Týden 13
1
ÚŘEDNÍCI ÚZEMNĚ
SAMOSPRÁVNÝCH CELKŮ
Rychlý náhled kapitoly
|
Poslední
kapitola studijního textu je věnována pracovně právním vztahů upravených zákonem č. 312/2002 Sb.,
o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve
znění pozdější předpisů. Tento právní předpis obsahuje, ve vztahu
k zákoníku práce, zvláštní pravidla především pro vznik, trvání
a zánik pracovního poměru úředníků obcí a krajů, jakož i systém jejich
odborného vzdělávání. Předmětem kapitoly je proto výklad uvedených
pracovněprávních specifik s výjimkou vzniku pracovního poměru, který byl
proveden výše. Výklad se věnuje
i jednotlivým složkám odborného vzdělávání úředníků. Vyklad uvedené
problematiky se zaměřuje na úředníky obcí, když postavení a organizace úředníků
krajů je totožné.
Cíle kapitoly
|
V kapitole je proveden výklad :
-
vztahu
zaměstnanců a úředníků územně
samosprávných celků,
-
vztahu
úředníků, vedoucích úředníků a vedoucího úřadu,
-
postavení
(práv a povinnosti) úředníků,
-
odborného
vzdělávání úředníků územně samosprávných celků.
Klíčová slova kapitoly
|
Územně
samosprávný celek, vyšší a základní územně samosprávný celek, obec, kraj,
zaměstnanec, úředník, vedoucí úředník, vedoucí úřadu, tajemník, ředitel
krajského úřadu, vzdělávání, odborné vzdělávání, vstupní vzdělávání, další
vzdělávání, zvláštní odborná způsobilost, vzdělávání vedoucích úředníků.
Právní úprava
pracovního poměru úředníků územních samosprávných celků zvyšuje kvalitu výkonu
veřejné správy územními samosprávnými celky cestou profesionalizace jejich
úředníků. Důraz je v tomto ohledu kladen především na vzdělávání, a to jak
vzdělávání vstupní, tak příprava na prokazování zvláštní odborné způsobilosti,
vzdělávání vedoucích úředníků a průběžné vzdělávání.
Pracovně právní vztahy úředníků upravuje zákon
č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně
některých zákonů, ve znění pozdější předpisů. Tento právní předpis obsahuje, ve
vztahu k zákoníku práce, zvláštní pravidla především pro vznik, trvání
a zánik pracovního poměru úředníků obcí a krajů. Cílem úpravy je také
ochrana právního postavení úředníků při výkonu veřejné správy ve vztahu
k voleným orgánům územních samosprávných celků. Ze zvláštního
postavení citovaného zákona vyplývá obecná podpůrná platnost zákoníku práce
všude tam, kde zákon o úředních územních samosprávných celků nestanoví vlastní,
zvláštní pravidla.
Níže uvedený obrazec schematizuje
vztahy zaměstnanců obcí. V krajích platí
schéma takřka totožně pouze v případě ředitele krajského úřadu dává
souhlas s jeho jmenováním a případným odvoláním ministr vnitra. Šipka
v levé části obrazce znamená kdo funkci zřizuje.
1.1
ÚŘEDNÍK územně samosprávného celku
Jak již z názvu zákona vyplývá, vztahuje se
tento na úředníky územních samosprávných celků. Úředníkem ve smyslu tohoto
zákona jsou považování ti zaměstnanci obcí a krajů, kteří se podílejí na výkonu
správních činností. Za správní činnost je považována činnost zaměstnance,
kterou se podílí na plnění úkolů územního samosprávného celku v samostatné nebo
přenesené působnosti v oblasti veřejné správy. Správní činností je například:
·
rozhodování ve správním řízení,
·
kontrola, dozor nebo dohled,
·
příprava návrhů právních předpisů územních samosprávných celků,
·
zajišťování jejich právních úkonů,
·
plnění úkolů statutárního orgánu zaměstnavatele.
