Týden 5
v SOCIÁLNÍ ZAOPATŘENÍ
Solidární systém |
Jedná se o solidární sociální
systém poskytování peněžitých dávek
v případech definovaných smlouvou nebo zákonem. Solidárnost je dána tím, že
v zátěžových situacích je zde člověk podpořen z daňového systému, do kterého
movití občané přispívají více než občané
nemovití Jedná se tak o finanční převody ve prospěch těch osob, které splnily
podmínky vzniku nároku, aniž si takový nárok „koupili“ placením zvláštních
cílených příspěvků, jak je například činěno u pojistného v sociálním
pojištění, nebo ho získali splněním stanovených hranic potřebnosti, tj. testováním majetku.
Historicky patří sociální
zaopatření k nejstarším formám sociálního zabezpečení.
Již v antických státních útvarech byli vojenští veteráni odměňování
přidělováním půdy. V Babylonii pozůstali synové po vojácích dostávali
vojenský příděl. Na našem území se za Marie Terezie začaly vyplácet státní
penze laickým a nešlechtickým státním úředníkům, kteří po prohraných válkách
s Pruskem byli povolání k modernizaci státní správy. Za vlády císaře
Josefa II. byl pak systém státních penzí dále propracován.
V ČR se forma sociálního zaopatření používá v systému státní sociální podpory.
STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA (SSP)
U nás zavedena teprve v roce 1995 (zákonem č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů) jako soustava státních zaopatřovacích dávek poskytovaných ze
státního rozpočtu určitým skupinám osob.
Státní sociální podpora je v rámci práva sociálního zabezpečení
organizovaná solidarita mezi občany sloužící
k překonání nepříznivých důsledků sociálních události. Je tvořena
systémem státních dávek učených především rodinám s nezaopatřenými dětmi.
Všechny dávky státní sociální podpory mají obligatorní charakter, hlavním
kritériem pro přiznání některých z nich je příjmová situace rodiny.
Řeší sociální situace,
které společnost, na základě určitého konsensu, uzná za hodné zřetele,
tj. situace, kdy je účelné rodinu, především rodinu s dětmi podpořit.
Jedná se především o:
w
narození dítěte
w
péči rodičů o dítě v jeho raném stádiu vývoje
w
výchovu dítěte po celou dobu jeho přípravy na
povolání atd.
Při posuzování nároků na dávky
SSP se netestuje majetek rodiny, pouze
příjmy, a to také pouze u některých dávek. Dávky mohou být kumulovány.
Systém státní sociální podpory tvoří: |
▀ dávky poskytované ◙ přídavek na dítě ◙ příspěvek na bydlení ◙ porodné |
▀ ostatní dávky ◙ rodičovský příspěvek ◙ pohřebné |
Dávky SSP zohledňují jak
příjmovou tak i sociální situaci rodiny. Čím je v rodině více nepříznivých sociálních
událostí, tím více a vyšších dávek je rodině poskytováno. Rodina může pobírat
více dávek SSP souběžně.
Neplnění povinné školní docházky
dítěte, za něž je rodiči pravomocně uložena sankce za neplnění povinností
souvisejících s řádným plněním povinné školní docházky, má za důsledek
postih v podobě snížení výplaty rodičovského příspěvku.
DÁVKY STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORY
Přídavek na dítě
Přídavek na dítě je základní dlouhodobou dávkou
poskytovanou rodinám s dětmi. Nárok mají rodiny s příjmem do 2,7 násobku
životního minima. Přídavek na dítě je poskytován ve třech výších podle věku
dítěte.
Věk nezaopatřeného dítěte |
Přídavek na dítě v Kč
měsíčně |
do 6 let |
500 |
6 – 15 let |
610 |
15 – 26 let |
700 |
Příspěvek na bydlení
Touto dávkou stát přispívá na náklady na bydlení
rodinám a jednotlivcům s nízkými příjmy. Nárok na příspěvek na bydlení má
vlastník nebo nájemce bytu přihlášený v bytě k trvalému pobytu,
jestliže 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny nestačí k pokrytí
nákladů na bydlení a zároveň těchto 30 % (v Praze 35 %) příjmů rodiny
je nižší než příslušné normativní náklady stanovené zákonem.
