Týden 5
1
INSTITUCE OVLIVŇUJÍCÍ A KONTROLUJÍCÍ
VEŘEJNOU SPRÁVU
Rychlý
náhled kapitoly
|
Jak
bylo výše uvedeno veřejná správa je z hlediska trojjedinosti veřejné moci
moci výkonnou, tedy moci, která si zpravidla sama nestanoví svoje úkoly a cíle.
Pokud jsou tyto stanoveny jinými subjekty, je na místě jejich právo kontrolovat
úkoly i cíle, které veřejné správě stanovily. Vedle toho jsou i samotné orgány
veřejné správy oprávněny v rámci správního dozoru vykonávat dohled nad
veřejnoprávní činnosti cílových subjektů veřejné správy, tedy fyzických a právnických
osob.
Cíle
kapitoly
|
Kapitola je
fakticky rozdělená na dvou části, a to na část věnující se kontrolní působnosti
vykonávané z vnějšího prostředí do veřejné správy, a na část věnující se
kontrolní a dozorové činnosti příslušných orgánů veřejné moci mimo veřejnou
správu. Text zahrnuje jak rozbor uváděných činnosti, tak rozsah kontrolní a
dozorové činnosti všech zainteresovaných subjektů
Klíčová
slova kapitoly
|
Dozor,
kontrola, parlament, soudy, kontrolní úřad, veřejný ochránce práv, veřejná kontrola,
informace, petice, stížnosti, podání.
1.1
DOZOR NAD VEŘEJNOU SPRÁVOU A SPRÁVNÍ DOZOR
Obecně lze
konstatovat, že dozor nad veřejnou správou je směřován z vnějšího
prostředí do veřejné správy, kdežto správní dozor směřuje vně veřejné správy (viz schéma)
1.2
DOZOR NAD
VEŘEJNOU SPRÁVOU A VE VEŘEJNÉ
SPRÁVĚ
■ Parlamentem ČR ■ Ústavním
soudem
■ obecnými soudy ■
Nejvyšším kontrolním úřadem
■ Nejvyšší
ochránce práv
■ Veřejná kontrola
MIMOÚSTAVNÍMI ORGÁNY
ÚSTAVNÍMI ORGÁNY
VEŘEJNÁ SPRÁVA
SPRÁVNÍ DOZOR
- preventivní, směřující
k předcházení porušování právních předpisů,
- represivní, využívající
státně mocenských nástrojů (zákazy, sankce
apod.).
Nápravné či
sankční prostředky dozoru:
- požadavek
odstranění věci (např. požární dozor),
- omezení nebo
ukončení určité činnosti (např. dozor v oblasti památkové
péče),
- uzavření
provozovny (např. hygienický dozor),
- odnětí oprávnění
(např. živnostenská kontrola),
- ukládání pokut
za správní delikty v rámci správního trestání (např.
obchodní inspekce).
