Případové studie startupů
Ing. Pavel Adámek, Ph.D.
Případové studie startupů
Info
Období
léto 2023
Kapitola obsahuje:
2
Složka
1
Web
Kapitola obsahuje:
4
Složka

Organizace výuky, hodnocení, komunikace

Zaměření předmětu


Cíl předmětu

Cílem předmětu je na základě rozhovorů, diskusí se zvanými hosty z úspěšných startupů a získaných teoretických poznatků v oblasti designování obchodního modelů tvořit, modelovat a škálovat business model dle konkrétních tržních podmínek.


Výstupy z učení

Po absolvování předmětu bude schopni:

  • identifikovat základní prvky business modelu;
  • analyzovat prostředí firmy a navrhnout business model;
  • aplikovat poznatky případových studií na vlastním business modelování;
  • využívat kreativní techniky pro generování nápadů, tvořit minimální produkt a jeho ověření u zákazníků;
  • optimalizovat a přizpůsobovat obchodní model tržním podmínkám;
  • stanovit vhodné alternativy financování startupu;
  • orientace v podpoře a škálovatelnosti podnikání;
  • optimalizovat produkt, obchodní model a tým.

Hodnocení a požadavky na úspěšné zakončení předmětu

Podmínky pro splnění předmětu: 

  • Semestrální práce – upload do IS do 19.5.2023. Prezentace seminární práce během cca dvou posledních seminářů 11.5. a 18.5.2023.
  • Povinná aktivní účast na seminářích minimálně 60 %.
  • Seminární práce a její prezentace (50 % hodnocení) formou obhajoby projektu (50 % hodnocení).
  • Celková známka je složena z hodnocení semestrální práce, její prezentace a samotné obhajoby.



Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 100 bodů):

  • Semestrální práce          40 bodů           
  • Prezentace                       10 bodů
  • Obhajoba                          50 bodů


Kritéria hodnocení seminární práce (0-40b.)

0-5b.

Formální struktura

Dodržení jednotlivých částí seminární práce, úroveň textu, písmo, jednotný styl psaní, odkazy na zdroje.

0-5b.

Logika a provázanost jednotlivých částí

Zda na sebe jednotlivé části navazují, jsou logické a promyšleně strukturovány. Návaznosti mezi jednotlivými zpracovanými technikami, propojenost jednotlivých prvků business modelu

0-10b.

Kreativita v tvorbě

Inovativnost, nové pohledy, zapojení vlastní invence a nových postupů při tvorbě. Vlastní přidaná hodnota v práci.

0-15b.

Využití širších znalostí

přílišná jednoduchost a elementárnost, prokázaní schopností aplikovat znalosti, aplikační rovina použitých technik (nejsou povrchní, jsou detailní a hlubší). Práce na

0-5b.

Reálnost (přiměřenost a reálnost)

Vhodná aplikovatelnost na reálné prostředí (ne vzdušné zámky apod.), využití štíhlého záměru a přístupů. Práce s okolním prostředím, jeho vlivy na konkrétní MVP, trh, zákazníky.


Kritéria hodnocení prezentace (0-10b.)

0-2b.

Obsah prezentace

Jsou využity obrázky, animace, přechody, videoukázky. Text tvoří krátké poznámky, věcná fakta v bodech, názvy, heslovitá spojení. Použití jednoho druhu písma, viditelnost, dostatečná velikost. Pravopisné chyby a překlepy.

0-2b.

Struktura prezentace

Dodržení obsahu, témata na sebe plynule navazují, zahlcenost informacemi na snímku. Úvod, obsah, témata, závěr, zdroje.

0-2b.

Jazykový a neverbální projev

Práce s hlasem, vlastním tělem, oční kontakt s publikem, gestikulace je přiměřená (žádná rozmáchlá gesta a ošívání - ideálně ruce v úrovni horní třetiny těla), řeč je dostatečně hlasitá, s úsměvem. Používání výplňových slov (takže, jakoby, vlastně, éééé, hmmm...) nejsou častá a nejsou rušivá. Spisovný projev.

0-2b.

Distribuce času

Dodržení časového limitu, rovnoměrné rozložení času mezi zmínky (nezasekne se u jednoho snímku, nestíhá ostatní, rychle přechází snímky apod.)

0-2b.

Atraktivita prezentace

Dojem z celé prezentace, zábavná, naučná, netradiční, obohacena o zajímavé prvky (pomůcky, spolupráce s publikem apod.) Prezentace působí připraveným dojmem.


Kritéria hodnocení obhajoby (0-50b.)

0-16b.