Porodné
Touto dávkou se rodině s nízkými příjmy
jednorázově přispívá na náklady související s narozením dítěte, nárok na
porodné je vázán na stanovenou hranici příjmů v rodině. Nárok na porodné
má rodina, které se narodilo první nebo druhé živé dítě a jejíž příjem
v kalendářním čtvrtletí předcházejícím narození dítěte byl nižší než
2,7násobek životního minima rodiny. Výše
porodného činí cca 13 000 Kč na první živě narozené dítě, při
narození druhého živého dítěte je to 10 000 Kč.
Rodičovský příspěvek
Nárok na rodičovský příspěvek má rodič, který po
celý kalendářní měsíc osobně, celodenně a řádně pečuje o dítě, které je
nejmladší v rodině, a to až do vyčerpání celkové částky 300 000 Kč Kč, nejdéle do
4 let věku dítěte.
Jestliže alespoň jednomu z rodičů v rodině
lze stanovit k datu narození dítěte 70 % 30násobku denního
vyměřovacího základu pro stanovení peněžité pomoci v mateřství nebo
nemocenské v souvislosti s porodem nebo převzetím dítěte podle zákona
o nemocenském pojištění, rodič si může volit výši a tím i délku
pobírání rodičovského příspěvku. Maximální měsíční výše rodičovského příspěvku
se stanoví ve vazbě na uvedený vyměřovací základ: pokud 70 % 30 násobku
denního vyměřovacího základu je nižší nebo rovno 7 600 Kč, rodičovský
příspěvek může činit nejvýše7 600 Kč; pokud 70 % 30násobku
denního vyměřovacího základu převyšuje 7 600 Kč, je výše rodičovského
příspěvku je omezena touto částkou, maximálně však výše rodičovského příspěvku
může činit 11 500 Kč měsíčně. V případě, že vyměřovací základ
lze stanovit u obou rodičů, vychází se z toho, který je vyšší. Volbu
výše rodičovského příspěvku je možno měnit jedenkrát za tři měsíce.
Pokud ani jednomu z rodičů nelze uvedený
vyměřovací základ stanovit, náleží rodičovský příspěvek v pevných
měsíčních částkách 7 600 Kč do konce 9. měsíce věku a následně ve
výši 3 800 Kč do 4 let věku dítěte.
Podmínkou nároku na rodičovský příspěvek je, že dítě
mladší 2 let navštěvuje jesle, mateřskou školu nebo jiné zařízení pro děti
předškolního věku v rozsahu nepřevyšujícím 46 hodin v kalendářním
měsíci. Dítě může navštěvovat léčebně rehabilitační zařízení nebo jesle,
mateřskou školu nebo obdobné zařízení pro zdravotně postižené předškolní děti
v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně. Dítě zdravotně postižené může
navštěvovat jesle, mateřskou školu nebo obdobné zařízení pro děti předškolního
věku v rozsahu nepřevyšujícím 6 hodin denně. Dítě, jehož osamělý rodič
nebo oba rodiče jsou závislí na pomoci jiné osoby ve stupni III nebo IV, může
navštěvovat jesle, mateřskou školu nebo obdobné zařízení pro děti předškolního
věku v rozsahu nepřevyšujícím 4 hodiny denně. U dítěte, které
dovršilo 2 roky věku, není docházka do zařízení omezena.
Příjmy rodiče nejsou sledovány. Rodič může při
nároku na výplatu rodičovského příspěvku zlepšovat sociální situaci rodiny
výdělečnou činností, ale musí v této době zajistit péči o dítě jinou
zletilou osobou.
Pohřebné
Na pohřebné má nárok osoba, jež vypravila pohřeb
nezaopatřenému dítěti, nebo osobě, která byla rodičem nezaopatřeného dítěte, a
to za podmínky, že zemřelá osoba měla ke dni úmrtí trvalý pobyt na území ČR.