-
hygienický dozor - - obchodní
inspekce -
- inspekce životního prostředí
-
- stavební dozor - - požární dozor - - živnostenská kontrola -
- veterinární dozor - - inspekce ve školství -
- celní dozor - - dozor nad
bezpečnosti práce - -
dozor v oblasti památkové péče -
- dozor při ochraně přírody a krajiny
-
DOZOR NAD
VEŘEJNOU SPRÁVOU A VE VEŘEJNÉ
SPRÁVĚ |
■ Parlamentem ČR ■ Ústavním
soudem
■ obecnými soudy ■
Nejvyšším kontrolním úřadem |
■ Nejvyšší
ochránce práv
■ Veřejná kontrola |
MIMOÚSTAVNÍMI ORGÁNY |
ÚSTAVNÍMI ORGÁNY |
VEŘEJNÁ SPRÁVA |
SPRÁVNÍ DOZOR - preventivní, směřující
k předcházení porušování právních předpisů,
- represivní, využívající
státně mocenských nástrojů (zákazy, sankce
apod.). Nápravné či
sankční prostředky dozoru: - požadavek
odstranění věci (např. požární dozor), - omezení nebo
ukončení určité činnosti (např. dozor v oblasti památkové péče), - uzavření
provozovny (např. hygienický dozor), - odnětí oprávnění
(např. živnostenská kontrola), - ukládání pokut
za správní delikty v rámci správního trestání (např. obchodní inspekce). |
-
hygienický dozor - - obchodní
inspekce -
- inspekce životního prostředí
- - stavební dozor - - požární dozor - - živnostenská kontrola - - veterinární dozor - - inspekce ve školství -
- celní dozor - - dozor nad
bezpečnosti práce - -
dozor v oblasti památkové péče - - dozor při ochraně přírody a krajiny
- |
Zdroj: vlastní
1.2
ÚSTAVNÍ DOZOR NAD
VEŘEJNOU SPRÁVOU
MOCI ZÁKONODÁRNOU
Dozor ústavními orgány |
V již uváděné teoretické konstrukci trojdílnosti státní moci
je zákonodárná moc považována za určující. Moc výkonná je v českém právním
řádu odvozená od moci zákonodárné, která v České republice náleží
Parlamentu České republiky. Přijímání zákonů, včetně ústavních (moc
zákonodárná) a schvalování mezinárodních smluv je pak jeho hlavní činnosti. Zde
je dán i význam Parlamentu České republiky pro fungování veřejné správy, která
je součásti moci výkonné. Veřejná správa má totiž zásadně podzákonný charakter,
což znamená, že zákony vykonává. Zákony současně vymezují veřejnou správu jak
z hlediska její činnosti tak organizace.
Parlament České republiky je v Ústavě České republiky
koncipován jako dvoukomorový. Za nejstarší jednokomorový je v Evropě
považován islandský ALTHING nebo také ALBING.[1]
Parlament České republiky je tvořen dvěma komorami, kterými jsou
Senát a Poslanecká sněmovna.
Poslanecká sněmovna
Poslanecká sněmovna má 200 poslanců, což je ve srovnání se
srovnatelnými evropskými zeměmi poměrně nadprůměrný počet. Volení jsou na dobu
4 let ve volebních krajích na zásadě poměrného zastoupení volebních stran. Aktivní volební právo (volit) mají
občané starší 18 let a pasivní volební
právo (být volen) občané starší 21 let. Volby jsou upraveny samostatným
zákonem.
Senát
Senát má 81 senátorů, volených na dobu 6 let, přičemž vždy po 2
létech se volí 1/3 senátorů. Tím je dosaženo potřebné kontinuality jeho
fungování. Volby jsou dvoukolové pokud v prvním kole uchazeč nezískal
nadpoloviční většinu hlasů. Aktivní volební právo mají občané starší 18 let.
Pro pasivní volební právo se vyžaduje dosažení 40 let.
Poslanecká sněmovna i Senát jsou strukturovanými orgány, které se
skládají z:
·
pléna, které stále zasedá na svých schůzích. Průběh jednání se
řídí jednacím řádem. V plénu komory přijímají veškerá rozhodnutí.
Způsobilé usnášet se jsou za přítomnosti nejméně 1/3
svých členů (67 poslanců,
28 senátorů). K přijetí
o
usnesení (zákona) je třeba souhlasu nadpoloviční většiny
přítomných v každé komoře,
o
usnesení (zákona) o souhlasu s pobytem cizích vojsk na území
ČR je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců (tj.101) a
nadpoloviční většiny všech senátorů (41),
o
ústavního zákona a ke schválení mezinárodní smlouvy je třeba
souhlasu 3/5 většiny všech poslanců (120) a všech senátorů (49),
·
předsedy a místopředsedů, kteří jsou volení plény komor. Jedná se
o samosprávnou funkci obou komor. Zatímco předseda komory může být vždy pouze
jeden, počet místopředsedů stanoven není a jejich počet je tak závislý na
rozhodnutí komor nebo na jejich jednacích řádech. Jak předsedové, tak
místopředsedové mohou být kdykoliv ze svých funkcí odvoláni,
·
výborů, komisí, klubů aj.
