Týden 4
1
prvky
právních vztahů práva
sociálního zabezpečení
Rychlý náhled kapitoly
|
Po osvojení si problematik vzniku, změn a zániku právních
vztahů sociálního zabezpečení podle předchozí kapitoly je dále věnována
pozornost prvků předmětných právních vztahů. Za situace, že právo sociálního
zabezpečení je regulováno velmi rozsáhlou škálou právních předpisů, jak bylo
výše uvedeno, je kapitola zaměřená víceméně na zobecnění uváděných prvků.
Cíle kapitoly
|
K znakům každé
samostatné právní disciplíny, mimo jiné, patří též určení jejího
-
předmětu,
-
obsahu,
-
subjektu.
Kapitola je věnována
rozboru těchto prvků v právu sociálního zabezpečení.
Klíčová slova kapitoly
|
Odvětví práva, subjekty, fyzické osoby, právnické osoby,
pojištěnec, pojistitel, oznamovatel, obsah, objekt, předmět
Vnitřní struktura právních vztahů sociálního
zabezpečení je tvořena jeho prvky,
kterými jsou
●
subjekt
● obsah ● předmět |
1.1
SUBJEKTY
PRÁVNÍCH VZTAHŮ PRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Definice
|
„Subjektem právních vztahů
sociálního zabezpečení jsou nositelé práv a povinností, které jsou obsahem
těchto vztahů.
Subjekty, tedy nositeli práv a
povinností v sociálním zabezpečení je možno strukturovat způsobem uvedeným
v následujícím obrazci.
|
ZÁKLADNÍ |
DALŠÍ |
Orgány
sociálního zabezpečení ● rozhodují o právech a po- vinnostech /
nositelé poji-štění ● základním úkolem je rozhodování o
nároku a výši dávek sociálního zabezpeč-čení, poskytování těchto dávek a
realizace jejich výplaty, ● v rámci své rozhodovací činnosti
předepisují orgány sociálního zabezpečení také k úhradě přeplatky na dávkách
(při splnění podmínky právní odpovědnosti) ● rozhodují o uplatnění sankcí, tj pokut
či penále. |
Fyzické osoby ● subjekty, o jejichž právech a povinnostech rozhodují orgány sociál-ního zabezpečení, ● v právních předpisech se používají různá označení jako např.
občan, osoba, pojištěnec, oprávněný. Z hlediska procesního práva se však
jedná o
účastníky řízení, i když je předpisy někdy označují jako
žadatele, příjemce atd. |
Fyzické
a právnické osoby Právní předpisy určují speciální povinnosti Jedná se především Tyto fyzické a práv-nické osoby tak rovněž vstupují do právních
vztahů sociálního zabez-pečení jako subjekty těchto vztahů. |
Založeny ● na administrativním principu - ČSSZ nebo ● na bázi veřejnopráv-ní instituce -
zdravotní pojišťovny, které vyvíjí činnost v oblasti sociální
pojištění proto také na- zývány nositeli pojištění |
Správní
řád § 2 odst. 3 DOTČENÉ OSOBY osoby, jichž se činnost správních orgánů
v jednotlivém případě dotýká |
Zákon
č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění
pozdějších předpisů
§ 68c Účastníci řízení V řízení o dávku podle tohoto zákona jsou účastníky
řízení a)
oprávněná osoba, b)
příjemce dávky, c) osoba
společně s oprávněnou osobou posuzovaná, další fyzická nebo právnická
osoba, jde-li o řízení o přeplatku na dávce
d) fyzická nebo právnická osoba, jde-li o rozhodnutí o ustanovení
zvláštního příjemce. |
Zákon 435/2004 Sb., o zaměstnanosti §
3 Účastníci právních vztahů a) Česká
republika, za kterou jedná ministerstvo a Úřad práce, b)
fyzické osoby, které mají způsobilost být zaměstnancem; fyzickými osobami
jsou státní občané České republiky a za stejných podmínek cizinci, kteří
splňují podmínky pro zaměstnávání stanovené tímto zákonem,
c) zaměstnavatelé; za zaměstnavatele se považují rovněž
organizační složky zahraniční
právnické osoby nebo zahraniční fyzické osoby oprávněné podnikat na území
České republiky podle zvláštních
právních předpisů,
d) právnické a fyzické osoby a další subjekty podle
zvláštních právních předpisů. (2) Státní příslušník jiného
členského státu Evropské unie (dále jen "občan Evropské unie") a
jeho rodinný příslušník7) mají
stejné právní postavení v právních vztazích upravených tímto zákonem jako
občan České republiky, pokud tento zákon nestanoví jinak. (3) Rodinní příslušníci občana
České republiky, kteří nejsou státními příslušníky České republiky ani
jiného členského státu Evropské unie, mají v právních vztazích upravených
tímto zákonem stejné právní postavení jako občan České republiky, pokud
tento |
Právní postavení subjektů vztahů
sociálního zabezpečení je závislé na právní úpravě právní subjektivity. Ta je dána dvěma základními právními
skutečnostmi, které se váží
k fyzickým a právnickým osobám a jsou vymezeny obecně občanským
zákoníkem. Těmito skutečnostmi jsou :
SVÉPRÁVNOST způsobilost
nabývat pro sebe vlastním právním jednáním práva v řízení procesní způsobilost |
Právní
osobnosti ani svéprávnosti se nikdo nemůže vzdát ani zčásti; učiní-li tak,
nepřihlíží se k tomu. |
PRÁVNÍ
OSOBNOST způsobilost
mít v mezích právního řádu práva a povinnosti v řízení účastnická způsobilost |
Právní subjektivita
vymezena oběma uváděnými právními skutečnostmi je samozřejmě typická i pro
subjekty právních vztahů sociálního zabezpečení. Výše uváděné základní i další
subjektů práva sociálního zabezpečení jsou ve svém souhrnu právnickými nebo
fyzickými osobami, u nichž rozlišujeme jak právní osobnost, tak svéprávnost.
.
Je třeba zohlednit, že
oproti právní subjektivitě právnických osob práva sociálního zabezpečení, není
právní úprava právní subjektivity fyzických osob sociálního zabezpečení shodná
pro všechny vztahy sociálního zabezpečení. Zejména vznik a zánik právní
osobnosti
a svéprávnosti těchto osob neupravují jednotlivé právní přepisy sociálního
zabezpečení dílčí jednotně. Je to dáno tím, že každý subsystém práva sociálního
zabezpečení má specifický charakter, a to zejména z hlediska povahy řešené
sociální události a jejího dopadů na život cílových fyzických osob. V právních předpisech práva sociálního
zabezpečení je možno vymezit tři způsoby řešení problematiky právní osobnosti a
svéprávnosti fyzických osob, a to:
▀ Originární, která představuje samostatnou právní úpravou
nezávislou na jiných právních předpisech či právních odvětvích.
▀ Subsidární, kdy předmětný právní předpis právní odkazuje na jinou,
již dříve formulovanou právní úpravu
(např. občanskoprávní nebo pracovněprávní).
▀ Analogická (per analogiam) tj. použitím právní úpravy obsažená v
jiném právním předpise, ale nikoli na základě přímého odkazu, nýbrž na základě
podobnosti, sepětí
a příbuznosti s jinými právními vztahy příslušného systému (příbuznost právních
vztahů).
1.1.1
PRÁVNÍ OSOBNOST
A SVÉPRAVNOST PODLE
OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU
Základní vymezení osob a jejich právní způsobilosti
jsou obecně upraveny v občanském zákoníku[1],
a toto vymezení přejímají zvláštní právní předpisy, vč. právních předpisů
sociálního zabezpečení. Osoby zákoník rozlišuje jako fyzické a právnické.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA OSOB V OBČANSKÉM
ZÁKONÍKU § 19 (1)
Každý člověk má vrozená, již
samotným rozumem a citem poznatelná přirozená práva, a tudíž se považuje za
osobu (z ABGB 1811). Zákon stanoví jen meze uplatňování
přirozených práv člověka a způsob jejich ochrany. (2)
Přirozená práva spojená s osobností člověka nelze zcizit a nelze se jich
vzdát; stane-li se tak, nepřihlíží se k tomu. Nepřihlíží se ani k
omezení těchto práv v míře odporující zákonu, dobrým mravům nebo veřejnému
pořádku. §
20 (1)
Právnická osoba je organizovaný
útvar, o kterém zákon stanoví, že má právní osobnost, nebo jehož právní
osobnost zákon uzná. Právnická osoba může bez zřetele na předmět své
činnosti mít práva a povinnosti, které se slučují s její právní povahou. (2)
Právnické osoby veřejného práva podléhají zákonům, podle nichž byly
zřízeny; ustanovení tohoto zákona se použijí jen tehdy, slučuje-li se to s
právní povahou těchto osob. §
21 Stát se v oblasti soukromého práva
považuje za právnickou osobu. Jiný právní předpis stanoví, jak stát
právně jedná. |
1.1.2
VZNIK A ZÁNIK PRÁVNÍ OSOBNOSTI
Právní osobnosti je nadán subjekt, který má práva a povinnosti[2].