Úředník při výkonu správy věcí veřejných je
oprávněn rozhodovat například o povolení stavby, vydání občanského průkazu, o
uložení pokuty za nesplnění uložené povinnosti účastníkem řízení.
Toto je marginálie |
Postavení úředníka nemají členové volených
orgánů územních samosprávných celků, například člen zastupitelstva obce či
kraje. Úředníky nejsou ani zaměstnanci zařazení v jeho organizačních složkách,
například obecní policie, dále zaměstnanci zařazení ve zvláštních orgánech
územního samosprávného celku jakými je povodňová komise, přestupková komise.
Úředníci, kteří vykonávají obslužné, servisní nebo manuální práce nebo kteří výkon
takových prací řídí (tzv. obslužné činnosti jako například sekretariát,
pokladna, řízení a údržba motorových vozidel, úklid).
Zaměstnanec územního samosprávného celku je
považován za úředníka, pokud se alespoň zčásti podílí na plnění úkolů, které
jsou územnímu samosprávnému celku v samostatné nebo přenesené působnosti
uloženy zvláštními právními předpisy. O tom, kdo je či není v konkrétním
případě úředníkem rozhoduje vedoucí úřadu, kterým je tajemník obecního úřadu
nebo ředitel krajského úřadu.
Pracovní poměr úředníka
Úředníkem se může stát fyzická osoba, která má
státní občanství České republiky nebo fyzická osoba, která je cizím státním
občanem, ale v České republice má trvalý pobyt, za předpokladu, že dosáhla věku
18 let, má způsobilost k právním úkonům, je bezúhonná, ovládá jednací jazyk,
kterým je český jazyk a splňuje předpoklady pro výkon správních činností
stanovené zvláštním právním předpisem. Předpokladem k výkonu funkce například
matrikáře je osvědčení o způsobilosti k výkonu státní správy na úseku
matrik a jména a příjmení nebo úředníka stavebního úřadu pak osvědčení
o způsobilosti k výkonu státní správy na úseku územního plánování
a stavebního řízení.
Za bezúhonnou se nepovažuje fyzická osoba, která
byla pravomocně odsouzena pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo pro trestný
čin spáchaný z nedbalosti za jednání související s výkonem veřejné správy.
Bezúhonnost je prokázána výpisem z rejstříku trestů ne starším než
3 měsíce, případně čestným prohlášením.
Mezi předpoklady, které musí úředník splňovat
pro výkon vybraných správních činností, jak je uvedeno výše, patří zvláštní
odborná způsobilost, například, úředník, který vykonává funkci matrikáře, je
povinen prokázat zvláštní odbornou způsobilost do 18 měsíců ode dne, kdy začal
vykonávat funkci matrikáře. Pokud úředník zvláštní odbornou způsobilost ve
stanovené době neprokáže, územní samosprávný celek jej převede na jinou
činnost, pro kterou úředník předpoklady splňuje.
Vedoucímu úřadu, tajemníkovi obecního úřadu a
řediteli krajského úřadu je stanovena podmínka minimální praxe v době
trvání nejméně 3 let. Podmínkou pro vznik pracovního poměru úředníka
zařazeného v obecním úřadě je také veřejná výzva. Veřejná výzva musí též
předcházet uzavření pracovní smlouvy s vedoucími úředníky, jejichž pracovní poměr
není založen jmenováním, a kteří jsou zařazeni v obecním úřadě obce.
Územní samosprávný celek má povinnost vyvěsit veřejnou výzvu na úřední desce
úřadu po dobu nejméně 15 pracovních dnů přede dnem určeným pro podání přihlášek
zájemců a současně ji zveřejnit i způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Toto je marginálie |
Pro vznik pracovního poměru pracovníků
zařazených v krajském úřadě, v obecním úřadě obce s rozšířenou
působností nebo -v pověřeném obecním úřadě je další nutnou podmínkou
stanoveno výběrové řízení. Výběrové řízení je také podmínkou pro jmenování do
funkce vedoucího úřadu a vedoucího úředníka. Výběrové řízení vyhlašuje vedoucí
úřadu oznámením na úřední desce úřadu územního samosprávného celku a současně i
způsobem umožňujícím dálkový přístup. Úprava lhůty pro oznámení je stejná jako
úprava lhůty pro vyvěšení veřejné výzvy.