Parlament České republiky je nepochybně nejvýznamnější institucí ovlivňující veřejnou správu, když
zmiňovanými prvotními obecně závaznými právními předpisy ovlivňuje jednak
strukturu orgánů veřejné správy a jednak stanoví působnost a pravomoc těchto
orgánů. Činnost Parlamentu České
republiky ovšem nepředstavuje pouze zákonodárná činnost. Ve vztahu
k veřejné správě je možno
se zmínit o tzv. parlamentní kontrole
veřejné správy, kam patří schvalování státní rozpočtu formou zákona,
projednávání státního závěrečného účtu. Poslanecká sněmovna zřizuje vyšetřovací
komise Poslanecké sněmovny pro zjištění věci veřejného zájmu na návrh 1/5
poslanců. Je zde dále právo
poslanců (nikoliv senátorů) interpelovat vládu nebo její členy ve věcech jejich
působnosti (podstatná část interpelací se vždy dotýká problematiky veřejné
správy) a dalších oprávnění.
MOCI SOUDNÍ
Soudní dozor |
Soudnictví - vedle moci zákonodárné a moci výkonné tvoří třetí složka státní moci - kromě
rozhodování v trestních věcech tradičně poskytuje ochranu subjektivním
oprávněním („právům“) tzv. soukromého charakteru (práva a povinnosti,
vyplývající z občanskoprávních, obchodněprávních, pracovních a rodinných
vztahů, které jsou charakterizovány rovností osob na nich zúčastněných). Vedle
těchto „soukromých práv“ existují také subjektivní práva a povinnosti, která
vznikají mezi subjekty, které jsou ve vzájemném postavení nadřízenosti a
podřízenosti (obvykle občan nebo právnická osoba
na straně jedné a orgán státu nebo obce či samosprávného kraje na straně
druhé). Mluvíme o vztazích veřejného
práva, jimž je poskytována ochrana ve správním řízení soudním.
ÚSTAVA - HLAVA
IV - MOC SOUDNÍ -
ČL. 81 Soudní
moc vykonávají jménem republiky nezávislé soudy. ÚSTAVNÍ GARANCE
NEZAVISLOSTI SOUDCŮ ■
Soudci jsou při výkonu své funkce nezávislí. Jejich nestrannost nesmí nikdo
ohrožovat. ■
Soudce nelze proti jeho vůli odvolat nebo přeložit k jinému soudu; výjimky
vyplývající zejména z kárné odpovědnosti stanoví zákon. ■
Funkce soudce není slučitelná s funkcí prezidenta republiky, člena
Parlamentu |
ÚSTAVNÍ
SOUD |
SOUDY
(OBECNÉ) |
Zdroj: vlastní
Podstatou soudní moci je výkon soudnictví. Ústava České republiky
ji považuje za zvláštní oblast státní moci, což potvrzuje její institucionální
oddělení od moci zákonodárné a moci soudní. Z tohoto důvodu stanoví, že
výkon soudní moci přísluší nezávislým soudům jako ústavním orgánům, a to bez
ohledu
na jejich postavení v soudní soustavě.
V souladu s dělbou státní moci a s Ústavou České
republiky můžeme nezávislé soudy, které vykonávají soudní moc jménem republiky,
rozlišit na:
▀ Ústavní soud - jako ústavní orgán (čl. 83 Ústavy) ochrany ústavnosti, což
v obecné rovině znamená, že je povolán sledovat zejména soulad všech
právních předpisů s Ústavou České republiky, případně s mezinárodní
smlouvou, již je Česká republika vázána (čl. 10 Ústavy České republiky).
Zjistí-li
nesoulad, je oprávněn rozhodnout o zrušení právního předpisu nebo jeho části.
Z hlediska zaměření této práce a kapitoly je třeba zmínit i
rozhodnutí (nálezy):
·
ústavní stížnosti orgánu územní samosprávy proti nezákonnému
zásahu státu,
·
ústavní stížnosti proti pravomocnému rozhodnutí a jinému zásahu
orgánu veřejné moci
do ústavně zaručených základních práv a svobod,
·
zrušení právních předpisů orgánů veřejné správy.
