Týden 3
některého
z nich. Některé země mají ke zmíněnému typu politiky blíže než
k ostatním.
1.1
SOCIÁLNÍ
ZABEZPEČENÍ
Definice
|
Mezinárodním právem definovaný soubor institucí a
opatření, kterými se předchází, nebo zmírňují či odstraňují následky sociálních
událostí.
Sociálním zabezpečením se v širším
slova smyslu se rozumí podpora státu svým občanům při tzv. sociálních
událostech.
U některých těchto událostí se předpokládá, že jsou dočasné
(nezaměstnanost), u jiných je naopak zřejmá jejich dlouhodobost nebo trvalost
(stáří, invalidita). Charakter události se pak zohledňuje ve formě pomoci,
případně výši dávky, délce podpůrčí doby apod.
Lze vymezit jako souhrnné označení pro všechny instituce poskytující občanům
radu, ochranu (prevenci), materiální (věcná) a peněžní plnění (dávky), služby a
azyl (ústavní péči) k uspokojení jejich sociálních (společností
uznaných) potřeb.
Stát v sociálních událostech své občany podporuje, aby tak zabránil
sociálnímu napětí ve společnosti.
Upraveno zákonem č.100/1988 Sb. o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů
1.1.1
ZÁKLADNÍ A NAVAZUJÍCÍ PRINCIPY SOCIÁLNÍHO
ZABEZPEČENÍ
ZÁKLADNÍ PRINCIPY
Princip sociální spravedlnosti
Princip sociální solidarity
Princip sociální participace
Princip sociální subsidiarity
▀ PRINCIP SOCIÁLNÍ
SPRAVEDLNOSTI
Spravedlnost lze chápat z
hlediska
■ právního - jako souhrn právních norem a zásad, které jsou pro všechny
stejné,
■ sociálního – jako
okruh pravidel, podle nichž jsou ve
společnosti rozdělovány příjmy
a bohatství, jakož i životní příležitosti a předpoklady mezi
jednotlivými občany, případně sociálními skupinami.
Cílem sociální spravedlivost |
Základním cílem
sociální politiky státu je přispívat k sociální spravedlnosti. Princip
sociální spravedlnost je tak klíčovým principem každé sociální politiky.
Sociální spravedlnost a harmonie jsou zpravidla základem legitimity každé vlády
a jejího usilování, což se projevuje v tom, že téměř každá vláda či politická strana deklaruje, že společnost
má být organizována a řízena na principu sociální spravedlnosti.
Je třeba upozornit, že obecně
akceptovaná definice toho, co je a není sociálně spravedlivé dosud neexistuje.
Konsens je ovšem v tom, že sociální spravedlivost je hodnota humanizmu,
lidského dobra a prospěchu.
Zmiňovány jsou tři obecné zásady sociální spravedlnosti:
■ každému stejně,
Zásada je v řadě případů fakticky
neproveditelná a je do jisté míry kontroverzní se společenskými zájmy, nicméně
se jedná o jednoduchou zásadu, která proto
má vždy velký ohlas ve společnosti.
■ každému podle jeho potřeb,
Podle této zásady je práce rozdělována mezi
členy společnosti podle jejich schopností
a sil, ale její výsledky podle potřeb jednotlivých členů. Uplatňování zásady
vyžaduje zejména existenci autority – státu, který rozhodne o prioritě potřeb.
■ každému podle jeho zásluhy.
Při aplikaci této zásady jsou zásluhy a
odměny odvozovány z pracovního výkonu. Významnou překážkou její aplikace
je stanovení objektivnosti míry zásluh.
Na uvedený
základní princip navazují další uvedené stěžejní principy. Jedná se zejména
o :
▀ PRINCIP
SOCIÁLNÍ SOLIDARITY
Soudržnost a podoora |
Obecně je solidarita
charakterizována jako výraz porozumění, pospolitosti, vzájemné soudržnosti a
podpory mezi lidmi, ale také jejich odpovědnosti. Tím se stává současně hybnou silou
materiálního, mravního i duchovního vývoje lidstva. Souvisí s utvářením
a rozdělováním životních podmínek a prostředků jedinců a sociálních skupin
(zejména rodin) v zájmu naplňování sociální spravedlnosti.
Základem tohoto principu je, že
člověk jako sociální - společenská bytost, je do značné míry, po dobu své
existence odkázán nejen na bytosti ale i na společnost.
Lze rozlišovat solidaritu mezi subjekty
·
ekonomicky
aktivními a pasivními,
·
ekonomicky
silnějšími s ekonomicky slabšími.
Podle toho, kdo solidaritu
organizuje, se rozlišuje solidarita
● mezinárodní,
která je realizována např. OSN, EU, Radou Evropy,
● celostátní,
spočívající ve vytváření zdrojů pro rozvoj vzdělání, kultury, pomoc
rodinám,
sociálně slabým,
● místní či regionální,
tj. solidarita podniků, firem, obcí, církví, charit,
● jednotlivců.
V moderních společnostech se solidarita naplňuje
v první řadě pomocí redistribuční
a transferové politiky státu. Přitom je třeba ale dbát na kontrolu míry
solidarity, tj. aby přílišná solidarita státu nevedla k útlumu
aktivity jedinců a odpovědnosti za vlastní životní podmínky
Nezanedbatelná je ovšem
současně i solidarita jedinců, spolků, sdružení, která je založená zpravidla na
filantropii
▀ PRINCIP
SOCIÁLNÍ PARTICIPACE
Participace občanů |
Tento princip znamená
možnost občanů a jejich sdružení participovat, tedy podílet se,
na společenském životě včetně sociální politiky státu. Fakticky jde o to, aby občané měli reálnou možnost podílet
se na tom, co bezprostředně ovlivňuje jejich život v sociální oblasti
(např. zdraví, zajištění v nemoci či ve stáří). Zkušenosti z poslední
doby (Drábková sociální reforma) nasvědčují tomu, že bez ztotožnění (participace)
občanů se sociálněpolitickými opatřeními, jsou efekty těchto opatření omezené.
Naplnění principu participace
je dlouhodobějšího charakteru, který procesem přechodu člověka - jako objektu
sociální politiky k člověku - jako plnoprávnému, odpovědnému a respektovanému
subjektu. Člověk zde přestává být pasivním příjemcem
sociálněpolitických opatření, ale sám se na jejich tvorbě podílí a
spolurozhoduje o jejich realizaci. Předpokladem takového stavu ovšem je, že
občané jsou zejména
Ø náležitě
informování,
Ø vzdělaní,
Ø že
si uvědomují svá práva i odpovědnost zároveň.
▀ PRINCIP
SOCIÁLNÍ SUBSIDIARITY
Pojem je odvozen z latinského
slova "subsidium" a znamená poskytování pomoci. Kořeny
principu nacházíme v křesťanském učení, když je zdůrazněn v některých
papežských encyklikách[1].
Princip subsidiarity fakticky
doplňuje princip participace. Vychází z přístupu k člověku jako individuu s
jedinečnými vlastnostmi, vůlí, schopnostmi, které využívá ku prospěchu a
sociálnímu zabezpečí svému a svých bližních.
Základem principu
subsidiarity je, že
Ø
každý je povinen nejdříve
pomoci sám sobě,
Ø
nemá-li tuto možnost, musí mu pomoci rodina v užším pojetí,
Ø
dostane-li se do obtíží tato rodina, volá na
pomoc jiná společenství,
Ø
teprve na posledním místě je k pomoci vyzýván stát.
Povinností státu je primárně
pečovat o vytvoření podmínek, aby si každý mohl pomoci vlastním přičiněním,
sám pomáhá až na posledním místě, jsou-li ostatní možnosti pomoci vyčerpány.
Jedná se tak o princip spojujícím osobní odpovědnost se solidaritou.
Naplňování principu
subsidiarity státem předpokládá jak určitou výchovu
občanů
k převzetí vlastní odpovědnosti, tak i
reálnou sociální situaci (tj. prostor pro samostatné, zodpovědné
sociál. jednání). Proto stát také musí stále ověřovat, jak dalece mohou
jednotlivci či skupiny v konkrétních případech reálně svou sebeodpovědnost
převzít.
