Týden 12
1
financování
sociálního zabezpečení
Rychlý náhled kapitoly
|
Náklady na sociální zabezpečení tvoří zásadní část státních
rozpočtů všech sociálních států. Další pojednání je proto věnováno obecným
koncepcím financování sociálního zabezpečení, včetně jejich historických
aspektů, jakož i financování konkrétních součásti sociálního zabezpečení
v České republice
Cíle kapitoly
|
Kapitola směřuje
k umožnění osvojení si
-
historického vývoje financování sociálního
zabezpečení,
-
současného institucionálního členění koncepci
financování,
-
rozdílů mezi koncepcemi,
-
způsobu financování jednotlivých části
sociálního zabezpečení apod.
Klíčová slova kapitoly
|
Koncepce financování, druhy financování, státní, soukromé,
zprostředkované, Beveridgovský model, Bismarckovský model, Etatistický model,
vzájemnost, solidarita rovnost.
1.1
HISTORICKÉ
I SOUČSNÉ OBECNÉ
MODELY A KONCEPCE
FINANCOVÁNÍ
Na základě abstrakce historického
vývoje lze identifikovat tři
historické modely financo- vání systémů sociálního zabezpečení.
FBismarckovský model (Otto von
Bismarck, německý říšský kancléř, 1883)
ú orientace na zaměstnanecký poměr a rozdělení osob do
skupin podle jimi vykonávané činnosti (dělník, zaměstnanec, úředník)
ú financování
z pojistného (placeného zaměstnavateli i zaměstnanci a s pomoci
státních příspěvků).
FBeveridgovský model (1942, ekonom lord Beveridge) vychází
z principu, že
každý
člen společnosti má právo na základní zabezpečení v nemoci, ve stáři
apod.
ú předpokládá stejné
základní potřeby u každého lidského jedince
ú orientace na
určitý minimální standard paušálně poskytovaný
ú financování ze
stejného základního pojistného a z daňových prostředků.
FEtatistický model (SSSR)
ú ideologický záměr
široce a autoritativně pojaté péče státu o sociální záležitosti
ú pevně začleněn do
systému národního hospodářství
ú financuje navenek
stát prostřednictvím daně z příjmu, tím však současně fakticky podstatnou část nákladů nesly podniky
ú pro všechny
zaměstnance účast v systému povinná, tím dosaženo značně vysokého stupně
pokrytí.
V současnosti existují
fakticky tři koncepce financování
sociálního zabezpečení podle zajišťující instituce (institucionální
členění koncepcí financování) :
F
státní
ú financuje stát sám
(skrze státní správu – orgán)
ú stát přejímá
hlavní zodpovědnost za občana
Fsoukromá
ú soukromé instituce
ú akcent na
zodpovědnost občana
ú stát stanoví pouze
rámcová pravidla fungování soukromých systémů
Fzprostředkovací
ú kdy stát vytváří
zabezpečující nástroje (např. povinné sociální pojištění)
ú zabezpečující
instituce stojí mezi státem a občanem
Možné
jsou i systémy vytvářené zaměstnavateli (jde pak o doplňkové zabezpečení).
Rozdíl
mezi státním financováním a financováním prostřednictvím sociálního pojištění
Ve státním systému občan odvádí státu daně do státní pokladny, odkud
se na základě parlamentem schváleného rozpočtu vyplácejí dávky sociálního
zabezpečení.
V sociálním pojištění občan povinně pojišťuje sám sebe pro případ
budoucí pojistné (sociální) události, popř. jej pojišťuje někdo jiný (zaměstnavatel).
Sociální pojištění je zbudováno zejm. na principech vzájemnosti a solidarity.
Vzájemnost představuje
pomoc poskytovanou jednotlivým osobám, které ji potřebují,
a to z prostředků získaných od ostatních účastníků.
Solidaritu lze rozlišit
-
intergenerační
, tj. mezi generacemi (mladých se
starými)
-
intragenerační,
tj. uvnitř generací (zdravých s
nemocnými; bohatých s chudými).
Můžeme však hovořit i o
dalších
principech, které jsou v sociálním zabezpečení uplatňovány. Jsou
jimi např.
-
zásluhovosti, kdy nárok na výši
dávky závisí na osobním přičinění, tj. v souvislosti s odpracovanými
léty, dosaženým příjmem a výši placeného pojistného,
-
rovnosti, tj. stanovení stejných
pravidel, podle nichž se dávka přiznává.
FINANCOVÁNÍ
SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Rozdíl
mezi státním financováním a financováním prostřednictvím sociálního
pojištění
|
Historické modely systémů
sociálního zabezpečení :
FBismarckovský
model FBeveridgovský model FEtatistický
model |
Současné koncepce financování
podle zajišťující instituce : F státní Fsoukromá Fzprostředkovací |
Státní systém občan odvádí státu daně do státní
pokladny, odkud se na základě parlamentem schváleného rozpočtu vyplácejí
dávky sociálního zabezpečení |
Sociální
pojištění občan povinně
pojišťuje sám sebe pro případ budoucí pojistné (sociální) události, popř.
jej pojišťuje někdo jiný (zaměstnavatel) |
Sociální pojištění je koncipováno
zejména na těchto principech : ■
Vzájemnosti ■
Zásluhovosti ■
Solidarity, ■ Rovnosti a to :
-
intergenerační
, -
intragenerační,
|
1.1.1.1
.
