Týden 12
1
SKONČENÍ
PRACOVNÍHO A SLUŽEBNÍHO
POMĚRU
Rychlý náhled kapitoly
|
Text kapitoly přímo navazuje na předchozí a provádí výklad
problematiky zániku pracovního a služebního poměru, tedy jejich poslední fázi.
Jedná se o problematiku těšící se značné publicitě, která je věnována
problematice mobility pracovních sil. Zákonné limity zániku, zejména pracovního
poměru, jsou často zmiňovány jako nástroj umožňující omezování zmiňované
mobility.
Cíle kapitoly
|
Předchozí náhled do kapitoly zdůvodňuje potřebu náležitého
pochopení příčin a důsledku zákonem vymezených důvodu skončení pracovního
poměru, zejména ze strany zaměstnavatele. Pozornost je v textu věnována i
podmínkám, které zaměstnavatel musí splnit, hodlá-li jednostranně ukončit
pracovní poměr. Nenaplnění těchto podmínek má totiž často za následek řadu
právních sporů vedených před soudy o neplatnost rozvázání pracovního poměru.
Důslednou znalostí podmínek skončení pracovního a služebního poměru mohou
studenti ve své následující praxi těmto problémů předcházet.
Klíčová slova kapitoly
1.1
OBECNÁ
USTANOVENÍ
Na rozdíl od změny pracovního nebo
služebního poměru znamená jeho skončení
zánik celého právního vztahu mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.
Skončení pracovního a služebního poměru
je nepochybně velmi citelným zásahem
do oblasti hmotného zabezpečení,
sociálního statutu a integrity každého zaměstnance (pracovníka). Právní
úprava proto zajišťuje zaměstnanci ochranu před jednostranným skončením pracovního nebo služebního poměru ze strany
zaměstnavatele. Činí tak např.:
-
taxativním výčtem důvodů, kterými je zaměstnavatel vázán,
-
v pracovním poměru pak i
▪ stanovením ochranné doby, ve které nelze se zaměstnancem
rozvázat pracovní poměr jednostranně (§
53),
▪ rozsáhlým vymezením povinností zaměstnavatele (§62 ZP) v případě
hromadného
propouštění .
▀
Zákoník práce vymezuje právní skutečnosti, které mohou pracovní poměr zaměstnanců
vč. úředníků územně samosprávných celků ukončit.
V literatuře se objevuje řada
různých způsobů jejich členění. Zde je uvedeno členění
podle:
a) objektivní
právní události, která nastane:
-
uplynutím sjednané doby (pracovní poměr na dobu
určitou),
-
smrtí zaměstnance nebo jeho prohlášení za
mrtvého
-
uplynutím doby povolení k zaměstnávání
cizince.
b) subjektivního právního jednání, které může nastat jako:
-
dvoustranné
právní jednání, např. uzavření dohody o rozvázání pracovního poměru,
-
úřední
rozhodnutí, kterými jsou pravomocná rozhodnutí soudu nebo cizinecké policie
- o vyhoštění,
- o odnětí povolení
k pobytu,
-
jednostranné
právní jednání ve formě:
- výpovědi z pracovního poměru,
- okamžitého zrušení pracovního poměru,
- zrušení pracovního
poměru ve zkušební době.
V
aplikační praxi je zapotřebí mezi jednotlivými způsoby rozvázání pracovní doby
rozlišovat, neboť každý z nich má svá specifika.
▀ Zákon o státní službě umožňuje
skončit služební poměr
a) objektivní
právní události, která nastane:
■ uplynutím sjednané doby (služební poměr na dobu určitou),
■ smrtí státního zaměstnance nebo jeho prohlášením za mrtvého ■ ze zákona
b) subjektivního právního jednání, které může nastat :
■ rozhodnutím služebního orgánu
■ na základě žádosti státního
zaměstnance
SROVNÁNÍ PRÁVNÍCH SKUTEČNOSTÍ UMOŽŇUJÍCÍCH |
OBJEKTIVNÍ PRÁVNÍ UDÁLOST |
PRACOVNÍ POMĚR |
SLUŽEBNÍ POMĚR |
●
uplynutím sjednané doby ●
smrtí zaměstnance nebo jeho pro-hlášení za mrtvého ●
uplynutím doby povolení k za-městnávání cizince. |
●
uplynutím sjednané doby ● smrtí státního zaměstnance nebo jeho
prohlášením za mrtvého
● ze zákona (viz dále – skončení
služebního poměru)) |
SUBJEKTIVNÍ PRÁVNÍ JEDNÁNÍ V případě
rozhodnutí služebního orgánu skončí služební poměr uplynutím doby uvedené v
rozhodnutí; tato doba počíná plynout ode dne nabytí právní moci rozhodnutí
a činí v případě ▪
podle písm. a) a d) 10 dnů,
▪ podle písm. b) a c) 60 dnů. |
PRACOVNÍ POMĚR |
SLUŽEBNÍ POMĚR |
● dvoustranné
právní jednání, např. uzavření dohody o rozvázání pra-covního
poměru, ● úřední
rozhodnutí, kterými jsou pravomocná rozhodnutí soudu nebo cizinecké
policie - o vyhoštění, - o odnětí povolení k pobytu, ●jednostranné
právní jednání ve for-mě: -výpovědi z pracovního poměru, -okamžitého zrušení pracovního poměru, -zrušení pracovního poměru ve zku-šební
době. |
●
rozhodnutím služebního orgánu a) nesplňuje-li státní zaměstnanec
požadavek občanství členského státu Evropské unie nebo občanství státu,
který je smluvním státem Dohody o Evropském hospodářském prostoru, b) jestliže 2 po sobě jdoucí služební hodnocení
státního zaměstnance obsahují závěr o tom, c) nesplňuje-li státní zaměstnanec
bez zavinění služebního úřadu jiný předpoklad potřebný d) uplynula-li marně doba, po
kterou byl státní zaměstnanec zařazen mimo výkon služby |
1.2
SKONČENÍ
UPLYNUTÍM SJEDNANÉ DOBY
Skončení pracovního nebo služebního
poměru uplynutím sjednané doby vyžaduje v případě
● pracovního poměru předchozí
dohodu zaměstnance a zaměstnavatele,
na jakou dobu poměr uzavírají,
●
služebního poměru nepůjde o
předchozí dohodu, ale jednostranné rozhodnutí služebního
úřadu o době výkonu služby.
