Týden 10
1
vyšší
územně samosprávné celky – kraje
Rychlý náhled kapitoly
|
Kapitola je
ve své podstatě doplněním kapitoly předchozí, která na podmínkách obcí
rozpracovává obecné pojmy a instituty obou územně samosprávných celků. Jedná se
zejména o takřka totožnou úpravu základních znaků územní samosprávy, jakými je
občanský základ, majetkový základ, symbolika či specifika působnosti některých
funkcionářů, zejména hejtmana a ředitele krajského úřadu.
Níže jsou
pak zpracovány ty instituty, které jsou pojmově či obsahově typické pouze pro
kraje. Tj. zejména oblast území a správního obvodu kraje, specifika působnosti
a zřizování orgánů kraje, dozorové působnosti krajského úřadu vůči obcím apod.
Cíle kapitoly
|
Cíle této
kapitoly jsou totožné jako kapitoly předchozí.
Klíčová slova kapitoly
|
Vyšší
územně samosprávný celek, kraj, zastupitelstvo, působnost, pravomoc, rada,
hejtman kraje, náměstek hejtmana kraje, krajský úřad, ředitel krajského úřadu,
přenesená státní správa, samospráva.
Hlava sedmá, čl. 99
Ústavy České republiky stanoví, že se Česká republika člení na obce, které jsou
základními územními samosprávnými celky a kraje, které jsou vyššími územními
samosprávnými celky. Vytvořit nebo zrušit vyšší územní samosprávný celek lze
jen ústavním zákonem. Samosprávné kraje byly zřízeny ústavním zákonem č.
347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územních samosprávných celků ve znění
pozdějších předpisů. Bližší právní úpravu krajského zřízení obsahuje zákon č.
129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Kraj je územním společenstvím občanů, který má právo na
samosprávu. Ze studia předchozí kapitoly o obecním zřízení již dokážete
také zde odvodit tři základní prvky krajské samosprávy. Stejně jako obce i
kraje mají územní základ, občany kraje a soustavu orgánů, které vykonávají
veřejnou moc. Kromě toho můžeme také říci, že kraj má postavení veřejnoprávní
korporace tzn., že vystupuje v právních vztazích svým jménem jako
právnická osoba a nese z těchto vztahů také svou odpovědnost. Kraj má
vlastní majetek a vlastní příjmy, se kterými hospodaří podle vlastního
rozpočtu.
Území kraje a jeho občané |
Území kraje vyplývá z ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o
vytvoření vyšších územních samosprávných celků ve znění pozdějších předpisů.
Podle citovaného zákona je území krajů složeno z území okresů zařazených
do jednotlivých krajů, jejichž počet je stanoven na 14 (vč. hlavního města
Prahy, které je sice městem, ale s postavením kraje). Zároveň s tím
jsou uvedeny v tomto zákoně názvy jednotlivých krajů. Hranice krajů lze
měnit pouze zákonem a zřízení nového nebo zrušení stávajícího kraje je možné
pouze na základě ústavního zákona. Pokud by došlo ke sporu o území mezi dvěma
kraji, je příslušný řešit Ústavní soud.
Občanem kraje je fyzická osoba, která je státním občanem České
republiky a je přihlášena k trvalému pobytu v některé obci nebo
vojenském újezdu v územním obvodu kraje.
Občané kraje, kteří dovršili věku 18 let, mají podle zákona o
krajích široké spektrum práv. Mají právo mj. právo volit a být voleni do
zastupitelstva kraje, vyjadřovat na zasedání zastupitelstva kraje své
stanovisko k projednávaným věcem v souladu s jednacím řádem
zastupitelstva. Současně mohou také požadovat projednání určité záležitosti
v oblasti samostatné působnosti zastupitelstvem nebo radou kraje. Dále
mohou nahlížet do rozpočtu kraje, do závěrečného účtu kraje, do zprávy o
výsledku přezkoumání hospodaření kraje za uplynulý kalendářní rok, do usnesení
a zápisů z jednání zastupitelstva, do usnesení rady a pořizovat si z nich
výpisy. Občané kraje mohou podávat orgánům kraje návrhy, připomínky a podněty,
které musí být vyřízeny bezodkladně nejpozději však do 60 dnů v případě
působnosti zastupitelstva do 90 dnů. Stejná práva jako občan kraje,
s výjimkou práva volit a být volen do zastupitelstva, má také fyzická
osoba, která dosáhla věku 18 let a je vlastníkem nemovitosti na území kraje.