Vedoucí úřadu po obdržení předá přihlášky
výběrové komisi. Ta pořídí o posouzení uchazečů písemnou zprávu. Výběrová
komise však neurčuje pořadí uchazečů o přijetí do pracovního poměru, rozhodovat
o tom, se kterým uchazečem bude uzavřena pracovní smlouva, bude vedoucí
úřadu.
Vedoucí úředníky bude jmenovat do funkce v
případě vedoucích odborů rada územního samosprávného celku, v případě vedoucích
oddělení vedoucí úřadu územního samosprávného celku. Jmenování vedoucích odborů
obecního úřadu je podmíněno návrhem tajemníka, zákon o obcích ovšem nestanoví
žádnou sankci neplatnosti v případě absence takového návrhu. Jmenování
vedoucích odborů krajského úřadu je pod sankcí neplatnosti vázáno na návrh
ředitele krajského úřadu.
Vedoucího úřadu obce jmenuje starosta
(primátor), vedoucího úřadu kraje pak hejtman. Jmenování tajemníka obecního
úřadu je pod sankcí neplatnosti vázáno na souhlas ředitele krajského úřadu,
jmenování ředitele krajského úřadu a ředitele Magistrátu hlavního města Prahy
je pod sankcí neplatnosti vázáno na souhlas ministra vnitra.
Pracovní poměr s úředníkem uzavírá územní
samosprávný celek na dobu neurčitou, což je jedna z výhod, které pro
úředníka zavádí zákon o úřednících. Jedná se o významný a pro úředníka
výhodný rozdíl od úpravy trvání pracovního poměru v zákoníku práce.
Zákon o úřednících stanoví dva výjimečné důvody,
pro které lze s úředníkem uzavřít pracovní poměr na dobu určitou. Prvním
důvodem, pro který lze s úředníkem uzavřít pracovní poměr na dobu určitou, je
potřeba zajistit časově omezenou správní činnost. Jedná se o činnost,
kterou obec nevykonává trvale, ale vznikla potřeba takovou činnost zajistit
(např. vymáhání pohledávek). Druhým důvodem, pro který lze s úředníkem uzavřít
pracovní poměr na dobu určitou, je potřeba nahradit dočasně nepřítomného
úředníka.
Jedním z předpokladů, které má úředník splňovat,
patří zvláštní odborná způsobilost. Zákon ukládá územnímu samosprávnému celku,
aby úředníka, který neprokáže zvláštní odbornou způsobilost v zákonem
stanovené lhůtě, převedl na jinou činnost, pro kterou úředník splňuje
předpoklady. V případě, že by žádná taková činnost v rámci úřadu nebyla,
může být úředníkovi dána výpověď. Pokud porušil povinnosti zvlášť závažným
způsobem, může dojít i k okamžitému zrušení pracovního poměru.
1.2
POSTAVENÍ ÚŘEDNÍKŮ
K základním povinnostem úředníka patří
dodržování ústavního pořádku, hájení veřejného zájmu při výkonu jeho správní
činnosti, nestranné rozhodování, zdržení se jednání vedoucího ke střetu
veřejného a soukromého zájmu. Úředník zásadně nepřijímá dary a jiné výhody,
zachovává mlčenlivost podle zvláštních předpisů, poskytuje účastníkovi řízení
pomoc, poučení a informace ve správním řízení.
Mezi povinnosti úředníka patří plnění pokynů
vedoucích úředníků, nejsou-li v rozporu s právními předpisy.