◙ Vznik právní osobnosti
F
Fyzická osoba je právní osobností od
okamžiku narození (výjimečně početí).
F
Právnická osoba je právní osobnosti od okamžiku svého vzniku (zápisem do veřejného
rejstříku.
◙ Zánik právní osobnosti
F Fyzická osoby :
- smrtí;
- prohlášením
člověka za mrtvého;
F Právnická osoby :
- výmazem z veřejného rejstříku.
Omezení svépravnosti
fyzické osoby
Podle platné právní úpravy lze člověka ve
svéprávnosti pouze omezit (nikoli úplně zbavit) a to tehdy pokud
by mu hrozila újma a nelze-li mu pomoci
jinak (např. podpůrcem či zastoupením členem domácnosti). Nepůjde člověka
omezit ani v běžných činnostech
každodenního života.
Pro případy, že nelze jinak stanoví zákoník podmínky omezení svéprávnosti Ø
z vážných zdravotních důvodů, Ø
na určitý čas :
– na dobu nutnou pro vyřízení určité záležitosti,
- jinak určenou určitou dobu, nejdéle však na 3 roky
- je-li zjevné, že se
v této době stav nezlepší v uvedené době, pak na dobu delší, nejdéle
však na 5 let Ø
rozhodnutím soudu
▪
po shlédnutí soudcem a
▪
jen nestačí-li mírnější postup. |
Soud musí určit konkrétní rozsah
omezení, např.
Obecné způsoby právního zastoupení (při absenci nebo omezení
svépravnosti)
JEDNÁNÍ ZA FYZICKOU OSOBU |
■
zástupcem ze zákona:
● na základě
zákona rodiči(em) ● z rozhodnutím soudu opatrovníkem (opatrovnická rada) ■ opatrovníkem ustanoveným správním
orgánem ■ smluvním zastoupením – na základě plné moci ……………………………………………………………….. ■ s podpůrčím opatřením tj. ▪ předběžným opatřením do budoucna
listinou ▪ s podpůrcem smlouvou
schválenou soudem ▪ členem domácnosti (3 roky) schválí
soud |
SZ většinou vylučuje plnou moc |
Právní předpisy sociálního
zabezpečení většinou
vylučují možnost přijetí dávkového plnění zástupcem na základě plné moci.
Specifickým institutem je zvláštní příjemce. Jeho základním smyslem je
zajistit, aby dávkové plnění bylo použito ve prospěch oprávněného.
Právnické osoby
jednají :
■ statutárním orgánem ■ opatrovníkem (ustanoveným soudem i bez návrhu) ■ zástupcem, tj. zmocněncem ■ smluvně ▪ na základě
plné moci ▪ prokuristou |
1.1.3
PRÁVNÍ
OSOBNOST FYZICKÝCH OSOB
V PRÁVNÍCH VZTAZÍCH SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Podle zákona o sociálním
zabezpečení vzniká právní osobnost v
právních vztazích sociálního zabezpečení narozením a zaniká smrtí, případně
prohlášením za mrtvého (§ 4 odst. 1 zák. 100/1988 Sb.).
V sociálním zabezpečení se
rozlišuje osobní rozsah sociálního
zabezpečení, který je chápán jako okruh osob, jimž může vzniknout nárok na
dávky sociální zabezpečení, resp. jako okruh osob, které se při splnění dalších
právních skutečností mohou stát subjekty sociálního zabezpečení. Z toho
vyplývá, že i když způsobilost k právům a povinnostem vzniká narozením a zaniká
smrtí, přesto je okruh subjektů omezen v některých organizačně právních
systémech. Nejširší rozsah mají tyto právní vztahy sociálního zabezpečení
- právní vztahy vznikající při
poskytování léčebně preventivní péče,
- právní vztahy vznikající při
poskytování služeb a dávek sociální péče
- právní vztahy vznikající při
poskytování rodičovského příspěvku.
Naproti tomu jen na ekonomicky
činné obyvatelstvo (případně na jeho rodinné příslušníky), ovšem s jistými
výjimkami, jsou omezeny právní vztahy nemocenského pojištění
a důchodového pojištění
Specifickými rysy se vyznačuje právní úprava právní osobnosti osob
samostatně výdělečně činných (OSVČ). Hmotně právní podmínky
výkonu samostatné výdělečné činnosti jsou upraveny v jiných předpisech, na
které předpisy sociálního zabezpečení odkazují (dosažení určitého věku,
vzdělání v konkrétním oboru).
Vznik
právní osobnosti.
Nikoliv nasciturus |
V právních vztazích důchodového pojištění a sociální péče
je samostatná právní úprava zakotvená v právních předpisech tohoto subsystému.
V zásadě se neliší od občanskoprávní úpravy, protože vzniká narozením. Na
rozdíl od občanského práva však ve vztazích důchodového pojištění a sociální
péče právní subjektivitu nemá nasciturus. V důchodovém
pojištění ani v sociální péči neexistuje žádný dávkový nárok, jehož subjektem
by nasciturus byl. Právní úprava přechodu nároku je založena na speciální
sukcesi, podle níž v případě smrti oprávněného náleží výplata částek
nevyplacených do okamžiku smrti subjektům taxativně v právním předpise
vyjmenovaným. Pouze pokud je použití této speciální úpravy vyloučeno, použije
se princip obecné sukcese, což znamená právní úpravu dědění. Proto, aby se
právní postavení nascitura nezhoršilo, použije se analogie.
V právních vztazích veřejného zdravotního pojištění a státní
sociální podpory vzniká právní osobnost rovněž narozením. Právní předpisy o
veřejném zdravotním pojištění směřují k vymezení vzniku účasti na pojištění,
nikoli ke vzniku právní subjektivity. Právě v těchto vztazích je vznik právní
osobnosti narozením jasný a nepochybný, protože celá řada nároků z těchto
systémů vzniká bez ohledu na věk a způsobilost k právním úkonům. U veřejného
zdravotního pojištění platí tento závěr téměř bez výjimky. Úprava právní
osobnosti v těchto vztazích se nejvíce podobá úpravě občanskoprávní.
V právních vztazích nemocenského
pojištění je situace složitější, právní předpisy řeší právní osobnost pouze
u osob samostatně výdělečně činných. Na ostatní subjekty se uplatňuje per
analogiam úprava zákoníku práce, a to jak pro fyzické osoby jako zaměstnance,
tak i na zaměstnavatele.
Uzaměstnanců v 15. létech |
U zaměstnanců vzniká právní způsobilost zásadně dosažením 15 let věku,
při současném ukončení základní školní docházky. Právní předpisy
nemocenského pojištění neznají žádný dávkový nárok, který by mohl předcházet
vzniku právní subjektivity před tímto věkem. Co se týče přechodu nároku po
zaměstnanci, předpisy nemocenského pojištění obsahují zvláštní pravidlo o
nástupnictví, které je založeno na taxativním výčtu subjektů. Použití obecné
sukcese nepřichází v úvahu, nelze však vyloučit použití principu per analogiam,
protože zákoník práce například neřeší vznik způsobilosti u jiných osob
(například pozůstalých).
Na vznik právnické osobnosti
fyzické osoby zaměstnavatele se
rovněž použije analogicky zákoníku práce, zde však právní osobnost vzniká
narozením a připouští se sukcese
v případě právní události – smrti zaměstnavatele fyzické osoby.
Součástí sociálního
pojištění jsou právní vztahy pojistného,
které dále dělíme na -
pojistné na sociální zabezpečení a na
- pojistné na veřejné zdravotní pojištění.