Naopak všechna práva občana kraje má fyzická osoba starší 18 let, která má na
území kraje ve svém vlastnictví nějakou nemovitost.
Kraj vydává pro svůj územní obvod Věstník právních předpisů kraje.
Kromě právních předpisů kraje se zde zveřejňují nálezy Ústavního soudu
dotýkající se jejich zrušení a též i jiné důležité písemnosti stanovené
zákonem o krajích. Právní předpisy kraje musí být ve Věstníku zveřejněny do 15
dnů od jejich vydání.
1.1
PŮSOBNOST KRAJE
Obdobně jako obce i kraje vykonávají dvojí působnost, a
to samostatnou a přenesenou působnost. Kraje
tak plní úkoly v samostatné působnosti, bez zasahování státu, jehož role
je omezena pouze na právní dozor jejich činnosti a dále úkoly, které na ně byly
státem přeneseny zvláštními zákony, tzv. přenesená působnost. Hranice mezi
samostatnou a přenesenou působností je dána zákonným pravidlem, které stanoví,
že pokud upravuje zvláštní zákon působnost krajů a nestanoví-li, že jde o
samostatnou či přenesenou působnost, platí, že jde vždy o činnosti patřící do
samostatné působnosti krajů.
Z hlediska
činnosti vyššího územního celku, je to samostatná působnost krajů, jejímž
prostřednictvím uskutečňuje zájmy kraje a občanů kraje a rozumí se jí
právo kraje spravovat své záležitosti samostatně ve věcech stanovených zákonem.
Tuto působnost kraj vykonává vlastním jménem a na vlastní odpovědnost a je při
tom vázán právními předpisy. Při výkonu samostatné působnosti kraj spolupracuje
s obcemi, nesmí však zasahovat do jejích samostatné působnosti. Kraj je oprávněn
vyjadřovat se k návrhům státních orgánů, které se dotýkají působnosti kraje.
Státní orgány jsou povinny předem projednat s krajem opatření dotýkající se
působnosti kraje.
Do
samostatné působnosti krajů patří zákonem vyjmenované úkoly svěřené do vyhrazené
pravomoci zastupitelstva a rady kraje (viz dále). Kromě toho můžeme do
samostatné působnosti zařadit veškeré záležitosti, které mají vliv na rozvoj
kraje a zájmy jeho obyvatel jako například rozvoj zdravých životních podmínek,
sociální péče, dopravy a spojů, výchovy, vzdělávání, kultury, ochrana veřejného
pořádku a zajišťování dostatku kvalitních informací. Kraj má za účelem
zabezpečení zájmů kraje a jeho obyvatel řadu dalších oprávnění, takovými jsou
též koordinace rozvoje územního obvodu kraje, schvalování územně plánovací
dokumentace, volení zástupců kraje do regionálních rad soudržnosti, stanovení
základní dopravní obslužnosti pro území kraje.
V majetkové
oblasti jde o celou řadu činností vykonávaných krajem v samostatné
působnosti jako je hospodaření s vlastním majetkem a finančními
prostředky, sestavování rozpočtu a závěrečného účtu. Do uvedené kategorie
zákon řadí také oprávnění zřizovat a rušit příspěvkové a organizační
složky kraje, jejíchž hlavním cílem není vytvářet zisk, ale plnit pro fyzické a
právnické osoby kraje určitou veřejnou službu. Kraj může podle zákona č.
250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů, také zakládat a rušit obchodní společnosti ve formě společností s
ručením omezeným a akciové společnosti, přičemž režim založení a vzniku se řídí
obchodním zákoníkem.
V pravomoci
kraje je také poskytování dotací občanským sdružením a obcím, rozhodování
o nabytí a převodu nemovitých věcí, zřizování zástavního práva podle občanského
zákoníku.
Důležitou
činností samosprávy kraje je vydávání obecně závazné vyhlášky kraje.
Zastupitelstvo kraje má iniciativní pravomoc navrhovat zákony Parlamentu České
republiky. Zastupitelstvo kraje může též podat návrh Ústavnímu soudu na zrušení
právního předpisu pro rozpor se zákonem.
Podobně jako
obce může také kraj ukládat pokuty právnickým osobám a podnikajícím fyzickým
osobám. Kraj může udělit pokutu až do výše 200 000 Kč právnické osobě
a fyzické osobě, která je podnikatelem a porušila povinnost stanovenou právním
předpisem kraje. Výnos z těchto pokut je finančním příjmem rozpočtu kraje.