Rozhodnutí Ústavního soudu je závazné pro každého. Je autonomní
součásti moci soudní a jeho
15 soudců jmenuje prezident republiky
se souhlasem Senátu na dobu 10 let,
přičemž toto funkční období se váže individuálně na každého soudce Ústavního
soudu a nikoliv na Ústavní soud jako celek. Podmínkou jmenování soudcem je
bezúhonnost, volitelnost do Senátu (státní občan ČR a dosažení
40 let věku), vysokoškolské právnické vzdělání, činnost v právnickém
povolání nejméně po dobu
10 let. Soudce Ústavního soudu se své funkce ujímá složením slibu do rukou
prezidenta republiky.
▀ Obecné soudy, jsou povolány
především k tomu, aby zákonným způsobem poskytovaly ochranu právům.
Veřejnou správu ovlivňují a kontrolují v rámci tzv. správního soudnictví,
jehož výkon spočívá v přezkumu zákonnosti rozhodnutí orgánu veřejné
správy, vydávaných ve správním řízení, a to na základě podaných žalob nebo
opravných prostředků. Právní vymezení správního soudnictví je od počátku roku 2003 vymezeno zákonem č. 150/2002 Sb., o správním řízení soudním, ve znění pozdějších
předpisů.
Správu
soudu jako organizačních jednotek vybavených personálně a materiálně vykonává
Ministerstvo spravedlnosti a předsedové jednotlivých soudů.
Soustavu
obecných soudu vymezuje Ústava České republiky (čl. 91) a tvoří ji Nejvyšší
soud a Nejvyšší správní soud, 2 vrchní soudy, 8 krajských soudu (vč. Městského
soudu v Praze) a okresní soudy.
Místní
působnost krajských a okresních soudu se nekryje se současným administrativním
členěním státu (14 krajů), ale kopíruje členění státu podle zákona č. 36/1990
Sb., o územním členění státu (8 krajů). Soudní obvody tak již dnes nejsou
zčásti totožné s územním členěním státu.
Obdobně jako soudci Ústavního soudu, jsou i soudci obecné soustavy
soudu do své funkce jmenováni prezidentem republiky. Nicméně v případě
jmenování soudců obecných soudů se nevyžaduje souhlas Senátu nebo jiné části
Parlamentu České republiky. Rozhodnutí prezidenta o jmenování však vyžaduje
spolupodpis předsedy vlády (kontrasignaci) nebo jim pověřeného člena vlády.
Soudce je do funkce jmenován bez časového omezení a své funkce se ujímá
složením slibu (do rukou ministra spravedlnosti).
Vedle správního soudnictví, dotýká se veřejné správy i výkon
trestního a civilního (občanského) soudnictví. Jedná se o případy, kdy se
veřejnoprávní orgány podílejí na soudním řízení nebo se soudy spolupracují.
