnětí svobody nebo osobám vykonávajícím jiný trest nahrazující trest
odnětí svobody,
b) vojenskou službu nebo jinou službu
stanovenou zákonem namísto povinné vojenské služby,
c) službu vyžadovanou na základě zákona
v případě živelných pohrom, nehod nebo jiného nebezpečí, které ohrožuje
životy, zdraví nebo značné majetkové hodnoty,
d) jednání uložené zákonem pro ochranu života,
zdraví nebo práv druhých.
Čl. 26
odst. 1 - Každý má právo na svobodnou volbu
povolání a přípravu k němu, jakož i právo podnikat a provozovat jinou
hospodářskou činnost.
odst.
2 - Zákon může stanovit podmínky a omezení pro výkon určitých povolání
nebo
činností.
odst. 3 - Každý má právo získávat prostředky
pro své životní potřeby prací. Občany, kteří toto právo nemohou bez své viny
vykonávat, stát v přiměřeném rozsahu hmotně zajišťuje, podmínky stanoví
zákon.
odst. 4 - Zákon může stanovit odchylnou
úpravu pro cizince.
Čl. 27
odst. 2 - Odborové organizace vznikají
nezávislé na státu. Omezovat počet odborových orga-nizací je nepřípustné,
stejně jako zvýhodňovat některé z nich v podniku
nebo v odvětví.
nepřísluší soudcům, prokurátorům,
příslušníkům ozbrojených sil
a příslušníkům ozbrojených sborů.
Z hlediska výkonu
veřejné služby je třeba zmínit, že podnikat a právo zakládat a sdružovat
se v stávku.
■ Příslušníci bezpečnostních
sborů a ozbrojených sil navíc mohou mít zákonem zakázáno sdružování v odborových
organizacích, Vybrané navazující a doplňující
právní předpisy pracovního právq
Prvotní
normativní akty |
·
Zákon
č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů,
(úplné znění zákon č. 25/2007 Sb.) upravuje
kolektivní vyjednávání mezi příslušnými odborovými organizacemi a
zaměstnavateli za případné součinnosti státu, jehož cílem je uzavření
kolektivní smlouvy. Upravuje náležitosti kolektivní smlouvy a postup při
uzavírání kolektivních smluv, kolektivní spory, stávku ve sporu o uzavření
kolektivní smlouvy aj. ·
Zákon
č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů – upravuje zabezpečování státní politiky
zaměstnanosti, jejímž cílem je dosažení plné zaměstnanosti a ochrana proti
nezaměstnanosti, rovné zacházení a zákaz diskriminace při uplatňování práva
na zaměstnání, činnost úřadů práce a jejich působnost, posuzování
zdravotního stavu fyzických osob a součinnost zdravotnických zařízení při
posuzování jejich zdravotního stavu, právo na zaměstnání. ·
Zákon
č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti
zaměstnavatele, ve znění pozdějších předpisů. ·
Zákon
č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, ·
Zákon
č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších právních
předpisů, který upravuje zřízení a
postavení orgánů inspekce práce jako kontrolních orgánů na úseku ochrany
pracovních vztahů a pracovních podmínek, působnost a příslušnost orgánů
inspekce práce, dále práva a povinnosti při kontrole a sankce za porušení stanovených
povinností. ·
Zákon
č. 198/2009 Sb., o rovném
zacházení a o právních prostředcích před diskriminací a o změně některých
zákonů (antidiskriminační zákon) ·
Zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti ·
Zákon č. 187/2006 Sb,.o
nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje nemocenské pojištění pro případ
dočasné pracovní neschopnosti, nařízené karantény, těhotenství a mateřství,
ošetřování člena rodiny nebo péči o něj a organizaci a provádění pojištění.