Kraje mohou
za účelem plnění svých úkolů v rámci samostatné působnosti spolupracovat
mezi sebou navzájem a také s obcemi. Tato spolupráce se zajišťuje na
základě smlouvy uzavřené ke splnění konkrétního úkolu nebo založením právnické
osoby. Kraje mohou spolupracovat také s územními samosprávnými celky
jiných států, případně mohou být také členy mezinárodních organizací.
Na základě
čl. 105 Ústavy České republiky orgánům samosprávy může být zvláštními zákony
svěřen výkon státní správy, čímž se rozumí přenesená působnost. Přenesený výkon
státní správy kraj nevykonává jako působnost sobě vlastní, tedy vlastní
územnímu samosprávnému celku. V takovém případě jde o úkoly, jejichž zajištění
je povinností státu a stát tyto úkoly přenesl na základě zákona na jinou
právnickou nebo fyzickou osobu a to v daném případě na kraj, který nadále
zůstává samosprávným celkem.
Příkladem
přenesené působnosti na kraj jsou například úkoly podle zákona o požární
ochraně, kdy orgány kraje projednávají koncepci požární ochrany v kraji,
vytvářejí podmínky pro dislokaci a vybavení jednotek hasičského
záchranného sboru. V rámci požární ochrany vydávají nařízením kraje
v oblasti požární ochrany nebo podle zákona o integrovaném záchranném
systému, podle něhož orgány kraje zajišťují přípravu na mimořádné události,
provádění záchranných a likvidačních prací a ochranu obyvatelstva.
Při výkonu
přenesené působnosti se orgány kraje řídí zákony a jinými právními předpisy,
usneseními vlády a směrnicemi ústředních správních úřadů. Podmínkou platnosti
směrnic ústředních správních orgánů je jejich publikování ve Věstníku vlády pro
orgány krajů a orgány obcí. Při vydávání nařízení se však kraje řídí pouze
zákony a jinými právními předpisy.
1.2
ORGÁNY KRAJE
Kraj je spravován zastupitelstvem kraje. Dalšími orgány kraje jsou
rada kraje, hejtman kraje a krajský úřad. Orgány kraje vykonávají činnosti jak
na úseku samosprávy, tak i na úseku státní správy. Mezi orgánem kraje je
potřeba zařadit též zvláštní orgán kraje zřízený podle zákona, který vykonává
svěřenou činnost na úseku státní správy.
Postavení zastupitelstva kraje vyplývá již z Ústavy České
republiky, která hovoří o tom, že vyšší územní samosprávný celek je samostatně
spravován zastupitelstvem. Zastupitelstvo kraje je orgán, který je nadřazen
všem ostatním orgánům kraje. Členové zastupitelstva jsou voleni občany kraje na
4-leté volební období.
Oproti obcím je počet členů zastupitelstva kraje taxativně odvozen
z počtu obyvatel kraje k 1. lednu roku, v němž se konají volby.
Zastupitelstvo kraje má nejméně 45 a nejvíce 65 členů. Příslušný volený počet
členů krajský úřad zveřejní na úřední desce a ve Věstníku právních předpisů
kraje. Počet členů zastupitelstva činí do 600 000 obyvatel 45 členů,
600 000 - 900 000 obyvatel 55 členů, nad 900 000 obyvatel pak 65
členů.
Členové zastupitelstva kraje a jejich mandát |
Mandát člena zastupitelstva vzniká zvolením k okamžiku ukončení
hlasování. Na prvním zasedání zastupitelstva skládá člen zastupitelstva do
rukou předsedajícího slib, pokud slib odmítne složit nebo jej složí
s výhradou, jeho mandát zaniká.
Funkce člena zastupitelstva zaniká mj. zvolením nového
zastupitelstva, jak bylo výše uvedeno, též odmítnutím slibu nebo složením slibu
s výhradou, doručením písemné rezignace hejtmanovi kraje nebo úmrtím.