Nenastanou-li v průběhu trvání poměru
okolnosti, umožňující jeho zánik z jiných důvodů (skončení pracovního poměru ve
zkušební době), skončí poměr uplynutím
sjednané doby.
Toto je marginálie |
Z důvodu případného zpochybnění doby, co
do její určitosti, je zapotřebí ji ve smlouvě
či rozhodnutí sjednat nebo určit co nejpřesněji (např. do konce měsíce května
příslušného roku, do konce prvního pololetí roku …….). Zcela mimo pochybnost je
však uvedení konkrétního dne, jehož
uplynutím předmětný poměr končí.
Změny doby trvání pracovního a služebního
poměru
Podle zákoníku práce je možné, aby se pracovní poměr, uzavřený na dobu
určitou, plynule změnil na pracovní poměr
na dobu neurčitou. Bude tomu tak tehdy, pokračuje-li zaměstnanec po
uplynutí sjednané doby s vědomím
zaměstnavatele dále v konání sjednané práce a nebylo-li dohodou zaměstnavatele
se zaměstnancem sjednáno jinak.
Podle zákona o státní službě může dojít ke změně doby trvání služebního
poměru z doby určité na neurčitou pouze z taxativně
uvedených důvodů, kterými jsou :
1.3
DOHODA
O ROZVÁZÁNÍ PRACOVNÍHO POMĚRU
Dohoda
o rozvázání pracovního poměru vyžaduje souhlasný
projev vůle obou jejich účastníků
o ukončení pracovního poměru, a to v písemné formě. Jedno vyhotovení
dohody musí obdržet jak zaměstnanec, tak zaměstnavatel.
Dvoustranný úkon |
Obsahem dohody musí být vedle projevené vůle i dohoda o dni, ke kterému
pracovní
poměr skončí. Nejvhodnější je opět sjednat konkrétní kalendářní den, možné je
ovšem sjednat skončení pracovního poměru např. ukončením pracovní neschopnosti
zaměstnance, dnem návratu zaměstnankyně z mateřské dovolené nebo
dokončením určité práce apod.. Důvody rozvázání pracovního poměru musí být v
dohodě uvedeny pouze
v případě, že to zaměstnanec výslovně
požaduje. Z hlediska předcházení případným
dalším rozporům je vhodné požadovat ze strany zaměstnance, aby dohoda
obsahovala důvody, zejména jedná-li se o ty, kterými ZP podmiňuje nárok na odstupné. Podle
ustanovení § 67 odst. 1 ZP jsou totiž důvodem pro vyplacení odstupného nejen
kvalifikované výpovědi (§ 52 písm. a) až d) ZP), ale též dohody o rozvázání pracovního poměru za podmínky, že
jejich příčinou byly stejné důvody, tedy:
-
tzv. organizační
důvody uvedené v § 52 písm. a) až c) ZP, spojené
až s trojměsíčním odstupným
nebo
-
důvody spočívající ve zdravotní nezpůsobilosti zaměstnance, uvedené v § 52 písm. d) ZP, kde výše odstupného vystupuje
na dvanáctinásobek průměrného
výdělku.
-
Ke skončení pracovního poměru dohodou není zapotřebí souhlasu příslušného
odborového orgánu ani předchozího projednání.
Zákon o státní službě neumožňuje ukončit služební poměr dohodou mezi státním
úředníkem a služebním úřadem.
1.4
ZRUŠENÍ
PRACOVNÍHO A SLUŽEBNÍHO
POMĚRU VE ZKUŠEBNÍ
DOBĚ
V tomto případě ukončení pracovního nebo
služebního poměru zákon umožňuje velmi jednoduše
zaměstnanci i zaměstnavateli zrušit pracovní vztah:
-
z
jakéhokoliv důvodu nebo
-
bez
uvedení důvodu.
Pro zrušení pracovního poměru ve
zkušební době neplatí povinnost
projednání či souhlasu orgánu zastupujícího zaměstnance ani zákaz výpovědi
podle § 53 (zákaz výpovědi).
Ke zrušení pracovního a služebního poměru
ve zkušební lhůtě dále též alternativní vzor pracovní smlouvy – zkušební doba.
1.5
ROZVÁZÁNÍ
PRACOVNÍHO POMĚRU VÝPOVĚDI
Skončení služebního poměru na
základě žádosti státního zaměstnance
V případě výpovědi se jedná o jednostranný právní úkon kteréhokoliv
účastníka pracovního poměru, který k takovému projevu
vůle nevyžaduje právně relevantní vyjádření
druhého účastníka. Pro platnost výpovědi jak ze strany zaměstnavatele, tak ze
strany
zaměstnance zákon vyžaduje striktně písemnou
formu[1],
a to pod hrozbou neplatnosti.
Výpověď
může být odvolána pouze se souhlasem
druhé smluvní strany. Pro odvolání výpovědi i pro souhlas s odvoláním zákon
opět vyžaduje písemnou formu.
