Společenská odpovědnost firem, neziskového sektoru a veřejné správy

Organizace výuky, hodnocení, komunikace

Zaměření předmětu

Cílem předmětu je vymezit principy společenské odpovědnosti organizací ve vztahu jejich aplikovatelnosti ve firmách, neziskovém sektoru a veřejné správě. Dále poskytnout přehled o vývoji společenské odpovědnosti organizací, vysvětlit aktuální přístupy k udržitelnosti, CSR standardů a aktivit v sociálním, ekonomickém a environmentálním pilíři včetně specifik v organizacích veřejné správy. Mezi klíčové oblasti studia patří analyzování, evaluace a implementace společenské odpovědnosti organizací v principech udržitelnosti, tří pilířovém přístupu zohledňujícím socio-ekonomicko-environmentální podmínky.

Organizace předmětu

Během přednášek jsou představeny vybrané teoretické souvislosti a poznatky společenské odpovědnosti organizací a firem s důrazem na udržitelné, cirkulární principy zohledňujicí ekonomické, environmentální a sociální aktivity v rámci CSR. Tématicky je každá přednáška spojena s jednou vymezenou oblastí. 

Během seminárních cvičení jsou absolvovány diskuse k daným tématům, studenti vyprácovávají dílčí úkoly (s využitím praktických úkázek a případových studií) a zpracovávaní seminární práci, která musí být obhájena. 




Hodnocení a požadavky na úspěšné zakončení předmětu

Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 100 bodů):

  • Semestrální práce (semestrální práce-text 14b, obhajoba 6b), celkem 20 bodů                      
  • Průběžné úkoly  20 bodů
  • Zkouška 60 bodů


HODNOCENÍ

Známka

Body

A

100-92

B

91-84

C

83-76

D

75-68

E

67-60

F

59-0


Literatura a ostatní zdroje

Základní

  • ADÁMEK, P. Společenská odpovědnost organizací. Karviná: SU OPF, 2021. 2. vydání.  ISBN 978-80-7510-473-1.
  • KUNZ., V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0.
  • ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Společenská odpovědnost podniků. C. H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-192-5.


Doporučená

  • KAŠPAROVÁ, K. a V. KUNZ. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4480-3.
  • KULDOVÁ, L. Nový pohled na společenskou odpovědnost firem - Strategická CSR. NAVA, 2012. ISBN 978-80-7211-408-5.
  • ADÁMEK, P. Percepce společenské odpovědnosti podnikání v České republice. Karviná: SU OPF, 2013. ISBN 978-80-7248-894-0.
  • PAVLÍK, M. a M. BĚLČÍK a kol. Společenská odpovědnost organizace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3157-5.
  • BLOWFIELD, M. a MURRAY, A. Corporate Responsibility. Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-967832-7.
  • CHANDLER, D. a W. B. WERTHER. Strategic Corporate Responsibility. SAGE, 2014. ISBN 978-1-4522-1779-6.

Doplňující zdroje a materiály jsou dostupné v IS (reporty, standardy aj.)

Komunikace s vyučujícím

Studenti mohou komunikovat prostřednictvím:

  • emailu adamek@opf.slu.cz
  • konzultačních hodin 
  • diskusního fóra 
  • MS Teams