Mezi práva člena zastupitelstva při výkonu funkce patří
předkládání návrhů zastupitelstvu, radě a jejich výborům a komisím. Je
také oprávněn vznášet dotazy, připomínky a podněty radě, předsedům výborů a
vedoucím příspěvkových a organizačních složek kraje, statutárním orgánům
právnických osob založených krajem. Písemnou odpověď musí člen zastupitelstva
v těchto případech obdržet do 30 dnů, pokud jejímu poskytnutí nebrání
zákon upravující mlčenlivost anebo zákaz jejich zveřejnění. Člen zastupitelstva
má též právo požadovat informace od zaměstnanců kraje ve věcech, které
souvisejí s výkonem funkce člena zastupitelstva, pokud jejich poskytnutí
nebrání zákony upravující mlčenlivost anebo zákaz jejich zveřejnění. Informace
musí být poskytnuta nejpozději do 30 dnů.
Člen zastupitelstva mj. má povinnost aktivní účasti na zasedání
zastupitelstva a jiných orgánů, jichž je členem, plnit úkoly, které mu tyto
orgány uloží, hájit zájmy občanů a jednat s ohledem na vážnost své funkce.
Zastupitelstvo kraje rozhoduje v nejdůležitějších věcech
samostatné působnosti, ve věcech přenesené působnosti, jen stanoví-li tak
výslovně zákon o krajích.
V samostatné působnosti je zastupitelstvu kraje vyhrazeno mj.
předkládat návrhy zákonů Poslanecké sněmovně, dále koordinovat rozvoj kraje,
schvalovat územně plánovací dokumentaci kraje, schvalovat rozpočet a závěrečný
účet kraje, zřizovat peněžní fondy kraje.
Mezi pravomoci zastupitelstva kraje patří zřizovat a rušit
příspěvkové a organizační složky kraje, schvalovat jejich zřizovací
listiny. Do jejich samostatné působnosti patří vydávat obecně závazné vyhlášky
kraje, volit hejtmana, náměstka (náměstky) hejtmana a další členy rady
a odvolávat je z funkce, zřizovat a rušit výbory, volit jejich
předsedy i další členy a odvolávat je, udělovat ceny kraje.
Zastupitelstvo kraje má vyhrazenu působnost také v řadě
majetkoprávních úkonů, mezi které patří nabývání a převod nemovitých věcí,
poskytování věcných a peněžitých darů v hodnotě nad 100 000 Kč,
poskytování dotací občanským sdružením a jiným fyzickým a právnickým
osobám působícím na území kraje v oblasti mládeže, sportu a tělovýchovy,
kultury, vzdělávání a vědy, zdravotnictví. Vedle toho členové zastupitelstva
kraje rozhodují o zástavním právu k movitým a nemovitým věcem ve
vlastnictví kraje, emisích vlastních obligací, stanoví též majetkovou účast na
podnikání jiných právnických osob.
Konání zastupitelstva kraje |
Zastupitelstvo kraje se schází podle potřeby, nejméně však jednou
za 3 měsíce. Svolání zastupitelstva a jeho řízení je zpravidla
v rukou hejtmana. Informace občanům o místě, době, navrženém programu
připravovaného zasedání zastupitelstva jsou nejméně 10 dnů před zasedáním
vyvěšeny na úřední desce krajského úřadu. Zastupitelstvo je usnášeníschopné,
je-li přítomna polovina jeho členů. K platnému usnesení je potřeba souhlasu
nadpoloviční většiny všech zastupitelů.
Pokud na začátku jednání není zastupitelstvo usnášeníschopné,
ukončí zasedání předsedající a do 15 dnů svolá náhradní zasedání. Požádá-li o
to alespoň třetina členů zastupitelstva kraje, je hejtman kraje povinen svolat
mimořádné zasedání zastupitelstva do 21 dnů ode dne doručení žádosti na krajský
úřad.
Ustavující zasedání nového zastupitelstva kraje svolává dosavadní
hejtman tak, aby se konalo po uplynutí lhůty pro rozhodnutí krajského soudu ve
věci volebních stížností, nejpozději se však koná do 40 dnů ode dne vyhlášení
výsledků voleb. Ustavujícímu zasedání zastupitelstva předsedá zpravidla
nejstarší člen zastupitelstva do doby, než je zvolen hejtman nebo jeho
náměstek.
Ustavující zasedání volí hejtmana, jeho náměstky a další členy
rady. Pokud se tak nestane, předsedající ustavujícího zasedání zastupitelstva
kraje přeruší, přičemž zastupitelstvo ještě rozhodne, kdy se v něm bude
pokračovat. Nejdéle může být přerušeno na 7 dnů.