Výpovědní doba
Jednostranný úkon |
Podle prvního zákoníku práce (§ 45
odst. 2, zákona č. 65/1965 Sb.) se délka výpovědní doby řídila věkem
zaměstnance, a to tak, že čím byl zaměstnanec starší, tím byla delší
i výpovědní doba. Novelou provedenou zákonem č. 188/1988 Sb. byla v prvním
zákoníku práce délka výpovědní doby stanovena jednotně jak pro zaměstnavatele,
tak pro zaměstnance a to tak, že činila 2 měsíce. Novela provedená zákonem č.
3/1991 Sb. dále upravila délku výpovědní doby. Nově činila obecně 2 měsíce a
při použití výpovědního důvodu z tzv. organizačních změn byla stanovena na
3 měsíce.
V současné
době je výpovědní doba stanovená jednotně pro
zaměstnavatele i zaměstnance jako minimální,
a to v délce nejméně 2 měsíců.
Z toho vyplývá, že výpovědní doba může
být i prodloužena, nicméně pouze písemnou
smlouvou mezi zaměstnavatelem
a zaměstnancem.
Zákonnou výjimkou (§ 51a) z dvouměsíční
výpovědní doby je situace, že byla dána
výpověď ze strany zaměstnance v souvislosti s
-
přechodem
práv a povinností z pracovněprávních vztahů nebo
-
přechodem
výkonu práv a povinností z pracovněprávních vztahů,
pak
platí, že pracovní poměr skončí nejpozději dnem, který předchází dni nabytí
účinnosti přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů nebo dni
nabytí
účinnosti přechodu výkonu práv a povinností z pracovněprávních
vztahů.
Výpovědní doba začíná běžet obecně prvním dnem kalendářního měsíce
následujícího
po doručení výpovědi a končí uplynutím posledního dne příslušného kalendářního
měsíce.
Výpověď
dána zaměstnancem (§ 50 odst. 3)
Zaměstnanec je, co do důvodů výpovědi,
zvýhodněn oproti zaměstnavateli, a to tím,
že může dát výpověď:
-
z
jakýchkoli důvodů,
-
bez
uvedení důvodu.
Ze strany zaměstnance jde tak o pouhé
písemné sdělení své vůle skončit pracovní poměr se zaměstnavatelem.
I zaměstnanec je ale vázán výpovědní
dobou, která činí nejméně dva měsíce nebyla-li
dohodnutá jako delší a běží vždy od prvního dne měsíce
následujícího po měsíci,
ve kterém byla výpověď doručena zaměstnavateli.
Příklad: Výpověď doručena zaměstnavateli 15.5. Pracovní
poměr končí 31.7.
V případě vzniku pracovněprávních
vztahů dohodou o pracovní činnosti činí
výpovědní doba pouze 15 dnů a začíná
běžet již ode dne doručení výpovědi.
Výpověď
dána zaměstnavatelem (§ 52)
Nerovné postavení zaměstnavatele |
Zaměstnavatel je oproti zaměstnanci v
nerovném postavení, hodlá-li ze své vůle ukončit jeho pracovní poměr. Nerovnost
vyplývá z toho, že výpověď svému zaměstnanci
nemůže dát ani z jakýchkoliv důvodů ani
bez uvedení důvodů, nýbrž pouze z důvodů taxativně uvedených v ZP (viz
dále). Vedle toho je povinen výpověď předem projednat s odborovou
organizací. V případě, že je zaměstnanec členem orgánu odborové
organizace, musí dát tato odborová organizace k výpovědi souhlas. Tato
výpovědní podmínka platí po dobu členství zaměstnance v orgánu odborové
organizace a 1 rok po skončení členství.
Je-li odborová organizace s vydáním svého stanoviska nečinná po dobu 15
dnů ode dne, kdy o to byla požádána, má se zato, že souhlas byl udělen. Nicméně
nesouhlas odborové organizace nemusí výpověď odvrátit. Shledal-li by soud na
základě žaloby zaměstnavatele, že po něm nelze spravedlivě požadovat, aby
zaměstnance nadále zaměstnával,
bude výpověď platná.
Písemná výpověď zaměstnavatele musí
důvod konkrétně skutkově vymezit tak,
aby nebyl zaměnitelný s jiným
důvodem, a to pod hrozbou neplatnosti výpovědi. Neplatný by byl
i úkon, kterým by byl dodatečně měněn původní důvod.
Výpovědní doba je i v tomto v případě
výpovědi nejméně dvouměsíční, takže
tato doba
je obecně platná jak pro výpověď ze strany zaměstnavatele, tak i zaměstnance.
Patnáctidenní výpovědní doba zůstává pro výpověď dohody o pracovní činnosti ze
strany zaměstnavatele, nicméně není třeba uvádět její důvody. Běh výpovědních lhůt se v tomto případě
neliší od jejich běhu v případě výpovědi ze strany zaměstnance.
Zákonné důvody rozvázání pracovního
poměru výpovědi zaměstnavatele je možno z výukových důvodů přerozdělit do
těchto skupin:
ORGANIZAČNÍ DŮVODY
písm. a) ruší-li se zaměstnavatel
(část),
písm. b) přemísťuje-li se
zaměstnavatel (část),
písm.
c) stane-li se zaměstnanec nadbytečným vzhledem k rozhodnutí zaměstnavatele nebo
příslušného orgánu o:
-
změně jeho
úkolů,
-
technickém
vybavení,
-
o snížení
stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce,
-
jiných
organizačních změnách
§ 67 – odstupné ve výši nejméně jedna až
trojnásobku průměrného měsíčního výdělku
Zaměstnavatel
může se zaměstnancem z organizačních důvodů rozvázat pracovní poměr
výpovědí. Tato situace nastává, stane-li se zaměstnanec nadbytečným vzhledem
k rozhodnutí zaměstnavatele nebo příslušného orgánu o změně jeho úkolů,
technického vybavení, o snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení
efektivnosti práce nebo
o jiných organizačních změnách.