Pojistné na sociální zabezpečení
obsahuje pojistné na nemocenské a důchodové pojištění
a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Subjektivita se zde řídí
definováním osobníhoa věcného rozsahu věcné povinnosti. Osobní rozsah určuje
okruh subjektů, na které se vztahuje povinnost z pohledu hmotného práva
(poplatník). Věcný rozsah směřuje k základu, ze kterého se pojistná povinnost
stanoví (např. vyměřovací základ). U fyzických osob jde většinou o subjekty
pracovněprávního vztahu (zaměstnanci, zaměstnavatelé)
a o OSVČ. Věcný rozsah je určován
výdělečnou aktivitou subjektů (zaměstnanec, OSVČ). Ve vztazích pojistného vzniká
zaměstnanci i zaměstnavateli právní subjektivita stejně jako u vztahů
nemocenského pojištění. To platí i o té části pojistného, která představuje
pojistné na důchodové pojištění, kde je rovněž vznik pojistné povinnosti spojen
s pracovně právní úpravou. Pouze u dobrovolné účasti na důchodovém pojištění
vzniká právní osobnost stejně jako u vztahů důchodového pojištění – narozením.
U zdravotního pojištění vychází
právní subjektivita ve vztazích pojistného z definice osobního a věcného
rozsahu. Fyzické osoby – většinou zaměstnanci a zaměstnavatelé
a osoby, jejichž účast na zdravotním pojištěním je spojena s podmínkou trvalého
pobytu, což znamená, že osobní rozsah je tu o něco širší než u pojistného na
sociální zabezpečení. Tomuto širšímu rozsahu odpovídá i rozsah věcný, protože
vznik pojistného vztahu tu – na rozdíl od sociálního zabezpečení – není omezen
jen na výdělečné aktivity.
Zánik způsobilosti.
Způsobilost zaniká ve většině
případů smrtí. Není tomu tak ve všech vztazích. Platí to
na vztahy nemocenského pojištění, veřejného zdravotního pojištění, pojistného
na sociální zabezpečení, pojistného na veřejné zdravotní pojištění a státní
sociální podpory.
Jiná je úprava u důchodového pojištění a sociální péče (pomoci), kde je úprava
speciální, od občanského práva poněkud odlišná. Tak ve vztazích důchodového
pojištění a sociální péče (pomoc) zaniká smrtí nebo prohlášením za mrtvého.
1.1.4 svéprávnost fyzických osob v právních vztazích
sociálního zabezpečení (procesní
způsobilost)
Svéprávnost je schopnost v
právních vztazích sociálního zabezpečení nabývat práv
a brát na sebe povinnosti, které jsou obsahem těchto vztahů (procesní
způsobilost).
Vzniká v sociálním
zabezpečení obecně dovršením 16.
roku věku (§ 4 odst. 2 zák. 100/1988 Sb. o sociálním zabezpečení, ve
znění pozdějších předpisů. Právní úprava svéprávnosti však není jednotná,
rozdíly jsou především ve vzniku způsobilosti. I zde platí tři základní modely
právní úpravy (vlastní - samostatná, subsidiarita, analogie).
Důchodové pojištění
Vlastní úpravu obsahují předpisy důchodové pojištění, a to
● obecnou, podle které vzniká svéprávnost fyzických osob dosažením
zletilosti (dosažením
18 let věku nebo uzavřením manželství před dovršením tohoto věku).
● speciální, která platí v případě uplatnění nároku na plný nebo částečný invalidní důchod. Zde
se přihlíží k charakteru dávek, k naplnění podmínek vyžadovaných pro dávkové
plnění.
Sociální péče
Ve vztazích sociální péče (pomoci)
vzniká svéprávnost dovršením 16. roku věku.
Nemocenské pojištění
Ve vztazích nemocenského pojištění
je to podobné jako u právní subjektivity – normy upravující vztahy nemocenského
pojištění upravují svéprávnost pouze
u OSVČ, která vzniká zásadně dosažením věku 16 roků. Musí však být naplněny
podmínky, které zvláštní předpisy pro vznik této způsobilosti, případně pro
vznik právní subjektivity, vyžadují. Což znamená, že ke vzniku svéprávnosti
může dosažením 16 roků věku dojít jen výjimečně.
Pracovněprávní vztahy
U subjektů pracovněprávních vztahů
se analogicky použije úprava zákoníku práce. Právní úprava účasti na
nemocenském pojištění je na pracovněprávní úpravě přímo závislá (trvání
zaměstnání). Svéprávnost zaměstnance vzniká ve vztazích nemocenského pojištění
zásadně dosažením věku 15 let, při současném ukončení základní školí docházky.
U fyzické osoby zaměstnavatele, až na výjimky dosažením 18 let věku.
Veřejné zdravotní pojištění
Právní předpisy upravující vztahy
veřejného zdravotního pojištění ustanovení o svéprávnosti neobsahují. V řadě
případů se však zabývají výkonem práv a povinností
z těchto vztahů vyplývající zákonným zástupcům nezletilých osob a osob
zbavených způsobilosti k právním úkonům.
U vztahů pojistného na sociální zabezpečení a na veřejné zdravotní
pojištění (VZP) se svéprávnost řídí stejnými pravidly jako
u právní osobnosti, tzn. Vymezením osobního a věcného rozsahu pojistné
povinnosti.
V případě subjektů pracovněprávního vztahu vzniká svéprávnost ve stejný okamžik
jako
u nemocenského pojištění (zaměstnanec dosažením 15 let, zaměstnavatel dosažením
18 let). U OSVČ vzniká zásadně dosažením zletilosti (18 let). U pojistného na
VZP se analogicky použije občanskoprávní úprava, tedy vzniká zletilostí.
Státní sociální podpora
U státní sociální podpory je svéprávnost
upravena samostatně v ZSSP, a to jako procesní způsobilost. S ohledem na odkaz
na občanskoprávní úpravu lze dovodit, že vzniká
i v těchto vztazích dosažením zletilosti. Zvláštní úprava se týká řízení o
dávkách rodičovského příspěvku a porodného. V tomto řízení má právo jednat i
nezletilý rodič (starší 16 let. Vzhledem k tomu, že v tomto speciálním případě
může nezletilý rodič starší 16 let
v řízení o dávce samostatně jednat a dávku přijímat, disponuje fakticky i
způsobilostí k právním úkonům.
Deliktní způsobilost (viz
dále Odpovědnost v právu SZ)
Způsobilost k protiprávním
jednáním nebo opomenutím (deliktní způsobilost, čili povinnost nést právní
důsledky svého protiprávního jednání) není v právu sociálního zabezpečení
upravena a je třeba pro vymezení tohoto pojmu použít (per analogiam iuris) trestního zákona. Tato otázka má význam
například v souvislosti s povinností vrátit přeplatek
na dávkách. Způsobilost k protiprávním úkonům má v právu sociálního zabezpečení
nezávisle na věku či duševní poruše ten,
- kdo je schopen ovládnout své jednání a
posoudit jeho následky - kdo v daném okamžiku uvedené schopnosti neměl,
jestliže se však do stavu, v němž není
schopen ovládnout své jednání nebo posoudit jeho následky, uvedl vlastní vinou.
Zastoupení
S právní úpravou svépravnosti
souvisí i institut zastoupení. Zákonné zastoupení řeší postavení
fyzické osoby, která nedisponuje svépravnosti (nesplnila podmínky stanovené
předpisem, byla způsobilosti zbavena nebo byla její způsobilost omezena). V
případě nedostatku věku jsou zákonnými zástupci rodiče, v ostatních opatrovník
stanovený soudem.
Právní předpisy sociálního
zabezpečení většinou vylučují možnost přijetí dávkového
plnění zástupcem na základě plné moci. Specifickým institutem je zvláštní
příjemce. Jeho základním smyslem je zajistit, aby dávkové plnění bylo použito
ve prospěch oprávněného.
1.2
OBSAH
PRÁVNÍCH VZTAHŮ SOCIÁLNÍHO
ZABEZPEČENÍ
Obsahem práva sociálního zabezpečení při úpravě uvedených vztahů je právně reglementovat zejména
-
právní
režim vzniku právních poměrů sociálního zabezpečení,
-
obecné
právní postavení subjektů vztahů,
-
charakter
stanovení práv a povinností,
-
způsob
ochrany práv a
-
prostředky
zabezpečující plnění povinností.
Z uvedeného je možno dovodit definíční ustanovení,
podle kterého jsou
Definice
|
obsahem právních vztahů práva a
povinnosti subjektů, takže obsahem
právních vztahů sociálního zabezpečení jsou práva a povinnosti subjektů těchto vztahů.