V trestním soudnictví
upraveném v zákoně č. 141/1961 Sb., trestní řád, ve znění pozdějších předpisů, se jedná např. o: ·
oznamovací
povinnost státních orgánů vůči orgánům činným v trestním řízení o
skutečnostech nasvědčujících, že byl spáchán trestný čin. ·
spolupráce soudu
s obcemi při ukládání trestu obecně prospěšných pracímv případě
spáchání méně závažných trestných činů, ·
součinnost
správních orgánů pověřených péči o mládež, pří trestním řízení proti
mladistvým. |
V občanském soudnictví upraveném v zákoně č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, se jedná
např. o: ·
soudní ustanovení
orgánu místní správy opatrovníkem fyzické osobě zbavené soudním rozhodnutím
právní způsobilosti zcela nebo zčásti, jakož i tomu, jehož pobyt není znám,
a je to třeba k ochraně jeho zájmu nebo vyžaduje-li to veřejný zájem, ·
součinnost orgánů
sociálně-právní ochrany dětí se soudem ve věcech péče soudu o nezletilé
(např. výchova a výživa dítěte, styk rodičů s dítětem, rozvod). |
Zdroj: vlastní
-
Soudce obecného soudu:
§ jmenován Prezidentem bez časového omezení
§ bezúhonný občan, který má vysokoškolské právnické
vzdělání,
§ další předpoklady stanoví zákon (soudní čekatelství,
složení zkoušky)
-
Ústavní soud České
republiky - stojí mimo soustavu obecných soudů
§ ochrana ústavnosti
§ 15 soudců - jmenováni na deset let (Prezident se
souhlasem Senátu)
§ v čele předseda + 2 místopředsedové
§ bezúhonný občan, který je volitelný do Senátu a má VŠ
právnické vzdělání a byl nejméně deset let činný v právnickém povolání
§ nelze trestně stíhat bez souhlasu Senátu
-
„Obecné“ soudy:
§ ochrana práv, jen
soud rozhoduje o vině a trestu za trestné činy
§ čtyřstupňový systém soudnictví:
4. stupeň: Nejvyšší soud, Nejvyšší správní soud
3. stupeň: Vrchní soud (2) – Praha, Olomouc
2. stupeň: Krajské soudy (8), Městský soud v Praze
1. stupeň: Okresní soudy (76), Obvodní soudy v Praze (10), Městský
soud v Brně
SHAPE \* MERGEFORMAT
SOUSTAVA
„OBECNÝCH“ SOUDŮ |
Nejvyšší soud Brno |
Vrchní
soudy
Praha, Olomouc |
odd.trestní |
odd.občanské |
Krajské
soudy (8)
7 krajských+ městský
v Praze |
trestní |
Okresní
soudy
76 v okresech /
10 obvodních soudu |
trestní |
občanské |
prvoinstanční
správní rozhodnutí obecního úřadu |
odvolací
správní řízení krajský
úřad |
Správní řízení soudní Zákon č.
150/2002 Sb. |
Správní řízení
Zákon.č 500/2004 Sb. |
správní |
občanské |
Zdroj: vlastní
Čl. 36 odst. 2 usnesení předsednictva ČNR
Č. 2/1993 Sb., LISTINA ZÁKLADNÍCH LIDSKÝCH PRÁV
A SVOBOD |
NEJVYŠŠÍ KONTROLNÍ ÚŘAD
Ústava
České republiky vymezuje ve svém čl.
Vykonavatel veřejné správy jako její zmocněný kontrolor |
Nezávislost Nejvyššího kontrolního úřadu (dále jen NKÚ) Ústava
České republiky sice deklaruje, ale blíže nevymezuje. Je však chápána ve vztahu
k moci zákonodárné, výkonné a soudní a tím také ve vztahu
k vládě a ústředním správním úřadům. Nezávislost je limitována i způsobem
utvářením orgánů NKÚ. Jeho prezidenta a viceprezidenta jmenuje prezident
republiky na návrh Poslanecké sněmovny, která poté na návrh prezidenta NKÚ volí
15 členů úřadu. Výkon kterékoliv funkce v NKÚ je neslučitelný
s výkonem jakékoliv jiné funkce ve veřejné správě, s funkci poslance
či senátora, soudce a státního zástupce. V podrobnostech o postavení,
působnosti a organizační struktuře odkazuje Ústava na zákon, kterým je zák.
č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadě, ve znění pozdějších
předpisů. Podle něho se NKÚ dále člení na
kolegium, senáty, kárnou komoru a jednotlivé kontrolory. Zákon rovněž
stanoví funkční období funkcionářů NKÚ na 9 let.
NKÚ svým právním
postavením nepatří mezi vykonavatele veřejné správy, nicméně uvedenou kontrolní
působnosti do veřejné správy zasahuje na
všech jejich úrovních. Jeho kontrolní působnosti podléhají všechny ústřední
i územní správní úřady, tak jako obce a kraje a to zejména na úseku jejich
hospodaření s prostředky získanými ze státního rozpočtu.
NKÚ pracuje buď v Kolegiu,
nebo senátech složených ze tří a více členů Úřadu. V působnosti NKÚ je zejména
kontrola: