Týden 6
1.1
SPRÁVNÍ DOZOR
Kontrola |
Významnou činností správních úřadů jako orgánů veřejné správy je
správní dozor. Oproti kontrole veřejné správy (dozoru nad správou), která,
směřuje od subjektů stojících mimo veřejnou správu vůči orgánům veřejné správy
(viz. následující kapitola Instituce ovlivňující a kontrolující veřejnou
správu), je správní dozor směřován opačně, tj. od správních úřadů vůči fyzickým a právnickým osobám,
které jsou adresáty veřejné správy (vůči dozorovaným subjektům).
Dozorová činnost správních úřadů zahrnuje aspekty:
·
preventivní, směřující k předcházení porušování právních předpisů,
·
represivní, využívající státně mocenských nástrojů (zákazy, sankce
aj.).
Zejména oprávnění dozorových orgánů k používání represivních
nástrojů vyžaduje, aby správní dozor
Ø
měl zákonný podklad,
Ø
byl omezen pouze na splnění sledovaného účelu
Ø
používal jen nezbytně nutných prostředků z těch, které zákon
umožňuje použít.
Při
výkonu dozoru jsou dozorové orgány povinny prokázat své oprávnění k této
činnosti nejčastěji služebním průkazem nebo písemným pověřením, ale též
uniformou či odznakem. Osoby podléhající dozoru musí naopak poskytovat
příslušnou součinnost (i pod peněžitou sankci) spočívající ve strpění vstupu
dozorového orgánu do objektu, na pozemky nebo v předkládání potřebných
dokladů či ve sdělování informací.
Správním dozorem je např.:
o
hygienický dozor ○ inspekce životního prostředí
o
stavební dozor ○ požární dozor
o
veterinární dozor ○
inspekce ve školství
o
dozor nad bezpečnosti práce
○ dozor
v oblasti památkové péče
o
dozor při ochraně přírody a krajiny ○ obchodní inspekce
o
živnostenská kontrola ○ celní dozor
Správní dozor zpravidla provádí orgány veřejné správy jako jednu
z více svých činností (např. stavební dozor prováděný stavebními úřady)
nebo jako svou hlavní činnost (inspekce bezpečnosti práce)
Nutno však doplnit, že dozorovou činnosti jsou ze zákona pověřeny
v některých případech i právnické osoby (např. plynárenské podniky) nebo
fyzické osoby (např. tzv. veřejné stráže, tj. myslivecké, vodní nebo rybářské
stráže) a to v rámci tzv. delegace správního dozoru.
Při zjištění nedostatků používají dozorové orgány nejčastěji
těchto nápravných či sankčních prostředků:
·
požadavek odstranění věci (např. požární dozor),
·
omezení nebo ukončení určité činnosti (např. dozor v oblasti
památkové péče),
·
uzavření provozovny (např. hygienický dozor),
·
odnětí oprávnění (např. živnostenská kontrola),
·
ukládání pokut za správní delikty v rámci správního trestání
(např. Česká obchodní inspekce).
PŘÍKLADY SPRÁVNÍHO DOZORU: o hygienický
dozor ○ inspekce životního prostředí o stavební
dozor ○ požární dozor o veterinární
dozor ○ inspekce ve školství o dozor
nad bezpečnosti práce ○ dozor v oblasti památkové
péče o dozor při ochraně přírody a
krajiny ○ obchodní inspekce o živnostenská
kontrola ○ celní dozor |
TYPICKÉ SANKČNÍ OPATŘENÍ DOZOROVÝCH ORGÁNŮ : ·
požadavek odstranění věci
(např. požární dozor), ·
omezení nebo ukončení určité
činnosti (např. dozor v oblasti památkové péče), ·
uzavření provozovny (např.
hygienický dozor), ·
odnětí oprávnění (např. živnostenská
kontrola), ·
ukládání pokut za správní
delikty v rámci správního trestání (např. Česká obchodní inspekce). |
PŘEDPOKLADY : ■ zákonný podklad, ■ omezeni pouze na splnění
sledovaného účelu ■ aplikace pouze nezbytně
nutných zákonných prostřed-ků |
VÝZNAM
preventivní
represívní |
Shrnutí kapitoly
|
Před
detailním rozborem činnosti státní správy a samosprávy bylo nezbytné vymezit
jakým způsobem je garantována bezprostřední kontrola veřejné správy, tedy
kontrola, která směřuje dovnitř veřejné správy a návazně vymezit i rozbor
dozorové činnosti veřejnoprávních orgánů vně, tedy mimo
veřejnou správu.