Prováděním pojištění se rozumí též posuzování zdravotního stavu pro účely
pojištění. ·
Zákon č. 100/1988 Sb., o
sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, který zaručuje
právo na sociální zabezpečení všem občanům. Dávky sociálního zabezpečení
jsou poskytovány státem a nepodléhají zdanění. Právo na dávky sociálního
zabezpečení nezaniká uplynutím času.
|
Podzákonné
normativní akty |
·
Nařízení vlády č. 309/2006 Sb., o
dalších požadavcích v BOZP v pracovněprávních vztazích. ·
Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o
platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě. (změněno nařízením vlády č. 381/2010 Sb. – dvě platové stupnice pedagogických
pracovníků) ·
Nařízení vlády č. 565/2006 Sb., o
platových poměrech vojáků z povolání. ·
Nařízení vlády č. 567/2006 Sb., (změněno
NV 273/2018 Sb.) o minimální mzdě, ·
Nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým
se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých překážek v práci. ·
Nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o
bližších minimálních požadavcích na BOZP ·
Nařízení vlády č. 595/2006
Sb., o způsobu výpočtu základní
částky, která nesmí být sražena povinnému z měsíční mzdy při výkonu
rozhodnutí a o stanovení částky, nad kterou je mzda postižitelná srážkami
bez omezení (nařízení o nezabavitelných částkách). ·
Nařízení vlády č. 366/2007
Sb., o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku
po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání, o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní
neschopnosti nebo při invaliditě ·
Vyhláška č. 333/2018Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních
motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot
pro účely poskytování cestovních náhrad. |
Vztah
zákoníků práce a občanského zákoníku
Ve vztahu uvedených právních předpisů se uplatňuje zásada
subsidiarity (nikoliv delegace), která je zdůrazněna v níže uvedeném
ustanovení ZP, takto
Zákoník práce § 4
Pracovněprávní vztahy se řídí tímto zákonem; nelze-li použít tento
zákon, řídí se občanským zákoníkem, a to vždy v souladu se základními zásadami
pracovněprávních vztahů.
Delegační princip |
Již Ústavní soud přispěl
svým nálezem ke změně dotýkající se předchozí aplikace
delegačního principu v zákoníku
práce. Učinil tak před novelou zákoníku práce
k 1. 1. 2012 zrušením tehdejšího znění § 4, který upravoval
vzájemný vztah zákoníku práce a občanského zákoníku na základě principu
delegace. Podle něj bylo možno použít ustanovení občanského zákoníku pouze
pokud na něj zákoník práce přímo odkazoval. Ústavní soud dospěl k závěru, že
metoda delegace použitá v tehdejším znění
§ 4 podpůrné uplatnění občanského zákoníku v pracovněprávních vztazích
podstatně omezila, čímž do jisté míry zpřetrhala základní funkční vazby k
soukromému právu,
a současně vnesla do pracovněprávních vztahů značnou míru nejistoty. V
souvislosti
se zrušením tehdy platného § 4 vztah zákoníku práce a občanského zákoníku
využíval
a i nadále bude využívat principu subsidiarity (podpůrnosti),
tj. podpůrného použití občanského zákoníku i na pracovněprávní vztahy.
V souladu
s tímto principem se pracovněprávní vztahy nadále řídí zákoníkem práce.
Není-li však možno použít zákoník práce, řídí se tyto vztahy občanským
zákoníkem,
ale vždy v souladu se základními zásadami pracovněprávních
vztahů.
Občanský zákoník ve svém ustanovení § 2401 výslovně stanoví, že
Ø
pracovní poměr,
jakož i práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele
z pracovního poměru, upravuje jiný zákon (zákoník práce) a
Ø
totéž platí
v rozsahu stanoveném jiným zákonem o smlouvách o výkonu závislé
práce, zakládajících mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem obdobný
závazek,
tzn. výkon závislé práce.
Je tedy jasné, že i po
nabytí účinnosti občanského zákoníku se tento na pracovněprávní vztahy
použije až tehdy, jestliže uvedenou
problematiku zákoník práce
neobsahuje. V souladu
s ustanovením § 4 občanského zákoníku přitom není nutná žádná speciální
právní úprava ani žádný zvláštní odkaz na možné použití občanského zákoníku.
PŘEHLED
NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH
USTANOVENÍ OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU
S PŘÍMÝM |
|
1.5
PRACOVNÍ
A SLUŽEBNÍ POMĚR VE VEŘEJNÉ SLUŽBĚ
Jak bylo již výše uvedeno relevantními právními
předpisy upravujícími postavení
úředníků jsou :
Zákon
č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění pozdějších předpisů
Specifika přijetí zákoníku práce |
Specifikou tohoto zákona je, že byl původně vyhlášen
ve Sbírce
zákonů dne 28. května 2002 jako zákon č. 218/2002 Sb., o
službě státních zaměstnanců ve správních úřadech
a o odměňování těchto zaměstnanců a ostatních zaměstnanců ve správních úřadech,
ve znění pozdějších předpisů (·
Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě (systematika) |
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Zákon č. [2]
byl hlavním důvodem jeho přijetí zánik
okresních úřadů k 31.12.2002, ze kterého vyplývá "zvýšená
důležitost úpravy postavení úředníků územních samosprávných celků pro kvalitu
výkonu veřejné správy", přičemž "přínosy reformy územní veřejné
správy pro občany by byly podstatným způsobem
znehodnoceny, pokud by úředníci územních samosprávných celků nebyli dostatečně
odborně zdatní a pokud by nebyly posíleny právní záruky jejich
nestrannosti." V obecné části důvodové zprávy se dále říká, že "hlavním cílem návrhu zákona
o úřednících
územních samosprávných celků je zajištění kvalitního, efektivního
a nestranného výkonu veřejné správy v území. Předpokladem k tomu
je profesionalizace úředníků samospráv. Profesionalizací se rozumí zvýšené
nároky na jejich odbornost, stanovení povinností
odpovídajících charakteru jejich práce a poskytnutí záruk
a kompenzací,
které by vyvažovaly rozšířené nároky a povinnosti."
Zákon o úředních územních samosprávných celků, je zákonem speciálním k zákoníku práce a užije se přednostně tam, kde má speciální úpravu, a to především pro vznik,
trvání a zánik pracovního poměru úředníků obcí a krajů. V případech, kdy zákon
o úřednících územních samosprávných celků odchylku neobsahuje, použije se zákoník práce. Cílem speciální (zvláštní) právní úpravy je chránit právní postavení úředníků při výkonu veřejné správy ve vztahu k voleným orgánům územních samosprávných celků.
V případě, že se bude jednat o zaměstnance územních samosprávných celků, kteří
nenaplňují znaky úředníka, řídí se úprava jejich pracovního poměru v celém rozsahu
zákoníkem práce.
ZÁKON č. 312/2002 Sb.,
o úřednících územních samosprávných celků |
ČÁST PRVNÍ -
ÚŘEDNÍCI ÚZEMNÍCH SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ § 1 - § 43
ČÁST
DRUHÁ - Změna zákoníku práce § 44 ČÁST
TŘETÍ - Změna obchodního zákoníku § 45 ČÁST
ČTVRTÁ - Změna zákona o hlavním městě Praze § 46 |
1.6
1.6
INTERNÍ
NORMATIVNÍ AKTY
Oproti obecně závazným právním
předpisům, k jejichž základním znakům patří obecnost, interní normativní
akty tento znak postrádají. Jejich závaznost směřuje vždy do konkrétní
organizační struktury (interní) a zavazují tak pouze subjekty, které jsou její
součásti.
■ V případě pracovního práva k nim patří zejména kolektivní smlouvy a vnitřní
předpisy (pracovní řády).
■ Ve služebním poměru sem patří
zejména kolektivní dohody a služební řády.
Kolektivní smlouva (dohoda[3])
Postup při uzavírání kolektivní
smlouvy, včetně řešení sporů mezi smluvními stranami, upravuje zákon č. 2/1991
Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů.
Pro kolektivní smlouvy i kolektivní
dohody platí tyto podmínky
► Za zaměstnance ji smí uzavřít pouze odborová
organizace. ► Odborová organizace je uzavírá také za
zaměstnance, kteří nejsou odborově organizováni. Působí-li u zaměstnavatele
více odborových organizací, musí zaměstnavatel
jednat o uzavření se všemi odborovými organizacemi; ► Je možné v nich
upravit práva zaměstnanců v pracovněprávních vztazích, jakož ► Mohou je uzavřít zaměstnavatel nebo více
zaměstnavatelů, nebo jedna nebo více organizací zaměstnavatelů na straně
jedné a jedna nebo více odborových organizací na straně druhé. ► Odborové organizace vystupují a jednají s
právními důsledky pro všechny zaměstnance
společně a ve vzájemné shodě, nedohodnou-li se mezi sebou ► Může být uzavřena na dobu určitou nebo na dobu neurčitou. Je-li uplynutí doby
podle věty první vázáno na splnění podmínky, musí smlouva/dohoda obsahovat
nejzazší dobu její účinnosti. Kolektivní smlouvu/dohodu je možné písemně vypovědět nejdříve po uplynutí
6 měsíců od data její účinnosti. Výpovědní doba činí nejméně 6 měsíců a začíná prvním dnem měsíce
následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně. Při zániku smluvní strany jednající za zaměstnance skončí účinnost smlouvy/dohody
nejpozději posledním dnem následujícího kalendářního roku. ► Zaměstnanec má právo předkládat smluvním
stranám podněty ke kolektivnímu
vyjednávání a má právo být informován o průběhu tohoto vyjednávání. ► Musí být uzavřena písemně a podepsána smluvními stranami na téže listině. ► Smluvní strany jsou povinny
s obsahem seznámit zaměstnance
nejpozději do 15 dnů od jejího uzavření. Zaměstnavatel je povinen
zajistit, aby byla kolektivní smlouva/dohoda přístupná všem jeho
zaměstnancům. ► Postup při
uzavírání, včetně řešení sporů mezi smluvními stranami se řídí zákonem
upravujícím kolektivní vyjednávání.
|
Dále pro kolektivní smlouvu/dohodu
platí (od počátku roku 2014), že
Ø
ji není možné nahradit jinou smlouvou,
Ø
není možné se domáhat ani její relativní neúčinnosti,
Ø není možné ji
zrušit odstoupením jedné ze smluvních stran; sjednají-li si smluvní strany
právo odstoupit od kolektivní smlouvy, nepřihlíží se k tomu.
Služební předpisy (§ 11 zákona o
státní službě)
Služební předpisy je obdobou
pracovního řádu vydávaného podle zákoníku práce, zejména v nepodnikatelské
sféře. Jedná se o předpisy vydávané pouze správními
úřady a jeho obsahem je stanovení
organizačních věci služby. Jsou závazné
Ø jak pro
státní zaměstnance,
Ø
tak
pro zaměstnance v pracovním poměru, kteří vykonávají činnosti a osoby
ve služebním poměru podle jiného zákona, které jsou zařazené k výkonu práce ve
služebním úřadu.
Služební předpisy jsou oprávněni
vydávat
·
náměstek pro státní
službu,
·
státní tajemník,
·
vedoucí služebního
úřadu.
Služební předpis musí být vydán
v písemné formě a nesmí být v
rozporu s
q právním
předpisem nebo
q služebním
předpisem vydaným
■ služebním orgánem v
nadřízeném služebním úřadu nebo
■ náměstkem pro státní službu.
Služební úřad je povinen zajistit, aby osoby, pro které jsou služební
předpisy závazné, byly
s nimi náležitě seznámeny a měly k nim
zajištěn přístup. Dále je povinností služebního orgánu, aby
vedl přehled platných služebních
předpisů a aktualizoval jej.
Je-li služební předpis v rozporu s právním předpisem a má-li
příslušný služební úřad nadřízený služební úřad, vyzve služební orgán v nadřízeném služebním úřadu příslušný
služební orgán ke zjednání nápravy a
současně pozastaví účinnost takového služebního předpisu. Účinnost
služebního předpisu je pozastavena dnem doručení rozhodnutí
služebního orgánu v nadřízeném služebním úřadu o pozastavení účinnosti
služebního předpisu příslušnému služebnímu orgánu. Služební orgán v nadřízeném
služebním úřadu v rozhodnutí současně stanoví
přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy.
Zjedná-li příslušný služební orgán
nápravu ve stanovené lhůtě, služební orgán v nadřízeném služebním úřadu své
rozhodnutí o pozastavení účinnosti služebního předpisu zruší neprodleně poté,
co obdrží sdělení příslušného služebního orgánu o zjednání nápravy, jehož
přílohou je i opatření příslušného služebního orgánu, kterým byla zjednána
náprava.