Výše pohřebného je stanovena pevnou částkou 5 000 Kč.
Nárok na dávky má občan České republiky, pokud on a s ním
posuzovaní členové domácnosti mají trvalý pobyt na území České republiky.
U cizince se za trvalý pobyt na území České republiky považuje pobyt
po uplynutí 365 dní ode dne hlášení k pobytu. Do této doby se
nezapočítává období, kdy je osoba žadatelem o azyl.
Nárok na výplatu dávek zaniká uplynutím 3 měsíců ode dne, za který
dávky náleží. U dávek jednorázových zaniká nárok uplynutím 1 roku ode dne,
za který dávka náleží.
Příjmy rozhodné pro nárok na dávky
státní sociální podpory zahrnují především příjmy ze závislé činnosti,
příjmy z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti a dále
dávky nemocenského a důchodového zabezpečení a podporu
v nezaměstnanosti včetně obdobných příjmů z ciziny. Do rozhodného
příjmu se započítávají tzv. čisté příjmy.
Rodinou se pro účely státní sociální
podpory rozumí soužití rodičů a nezaopatřených dětí ve společné
domácnosti. Za nezaopatřené dítě je považováno dítě do skončení povinné školní
docházky a dále, pokud se připravuje na budoucí povolání, nebo je
zdravotně postižené, nejdéle však do 26 let věku.
Tento způsob
hmotného zabezpečení občanů, splňujících nárok na výplatu konkrétní dávky, je
financován ze státního rozpočtu ČR.
Pojmovými znaky státní sociální podpory jsou:
■ jedná se o povinný a zákonem upravený nedistributivní systém,
■ má zákonem stanovený osobní rozsah, tj. okruh povinně zaopatřených
osob,
■ má zákonem stanovený věcný rozsah, tj. podmínky vzniku a trvání
nároku, jakož i jeho výši,
■ poživatel dávky do systému finančně nepřispívá
■ systém je financován se státního rozpočtu nebo podle jiných pravidel
úhrady nákladů z veřejnoprávních prostředků.
Dávky SSP vyřizuje úřad práce příslušný podle místa trvalého
bydliště žadatele (v Praze úřady městských částí)
v SOCIÁLNÍ POMOC
Poskytnutí pomoci potřebným |
Sociální pomoc se řadí
k nejstarším formám přerozdělení. Samotný pojem sociální pomoc nahradil
v historii používané pojmy „chudinská
péče“ či „podpora“. Fakticky je prováděná tak, že konkrétní subjekt
poskytne pomoc těm nebo tomu, kdo ji prokazatelně potřebuje. Je-li pak
poskytovatelem pomoci stát nebo jiná veřejnoprávní instituce, jedná se o státní sociální pomoc. Jejími příjemci
jsou pak pouze fyzické osoby ve stavu hmotné nouze a je směřována na
uspokojování jejich potřeb, a to v přiměřeném a nezbytném rozsahu.
Současné pojetí sociální pomoci
zdůrazňuje aktivní úlohu adresáta pomoci a jeho občanskou odpovědnost za sebe i svou rodinu. Této odpovědnosti není
nijak zbavován ani za situace, že se dostal do stavu hmotné nouze, kterou není
schopen vlastními silami překonat a jiné formy podpory ze systému státní
sociální podpory či sociálního pojištění nelze použít, když na ně nevzniknul
nárok nebo nárok vzniknul, ale nestačí k překonání negativní sociální
situace
V České republice existují dva typy dávek
sociální pomoci
Ø
dávky v hmotné nouzi,
Ø
dávky sociální péče.
Dávky v hmotné nouzi
Dávky v hmotné nouzi jsou moderní formou pomoci státu osobám, které mají
nedostatečné příjmy, a nemohou si zajistit uspokojení základních potřeb sami.
Vyplácení sociálních dávek v hmotné nouzi je jedním ze způsobů
boje státu proti sociálnímu vyloučení svých občanů. Zároveň by měl systém
člověka motivovat ke snaze postarat se o sebe sám a vychází z principu, že by
se pracující člověk měl mít lépe než člověk, který se práci vyhýbá.
Stát vyplácí tři typy dávek v hmotné nouzi - jsou
to:
- příspěvek
na živobytí
- doplatek
na bydlení
- dávky
mimořádné okamžité pomoci
Osoba v hmotné nouzi
Osoba či rodina nemá dostatečné příjmy a její celkové
sociální a majetkové poměry neumožňují uspokojení základních životních potřeb
na úrovni ještě přijatelné pro společnost. Současně si tyto příjmy nemůže
z objektivních důvodů zvýšit (uplatněním nároků
a pohledávek, prodejem nebo využitím majetku) a vyřešit tak svoji nelehkou
situaci vlastním přičiněním.
Příspěvek na živobytí
Příspěvek na živobytí se posuzuje individuálně podle
momentální situace žadatele
a může jej pobírat osoba, která nemá dostatečný příjem na pokrytí základních
potřeb. Výše příspěvku na živobytí se odvíjí od částek existenčního a životního
minima.
Doplatek na bydlení
Doplatek na bydlení má pomoci člověku, který není schopen z
vlastních zdrojů uhradit náklady spojené s bydlením. Tato dávka v
hmotné nouzi je vyplácena majiteli nemovitosti nebo nájemci bytu nebo
domu, pokud v ní má trvalé bydliště. Výše doplatku na bydlení
je stanovena tak, aby žadateli po uhrazení nákladů na bydlení zbyla ještě
alespoň částka nutná k živobytí.
Vyplácení doplatku na bydlení je však také časově omezeno. Žadatel jej může
pobírat maximálně 84 měsíců v posledních 10 letech. Toto mezení neplatí pro
domácnosti, kde mají všichni členové rodiny více než 70 let nebo jsou zdravotně
postižení a bydlí v domě speciálně určených pro tuto skupinu obyvatel.
Mimořádná okamžitá pomoc
Mimořádná okamžitá pomoc je poskytována osobám, které se
ocitnou v situacích, které je nutno bezodkladně řešit. Velmi často je tato
dávka využívána při živelních pohromách – například povodních. V tomto případě
můžete od státu dostat okamžitě až 51 150 korun.
DÁVKY SOCIÁLNÍ PÉČE
Dávky sociální péče jsou vedle
dávek v hmotné nouze druhým pilířem státní sociální pomoci.
Mezi dávky sociální péče tak patří:
- příspěvek pro zdravotně postižené
- příspěvek na péči
Příspěvek pro zdravotně postižené
Příspěvek pro zdravotně
postižené může požadovat pouze osoba zdravotně postižená
a to ještě jen za splnění některých určitých podmínek, které se vztahují ke
každému jednotlivému druhu příspěvku a definují rozsah postižení pro nárok na
daný příspěvek. Osoba s hendikepem tak může získat příspěvek
na mobilitu, příspěvek na zvláštní pomůcku, výpůjčku zvláštní pomůcky nebo
průkaz osoby se zdravotním postižením.
Příspěvek na péči
Příspěvek na péči je určen lidem, kteří jsou díky
zdravotním indispozicím odkázáni na pomoc jiné osoby. Příspěvek na péči
však přitom patří nemocné osobě, nikoliv osobě, která se o dotyčného stará.
Zákon definuje čtyři úrovně závislosti od mírné až po úplnou a od toho se
odvíjí výše příspěvku na péči.
Státní sociální pomoc se vyznačuje těmito pojmovými znaky :
■ jedná se o povinný, zákonem upravený nedistributivní systém,
■ má zákonem stanovený osobní rozsah, tj, jak okruh povinně zaoptřených
osob,
■ má zákonem stanovený věcný rozsah, tj. podmínky vzniku a trvání
nároků, jakož i jejich výši,
■ zákon stanoví způsob ověřování potřebnosti,
■ poživatel pomoci (dávky) do
systému finančně nepřispívá,
■ systém je spravován
z pověření státu obcemi a je financován zpravidla ze státního,
ale i jiného veřejnoprávního rozpočtu či jiných pravidel.