Zasedání zastupitelstva je veřejnosti přístupné, proto také musí
být informováni o zasedání zastupitelstva nejméně 10 dnů předem na úřední desce
krajského úřadu a způsobem v místě obvyklým. Prvotní návrh programu
připravuje rada a o zařazení návrhů přednesených v průběhu zasedání
rozhodne zastupitelstvo. V případě, že by požádal o slovo člen vlády,
senátor nebo poslanec, musí jim být vždy uděleno.
Bližší úpravu průběhu zasedání obsahuje jednací řád zastupitelstva
kraje, který stanoví podmínky, za kterých mohou také občané kraje vyjadřovat své
stanovisko k projednávaným otázkám.
O průběhu zasedání zastupitelstva se pořizuje zápis, který
podepisuje hejtman a zvolení ověřovatelé. Zápis obsahuje počet přítomných
zastupitelů, schválený program jednání, průběh a výsledek hlasování
a přijatá usnesení. Zápis musí být pořízen nejpozději do 10 dnů po
skončení zasedání a musí být přístupný na krajském úřadě k nahlédnutí.
Rada je výkonným orgánem kraje v oblasti
samostatné působnosti. Za výkon samostatné působnosti je odpovědná
zastupitelstvu kraje. V oblasti přenesené působnosti radě kraje přísluší
jen oprávnění vydávat nařízení kraje.
Členy rady kraje jsou hejtman, náměstci hejtmana
a další členové rady, poradní hlas má ředitel krajského úřadu. Počet členů rady
je dán zákonem a podle počtu obyvatel má 9 - 11 členů.
Jednotliví členové rady jsou voleni a odvolávání
zastupitelstvem kraje z řad svých členů, hejtman a jeho náměstci jsou
členové rady již z titulu své funkce. Rada kraje rozhoduje nadpoloviční
většinou všech svých členů.
Do působnosti rady kraje
patří především příprava návrhů pro jednání zastupitelstva kraje
a zabezpečení plnění jeho usnesení. Rada kraje dále zabezpečuje
hospodaření kraje podle schváleného rozpočtu, provádí rozpočtová opatření v
rozsahu svěřeném zastupitelstvem, stanoví počty zaměstnanců kraje a jejich
platy. Na návrh ředitele jmenuje a odvolává vedoucí odborů krajského úřadu, též
může zřizovat a rušit své komise, jmenovat a odvolávat jejich předsedy
a ostatní členy, ukládat a kontrolovat plnění úkolů v samostatné
působnosti krajským úřadem. V její kompetenci je rovněž řada
majetkoprávních úkonů, které si však může do své pravomoci vyhradit
zastupitelstvo. Kromě zákonem výslovně upravených pravomocí rada rovněž
zabezpečuje rozhodování
v ostatních záležitostech samostatné působnosti kraje, pokud si je
zastupitelstvo nevyhradilo. Rada může některé ze svěřených úkolů svěřit do
rukou hejtmanovi.
Rada kraje se schází podle potřeby a její schůze
svolává hejtman. Schůze rady jsou neveřejné, podle svého uvážení však může rada
přizvat i jiné osoby. Právo účasti na zasedání rady má vždy ředitel krajského
úřadu avšak jeho hlas je pouze poradní. Z jednání rady kraje se vyhotovuje
zápis, v němž se uvede alespoň počet přítomných členů, schválený program,
průběh a výsledek hlasování a přijatá usnesení. Ze zasedání rady se vyhotovuje
do 10 dnů zápis, zápis podepisuje hejtman nebo náměstek hejtmana spolu s
ověřovateli. Zápis musí být uložen u krajského úřadu
k nahlédnutí členům zastupitelstva. Kromě toho rada kraje podává zastupitelstvu
zprávu o své činnosti na každém jeho jednání. Členové rady kraje mají právo
podat vůči zápisu námitky, které se projednávají na příštím jednání rady.
Hejtman je představitelem kraje, reprezentuje
kraj navenek. Hejtman a náměstci hejtmana jsou voleni členy zastupitelstva
kraje ze svých řad, musí mít státní občanství České republiky.
Za výkon funkce jsou odpovědni zastupitelstvu,
rada kraje jím může ukládat úkoly jen
v rozsahu své působnosti. Z titulu své funkce jsou hejtman a jeho náměstci
rovněž členové rady kraje.