NAVAZUJÍCÍ PRINCIPY
Princip univerzality - všeobecnosti
(v případě
existenčního ohrožení zaručuje občanům základní sociální dávku)
Princip uniformity - rovnosti
(zabezpečuje všechny
oprávněné osoby podle stejných pravidel)
Princip komplexnosti - úplnosti
(systém se snaží
pokrývat všechny potřeby občana)
Princip adekvátnosti - přiměřenosti
(dávky jsou přiměřené
sociálním potřebám a individuálnímu přičinění osob)
Princip sociální garance
(stát garantuje
sociální záchrannou síť, která zaručuje občanům minimální společenskou úroveň)
1.1.2
DÁVKY SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Obecně se jedná o obnosy(dávky),
vyplácené těm, kdo na ně mají nárok.
Dávka může být:
·
jednorázová
(porodné, pohřební,…)
·
opakovatelná
(starobní důchod…)
Druhy dávek:
·
obligatorní
dávka (jsou nárokové, vzniká ze zákona na ně nárok)
·
fakultativní
(dobrovolné)
Podmínky pro přiznání
dávky:
·
věcné (člověka
postihne sociální událost)
·
systémové
(náležitost, účast v systému)
·
formální
(podání žádosti a procesní způsobilost)
Schéma
dávek sociálního zabezpečení
Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí
1.1.3
HISTORIE POJMU
Sociální správa – chudinská péče |
Předchůdci
současně používaného pojmu
sociální zabezpečení jsou
pojmy sociální správa nebo chudinská péče, které se od XVI. století
začínají používat ve velkých svobodných
městech Evropy, jakými byly a jsou například Londýn či Hamburk.
Tato města převzala na sebe péči o své chudé a později i poskytování různých
azylů.
Taková sociální správa fakticky vykonávala následující
funkce :
Ø
mocenskou
, tj. zejména kontrolní a policejní spočívající v dohledu nad
porušováním tehdejších právních předpisů chudinou,
Ø
služební,
tj. poskytování azylu, jídla a jiných služeb chudině a správa rozdělování
prostředků na tato účely z prostředků získaných z daní a poplatků.
Samotný pojem sociální
zabezpečení se váže až ke XX. století. Nicméně je nutno konstatovat, že se
historicky vyvíjel. Původem latinské slovo „sociální“ se zprvu (1905) používalo
jako vícevýznamové. Jednak se používalo ve smyslu společenský nebo přesněji týkající se společnosti. Ve
třicátých létech XX. století se význam slova zužuje na týkající se vrstev hospodářský slabých, vykořisťovaných.
Sociální bezpečnost |
Historicky byl pojem
sociální také spojován s pojmem bezpečnost. Spojení sociální
bezpečnost od počátku 19. století
používal S.J.A. Bolívar y Ponte.
Ve své sociální reformě z roku 1826 takto označoval cíle své sociální
politiky v souvislosti
s problémem sociální existence vojáků po odchodu z armády pro stáří či nemoc.
Sliboval sociální bezpečnost pro všechny občany ve smyslu zavedení státní
sociální péče.
Samotný pojem sociální zabezpečení pochází pravděpodobně z ruštiny
(обеспечéние), když se o něm zmiňuje program Všesvazové komunistické strany
(bolševiků) z roku 1919. Byl chápán daleko šířeji než pojem sociální
bezpečnost. Šlo o výraz plánu extenzivní všestranné péče státu o občana.
Oficiálně byl pak použit
(1935) v USA v zákonu o důchodovém
pojištění. Významně se rozšířil po II. válce zejména po přijetí Úmluvy MOP č.
102/195 ve smyslu zabezpečení pro případ nouze.
Slovník jazyka českého z roku 1948
uvádí slovo sociální v těchto významech :
-
vztahující se ke společnosti,
-
týkající se zlepšování společenských poměrů,
-
týkající se společnosti,
-
organizované shromáždění nebo hnutí.
Je možno konstatovat, že
v současnosti je pojem sociální zabezpečení, z hlediska jeho obsahu
dostatečné znám. Nicméně jeho definice je obtížná. V odborné literatuře
nebyla dosud nesporně vymezena.
Řada autorů se k samotnému
pojmu sociální zabezpečení staví odtažitě, což je zdůvodňováno tím, že se jedná
o nepřesný překlad cizojazyčných výrazů pro podobný systém. Přesný překlad obdobného pojmu používaného v různých
evropských jazycích je „sociální
bezpečnost“ (např. „Sozialsicherheit“, „social security“, securité sociale“,
seguridad social“).