Typické je pro státní sociální pomoc, že je zaměřená na :
● staré občany,
● zdravotně postižené občany,
● dlouhodobě nezaměstnané občany,
● nízkopříjmové a rozvrácené rodiny,
● občany sociálně dezintegrované (občané závislí na alkoholu nebo
drogách, bezdomovci apod.), přičemž zde nehraje roli zda jsou dezintegrováni na
základě vlastního zavinění nebo z objektivních příčin.
v
SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Historickými formami sociálních služeb bylo zřizování a
provozování různých útulen, špitálů,
božích domů apod., které poskytovaly různé stupně péče a služeb sirotkům,
nemocným, prostitutkám, starým lidem, atd., kteří nebyli schopni nebo se nemohli o sebe postarat a dostali se tak
na okraj společnosti.
Cílem sociálních služeb je:
- zachovávat
lidskou důstojnost klientů,
- vycházet
z individuálně určených potřeb klientů,
- rozvíjet
aktivně schopnosti klientů,
- zlepšit
nebo alespoň zachovat soběstačnost klientů,
- poskytovat
služby v zájmu klientů a v náležité kvalitě.
Základními činnostmi při poskytování sociálních služeb jsou pomoc při
zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně nebo
poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, poskytnutí stravy nebo pomoc při
zajištění stravy, poskytnutí ubytování nebo pomoc při zajištění bydlení, pomoc
při zajištění chodu domácnosti, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
poradenství, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně
terapeutické činnosti a pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů. Obsah
základních činností u jednotlivých druhů sociálních služeb stanoví
příslušný prováděcí předpis.
Je třeba upozornit, že bezplatnost nepatří k pojmovým
znakům sociálních služeb, takže jsou poskytovány jak bezúplatně, tak za úplatu.
Poskytovatelé sociálních služeb
Obce a kraje dbají na vytváření vhodných podmínek pro rozvoj
sociálních služeb, zejména zjišťováním skutečných potřeb lidí a zdrojů
k jejich uspokojení; kromě toho sami zřizují organizace poskytující
sociální služby.
Nestátní neziskové organizace a fyzické osoby, které nabízejí
široké spektrum služeb, jsou rovněž významnými poskytovateli sociálních služeb.
Ministerstvo práce a sociálních věcí je nyní zřizovatelem pěti
specializovaných ústavů sociální péče.
Z uvedeného vyplývá, že v širším pojetí jsou
sociální služby poskytovány
Ø
přímo veřejnoprávní institucí,
Ø
soukromoprávní institucí za podpory a
z prostředků veřejnoprávní instituce,
Ø
soukromoprávními institucemi poskytujícími
služby se státní akreditaci a pod odborným dohledem státu.
DUHY SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
a) Sociální poradenství
b) Služby sociální péče
c) Služby sociální prevence
Sociální poradenství
Základní sociální poradenství je součástí všech druhů
sociálních služeb. Poskytuje osobám v nepříznivé sociální situaci
potřebné informace přispívající k řešení jejich situace. Odborné sociální
poradenství zahrnuje občanské poradny, manželské Služba se poskytuje bez úhrady. |
Služby sociální prevence |
Poskytované bez úhrady
Raná péče,
telefonická krizová pomoc, tlumočnické služby, kontaktní centra, krizová
pomoc, intervenční centra,
nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, služby následné péče,
sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, sociálně aktivizační
služby pro seniory |
Poskytované za úhradu
Azylové domy, domy na půl cesty ,
nízkoprahová denní centra (osoby
hradí úhradu za stravu ve výši stanovené poskytovatele), noclehárny, sociálně
terapeutické dílny, terapeutické komunity, sociální rehabilitace
|
Služby sociální péče
Osobní asistence,
pečovatelská služba, tísňová péče, průvodcovské
|
Shrnutí kapitoly
|
Tato rozsáhlá úvodní kapitola se
vzhledem k dalším předmětům vyučovaným na fakultě a věnujícím se sociální
problematice obecně shrnuje vstupní instituty sociálního zabezpečení, které je
třeba zmínit pro vstup do problematiky práva sociálního zabezpečení.