Hejtman mj. jmenuje a odvolává s předchozím
souhlasem ministra vnitra ředitele krajského úřadu, stanoví mu plat a ukládá mu
úkoly. Hejtman podepisuje spolu s náměstkem právní předpisy kraje. Zřizuje
zvláštní orgány pro výkon přenesené působnosti.
Mezi povinnosti hejtmana kraje patří mj.
odpovědnost za informování veřejnosti o činnosti kraje, zajišťuje ochranu
utajovaných informací, plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele vůči
uvolněným členům zastupitelstva kraje a řediteli krajského úřadu. Hejtman je
rovněž odpovědný za řádné svolání zasedání zastupitelstva nejméně jednou za
3 měsíce. Je tak povinen učinit do 21 dnů v případě, že o to požádá
alespoň 1/3 členů zastupitelstva kraje. Vykonává další úkoly v samostatné
nebo přenesené působnosti, pokud mu jsou svěřeny zastupitelstvem, radou kraje
nebo zákonem.
Jestliže považuje hejtman usnesení rady kraje za
věcně nesprávné, může pozastavit jeho výkon a věc předložit k rozhodnutí
na nejbližším zasedání zastupitelstva kraje. Členové zastupitelstva jsou
oprávnění následně opatření hejtmana potvrdit nebo i zrušit.
Po dobu nepřítomnosti hejtmana nebo v době, kdy
není tato funkce obsazena, zastupuje hejtmana jeho náměstek. Zastupitelstvo
kraje může zvolit více náměstků hejtmana a svěřit jím zabezpečování konkrétních
úkolů v samostatné působnosti.
1.3
KRAJSKÝ ÚŘAD
Krajský úřad tvoří ředitel a další zaměstnanci
kraje zařazení do krajského úřadu. V čele úřadu stojí ředitel a úřad kraje se
dále člení na odbory, oddělení, sekretariát ředitele a sekretariát
hejtmana. Bližší uspořádání krajského úřadu, jeho struktura a pravomoci
jednotlivých částí jsou specifikovány v organizačním řádu kraje, který
vydává ředitel.
Krajský úřad v samostatné působnosti kraje plní
především úkoly, které mu uloží zastupitelstvo a rada kraje, pomáhá výborům a
komisím v jejich činnosti.
V přenesené působnosti vykonává státní správu
s výjimkou věcí patřících do působnosti zastupitelstva, rady
a zvláštních orgánů kraje. Mezi nosné úkoly v přenesené působnosti
krajského úřadu patří přezkoumávání rozhodnutí vydaných obecními úřady ve
správním řízení, ukládání sankcí podle zvláštních zákonů. Krajský úřad zřizuje
také funkci koordinátora pro romské záležitosti, poskytuje odbornou
a metodickou pomoc obcím a kontroluje výkon přenesené působnosti
orgány obcí.
Krajský úřad vykonává dozor nad výkonem
samostatné a přenesené působnosti obcí. Dozor je zaměřen výhradně na následné
posuzování dodržování zásad zákonnosti a je prováděn tak, aby nebyla omezována
samostatná působnost a rozhodovací pravomoc orgánů obce. Zaměstnanci kraje
zařazení do krajského úřadu, kteří se podílejí na výkonu dozoru, musí mít
vysokoškolské vzdělání v oblasti práva nebo v oblasti, která se vztahuje k
předmětu dozoru.
Ředitel krajského úřadu
Ředitel krajského úřadu stojí v jeho čele, je
vedoucím krajského úřadu. Ředitel je jmenován a odvoláván hejtmanem s
předchozím souhlasem ministra vnitra a při plnění úkolů krajského úřadu je
hejtmanovi také ze své činnosti odpovědný. Ředitel nesmí vykonávat funkce v politických
stranách a hnutích, může být však jejích členem. Ředitel nemůže být rovněž
poslancem, senátorem ani členem zastupitelstva územně samosprávného celku. Může
se účastnit zasedání zastupitelstva a jednání rady kraje s hlasem poradním.
Ředitel krajského úřadu mj. zajišťuje úkoly v
přenesené působnosti, podává návrhy Ministerstvu vnitra na pozastavení právních
předpisů obcí. Ředitel kraje dále plní úkoly statutárního zástupce
zaměstnavatele vůči zaměstnancům kraje zařazeným do krajského úřadu, kontroluje
jejich činnost, vydává zejména organizační, pracovní a spisový řád krajského
úřadu, je oprávněn předkládat radě návrhy na vydání nařízení kraje. Kromě toho
plní další úkoly uložené mu zastupitelstvem, radou kraje nebo hejtmanem.