K zajištění kvalifikovaného výkonu správních činností je úředník povinen
svou kvalifikaci prohlubovat. Znamená to absolvování vstupního a průběžného vzdělávání
a vykonání zkoušky odborné způsobilosti. Mezi povinnosti úředníka patří plnění
nejen běžných pracovněprávních povinností, které jsou úředníku ukládány po dobu
výkonu práce, ale i povinnosti, které se vztahují na chování úředníka mimo
výkon práce. Například se úředník musí zdržet jednání, které by závažným
způsobem narušilo důvěryhodnost územního samosprávného celku.
Jiná výdělečná činnost jakou může být například
podnikání úředníka, je podmíněna předchozím písemným souhlasem územního
samosprávného celku, u něhož je úředník zaměstnán. Souhlas s výkonem
jiné výdělečné činnosti vydává za územní samosprávný celek ten, který plní
úkoly statutárního orgánu právnické osoby v pracovněprávních vztazích
(např. tajemník obecního úřadu, ředitel krajského úřadu). Z výše uvedeného
zákazu výkonu jiné výdělečné činnosti bez předchozího písemného souhlasu
územního samosprávného celku, u něhož je úředník zaměstnán jsou zákonem
stanoveny výjimky. Omezení se nevztahuje na činnost vědeckou, pedagogickou,
publicistickou, literární nebo uměleckou, na činnost znalce nebo tlumočníka
vykonávanou podle zvláštního předpisu pro soud nebo správní úřad, na činnost
v poradních orgánech vlády a na správu vlastního majetku.
1.3
VZDĚLÁVÁNÍ
ÚŘEDNÍKŮ
Jednou z výše uvedených povinností
úředníků, je prohlubování jeho kvalifikace pro výkon správních činností.
Jednotlivé formy prohlubování kvalifikace úředníků definuje samotný zákon, jsou
jimi povinné vstupní vzdělávání, průběžné vzdělávání a zvláštní odborná
způsobilost. Pro vedoucí úředníky a vedoucí úřadu je vedle toho povinné ještě
vzdělávání vedoucích úředníků.
Absolvování vstupního vzdělávání, průběžného
vzdělávání i vzdělávání vedoucích úředníků se prokazují pouze osvědčením
vydávaným vzdělávací institucí, která pořádá příslušný kurs, s těmito formami
vzdělávání však nejsou spojeny žádné zkoušky. Úspěšné absolvování zkoušky jsou
vyhrazeny pouze pro tzv. zvláštní odbornou způsobilost.
Vstupní vzdělávání
Vstupní vzdělávání je povinen úředník absolvovat
do 3 měsíců ode dne vzniku pracovního poměru. Zahrnuje v sobě znalosti
základů veřejné správy, zvláště obecných zásad organizace a činnosti veřejné
správy a územního samosprávného celku. Mezi uvedené znalosti patří též
základy veřejného práva, veřejných financí, evropského správního práva, práv a
povinností a pravidel etiky úředníka, základní dovednosti a návyky potřebné pro
výkon správních činností, znalosti základů užívání informačních technologií,
základní komunikační, organizační a další dovednosti vztahující se k jeho
pracovnímu zařazení.
Průběžné vzdělávání
Průběžné vzdělávání zahrnuje prohlubující,
aktualizační a specializační vzdělávání úředníků zaměřené na výkon správních
činností v územním samosprávném celku, včetně získávání a prohlubování
jazykových znalostí. Průběžné vzdělávání se uskutečňuje formou kurzů a o účasti
úředníka na nich rozhoduje vedoucí úřadu na základě potřeb územního
samosprávného celku a s přihlédnutím k plánu vzdělávání úředníka. Úředník je
povinen se kurzu osobně zúčastnit.
Zvláštní odborná způsobilost
Zvláštní odbornou způsobilost jsou povinni
prokazovat ti úředníci, kteří budou vykonávat správní činnosti stanovené
vyhláškou Ministerstva vnitra. Jedině prostřednictvím těchto úředníků bude moci
územní samosprávný celek tyto činnosti na úseku veřejné správy zajišťovat.