Tato práva a povinnosti mají buď
materiální nebo procesní charakter. Právo sociálního zabezpečení se
ovšem vyznačuje poměrně úzkým sepětím své hmotněprávní a procesní úpravy. Obojí
je velmi úzce svázáno. Je tomu tak v případech kdy nejen samotné rozhodnutí
o dávce, ale i splnění podmínek nároku na dávku
je spojeno s realizaci procesního úkonu. Tak je tomu např.
v případě přiznání starobního důchodu podle zákona o důchodovém pojištění
(§ 31). Stejná situace nastává u
povinnosti oznamovacího a ohlašovacího charakteru, které stanoví předpisy práva
sociálního zabezpečení. Tyto povinnosti mají procesní povahu, přičemž právní
důsledky nesplnění stanovených
povinností zakládají odpovědnostní
vztah, jehož obsahem jsou hmotná práva a povinností.
Hmotněprávní stránka:
■ Základní povinností fyzické osoby je splnění
podmínek dávkového nároku. Tomu
odpovídá oprávnění
orgánu SZ splnění těchto podmínek vyžadovat
■ Základním právem fyzické osoby je nárok na
dávku a na poskytnutí dávkového
plnění, a to po
splnění všech zákonných podmínek. Tomu odpovídá povinnost
orgánu sociálního
zabezpečení takové plnění poskytnout.
■ V právních vztazích prvého
subsystému sociálního zabezpečení, tj. sociálního
pojištění,
přistupuje na straně fyzické osoby plnění pojistné povinnosti. Tomu
odpovídá oprávněním orgánu sociálního zabezpečení
přijímat toto plnění.
Procesní stránka:
■ Procesním právem účastníka řízení je především jeho právo
uplatnit nárok, podat
žádost, uplatnit
opravný prostředek. Tomuto právu odpovídá povinnost orgánu
sociálního
zabezpečení reagovat na podání podle příslušné procesní úpravy.
Právo a nárok
Takřka ve všech
právních odvětvích se uplatňují pojmy právo a nárok. Vlastní význam
a náplň těchto pojmů jsou poněkud odlišné v soukromém právu (zejména
občanském) na straně jedné a
v právu sociálního zabezpečení na straně druhé. V občanském právu se pod pojmem subjektivního
práva, resp. oprávnění rozumí zásadně jedná složka obsahu právního vztahu a pod
pojmem nároku vynutitelnost takového
subjektivního práva soudem. Oproti tomu v právu sociálního zabezpečení se
nárokem rozumí splnění hmotněprávních podmínek, které jsou právními předpisy o
sociálním zabezpečení stanoveny pro přiznání dávkového plnění.
Nárok na dávku a nárok na
výplatu dávky
Výplata dávek |
Právní předpisy na úseku
sociálního zabezpečení rozlišují mezi nárokem na dávku a nárokem na výplatu
dávky. Tato diferenciace je významná zejména u dávek spojených
s peněžitým plněním, protože pouze u takových dávek lze hovořit o výplatě. U
dávek, kde plnění má věcnou povahu, lze rozlišovat mezi nárokem na dávku a
jejím faktickým poskytnutím.
Nárok na dávku tedy znamená
splnění hmotněprávních podmínek pro její přiznání. Nárokem na výplatu dávky se rozumí
splnění podmínek pro poskytnutí dávkového plnění peněžní povahy.
Splnění podmínek nároku na výplatu
dávky předpokládá zejména existenci samotného nároku, nárok na výplatu je pak
spojen s dalšími podmínkami, z nichž nejčastější je podání žádosti. Důsledky
spojené s posouzením otázky nároku na dávku a nároku na výplatu dávky nemusí
nastat ve stejném okamžiku (dávky důchodové). Rozhodnutí, kterým je nárok na dávku
přiznán, zpravidla současně zakládá i nárok na výplatu této dávky. To však
neplatí bezvýjimečně (viz výklad
k jednotlivým subsystémům).
Právo sociálního zabezpečení však
zejména vymezuje sociální události, které vyvolávají plnění ze sociálního zabezpečení. Pod
pojmem
sociální událost tak chápeme událost právem uznanou, tedy událost, s
níž právo spojuje vznik, změnu nebo zánik práv a povinností, pomocí jichž lze
předejít, zmírnit nebo překonat tíživou životní situaci způsobenou takovou
událostí.
Právo sociálního zabezpečení má
velmi úzké vztahy k jiným právním odvětvím, zejména k právu pracovnímu a
správnímu, které upravuje některé procesy při realizaci práva sociálního
zabezpečení. Svou povahou náleží do sféry práva
veřejného, i když vykazuje určité soukromoprávní rysy.
1.3
PŘEDMĚT (objekt) PRÁVNÍCH
VZTAHŮ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Právně relevantní chování |
Předmětem a objektem právní
úpravy práva sociálního zabezpečení je právně relevantní chování lidí ve
společenských vztazích vznikajících při sociálním zabezpečení a konkrétní
dávkové plnění, k němuž směřuje chování subjektů právního vztahu, tj. při
● poskytování preventivní a
léčebné péče,
● zabezpečení v dočasné
pracovní neschopnosti,
● zabezpečení dlouhodobé a trvalé
pracovní neschopnosti,
● zabezpečení těhotných žen,
matek a novorozenců,
● zabezpečení výchovy a výživy
děti v rodině,
● zabezpečení ve stáří,
● zabezpečení při ztrátě
živitele,
● zabezpečení sociálně potřebných
občanů.
Okruh dávek
a služeb, na které vzniká nárok nebo které mohou být poskytnuty občanům v
právních vztazích sociálního zabezpečení, se označuje jako věcný rozsah sociálního
zabezpečení.
Dávky a
služby můžeme rozlišovat .
Ø podle
toho, zda občanovi na ně vzniká nárok či nikoliv na obligatorní a fakultativní,
Ø plnění je buď peněžité (dávky) nebo věcné
(služby) povahy.
O který druh plnění půjde, je odvislé od charakteru sociální události, na niž
je závislý vznik daného vztahu sociálního zabezpečení. Ve vztazích nemocenského
a důchodového zabezpečení se jedná o plnění
peněžité, kdežto ve vztazích státní
sociální podpory a sociální péče o plnění věcné nebo peněžité. Z povahy
sociálních událostí, které zakládají vztahy veřejného zdravotního pojištění či
sociálních služeb pak vyplývá, že
předmětem těchto vztahů je plnění věcné.
Ø
podle
délky doby výplaty dávek rozlišujeme jednorázové a opakující se.
Chování subjektů
je velmi úzce spjato s výkonem práv a s plněním povinností, které jsou obsahem
právních vztahů sociálního zabezpečení. Realizuje se pak prostřednictvím
různých hmotněprávních nebo procesních úkonů.
Hmotněprávními úkony jsou ty, které
směřují ke splnění podmínek nároku na dávku, například plnění pojistné
povinnosti.
Procesními úkony jsou např. žádost nebo
podání opravného prostředku.
Shrnutí kapitoly
|
Kapitola je věnována výkladu jednotlivých prvků práva
sociálního zabezpečení, obsahu, předmětu a zejména pak subjektů z hlediska
jejich vzniku a zániku právní osobnosti
a svéprávnosti obecně a v právu sociálního zabezpečení. Obsahuje jeden až
dva krátké odstavce, kterými shrneme právě probranou látku.
2
odpovědnost
v právu sociálního zabezpečení
Rychlý náhled kapitoly
|
Obecně je právní odpovědnost považována za zvláštní právně
kvalifikovaný druh právní povinnosti, jejíž vznik jako povinnosti sekundární,
předpokládá porušení povinnosti primární. Se vznikem této sekundární povinnosti
vzniká i nový vztah práva sociálního zabezpečení, a to vztah
odpovědnostní. Je relativně nezávislý na
původním, primárním vztahu.
Cíle kapitoly
|
Kapitola je v první
části zaměřena na obecný výklad problematiky právní odpovědnosti jako takové,
která je z důvodu přehlednosti zpracována v obazcích. To umožňuje následně
přistoupit k výkladu specifik tohoto právního institutu v podmínkách
práva sociálního zabezpečení.
Klíčová slova kapitoly
|
Odpovědnost, právní odpovědnost, morální odpovědnost,
subjektivní odpovědnost, objektivní odpovědnost, funkce odpovědnosti, právní
jednání, zavinění, příčinná souvislost, sankce, pokuta.