1.4
ORGÁNY
ZASTUPITELSTVA A RADY KRAJE
V rámci samostatné působnosti kraje, je právem
zastupitelstva kraje zřizovat iniciativní a kontrolní výbory. Povinně je tomu
v případech zřízení kontrolního, finančního a výboru pro vzdělání, výchovu
a zaměstnanost. To, zda zřídí pro určitou oblast další výbor je výslovně
na zastupitelstvu samotném.
Ze své činnosti, která je soustředěna na
předkládání odborných stanovisek, návrhů a podnětů se jmenované orgány
zodpovídají zastupitelstvu. Počet členů výborů je vždy lichý. V čele
výboru stojí předseda volený z řad zastupitelů, ostatní členové mohou být
občany obce. Předsedu stejně jako ostatní členy výboru volí zastupitelstvo
kraje.
Členy výborů však nemohou být hejtman, náměstci
hejtmana, ředitel ani jiné osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na
krajském úřadu. Výbory se scházejí podle potřeby
a k platnosti usnesení je potřeba souhlasu nadpoloviční většiny všech jeho
členů. Zápis z jednání výboru se vyhotovuje písemně a podepisuje jej
předseda.
Finanční
výbor
kontroluje hospodaření s majetkem a finančními prostředky kraje, dále
kontroluje hospodaření právnických osob a zařízení kraje jakož i využití
dotací z rozpočtu kraje obcemi, k čemuž má právo požadovat od obcí příslušné
podklady a nutnou součinnost. Plní také další úkoly ve finanční oblasti dané
zastupitelstvem kraje.
Kontrolní
výbor
kontroluje plnění usnesení zastupitelstva a rady kraje, kontroluje dodržování
právních předpisů ostatními výbory a krajským úřadem na úseku samostatné
působnosti, plní další úkoly dané zastupitelstvem kraje.
Výbor
pro vzdělání, výchovu a zaměstnanost je třetím, povinně vytvářeným výborem. Výbor v návaznosti na demografický
vývoj a vývoj zaměstnanosti, posuzuje síť škol a školských zařízení,
studijních a učebních oborů v působnosti kraje, předkládá návrhy na zkvalitnění
péče poskytované školami a školskými zařízeními, popřípadě předškolními
zařízeními, které zřizuje kraj. Výbor se vyjadřuje také k záměrům na poskytnutí
dotací v oblastí mládeže, tělovýchovy a sportu, projednává zprávy o
výsledcích výchovně vzdělávací činnosti škol, školských zařízení a předškolních
zařízení kraje a plní další úkoly v oblasti výchovy a vzdělání, kterými jej
pověří zastupitelstvo kraje.
V krajích, kde podle posledního sčítání lidu
žije alespoň 5 % občanů hlásících se ke stejné národnosti jiné než české, se
povinně zřizuje i výbor pro
národnostní menšiny. Mimo volené členy tohoto výboru jsou členy i zástupci
národnostních menšin, pokud je deleguje svaz utvořený podle sdružovacího
zákona. Zastupitelstvo kraje určí, kolik členů bude delegováno těmito
sdruženími.
Vždy však příslušníci národnostních menšin musí
tvořit nejméně polovinu všech členů výboru.
Jako své poradní a iniciativní orgány může zřídit rada kraje komise. Pro tutéž oblast
může být zřízen jak výbor, tak i komise. Svá stanoviska a náměty předkládá
komise radě kraje. Rada jmenuje a odvolává předsedu, ostatní členy a
určuje jejich počet. Členové komise mohou být členy zastupitelstva kraje, ale
také občané kraje. Na rozdíl od výborů v čele komise nemusí stát člen
zastupitelstva. Komise se usnáší většinou hlasů všech svých členů. Komise je
odpovědna ze své činnosti radě kraje.
Hejtman kraje zřizuje pro výkon přenesené
působnosti zvláštní orgány kraje, jmenuje a odvolává vedoucího a jejich
členy. Pro osoby stojící v čele zvláštních orgánů kraje platí povinnost zkoušky
zvláštní odborné způsobilosti obdobně jako pro úředníky územních samosprávných
celků. Zvláštní orgány kraje může hejtman zřídit pouze v případě, že tak
stanoví zvláštní zákon. Příkladem takového zákona je zákon č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, na základě kterého může
hejtman zřídit komisi pro projednání přestupků.