Nezjedná-li příslušný služební orgán
nápravu do 30 dnů od doručení výzvy,
služební orgán
v nadřízeném služebním úřadu takový služební předpis zruší a o rozhodnutí o zrušení služebního předpisu informuje příslušný
služební orgán.
1.7
OSTATNÍ
PRAMENY
Výčet pramenů pracovního práva je možno
doplnit i o další normativní akty s dopadem v oblasti pracovního
práva. Jsou jimi např. ty části technických norem, které se
dotýkají bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Zmínit je možno i nálezy Ústavního soudu, které sice netvoří právo, ale
mohou zrušit zákony nebo jejich jednotlivá ustanovení, jsou-li v rozporu
s ústavním zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR.
Často
se za pramen pracovního práva považují i tzv. dobré mravy, které
sice rozhodně nepatří k právním normám, nicméně jako normy morální musí být
aplikovány, pokud
to přikazuje právní předpis. Jsou-li tedy dobré mravy vyžadovány právní
předpisem (pramenem práva), pouze tehdy získávají normativní sílu.
Příklady
„Za škodu
odpovídá i zaměstnanec, který ji způsobil úmyslným jednáním proti dobrým mravům“. (§ 261 odst. 1 ZP)
„Zaměstnavatel odpovídá zaměstnanci za škodu, která
mu vznikla při plnění pracovních úkolů
nebo
v přímé souvislosti s ním porušením právních povinností nebo úmyslným jednáním proti dobrým mravům“. (§ 265 ZP)
1.8
VZTAH ZÁKONÍKU PRÁCE, ZÁKONA O STÁTNÍ SLUŽBĚ A ZVLÁŠTNÍCH PRÁVNÍCH
PŘEDPISŮ
Princip subsidiarity |
Prameny pracovního práva jsou vedle výše uvedených (zejména služebního
zákona
a zákona o úřednících) dále zvláštní právní předpisy, které upravují
pracovněprávní
vztahy určitých profesí. Vztah zákoníku práce a těchto zvláštních předpisů,
s výjimkou služebního zákona) je vztahem obecným (ZP) a zvláštním,
přičemž přednost před
obecnou právní úpravou pracovně-právních vztahů provedenou ZP mají vždy tyto
zvláštní právní předpisy (princip subsidiarity).
Takovými zvláštními právními předpisy
jsou např.:
·
pedagogičtí
pracovníci:
-
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon), ve znění pozdějších
předpisů,
-
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických
pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
- Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví
pracovní řád pro zaměstnance škol
a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže
a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí.
·
akademičtí pracovníci:
-
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o
změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o vysokých
školách)
Dále též :
·
Zákon č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích, ve znění
pozdějších předpisů
·
Zákon č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství, ve
znění pozdějších předpisů
· Zákon
č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů,
ve znění pozdějších předpisů
· Zákon č. 221/1999 Sb., o služebním
poměru vojáků z povolání, ve znění pozdějších předpisů
[1] Rada
Evropy(anglicky Council of Europe, CoE) je mezivládní organizace
sdružující v současné době 47 zemí. Členství je otevřené všem evropským zemím,
které akceptují a zaručují právní stát, základní lidská práva a svobodu pro své
občany. Československo vstoupilo do Rady Evropy roku 1991 a do konce roku 1992
ratifikovalo 22 mezinárodních smluv, sjednaných v rámci Rady Evropy, včetně
většiny smluv lidskoprávních. Rada Evropy má od roku svého založení 1949 sídlo
ve Štrasburku, stejně jako její nejznámější instituce Evropský soud pro lidská
práva.
[2] sněmovní
tisk 1162, III. volební období
[3] V podmínkách státní služby má naprosto stejné postavení kolektivní dohoda, kterou je možné upravit práva státních zaměstnanců, jakož i
práva a povinnosti stran této dohody. Postup při uzavírání kolektivní dohody,
jakož i řešení kolektivních sporů se řídí zákonem o kolektivním vyjednávání.
Platnost a účinnost kolektivní dohody se řídí zákoníku práce (§ 26).