2.1
OBECNÁ
USTANOVENÍ O PRÁVNÍ
ODPOVĚDNOSTI
V reálné praxi je možno se setkat s odpovědnostmi,
které jsou uvedeny v následujících obrazcích.
|
OBECNÉ DRUHY ODPOVĚDNOSTI |
Druhy odpovědnosti |
|
povinnosti, které je zákonem označeno za přestupek – pouze zákon – povinnosti
stanovené
|
▀ Politická odpovědnost – za
výkon politické funkce |
▀ Ústavní
odpovědnost – smíšeného charakteru (politickoprávní
odpovědnost) – např. důvěra Poslanecké sněmovny vládě |
▀Morální odpovědnost –
rozlišujeme vnitřní dimenzi (svědomí) a vnější rovinu (sankce = odsouzení
veřejností) |
▀ Právní
odpovědnost – porušení právních povinností protiprávním
jednáním (deliktem) ● může být založena pouze právními normami, které
vytváří určitý systém vztahů a vazeb v horizontální ● neopominutelným znakem odpovědnosti je sankce,
která představuje povinnost snést
újmu, při porušení právní skutečnosti předvídanou určitou právní normou |
subjektivní |
objektivní |
֎
preventivní ● preventivní
moment obsahují v určité podobě i všechny ostatní funkce ● cílem je předcházet vzniku
situací porušení právní povinnosti |
ZÁKLADNÍ FUNKCE PRÁVNÍ ODPOVĚDNOSTI |
Funkce odpovědnosti |
֎
satisfakční ● např. v oblasti
práva na ochranu osobnosti
● užívá se institut zadostiučinění ve vhodné formě (např. omluva v
tisku, popř. |
֎
represivní ● následkem újma,
která vzniká tomu, kdo porušil právní povinnost ● typická pro trestněprávní
odpověd-nost a další druhy veřejnoprávní odpovědnosti |
2.2
ODPOVĚDNOST V PRÁVU
SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Sekundární druh povinnosti |
Jedná se o
zvláštní právně kvalifikovaný druh právní povinnosti, jejíž vznik jako
povinnosti sekundární, předpokládá porušení povinnosti primární. Se
vznikem této sekundární povinnosti vzniká i nový vztah práva sociálního
zabezpečení, a to vztah odpovědnostní.
Je relativně nezávislý na původním, primárním vztahu. Může totiž existovat i po jeho skončení, tedy
fakticky nezanikne ani tehdy, zanikne-li původní právní vztah a naopak, zanikne-li vztah odpovědnostní,
neznamená to ukončení vztahu primárního.
Účelem právní úpravy odpovědnosti v
předpisech sociálního zabezpečení je zjednání nápravy a odstranění důsledků,
které protiprávním jednáním vznikly. Obsahem
těchto odpovědnostních vztahů jsou zvláštní povinnosti, které vznikají namísto
nebo vedle povinností vyplývajících z původního právního vztahu.
Odpovědnost v právu sociálního
zabezpečení je druhem sankce. Sankcí
je například :
■ penále, když se jedná o odpovědnost
z titulu prodlení v plnění peněžní povinnosti, ■
pokuta, která se ukládá v jiných případech se při porušení
povinnosti, ■ vrácení
přeplatku, a to buď přeplatku na pojistném ze strany instituce, která
pojistné přijala, nebo přeplatku na dávce ze strany příjemce dávky. Předpisy
sociálního zabezpečení stanoví podmínky vzniku odpovědnosti za přeplatek na
dávce ve vztazích nemocenského pojištění, důchodového pojištění, státní podpory
a sociální péče. U zdravotního pojištění vrácení přeplatku nepřipadá v úvahu.
Pro vznik odpovědnosti za
přeplatek patří k základním předpokladům :
Ø protiprávní
jednání, kterým je takové jednání, které je v rozporu s právní normou
a v jehož důsledku vznikne přeplatek, takovým jednáním je např. porušení
ohlašovací nebo oznamovací povinnosti, a to i ve formě opomenutí,
Ø vznik
přeplatku, tj. plnění nad rámec nároku podle hmotněprávních podmínek,
Ø
příčinná souvislost mezi
protiprávním jednáním a důsledkem, tedy vznikem přeplatku (takže nemůže
vzniknout odpovědnost za přeplatek v případě, kdy příjemce sice
opomine ohlásit důležitou okolnost, ale nárok na dávku vůbec nevznikl,
například nesplněním potřebné doby
pojištění).
Ø
zavinění, čili vnitřní psychický
stav odpovědného subjektu k jeho jednání
a k následkům takového jednání. Zavinění známe ve formě úmyslu nebo nedbalosti.
Ve vztahu k zavinění rozlišujeme
v sociálním zabezpečení subjektivní a objektivní odpovědnost
Subjektivní odpovědnost
V sociálním
zabezpečení se v naprosté většině případů jedná o odpovědnost subjektivní, čili
založenou
na zavinění. Velmi podrobná pravidla pro úpravu subjektivní
odpovědnosti stanoví předpisy v nemocenském pojištění, důchodovém pojištění,
státní sociální podpoře i sociální péči, resp. pomoci.
Jestliže
subjekt právního vztahu nesplnil některou jemu uloženou povinnost a zavinil
vznik přeplatku, vzniká mu povinnost přeplatek na dávce vrátit. Důkazní
břemeno o zavinění subjektu nese orgán
sociálního zabezpečení. Ke vzniku právní odpovědnosti postačí zavinění
ve formě nedbalosti, případně i nevědomé nedbalosti (to platí o vztazích
důchodového pojištění, státní sociální podpory a sociální péče). U důchodového
pojištění
a státní sociální podpory přichází v úvahu i společná odpovědnost příjemce
dávky a dalšího subjektu (např. osoby společně posuzované, zaměstnavatele).
Povinnost vyplývající
z odpovědnostního vztahu je pak založena na solidárním principu.
Objektivní
odpovědnost
Objektivní
odpovědnost je situace, kdy zavinění
není předpokladem odpovědnosti. Tato odpovědnost je v sociálním zabezpečení spíše výjimečná. Zejména se dotýká některých
vztahů důchodového pojištění a státní sociální podpory. Může vzniknout
například
ü při souběhu starobního důchodu s příjmem z
výdělečné činnosti,
ü v případě přeplatku na dávce vdovského nebo
vdoveckého důchodu při uzavření nového manželství,
ü na dávce sirotčího důchodu z důvodu
dosažení 26 let věku.
U státní sociální podpory by mohlo dojít
k povinnosti vrátit částky vyplaceného rodičovského příspěvku, pokud například
nebyly splněny podmínky nároku nebo nárok na příspěvek zanikl (třeba z důvodu
příspěvku při péči o osobu blízkou nebo jinou osobu).
Nicméně deliktní odpovědnost dotýkající porušování povinnosti v oblasti
sociálního zabezpečení je vymezena nejen v právních předpisech sociálního
zabezpečení, nýbrž
i v přestupkovém a trestním zákoně
(viz. dále). Porušení povinností v právu sociálního zabezpečení tak může vyvolat vedle správně právní i trestně právní odpovědnost.
PříKLADY
PRÁVNÍ ÚPRAVY DELIKTŮ V TRESTNÍM PRÁVU
|
Trestní zákon - Díl 2
Trestné činy daňové, poplatkové a devizové
§ 240
Zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby
(1) Kdo ve větším rozsahu zkrátí daň,
clo, pojistné na sociální zabezpečení,
příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, pojistné na úrazové pojištění,
pojistné na zdravotní pojištění, poplatek nebo jinou podobnou povinnou platbu anebo
vyláká výhodu na některé z těchto povinných plateb, bude potrestán odnětím
svobody na
šest měsíců až tři léta
nebo zákazem činnosti.
(2) Odnětím svobody na
dvě léta až osm let bude pachatel potrestán,
a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1
nejméně se dvěma osobami,
b) poruší-li k usnadnění takového činu úřední uzávěru, nebo
c) spáchá-li takový čin ve značném rozsahu.
(3) Odnětím svobody na
pět až deset let
bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 ve velkém rozsahu.
§ 241
Neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby
(1) Kdo jako zaměstnavatel nebo plátce
ve větším rozsahu nesplní svoji zákonnou povinnost za zaměstnance nebo jinou
osobu odvést daň, pojistné na sociální
zabezpečení, příspěvek na státní politiku zaměstnanosti nebo pojistné na
zdravotní pojištění, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti.
(2) Stejně bude potrestán, kdo jako
zaměstnavatel ve větším rozsahu nesplní svoji zákonnou povinnost odvést pojistné na úrazové pojištění
zaměstnanců.
(3) Odnětím svobody na jeden
rok až pět let
nebo peněžitým trestem bude pachatel potrestán, získá-li činem uvedeným v
odstavci 1 nebo 2 pro sebe nebo pro jiného značný prospěch.