1. úroveň (elementární)

Znalost dané problematiky a samotného obsahu je minimální, absence odborné úrovně, neschopnost vysvětlit a propojovat souvislosti, minimální reakce na dotazy, neargumentování, nepřesvědčivé vystupování.

17-33b.

2. úroveň (průměrná)

Znalost dané problematiky a samotného obsahu je částečná, odborná úroveň je využita, mírný nesoulad u vysvětlování a propojování souvislostí, částečná reakce na dotazy, částečná věcná argumentace, vystupování je ucházející.

34-50b.

3. úroveň (excelentní)

Znalost dané problematiky je prokazatelná, využívána odborná úroveň, naprostý soulad u vysvětlování a propojování souvislostí, rychlé a konstruktivní reakce na dotazy, využívání věcné argumentace, přesvědčivé vystupování. Excelentní dojem z obhajoby.






CELKOVÉ HODNOCENÍ

Známka

Body

A

100-92

B

91-84

C

83-76

D

75-68

E

67-60

F

59-0

Literatura a zdroje


  • KNAPP, J. 2017. Sprint: jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Brno: Jan Melvil Publishing. ISBN 978-80-7555-023-1.
  • NECK, H. M., Ch. P. NECK and E. L. MURRAY, 2018. Entrepreneurship: the practice and mindset. Los Angeles: SAGE. ISBN 978-1483383521.
  • OSTERWALDER, A. a Y. PIGNEUR. 2015. Tvorba business modelů: příručka pro vizionáře, inovátory a všechny, co se nebojí výzev. Brno: BizBooks. ISBN 978-80-265-0425-2.
  • PILJ, P. LOKITZ, J. a K. SOLOMON. 2016. Design a Better Business: New Tools, Skills, and Mindset for Strategy and Innovation. New Jersey: John Wiley& Sons. ISBN 978-1-119-27211-3.

Doplňující zdroje jsou uvedeny v IS (vybrané publikace, materiály k seminářům apod.).

Komunikace s využujícím


Studenti mohou komunikovat prostřednictvím:

  • emailu adamek@opf.slu.cz
  • konzultačních hodin
  • diskusního fóra 
  • MS Teams
Harmonogram seminářů
Harmonogram seminářů - Případové studie startupů (0+2)
 Náplň seminářů je založena na postupné aplikaci kreativních techniky využitelných pro tvorbu a validaci startupu
DATUM Seminář Téma Použitá technika Činnosti
23. února 1 Představení předmětu, ICE break                                                                                       dotazy a odpovědi, diskuze selfprezentace studentů, diskuze
Co je to startup? brainstorming Studenti v rámci 10 minut vygenerují (ve skupinkách) nápady, co je to startupu, jak jej chápají, co představuje apod.
Vyhledat příklad alespoň jednoho úspěšného a jednoho neúspěšného startupu. (sestavte si příčiny, proč si myslíte, že je úspěšný/neúspěšný) brainstorming, kreativní cvičení, feedback Studenti vygenerují nápady ve skupinkách a stanoví si-proč si myslí, že konkrétní startupu je úspěšný/neúspěšný. Práce s vyhledáváním, sběr a vyhodnocení informací, prezentace- týmů. Zpětná vazba. Ukázka úspěšných startupů/firem.
2. března 2 Vymezení Startupu a představení Lean Canvasu
Představení a vymezení startupu Startup Genom - Startup Lifecycle Týmová práce (3-5 studentů), analyzují a charakterizují danou firmu z pohledu fáze životního cyklu. Prezentují její zařazení dle fáze vývoje startupu. Pracují se stupněmi Startup Genome.
Pedstavení Lean Canvasu Lean Canvas (celý) Týmová práce (3-5 studentů), tvoří vlastní  Lean Canvas. Prezentují svůj Lean Canvas. Diskuse, zpětná vazba, vzájemná interakce (mezi týmy, vyučující). K dispozici vytištěný Lean Canvas.
9. března 4 Financování startupu 
Představení Firma 2, jejího Business modelu, zaměření na financování byznysu.  Business model Canvas  Firma 2, prezentace, diskuse, key facts k problematica získání kapitálu a financování byznysu
Jak financovat svůj vlastní nápad? Alternativy získání kapitálu pro rozjezd firmy, případně pro další rozvoj. Jak překonat  "údolí smrti". Brainstorming, analýza možností.  Týmová práce (3-5 studentů) - hledají možnosti, jak financovat svůj nápad, stanovují alternativy. Zpětná vazba + diskuse
16. března 3 Validace a minimální životaschopný produkt (MVP)
Představení Firma 1, jejího Lean Canvasu a zaměření na MVP + customer journey Lean Canvas, customer journey Firma 1, prezentace, diskuse, key facts k Lean Canvasu + MVP
Transformace nápadu v testovatelné hypotézy, protypování a tvorba minimálního žiovtaschopného prouduktu Tvorba MVP a customer journey Týmová práce (3-5 studentů) - možnosti jak postupovat k tvorbě MVP, customer journey. Zpětná vazba + diskuse
23. března 5 Vnitřní dimenze startupu    
Představení Firma 3, jejího Business modelu. Zaměření na vnitřní dimenze - vztahy se zákazníky, produkt/služba, tým, finance-náklady Business model Canvas, hodnotový Canvas, mapa empatie zákazníka Firma 3, prezetace, diskuse, key facts k problematice vnitřní dimenze startupu.
Studenti získají poznatky jak postupovat ve vymezení vnitřní dimenze startupu. Business model Canvas, hodnotový Canvas, mapa empatie zákazníka Týmová práce (3-5 studentů) - studenti mají podklady pro hodnotový canvas a vnitřní dimenzi startupu-do klasického BM Canvas. Zpětná vazba + diskuse
30. března 6 Vnější dimenze startupu     
Představení Firma 4, jejího Business modelu. Zaměření na vnější dimenzi startupu - uživatelé, zákazníci, použití produktu, příjmy Business model, monetizace, revenue model Firma 4, prezetace, diskuse, key facts k problematice vnější dimenze startupu.
Studenti získají poznaky jak posutpovat ve vymezení vnější dimenze startupu.  Business model, monetizace, revenue model  Týmová práce (3-5 studentů) - studenti mají podklady pro  BM Canvas a vnější dimenzi startupu.  Zpětná vazba + diskuse.
6. dubna 7 Optimalizovaný produkt, business model a tým    
Představení Firma 5, jejího Business modelu. Jak postupovali v optimalizaci produktu, business modelu (inovace, změny) a týmu. Důraz na faktory-co způsobilo změny (co se povedlo/nepovedlo). Business model, Inovace BM Firma 5, prezentace jejího business modelu, key facts jak optimalizovali produkt, celý BM a tým.
Studenti navrhnou změnu (inovaci BM) Vyznačení inovací v BM (možno využít techniku POLISM) Týmová práce (3-5 studentů) - studenti mají podklady inovovaný BM, vymezí jak optimalizovat produkt-nabízenou hodnotu a tým. Zpětná vazba + diskuse.
13. dubna 8 Škálovatelnost podnikání    
Představení Firma 6, její škálovatelnost podnikání (co realizovali ve fázích startupu - Efficiency a Scale). Jejich zkušenost s akcelerátory, scale-up programy a podpůrnou infrastrukturou. Design thinking - pro popis škálovatelnosti podnikání. Může být i storytelling - komunikace s akcelerátory a scale up programy - představení elevator pitch. Firma 6, prezentace fáze firmy Efficiency a Scale, jejich zkušenosti s akcelerátory, podpůrnými programy apod. Představení jejich "story" (např. vizualizací), představení jejich elevator pitch.
Studenti si navrhnou strategii pro škálování byznysu (dle předchozích kroků-mají výchozí BM), důraz na Efficiency a Scale. Dále zpracují možnosti spolupráce s podpůrnou infrastrukturou (akcelerátory apod.) Design thinking, storytelling, elevator pitch Týmová práce (3-5 studentů) - studenti sestaví jak škálovat jejich byznys, jak mohou využít spolupráce s akcelerátory, tvorba elevator pitch a story.
20. dubna 9 Studentské týmy pracují na svých projektech Analytika, syntéza, brainstorming, diskuse Týmová práce (3-5 studentů)  na finálních projektech pro prezentaci. Kozultace a feedback vyučující.
27. dubna 10 Studentské týmy pracují na svých projektech Analytika, syntéza,brainstorming, diskuse Týmová práce (3-5 studentů)  na finálních projektech pro prezentaci. Kozultace a feedback vyučující.
4. května 11 Studentské týmy pracují na svých projektech Analytika, syntéza,brainstorming, diskuse Týmová práce (3-5 studentů)  na finálních projektech pro prezentaci. Kozultace a feedback vyučující.
11. května 12 Prezentace jednotlivých týmů prezentační dovednosti, zaujmutí publika Prezentace + diskuse + zpětná vazba
18. května 13 Prezentace jednotlivých týmů prezentační dovednosti, zaujmutí publika Prezentace + diskuse + zpětná vazba
Učební materiály
Dokumenty a další podklady k výkladu.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/opf/leto2023/PEMBPPSS/op/

Studijní materiály

Úkoly, testy, seminární práce, prezentace

Semestrální práce_PSS
Zpracovaná semestrální práce.