Příspěvkově a dávkově definované systémy
o
Příspěvkově
definovaný penzijní systém
(defined contribution – DC) předem
definuje určitým způsobem výši příspěvku, které účastníci, zaměstnavatel či
stát mají odvádět
a odtud se pak stanoví výše dávek, které je možné dále vyplácet. Přitom dávky,
jejíchž přesná výše není předem známá, představují tolik, kolik lze v systému
dosáhnout nejen
v závislosti na odvedených či v budoucnu předpokládaných příspěvcích, ale také
v závislosti na vývoji demografických a ekonomických parametrům včetně skutečné
či v budoucnu předpokládané kapitálové výnosnosti.
o
Dávkově
definovaný penzijní systém
(defined benefit – DB) předem
definuje určitým způsobem výši dávek, které účastníci mají pobírat, a odtud se
pak stanoví potřebná výše finančních nákladů, tedy i výše vyžadovaných
příspěvků. I zde existuje vedle závislosti na vyměřených dávkách podstatná
závislost finančních nákladů na vývoji demografických
a ekonomických parametrů. Kolísání těchto parametrů pociťují na rozdíl od
příspěvkově definovaných penzijních plánů více účastníci v aktivním věku než
penzistů. Odpovídající pojistně-matematické výpočty zde mohou být poměrně
složité.
Existují však i hybridní
systémy (různě konstruované).
Způsoby financování sociálního pojištění
Rozlišujeme dva základní způsoby sociálního pojištění.
Průběžné financování (PAYG = Pay As You Go),
ú
příspěvky
plynoucí od aktivních účastníků se okamžitě rozdělí
ú
dávky
se vyplatí oprávněným poživatelům dávek dle jejich okamžitých nároků
ú
jedná
se o pouhé přerozdělení, aniž by se vytvářel nějaký fond.
Výhoda: relativní spolehlivost (neznamená však stabilitu).
Nevýhoda: velká citlivost na demografický vývoj.
Fondové
financování (funding)
ú
zakládá
se fond pro všechny (i budoucí) závazky penzijního plánu jejích systematickou
kapitalizací
ú
důraz
se přesouvá na investiční fond
Výhoda: pojištěnec má přehled o
stavu svých prostředků, a tím i o své budoucnosti. Nevýhoda: rizika spojená
s investiční činností.
Uvnitř fondového
financování se rozlišují někdy dvě jeho metody:
§ „saving“
– důraz na spoření
§ „pooling“
– důraz na výhodnost smlouvy.
1.2 FINANCOVÁNÍ TUZEMSKÉHO SYSTÉMU
SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ PODLE JEHO OBLASTÍ
Důchodové pojištění a nemocenské
pojištění
-
do
státního rozpočtu se odvádí pojistné
-
ze
státního rozpočtu jsou pak hrazeny dávky
-
odvozené
příjmy státního rozpočtu – penále, pokuty, přirážky
-
existuje
zvláštní účet důchodového pojištění – poměrná část pojistného na sociální
zabezpečení (pojistné 2x a příspěvek jsou 3 v 1 a tak nelze
identifikovat), zvláštní pravidla hospodaření s přebytkem na účtu DP
-
zvláštní
účet pro nemocenské pojištění není
Veřejné zdravotní pojištění
-
poskytování
a solidární hrazení zdravotní péče ve veřejném zdravotnictví založeno článkem
31 LZPS
-
v této
oblasti se poskytují věcná plnění – na základě smluv mezi pojišťovnami a
zdravotnickými zařízeními
-
v zásadě
se financuje z pojistného na veřejné zdravotní pojištění
-
hrazeny
z pojistného jsou však pouze některé výkony
-
vícezdrojové
financování (pojištění, rozpočty státu, kraje a zřizovatelů)
-
od
1.1.2008 spoluúčast pacientů formou regulačních poplatků
-
odvod
pojistného přímo na účet pojišťovny
Lékař zajišťuje péči ve
prospěch pojištěnců proti úhradě od zdravotní pojišťovny. Úhrada zdravotní péče
existuje za výkon i na hlavu.
Státní sociální podpora
-
do
státního rozpočtu se odvádějí daně
-
ze
státního rozpočtu se pak poskytují dávky
Sociální
pomoc
-
hmotná nouze – orgány
dostávají dotaci ze státního rozpočtu
-
sociální služby ▪ příspěvek na péči
obce ze státního rozpočtu, MPSV
▪ financování služeb buď za
úhradu, za částečnou nebo bezplatně;
-
sociální péče
zdravotně
postižení – rozdělují obce, ale jde ze státního rozpočtu.
Shrnutí kapitoly
|
Obsahem kapitoly je shrnutí všech historických i současných
forem a způsobu financování sociálního zabezpečení v sociálních státech,
včetně jejich výhod či nevýhod. Následně je rozvedeno současné tuzemské
financování.