Zaměstnanec bude nadbytečným zejména tehdy, dojde-li u
zaměstnavatele ke snižování celkového počtu zaměstnanců nebo části zaměstnanců
s určitou kvalifikací. Takové rozvázání pracovního poměru předpokládá dva
návazné úkony zaměstnavatele.
● Prvním z nich je jeho odůvodněné rozhodnutí
(opatření, pokyn, směrnice) o nadbytečnosti
a jeho důvodech včetně neadresného stanovení počtu zaměstnanců (podle
kvalifikace, profese), kteří budou pro nadbytečnost propuštěni. Zákoník práce
klade důraz na rozhodnutí o změně úkolů
zaměstnavatele, technického vybavení, o snížení stavu zaměstnanců za účelem
zvýšení efektivnosti práce.
● Teprve následně zaměstnavatel přistoupí k vypracování
a doručení dílčích výpovědí konkrétním zaměstnancům.
Zákoník
práce a ani jiný pracovněprávní předpis sice nestanoví, že by rozhodnutí
o organizační změně muselo být přijato vždy jen v písemné formě, nebo že
by mělo být určitým způsobem zveřejněno, nicméně takový postup
zaměstnavatele je třeba doporučit k eliminaci případných pracovněprávních
sporů v budoucnu. Rozhodnutí
vyhlásí statutární zástupce nebo jím pověřený zaměstnanec. Zaměstnanec, jehož
se rozhodnutí o organizační změně týká, s ním ovšem musí být vždy seznámen.
Nelze vyloučit, že se tak může stát až ve výpovědi z pracovního poměru.
Proces při organizačních důvodech |
Výběr
zaměstnanců, se kterými bude rozvázán pracovní poměr, nepodléhá ze zákona
žádným kritériím a je proto pouze na zaměstnavateli, jak výběr provede.
Zákoník práce nestanoví ani podmínku absolutního snížení počtu všech
zaměstnanců pro rozvázání
pracovního poměru z důvodu nadbytečnosti. Tím může nastat situace, že
zaměstnavatel sice skončí pracovní poměr pro nadbytečnost s několika
zaměstnanci jedné profese nebo kvalifikace, ale současně bude přijímat do
pracovního poměru zaměstnance s jinou
kvalifikací, kterých má nedostatek.
I v případě organizačních změn činí
výpovědní doba 2 měsíce, nebyla-li sjednána doba delší. Výpovědní doba začíná
prvním dnem kalendářního měsíce následujícího
po doručení výpovědi a končí uplynutím posledního dne příslušného kalendářního
měsíce.
ZDRAVOTNÍ INDISPOZICE
Jde o zdravotní důvody na straně
zaměstnance.
písm. d) nesmí-li zaměstnanec podle
-
lékařského
posudku vydaného zařízením závodní preventivní péče nebo
-
příslušného
správního úřadu, který lékařský posudek přezkoumává,
dále konat dosavadní práci pro
■ pracovní úraz,
■ onemocnění nemocí
z povolání nebo
■ ohrožení touto nemocí
anebo
■ dosáhl-li na pracovišti určeném
rozhodnutím příslušného orgánu ochrany
veřejného zdraví nejvyšší přípustné expozice.
§
67 odst. 1 – odstupné nejméně ve výši 12násobku průměrného měsíčního
výdělku (výpověď
zaměstnavatele / dohoda o skončení pracovního poměru z téhož důvodu)
Technická novela zákoníku práce však vylučuje
povinnost zaměstnavatele k zaplacení odstupného v případě, že se
zcela zprostí své odpovědnosti podle § 367 odst. 1 zákoníku práce, tj.
-
při porušení právních předpisů nebo pokynu
k zajištění BOZP zaměstnancem,
ačkoliv byl s nimi řádně seznámen a jejich znalost a dodržování bylo
soustavně vyžadováno a kontrolováno,
nebo
-
v důsledku opilosti nebo zneužití
návykových látek zaměstnancem, čemuž
zaměstnavatel nemohl zabránit a tyto skutečnosti byly jedinou příčinou škody.
-
OSOBNÍ INDISPOZICE
písm.
f) nesplňuje- li zaměstnanec:
-
předpoklady stanovené právními předpisy pro výkon sjednané práce (ztratil či
nenabyl) nebo
-
bez
zavinění zaměstnavatele požadavky
pro řádný výkon této práce׃
spočívá-li nesplnění těchto
požadavků v neuspokojivých pracovních výsledcích, je možno
zaměstnanci z tohoto důvodu dát výpověď jen, jestliže byl zaměstnavatelem
v době posledních 12 měsíců písemně vyzván k jejich odstranění a
zaměstnanec je v přiměřené době neodstranil.
Nesplňování předpokladů nebo požadavků
Předpoklady nejsou požadavky |
Jak stanoví zákon předpoklady pro výkon sjednaného druhu práce
nestanoví
zaměstnavatel, nýbrž zákon nebo jiné obecně závazné právní předpisy, které jsou
uveřejněné ve Sbírce zákonů. Zaměstnavatel tak nemůže učinit ani svým vnitřním
předpisem, protože se nejedná o právní předpis.
Mezi typické nesplňováním předpokladů
pro výkon konkrétní práce patří
:
■ případy odebrání řidičského oprávnění u řidiče,
■ zaměstnanec se nepodrobí povinnému přezkoušení, které je podle
právních předpisů podmínkou pro prodloužení příslušného oprávnění k výkonu
prácí nebo v tomto přezkoušení neuspěje,
■ pozitivní lustrační osvědčení u funkcí, kde je ze zákona vyžadováno
apod.
Výpovědním důvodem nesplňování požadavků na výkon práce jsou míněny požadavky
kladené na konkrétní práci. Ty nejsou stanoveny právními předpisy, ale obvykle
je určuje zaměstnavatel. Jedná se např. o tyto požadavky
■ znalost cizího jazyka na určité komunikační úrovni nebo jeho ověření
určitou zkouškou,
■ organizační schopnosti u vedoucích zaměstnanců, tj. schopnost vést
kolektiv zaměstnanců
a organizovat jeho úkoly,
■ používání předepsaného oděvu (nelze ale zaměňovat
s ochranným pracovním
oděvem, je-li předepsán, protože jeho nepoužití je porušením povinností),
■ určení způsobu chování k zákazníkům apod.
Stanovení požadavků ze strany
zaměstnavatele je však limitováno,
stanovené
požadavky musí být ospravedlnitelné a přiměřené výkonu práce. Jestliže však bez
zavinění zaměstnavatele zaměstnanec tyto požadavky neplní a toto neplnění má
za následek neuspokojivé pracovní výsledky, lze neplnění požadavků použít jako
důvod výpovědi. Je však třeba, aby zaměstnavatel na neuspokojivé pracovní
výsledky písemně (a konkrétně) zaměstnance upozornil a současně mu písemně
poskytl přiměřenou lhůtu
k odstranění těchto nedostatků. Jestliže zaměstnanec v určené lhůtě nedostatky
neodstraní, lze mu dát z tohoto důvodu výpověď, a to v průběhu 12 měsíců od
písemného upozornění.
Požadavky mohou být zaměstnavatelem stanoveny
jednostranně ve vnitřním předpisu, organizačním řádu nebo v pracovní
náplni. Požadavky mohou být také součástí mzdových předpisů.
Výhodou jednostranného určení požadavků ve shora uvedených dokumentech je, že
zaměstnavatel může takto jednostranně určené požadavky měnit či doplňovat.
Požadavky mohou být se zaměstnancem sjednány také v pracovní nebo jiné
smlouvě. Jejich změna však podléhá jako všechny smlouvy dohodě smluvních stran.
PORUŠENÍ PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ
Jedná se o dřívější výpověď pro porušení pracovní kázně.
Současným zákoníkem práce nedošlo k žádné věcné změně, jde jen o nové
legislativní vyjádření stejného výpovědního důvodu.
Kázeňské delikty |
Před následnou citací příslušného ustanovení o skončení pracovního poměru
výpovědí pro porušení právních předpisů spojených s výkonem práce a jeho
rozboru je třeba
předeslat, že povinnost zaměstnanců plnit povinnosti stanovené právními
předpisy,
nevyplývají pouze ze zákoníku práce. Vedle dalších zákonů přímo či nepřímo
souvisejících s výkonem práce jsou to rovněž zpravidla interní normativní
akty zaměstnavatele (např. pracovní řády) či pracovní či jiné smlouvy nebo
pokyny vedoucího zaměstnance.
Společným znakem předmětných povinností je, že vyplývají z pracovního poměru
mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, a že
tyto povinnosti je zaměstnanec povinen plnit od vzniku pracovního
poměru. Důvodem k rozvázání pracovního poměru
pro porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k
zaměstnancem vykonané práci může pak být
jen takové zaviněné jednání zaměstnance, kterým porušil povinnosti z daného
pracovního poměru. Z toho vyplývá, že nezbytnou podmínkou
uplatnění tohoto výpovědního důvod je zavinění
ze strany zaměstnance tj. úmyslné
zavinění, vědomá nedbalost nebo alespoň nevědomá nedbalost.
Pokud dojde k porušení povinností, vyplývající z pracovního poměru, není
rozhodné, zda zaměstnanec porušil povinnosti mu uložené v pracovní době nebo
mimo pracovní dobu.
písm. g) jsou-li u zaměstnance dány důvody,
-
pro které
by s ním zaměstnavatel mohl okamžitě
zrušit pracovní poměr, tj.
z důvodů uvedených v § 55 tj.
a)
byl-li
zaměstnanec pravomocně odsouzen pro
úmyslný trestný čin
-
k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu delší než 1 rok,
-
spáchaný při plnění pracovních úkolů nebo v přímé
souvislosti s ním k nepodmíněnému trestu odnětí svobody na dobu nejméně 6 měsíců,
b) porušil-li
zaměstnanec povinnost vyplývající z právních předpisů vztahujících se
k jím vykonávané práci zvlášť
hrubým způsobem,
nebo
-
pro závažné porušení povinnosti vyplývající
z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci
(např. svévolné opuštění pracoviště, požívání alkoholických nápojů na
pracovišti, neomluvená absence,
fyzické napadení zástupce zaměstnavatele nebo spoluzaměstnance),
-
pro soustavné méně závažné porušování
povinnosti vyplývající z právních předpisů, vztahujících se
k vykonávané práci, jestliže byl v době posledních 6 měsíců
v souvislosti s porušením takové povinnosti písemně upozorněn na
možnost výpovědi (např. soustavné pozdní příchody na
pracoviště).
-
O
soustavné porušování povinnosti se podle soudní praxe jedná tehdy, pokud se tak
stane nejméně třikrát, přičemž mezi jednotlivými porušeními je přiměřená časová
souvislost
a je též zřejmé, že zaměstnanec nehodlá ani do budoucna pracovní povinnosti
plnit.
1.6
SKONČENÍ
SLUŽEBNÍHO POMĚRU
Služební poměr skončí ze zákona |
▀ SKONČENÍ SLUŽEBNÍHO
POMĚRU ROZHODNUTÍM SLUŽEBNÍHO ORGÁNU
K výše uvedeným důvodům skončení služebního
poměru rozhodnutím služebního orgánu je třeba doplnit, že při skončení služebního poměru na dobu neurčitou
a to v případě, že marně uplynula doba, po kterou byl státní
zaměstnanec zařazen mimo výkon služby
z organizačních důvodů (výše pod
písm. d)) má státní zaměstnanec nárok na výplatu odbytného,
a to při nepřetržité době trvání
služebního poměru
◙ nepřesahující 3 roky přísluší odbytné ve výši trojnásobku měsíčního
platu, ◙ nepřesahující 6 let, ale přesahující 3
roky, přísluší odbytné ve výši šestinásobku
měsíčního platu, ◙ nepřesahující 9 let, ale přesahující 6 let,
přísluší odbytné ve výši devítinásobku
měsíčního platu, ◙přesahující 9 let přísluší odbytné ve výši dvanáctinásobku
měsíčního platu státního zaměstnance. |
▀ SKONČENÍ
SLUŽEBNÍHO POMĚRU NA ZÁKLADĚ ŽÁDOSTI STÁTNÍHO
ZAMĚSTNANCE
Služební
poměr může skončit i jako následek písemné žádosti státního zaměstnance. Samotná
žádost tak nemá za následek skončení pracovního poměru. Je pouze předpokladem
pro vydání rozhodnutí, které následně vydá služební úřad. Služební poměr skončí
uplynutím doby uvedené v rozhodnutí. Rozhodnutí o skončení služebního poměru
se vydá tak, aby služební poměr skončil do 60 dnů ode
dne podání žádosti.
NEZÁKONNÉ
SKONČENÍ SLUŽEBNÍHO POMĚRU
Bylo-li
by pravomocné rozhodnutí o skončení služebního poměru zrušeno pro nezákonnost,
služební poměr státnímu zaměstnanci neskončil a má nárok na plat ode dne nabytí
právní moci rozhodnutí o skončení služebního poměru, a to až do doby jeho
zařazení
k výkonu služby; tím není dotčeno skončení služebního poměru, pokud uplynula
lhůta zařazení státního zaměstnance mimo výkon služby, tato lhůta začíná běžet
ode dne právní moci rozhodnutí o skončení služebního poměru.
Oznámí-li
státní zaměstnanec písemně služebnímu úřadu, že nehodlá ve službě pokračovat,
postupuje se při skončení služebního poměru podle ustanovení o skončení
služebního poměru na žádost státního zaměstnance. V takovém případě má
zaměstnanec nárok
na plat do dne nabytí právní moci rozhodnutí o skončení služebního poměru na
žádost státního zaměstnance.
1.7 POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE PŘI
SKONČENÍ PRACOVNÍHO
A SLUŽEBNÍHO POMĚRU
Soubor povinností zaměstnavatele |
V souvislosti
se skončením pracovního nebo služebního poměru vznikají zaměstnavateli ze
zákona povinnosti vůči zaměstnancům a státním zaměstnancům. V případě zaměstnanců,
na jejichž pracovněprávní postavení se vztahuje zákoník práce nebo zákon o
úřednících patří mezi tyto povinnosti
§ poskytnutí
pracovního volna k hledání nového zaměstnání,
§ vydání
potvrzení o zaměstnání (zápočtového
listu), případně odděleného potvrzení,
§ vydání
posudku o pracovní činnosti (pracovního posudku),
§ vyplacení
odstupného, pokud na něj zaměstnanci vzniknul nárok
+ další odstupné v případě úředníků územně samosprávných celků.
Bude-li se
jednat o státního zaměstnance, stanoví zákon o státní službě zaměstnavateli –
služebnímu orgánu pouze povinnost
§ vydání
služebního posudku,
§ vydání
potvrzení o zaměstnání,
§ vyplatit
odbytné, pokud na něj státnímu úředníkovi vzniknul nárok
POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE PŘI
SKONČENÍ PRACOVNÍHO |
■ PRACOVNÍ POMĚR § poskytnutí pracovního volna k hledání nového
zaměstnání, § vydání potvrzení
o zaměstnání (zápočtového listu), případně odděleného potvrzení, § vydání posudku o pracovní činnosti (pracovního
posudku), § vyplacení odstupného, pokud na něj
zaměstnanci vzniknul nárok |
■ SLUŽEBNÍ POMĚR ▪ ---------------- § vydání potvrzení o službě, § vydání služebního posudku, § vyplatit odbytné, pokud na něj státnímu úředníkovi
vzniknul nárok |
PRACOVNÍ POMĚR
▀
Požádá-li o to zaměstnanec, je
zaměstnavatel povinen poskytnout mu na nezbytně
nutnou dobu pracovní volno bez náhrady mzdy k hledání zaměstnání, nejvýše na
jeden
půldne v týdnu po dobu odpovídající výpovědní době. Pracovní volno
lze se souhlasem zaměstnavatele slučovat (pro velké vzdálenosti). Zaměstnavatel
může požadovat, aby zaměstnanec prokázal, že v době pracovního volna zaměstnání
skutečně hledal.
Nerozhoduje, zda se jedná
o pracovní poměr sjednaný
na dobu určitou nebo neurčitou, ani to, zda byl ukončen ze strany zaměstnance, zaměstnavatele nebo dohodou.
Nárok
na pracovní volno s finanční náhradou
V případě, že pracovní
poměr končí výpovědí, kterou dal
zaměstnavatel,
má zaměstnanec právo nárokovat náhradu mzdy nebo platu
ve výši průměrného
výdělku. A to z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až e) zákoníku
práce. To stejné platí v případě dohody.
Tedy za podmínky, že jde o ukončení pracovního poměru například
z organizačních důvodů, v případě, že zaměstnanci jeho zdravotní stav
či nemoc dále
nedovolují vykonávat dosavadní pozici,
nebo třeba při stěhování firmy. I v případě
pracovního volna s finanční náhradou platí stejný rozsah zákonem
stanoveného volna, tedy jeden půlden na každý týden výpovědní doby.