(4) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán, získá-li
činem uvedeným v odstavci 1 nebo 2 pro sebe nebo pro jiného prospěch velkého
rozsahu.
§ 242
Zvláštní ustanovení o účinné lítosti
Trestní odpovědnost za trestný čin
neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby (§
241) zaniká, jestliže pachatel svou povinnost dodatečně splnil dříve, než soud
prvního stupně počal vyhlašovat rozsudek.
§ 350
Padělání a vystavení nepravdivé lékařské zprávy, posudku a nálezu
(1) Kdo padělá lékařskou zprávu,
posudek nebo nález nebo podstatně změní jejich obsah v úmyslu užít je v řízení
před orgánem sociálního zabezpečení anebo před jiným orgánem veřejné moci, v
trestním, občanském nebo jiném soudním řízení, nebo kdo užije v řízení před
orgánem sociálního zabezpečení nebo před jiným orgánem veřejné moci, v
trestním, občanském nebo jiném soudním řízení takové zprávy, posudku nebo
nálezu jako pravého,bude potrestán trestem odnětí svobody až na dvě léta nebo zákazem činnosti.
(2) Stejně bude potrestán, kdo jako lékař nebo jiná způsobilá zdravotnická
osoba vystaví nepravdivou nebo hrubě zkreslenou lékařskou zprávu, posudek nebo
nález nebo v něm zamlčí podstatné skutečnosti o zdravotním stavu svém nebo
jiného, aby jej bylo užito v řízení před orgánem sociálního zabezpečení nebo před
jiným orgánem veřejné moci, v trestním, občanském nebo jiném soudním řízení,
nebo kdo užije takové lékařské zprávy, posudku nebo nálezu v řízení před
orgánem sociálního zabezpečení nebo před jiným orgánem veřejné moci, v
trestním, občanském nebo jiném soudním řízení.
(3) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let nebo peněžitým trestem bude
pachatel potrestán,
a) opatří-li činem uvedeným v odstavci 1 nebo 2 sobě nebo jinému značný
prospěch, nebo
b) způsobí-li takovým činem značnou škodu.
(4) Odnětím svobody na dvě léta až osm let bude pachatel potrestán,
a) opatří-li činem uvedeným v odstavci 1 nebo 2 sobě nebo jinému prospěch
velkého rozsahu, nebo
b) způsobí-li takovým činem škodu velkého rozsahu.
Shrnutí kapitoly
|
Neopominutelnou podmínkou státem vymezeného práva je, že při
neplnění zákonem stanovených povinností je nutno jejich plnění vymáhat, a to
mnohdy i represivní formou. Kapitola je proto věnována výkladu jinak obecného
pojmu odpovědnost a následně rozboru této problematiky v právu sociálního
zabezpečení.
3
financování
sociálního zabezpečení
Rychlý náhled kapitoly
|
Náklady na sociální zabezpečení tvoří zásadní část státních
rozpočtů všech sociálních států. Další pojednání je proto věnováno obecným
koncepcím financování sociálního zabezpečení, včetně jejich historických
aspektů, jakož i financování konkrétních součásti sociálního zabezpečení
v České republice
Cíle kapitoly
|
Kapitola směřuje
k umožnění osvojení si
-
historického vývoje financování sociálního
zabezpečení,
-
současného institucionálního členění koncepci
financování,
-
rozdílů mezi koncepcemi,
-
způsobu financování jednotlivých části
sociálního zabezpečení apod.
Klíčová slova kapitoly
|
Koncepce financování, druhy financování, státní, soukromé,
zprostředkované, Beveridgovský model, Bismarckovský model, Etatistický model,
vzájemnost, solidarita rovnost.
3.1
HISTORICKÉ
I SOUČSNÉ OBECNÉ
MODELY A KONCEPCE
FINANCOVÁNÍ
Na základě abstrakce historického
vývoje lze identifikovat tři
historické modely financo- vání systémů sociálního zabezpečení.
FBismarckovský model (Otto von
Bismarck, německý říšský kancléř, 1883)
ú orientace na zaměstnanecký poměr a rozdělení osob do
skupin podle jimi vykonávané činnosti (dělník, zaměstnanec, úředník)
ú financování
z pojistného (placeného zaměstnavateli i zaměstnanci a s pomoci
státních příspěvků).
FBeveridgovský model (1942, ekonom lord Beveridge) vychází
z principu, že
každý
člen společnosti má právo na základní zabezpečení v nemoci, ve stáři
apod.
ú předpokládá stejné
základní potřeby u každého lidského jedince
ú orientace na
určitý minimální standard paušálně poskytovaný
ú financování ze
stejného základního pojistného a z daňových prostředků.
FEtatistický model (SSSR)
ú ideologický záměr
široce a autoritativně pojaté péče státu o sociální záležitosti
ú pevně začleněn do
systému národního hospodářství
ú financuje navenek
stát prostřednictvím daně z příjmu, tím však současně fakticky podstatnou část nákladů nesly podniky
ú pro všechny
zaměstnance účast v systému povinná, tím dosaženo značně vysokého stupně
pokrytí.
V současnosti existují
fakticky tři koncepce financování
sociálního zabezpečení podle zajišťující instituce (institucionální
členění koncepcí financování) :
F
státní
ú financuje stát sám
(skrze státní správu – orgán)
ú stát přejímá
hlavní zodpovědnost za občana
Fsoukromá
ú soukromé instituce
ú akcent na
zodpovědnost občana
ú stát stanoví pouze
rámcová pravidla fungování soukromých systémů
Fzprostředkovací
ú kdy stát vytváří
zabezpečující nástroje (např. povinné sociální pojištění)
ú zabezpečující
instituce stojí mezi státem a občanem
Možné jsou i
systémy vytvářené zaměstnavateli (jde pak o doplňkové zabezpečení).
Rozdíl
mezi státním financováním a financováním prostřednictvím sociálního pojištění
Ve státním systému občan odvádí státu daně do státní pokladny, odkud
se na základě parlamentem schváleného rozpočtu vyplácejí dávky sociálního
zabezpečení.
V sociálním pojištění občan povinně pojišťuje sám sebe pro případ
budoucí pojistné (sociální) události, popř. jej pojišťuje někdo jiný (zaměstnavatel).
Sociální pojištění je zbudováno zejm. na principech vzájemnosti a solidarity.
Vzájemnost představuje
pomoc poskytovanou jednotlivým osobám, které ji potřebují,
a to z prostředků získaných od ostatních účastníků.
Solidaritu lze rozlišit
-
intergenerační
, tj. mezi generacemi (mladých se
starými)
-
intragenerační,
tj. uvnitř generací (zdravých s
nemocnými; bohatých s chudými).
Můžeme však hovořit i o
dalších
principech, které jsou v sociálním zabezpečení uplatňovány. Jsou
jimi např.
-
zásluhovosti, kdy nárok na výši
dávky závisí na osobním přičinění, tj. v souvislosti s odpracovanými
léty, dosaženým příjmem a výši placeného pojistného,
-
rovnosti, tj. stanovení stejných
pravidel, podle nichž se dávka přiznává.
FINANCOVÁNÍ
SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Rozdíl
mezi státním financováním a financováním prostřednictvím sociálního
pojištění
|
Historické modely systémů
sociálního zabezpečení :
FBismarckovský
model FBeveridgovský model FEtatistický
model |
Současné koncepce financování
podle zajišťující instituce : F státní Fsoukromá Fzprostředkovací |
Státní systém občan odvádí státu daně do státní
pokladny, odkud se na základě parlamentem schváleného rozpočtu vyplácejí
dávky sociálního zabezpečení |
Sociální
pojištění občan povinně
pojišťuje sám sebe pro případ budoucí pojistné (sociální) události, popř.
jej pojišťuje někdo jiný (zaměstnavatel) |
Sociální pojištění je koncipováno
zejména na těchto principech : ■
Vzájemnosti ■
Zásluhovosti ■
Solidarity, ■ Rovnosti a to :
-
intergenerační
, -
intragenerační,
|
3.1.1.1
.