Kromě toho mohou územní samosprávné celky zajišťovat správní činnosti
i prostřednictvím úředníků, kteří sice neprokázali zvláštní odbornou
způsobilost, získali však vzdělání v rovnocenných bakalářských nebo
magisterských studijních programech.
Zvláštní odborná způsobilost má obecnou a
zvláštní část. Obecná část zahrnuje znalost základů veřejné správy, obecných
principů organizace a činnosti veřejné správy, znalost zákona o obcích, zákona
o krajích, zákona o hlavním městě Praze a zákona o správním řízení a schopnost
aplikace těchto znalostí. Zvláštní část zahrnuje znalosti nezbytné
k výkonu správních činností stanovených prováděcím právním předpisem,
zvláště znalost působnosti orgánů územní samosprávy a územních správních
úřadů vztahující se k těmto činnostem, a schopnost jejich aplikace.
Úředník je povinen prokázat zvláštní odbornou
způsobilost podle zákona o úřednících složením příslušné zkoušky a předložit
územnímu samosprávnému celku osvědčení o jejím složení do 18 měsíců ode dne
vzniku pracovního poměru k územnímu samosprávnému celku nebo ode dne, kdy
začal správní činnost, pro jejíž výkon je zvláštní odborná způsobilost
předpokladem, vykonávat, pokud již byl v pracovním poměru k územnímu
samosprávnému celku.
Vzdělávání vedoucích úředníků
Vzdělávání vedoucích úředníků zahrnuje obecnou
část a zvláštní část. Obecná část zahrnuje znalosti a dovednosti v oblasti
řízení úředníků. Zvláštní část zahrnuje přehled o činnostech vykonávaných
podřízenými úředníky. Vedoucí úředník je povinen ukončit toto vzdělávání vedoucích
úředníků do 2 let ode dne, kdy začal vykonávat funkci vedoucího úředníka.
Úředník, který se účastnil vzdělávání vedoucích
úředníků a jehož náklady hradil územní samosprávný celek, je povinen setrvat po
ukončení tohoto vzdělávání v pracovním poměru k územnímu samosprávnému
celku po dobu 3 let. Pokud takový úředník rozváže s územním samosprávným
celkem pracovní poměr dříve než po uplynutí 3 let od ukončení vzdělávání
vedoucích úředníků, je povinen uhradit územnímu samosprávnému celku náklady s
tímto vzděláváním spojené.
Poskytovat vzdělávání úředníků mohou jen
právnické nebo fyzické osoby, které jsou oprávněny ke vzdělávací činnosti
(např. vysoké školy nebo podnikatelské subjekty s příslušnou živnostenským
oprávněním) a jimž byla zároveň udělena akreditace Ministerstvem vnitra.
Vzdělávání zajišťuje také Institut pro místní správu zřízený přímo
Ministerstvem vnitra nebo samotné veřejnoprávní korporace, územní samosprávné
celky za podmínky, že jim byla udělena akreditace.
Shrnutí kapitoly
|
Pro tuto
poslední kapitolu studijního textu platí obdobně totéž co pro předchozí, tj. že
řeší doplňující problematiku k obecnému zaměření celé studijní opory.
Vychází se zde především
ze stavu, že podstatná část textu je zaměřená na územně samosprávné celky. Zde
jsme se věnovali i postavení veřejných funkcionářů, jichž se pracovní právo
v podstatě nedotýká. Nicméně součásti územně samosprávných celků jsou i
krajské či obecní úřady, a ty jsou personálně obsazeny zaměstnanci a úředníky
v pracovním poměru. Proto autor považoval za nezbytné zmínit jejich
postavení i v tomto studijním textu.
I zde je
třeba upozornit, že problematika je intenzivně zpracována v dostupné
distanční studijní opoře „Pracovní právo ve veřejné správě“.