Potvrzení o zaměstnání (§ 313, § 315 ZP)
Potvrzení o zaměstnání (zápočtový list)
a další písemnosti, týkající se osobních údajů,
je zaměstnavatel povinen vydat zaměstnanci při skončení
pracovního poměru, dohody
o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti. Vedle potvrzení o zaměstnání
je zaměstnavatel povinen vydat na žádost
i oddělené potvrzení.
Obsah potvrzení o zaměstnání Obsah odděleného potvrzení o zaměstnání Obsah odděleného potvrzení o zaměstnání |
■ údaje o
zaměstnání, zda se jednalo o pracovní poměr, dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní činnosti a o
době jejich trvání, ■ druh konaných
prací, ■ dosaženou
kvalifikaci, ■ odpracovanou dobu
a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby, ■ zda ze
zaměstnancovy mzdy jsou prováděny srážky, v čí prospěch, jak vysoká je
pohledávka, pro kterou mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud
provedených srážek a jaké je pořadí pohledávky, ■ údaje o
započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii za dobu před 1.
lednem 1993 pro účely důchodového pojištění. Novela k 1. 1. 2012
vyloučila údaj o tom, zda byl pracovněprávní vztah zaměstnance skončen
z důvodu porušení povinností vyplývajících z právních předpisů
zvlášť hrubým způsobem z potvrzení o zaměstnání a tento údaj převedla
do odděleného potvrzení a současně jej rozšířila (viz. § 301a). |
■ údaj o výši průměrného výdělku, ■ údaj o tom, zda pracovní poměr, dohoda o provedení
práce nebo dohoda ■ údaj o dalších skutečnostech
rozhodných pro posouzení nároku na podporu |
V případě zaměstnavatelovy nečinnosti je
zaměstnanec oprávněn domáhat se jejich
vydání soudní cestou. Tímto způsobem se může zaměstnanec domáhat i úpravy obou
potvrzení,
pokud bylo vydáno a zaměstnanec s jeho obsahem nesouhlasí. Učinit tak může ve lhůtě 3 měsíců ode dne, kdy se o obsahu
potvrzení dověděl.
Pracovní posudek (§ 314, § 315 ZP)
Pracovní posudek musí zaměstnavatel
vydat do 15 dnů ode dne, kdy o to zaměstnanec po-žádá, ne však dříve než 2 měsíce před skončením pracovního
poměru. Za pracovní posudek jsou považovány veškeré písemnosti týkající se:
-
hodnocení
práce zaměstnance,
-
jeho
kvalifikace,
-
schopností
a
-
dalších
skutečností, které mají vztah k výkonu
práce.
Písemné vyhotovení pracovního posudku zaměstnance
zpravidla obsahuje: Je zde možno též uvést další skutečnosti související s výkonem
práce, takovou může být např. zda se v určité konkrétní pracovní
činnosti osvědčil nebo zda byl schopen pracovat v týmu. |
-
informace
o dosažené kvalifikaci, -
informace
o pracích nebo práci, kterou u zaměstnavatele vykonával, -
hodnocení
plnění jeho povinnosti, které mu vyplynuly z pracovního poměru, -
hodnocení
jeho osobních vlastností, které mají bezprostřední vztah k výkonu
práce, -
posouzení
míry svědomitosti a iniciativnosti při přístupu k plnění jeho
pracovních povinností, -
hodnocení
zda prokazoval schopnost k řízení a organizaci práce |
Jiné informace o zaměstnanci než ty,
které mohou být uváděny v posudku (vázané k výkonu práce) může
zaměstnavatel sice rovněž poskytovat, nicméně pouze s výslovným souhlasem
zaměstnance, pokud by ovšem zvláštní právní předpis nestanovil jinak.
Upozornit je třeba, že i u pracovního posudku platí informační zákaz uvedený v
§ 316 odst. 4 zákoníku práce (zákaz informací o těhotenství, rodinných a
majetkových poměrech atd.).
Pro
nápravu údajů, které dle názoru zaměstnance nejsou pravdivé, platí stejný
postup (soudní cestou) a lhůty (3 měsíce), jako v případě potvrzení o
zaměstnání.
Odstupné
Odstupné představuje jednorázový
příspěvek poskytovaný zaměstnanci jako formu
odškodnění (satisfakci) za ztrátu zaměstnání z podnětu zaměstnavatele,
jinak řečeno
za nemožnost plnění závazku zaměstnavatele přidělovat zaměstnanci práci podle
pracovní smlouvy a vytvářet podmínky pro plnění pracovních úkolů. Je možno
hovořit o zákonném a smluvním odstupném.
Smluvní odstupné
ZP
stanovené odstupné je chápáno jako minimální.
Použití pojmu „nejméně“ v zákoně znamená, že je na věci smluvního
ujednání, zda si sjednají vyšší odstupné individuálně, v kolektivních
smlouvách, případně ve vnitřních předpisech. Ujednáním může být dohodnu-to:
-
zvýšení
odstupného o další násobky průměrného výdělku,
-
další
podmínky, za nichž bude zvýšené odstupné poskytováno (např. doba trvání
pracovního poměru, odchod do důchodu z pracoviště).
Zákonné odstupné (§ 67)
Zaměstnanci náleží podle ZP odstupné ve
dvou kvalifikovaných případech (viz schéma), tj. v případě,
■ že dochází k rozvázání pracovního
poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů tzv. organizačních
změn uvedených v § 52 písm. a) až c) nebo dohodou z týchž
důvodů.