Příspěvkově a dávkově definované systémy
o Příspěvkově definovaný penzijní systém (defined
contribution – DC) předem definuje určitým způsobem výši příspěvku, které
účastníci, zaměstnavatel či stát mají odvádět
a odtud se pak stanoví výše dávek, které je možné dále vyplácet. Přitom dávky,
jejíchž přesná výše není předem známá, představují tolik, kolik lze v systému
dosáhnout nejen
v závislosti na odvedených či v budoucnu předpokládaných příspěvcích, ale také
v závislosti na vývoji demografických a ekonomických parametrům včetně skutečné
či v budoucnu předpokládané kapitálové výnosnosti.
o Dávkově definovaný penzijní systém (defined
benefit – DB) předem definuje určitým způsobem výši dávek, které účastníci
mají pobírat, a odtud se pak stanoví potřebná výše finančních nákladů, tedy i
výše vyžadovaných příspěvků. I zde existuje vedle závislosti na vyměřených
dávkách podstatná závislost finančních nákladů na vývoji demografických
a ekonomických parametrů. Kolísání těchto parametrů pociťují na rozdíl od
příspěvkově definovaných penzijních plánů více účastníci v aktivním věku než
penzistů. Odpovídající pojistně-matematické výpočty zde mohou být poměrně
složité.
Existují však i hybridní
systémy (různě konstruované).
Způsoby financování sociálního pojištění
Rozlišujeme dva základní způsoby sociálního pojištění.
Průběžné financování (PAYG = Pay As You Go),
ú příspěvky plynoucí
od aktivních účastníků se okamžitě rozdělí
ú dávky se vyplatí
oprávněným poživatelům dávek dle jejich okamžitých nároků
ú jedná se o pouhé
přerozdělení, aniž by se vytvářel nějaký fond.
Výhoda: relativní spolehlivost (neznamená však stabilitu).
Nevýhoda: velká citlivost na demografický vývoj.
Fondové
financování (funding)
ú zakládá se fond
pro všechny (i budoucí) závazky penzijního plánu jejích systematickou
kapitalizací
ú důraz se přesouvá
na investiční fond
Výhoda: pojištěnec má přehled o
stavu svých prostředků, a tím i o své budoucnosti. Nevýhoda: rizika spojená
s investiční činností.
Uvnitř fondového
financování se rozlišují někdy dvě jeho metody:
§ „saving“
– důraz na spoření
§ „pooling“
– důraz na výhodnost smlouvy.
3.2 FINANCOVÁNÍ TUZEMSKÉHO SYSTÉMU
SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ PODLE JEHO OBLASTÍ
Důchodové pojištění a nemocenské
pojištění
-
do
státního rozpočtu se odvádí pojistné
-
ze
státního rozpočtu jsou pak hrazeny dávky
-
odvozené
příjmy státního rozpočtu – penále, pokuty, přirážky
-
existuje
zvláštní účet důchodového pojištění – poměrná část pojistného na sociální
zabezpečení (pojistné 2x a příspěvek jsou 3 v 1 a tak nelze
identifikovat), zvláštní pravidla hospodaření s přebytkem na účtu DP
-
zvláštní
účet pro nemocenské pojištění není
Veřejné zdravotní pojištění
-
poskytování
a solidární hrazení zdravotní péče ve veřejném zdravotnictví založeno článkem
31 LZPS
-
v této
oblasti se poskytují věcná plnění – na základě smluv mezi pojišťovnami a
zdravotnickými zařízeními
-
v zásadě
se financuje z pojistného na veřejné zdravotní pojištění
-
hrazeny
z pojistného jsou však pouze některé výkony
-
vícezdrojové
financování (pojištění, rozpočty státu, kraje a zřizovatelů)
-
od
1.1.2008 spoluúčast pacientů formou regulačních poplatků
-
odvod
pojistného přímo na účet pojišťovny
Lékař zajišťuje péči ve
prospěch pojištěnců proti úhradě od zdravotní pojišťovny. Úhrada zdravotní péče
existuje za výkon i na hlavu.
Státní sociální podpora
-
do
státního rozpočtu se odvádějí daně
-
ze
státního rozpočtu se pak poskytují dávky
Sociální
pomoc
-
hmotná nouze – orgány
dostávají dotaci ze státního rozpočtu
-
sociální služby ▪ příspěvek na péči
obce ze státního rozpočtu, MPSV
▪ financování služeb buď za
úhradu, za částečnou nebo bezplatně;
- sociální péče
zdravotně postižení – rozdělují
obce, ale jde ze státního rozpočtu.
Shrnutí kapitoly
|
Obsahem kapitoly je shrnutí všech historických i současných
forem a způsobu financování sociálního zabezpečení v sociálních státech,
včetně jejich výhod či nevýhod. Následně je rozvedeno současné tuzemské
financování.
4
evropská unie
a sociální zabezpečení
Rychlý náhled kapitoly
|
Vstupem České republiky do Evropské unie (EU) 1. 5. 2004 se
začalo na ČR vztahovat evropské právo sociálního zabezpečení. Toto právo plně
respektuje jeden ze základních principů EU, kterým je právo občanů na volný
pohyb. Pro oblast sociálního zabezpečení z toho vyplývá povinnost členských
států zacházet s migrujícími občany EU stejně jako s vlastními státními
příslušníky tak, aby nebyla omezena jejich možnost pracovat
v jednotlivých členských zemích.
Cíle kapitoly
|
V oblasti sociálního
zabezpečení nedochází Evropské unii k harmonizaci národních
sociálních systémů členských států, ale pouze k jejich koordinaci.
Důvodem je různorodost sociálních systémů těchto zemí, které jsou založeny na
odlišných principech a mají
i různá institucionální uspořádání. Kapitola
se proto zabývá oblastmi, které jsou v oblasti sociálního zabezpečení
závazné pro členské státy.
Klíčová slova kapitoly
|
Evropská unie, koordinace, harmonizace, nařízení, směrnice,
pravidla, státní příslušnost, bez státní příslušnosti, export dávek.
Vstupem České republiky do Evropské unie (EU) 1. 5. 2004
se začalo na ČR vztahovat evropské právo sociálního zabezpečení. Toto právo
plně respektuje jeden ze základních principů EU, kterým je právo občanů na
volný pohyb. Pro oblast sociálního zabezpečení
z toho vyplývá povinnost členských států zacházet s migrujícími občany EU
stejně jako
s vlastními státními příslušníky tak, aby nebyla omezena jejich možnost
pracovat
v jednotlivých členských zemích. V oblasti sociálního zabezpečení nedochází
k harmonizaci národních sociálních systémů členských států, ale
pouze k jejich koordinaci. Důvodem je různorodost sociálních systémů těchto
zemí, které jsou založeny na odlišných principech a mají i různá
institucionální uspořádání. Koordinace ponechává národní předpisy beze změn,
to znamená, že rozdíly mezi národními systémy zůstávají. Koordinace nahrazuje
pouze ta národní pravidla, která jsou pro migrující občany nevýhodná a pro tyto
případy vytváří EU pravidla vlastní -
koordinační.
.Nejdůležitějšími koordinačními právními předpisy v této
oblasti byla do 30. 4. 2010
Fnařízení Rady (EHS) 1408/71
Fnařízení Rady (EHS) 574/72, tzv. koordinační nařízení.
Od 1. 5. 2010
vstoupila v účinnost nová koordinační
nařízení, a to
Fnařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES)
883/2004
Fnařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) 987/2009
Nařízení představují základní, přímo
závazné a nad národní právní předpisy postavené předpisy EU, které koordinují
systémy sociálního zabezpečení všech členských států.
Smyslem nařízení je zajistit, aby
migrující osoba neztratila své nároky na sociální dávky z důvodu jiného
občanství, bydliště či proto, že v žádném státě nesplnila potřebnou dobu
pojištění stanovenou předpisy daného státu.
VĚCNÝ ROZSAH
NAŘÍZENÍ
Věcný rozsah je vymezen
pozitivním výčtem oblastí sociálního zabezpečení a také výčtem negativním.
POZITIVNÍ VYMEZENÍ
Nařízení
se dotýkají právních předpisů členských států, které upravují dávky
v případě:
- nemoci,
- mateřství a týkají se též
odpovídajících dávek otcovských (vloženo nově),
- invalidity,
- stáří,
- úmrtí (pohřebné) a pozůstalosti,
- pracovních úrazů a nemocí z povolání,
- nezaměstnanosti, předdůchodových
dávek (vloženo nově),
- rodinných dávek,
- zvláštních smíšených
nepříspěvkových peněžitých dávek.
NEGATIVNÍ VYMEZENÍ
Nařízení nezahrnuje
§ sociální a léčebnou pomoc,
§ dávky obětem války, vojenských akcí a trestných
činů, obětem škod způsobených státními činiteli při výkonu služby aj.
POZITIVNÍ VYMEZENÍ Nařízení
se dotýkají právních předpisů členských států, které upravují dávky
|
NEGATIVNÍ VYMEZENÍ Nařízení nezahrnuje § sociální a léčebnou pomoc, § dávky obětem války, vojenských akcí a trestných
činů, obětem škod způsobených státními činiteli při výkonu služby aj. |
OSOBNÍ ROZSAH NAŘÍZENÍ
Unijní pravidla platí pro :
▀ státní příslušníky
- členských států EU, Islandu,
Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska, kteři
jsou nebo byli pojištěni v některé z uvedených zemí, a také pro jejich
rodinné příslušníky,
- nečlenských zemí, kteři legálně pobývají na území
EU nebo se po různých zemích EU pohybují, a pro jejich rodinné
příslušníky.
▀ osoby bez státní příslušnosti a
uprchlíky, kteří
mají bydliště v některém z členských států EU, na Islandu, v Lichtenštejnsku,
Norsku nebo Švýcarsku a kteří jsou nebo byli pojištěni v některé z uvedených
zemí, a dále také pro jejich rodinné příslušníky.
KOORDINACE
SOCIÁLNÍCH SYSTÉMŮ V EU
Koordinace národních sociálních systémů je založena na
čtyřech základních principech. Stanovují je všechna výše zmíněná koordinační
nařízení.
Zásady koordinace sociálních systémů v EU •
rovnost
zacházení – je-li osoba pojištěna v členském státě, podléhá stejným
právům a povinnostem jako státní příslušníci dotyčného státu, •
pojištění
v jednom členském státě – v daný okamžik může být osoba pojištěná
pouze v jednom členském státě, •
export
dávek – získá-li osoba nárok na dávku v jednom členském státě,
dávka jí bude vyplácena i v případě, kdy se přestěhuje do jiného členského
státu, •
sčítání
dob pojištění – nezíská-li osoba potřebnou dobu pojištění členských
státech. |
PŘÍSLUŠNOST K
PRÁVNÍM PŘEDPISŮM
Jestliže osoby (zaměstnanci či OSVČ) migrují za prací po
státech EU, je nutné vědět, v kterém státě budou pojištěny. Účast
migrujícího pracovníka na nemocenském, důchodovém a zdravotním pojištění se
řídí právními předpisy o sociálním zabezpečení toho členského státu, který byl určen jako příslušný podle
nařízení. Základním pravidlem je, že zaměstnanci a OSVČ podléhají právním
předpisům sociálního zabezpečení toho členského státu, na jehož území pracují
bez ohledu na jejich bydliště nebo státní příslušnost. Pokud zaměstnavatel
vyšle svého zaměstnance do jiného členského státu, aby zde pro něj vykonával
práci po dobu nepřesahující od 1. 5.
2010 2 roky, jedná se o tzv. vyslání. Vyslaný zaměstnanec zůstává pojištěn
ve vysílajícím státě, přestože dočasně vykoná činnost v jiném členském státě.
Toto platí obdobně i pro OSVČ. Příslušnost k právním předpisům se dále určuje v
případech, kdy osoba souběžně vykonává svou činnost
na území více členských států nebo u zvláštních kategorií osob (např. státní
úředníci, diplomatický personál). Jestliže určení příslušnosti podle ustanovení
koordinačních nařízení dotčenému pracovníkovi nevyhovuje, může v odůvodněných
případech požádat o udělení výjimky z příslušnosti k právním předpisům. Určení příslušnosti k právním předpisům
sociálního zabezpečení v České republice provádí ČSSZ.
Důchody v
Evropské unii
V případě důchodového pojištění ve dvou nebo více
členských státech se při přiznávání starobních, invalidních a pozůstalostních
důchodů uplatňuje koordinační princip
sčítání dob pojištění. Je to zejména z toho důvodu, aby se vyloučil
nepříznivý důsledek situace, kdy osoba, která byla pojištěna ve více státech,
nesplňuje v některém z nich (nebo v žádném z nich) podmínku potřebné doby
pojištění pro nárok na důchod.
V tomto případě členský stát přihlédne pro získání nároku
na důchod i k dobám pojištění získaným v ostatních členských státech. Pro získání nároku na důchod podle koordinačních nařízení se berou v
úvahu také doby pojištění získané podle právních předpisů jiného členského
státu před vstupem ČR do EU. Žádost o důchod se podává obvykle ve státě
bydliště žadatele. V ČR je to místně příslušná OSSZ (PSSZ/MSSZ). Řízení
o důchodu se zahraničním prvkem je administrativně
a časově náročnější než řízení pouze podle právních předpisů ČR. Podílí se
na něm více institucí, aplikují se pravidla právních předpisů více států o
sociálním zabezpečení a evropská koordinační nařízení.
Peněžité dávky
v nemoci a mateřství v EU
a)
Bude-li občan pobývat v jiném členském státě EU
(např. jako turista nebo vyslaný pracovník) a zůstane pojištěn v ČR, budou mu peněžité dávky v nemoci
a mateřství poskytovány podle platných českých právních předpisů.
b)
Jestliže se občan rozhodne pracovat v jiném členském státě a v tomto státě bude i nemocenský
pojištěn, řídí se výplata nemocenských dávek v nemoci a mateřství
podle právních předpisů daného státu.
OSVČ se mohou i nadále rozhodnout, zda se k nemocenskému
pojištění přihlásí - jejich pojištění je dobrovolné. Dobrovolně se může
přihlásit k nemocenskému pojištění také zahraniční zaměstnanec. Tedy člověk
pracující v ČR pro zahraničního zaměstnavatele se sídlem ve státě, se kterým
nemá ČR uzavřenou mezinárodní smlouvu o sociálním zabezpečení a nejde ani o
stát EU.
Způsob výplaty
a dokladování
Lidem, kteří trvale bydlí v cizině, se důchody vyplácejí
Ø na
osobní účet u peněžního ústavu v cizině nebo
Ø na
osobní účet u banky v ČR.
Výplata na účet v zahraničí se provádí v měně daného
státu nebo v jiné volně směnitelné měně, a to bezhotovostně vždy za zpětnou
dobu a v časových intervalech, které si příjemce důchodu určí.
Výplata na účet v ČR je vždy v českých korunách za zpětnou
dobu, a to prostřednictvím České národní banky. Aby mohla ČSSZ lidem, kteří
žijí mimo území ČR, vyplácet důchod, potřebuje k tomu vyplněné „Potvrzení o
žití“. Tento tiskopis (vyplněný, vlastnoručně podepsaný a s úředně ověřeným
podpisem) je třeba ČSSZ poslat alespoň jedenkrát ročně.
Dávky nemocenského pojištění je možné vyplácet do ciziny
jen na účet pojištěnce u banky v cizině, a to na základě žádosti pojištěnce a
za úhradu nákladů této výplaty.
Shrnutí kapitoly
|
Kapitola je věnována aspektům uplatnění sociálního
zabezpečení v současných podmínkách Evropské unie. Tedy zejména ke
koordinaci právních předpisů členských zemí v oblasti sociálního
zabezpečení
Richter, J. Právo sociálního zabezpečení, studijní opora, SU OPF, Karviná,
2020
Koldinská,
Tröster a kol., Právo sociálního
zabezpečení, Praha, C.H. Beck 2018, ISBN: 978-80-7400-692-0.
Goldmann, Radoslav a kol. Vybrané
kapitoly ze sociálních disciplín. Olomouc: Univerzita Palackého
v Olomouci, 2006, s. 12.
Studijní opora je věnována poměrně nové samostatné právní
disciplíně, která se vydělila s všezahrnujícího pracovního práva. Přestože
se pro studium předmětu požaduje úspěšné absolvování studijního kurzu. Právo, nebylo možno se v textu znovu
nezabývat, alespoň ve zkrácené formě, některými obecnými právními instituty,
aby bylo možno přistoupit k výkladu jejich specifik v podmínkách
práva sociálního zabezpečení (např. právní subjektivitou subjektu práva, právní
odpovědnosti apod.). To se týká i úvodní kapitoly, která se věnuje zkrácenému
výkladu obecných pojmů jako stát, sociální stát či sociální politika státu a to
přesto, že tato problematika je obsahem též jiných předmětů přednášených
na fakultě.
[1] Fyzické (lidé) § 23 - § 117, právnické § 118 - § 488 zákona č. 89/2012
Sb., občanský zákoník
[2] Problematika právní subjektivity
je zde rozborována s přiměřenou
mírou omezenosti, když je předmětem
intenzivní výuky v prvním semestru v předmětu Právo.