První zákoník práce stanovil v § 60a, že
minimální zákonná výše odstupného při rozvázání pracovního poměru zaměstnance
z důvodu organizačních změn činí dvojnásobek
průměrného měsíčního výdělku. Současný zákoník práce po svém přijetí stanovil v
§ 67, že minimální zákonná výše odstupného při rozvázání pracovního poměru
zaměstnance z důvodu organizačních změn činí trojnásobek průměrného
měsíčního výdělku.
Od 1. 1. 2012 je nárok na odstupné limitován délkou trvání
pracovního poměru takto:
Délka trvání pracovního poměru |
méně
než rok |
nejméně 1
průměrný měsíční výdělek |
alespoň 2 roky |
Za dobu
trvání pracovního poměru se považuje i doba trvání předchozího
pracovního poměru u téhož zaměstnavatele, pokud doba od jeho skončení
do vzniku následujícího pracovního poměru nepřesáhla dobu |
nejméně
trojnásobek průměrného měsíčního výdělku |
nejméně
dvojnásobek průměrného měsíčního výdělku |
alespoň 1 rok
a méně než 2 roky |
Nárok na
odstupné |
n že dochází
k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů tzv. „zdravotní
indispozice“ zaměstnance uvedených v § 52 písm. d) nebo dohodou
z týchž důvodů.
n
V takovém případě přísluší zaměstnanci odstupné ve
výši nejméně dvanáctinásobku průměrného
výdělku.
Z povinnosti úhrady této formy
zákonného odstupného se zaměstnavatel může i zcela zprostit. Je tomu tak
v případě, že byl se zaměstnancem rozvázán pracovní poměr, protože nesmí
podle lékařského posudku vydaného zařízením závodní preventivní péče nebo
rozhodnutím příslušného správního orgánu, který lékařský posudek přezkoumává,
dále konat dosavadní práci pro pracovní úraz nebo pro onemocnění nemocí
z povolání, a zaměstnavatel prokáže, že škoda vznikla
a) tím, že postižený zaměstnanec svým zaviněním
porušil právní nebo ostatní předpisy anebo pokyny k zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, ačkoliv s nimi byl řádně seznámen a jejich znalost a
dodržování byly soustavně vyžadovány a kontro-lovány, nebo
b) v důsledku opilosti postiženého zaměstnance
nebo v důsledku zneužití jiných návykových látek a zaměstnavatel nemohl škodě
zabránit, a že tyto skutečnosti byly jedinou příčinou škody.
Vrácení odstupného (§ 68)
Povinnost k vrácení odstupného |
Pokud však zaměstnanec, jemuž bylo
odstupné vyplaceno, po skončení pracovního poměru nastoupí opět do zaměstnání u dosavadního zaměstnavatele
v pracovním poměru nebo na základě dohody o pracovní činnosti před
uplynutím doby určené podle počtu násobků průměrného výdělku, z nichž byla
odvozená výše odstupného, je povinen zaměstnavateli odstupné zcela nebo zčásti (poměrnou část) vrátit.
Poměrná část se stanoví podle počtu kalendářních dnů od nového nástupu do
zaměstnání k vyplacenému odstupnému. Z nového znění § 68 odst. 1 ZP
vyplývá, že vyplacené odstupné se nevrací pokud zaměstnanec po skončení
pracovního poměru a vyplacení odstupného bude následně pracovat u téhož
zaměstnavatele na základě dohody o provedení práce.
Odstupné
nenáleží zaměstnanci, u něhož při organizačních změnách dochází k převodu
práv a povinností z pracovněprávních vztahů na jiného zaměstnavatele (k faktickému
skončení pracovního poměru zde nedochází, pouze ke změně subjektů
pracovněprávního vztahu).
Další
odstupné
Úředníkovi, s nímž územní samosprávný celek
rozváže pracovní poměr výpovědí z organizačních důvodů nebo dohodou z
týchž důvodů, náleží vedle odstupného další odstupné pokud ke dni rozvázání pracovního poměru
dovršil stanovený počet let trvání pracovního poměru. Výše dalšího odstupného
činí
Délka trvání pracovního poměru |
Nárok na další
odstupné |
ke dni rozvázání pracovního
poměru dovršil nejméně 10 let pracovního poměru |
ke dni rozvázání pracovního poměru dovršil nejméně 15
let pracovního poměru |
dvojnásobek průměrného měsíč-ního výdělku |
trojnásobek průměrného měsíční-ho výdělku |
ke dni rozvázání pracovního poměru dovršil nejméně 20
let pracovního poměru |
čtyřnásobek průměrného měsíční-ho výdělku |
SLUŽEBNÍ POMĚR
Služební
orgán vydá pouze státnímu zaměstnanci (jinému je nelze vydat) služební posudek
a potvrzení o službě.
Služební posudek vychází ze
služebního hodnocení státního zaměstnance a smí obsahovat jen skutečnosti
týkající se výkonu služby.
Potvrzení o službě
a) obor služby, který státní
zaměstnanec vykonával,
b) dobu trvání služebního poměru,
c) závazky státního zaměstnance vůči
služebnímu úřadu,
d) v jakém pořadí a v čí prospěch jsou
z platu státního zaměstnance prováděny srážky,
e) údaj o důvodu skončení služebního
poměru,
f) údaje o výši průměrného výdělku a o
dalších skutečnostech rozhodných pro posouzení nároku na podporu v
nezaměstnanosti a podporu při rekvalifikaci.
Jiné
informace o státním zaměstnanci, než zde uvedené, mohou být podávány pouze s
jeho souhlasem, nestanoví-li zákon jinak.
Odbytné
O
odbytném státních zaměstnanců bylo pojednáno výše (viz. skončení služebního poměru rozhodnutím
služebního orgánu).
[1] § 50 odst. 1 zákoníku práce ve znění novely zákona č.
303/2013 „Výpověď z pracovního poměru musí být písemná, jinak se k ní
nepřihlíží“.