Objektové programování

Blok 1


Rozcestník

  • Sylabus: odkaz na sylabus kurzu naleznete po rozbalení položky "Info" vpravo pod úvodním obrázkem na hlavní stránce interaktivní osnovy kurzu.
  • Rozvrhvyučující (vč. odkazu na osobní karty), souhrn kurzu (zkoušky, body ...) naleznete po přihlášení do IS SU pomocí dlaždice "Student" otevřením nabídku u daného kurzu.
Ing. Radomír Perzina, Ph.D.
Osobní stránka vyučujícího v IS SU - rozvrh, kontakty ...
Organizace kurzu/předmětu

Obsah tutoriálů:

Blok 1 - informace o kurzu, studijní materiály, požadavky na absolvování, základy programování.

Blok 2 -  seznámení s historickým vývojem programování, strukturovaným a objektovým programováním, základními pojmy objektového programování třídami jako jsou třídy, objekty, atributy, metody či konstruktory. Detailněji bude tento tutoriál zaměřen na zapouzdření objektů a modifikátory přístupu. Součástí budou i základy práce ve vývojovém prostředí Microsoft Visual Studio a základní struktura programu v C#.

Blok 3 -   seznámení s dědičností a polymorfismem. Zaměřen bude na dědičnost atributů a metod, dědičnost konstruktorů, virtuální metody, předdefinované virtuální metody, abstraktní třídy, rozhraní, přetěžování operátorů a indexery.

Blok 4 -  seznámení s knihovnami tříd a grafickým uživatelským rozhraním. Zaměřen bude na vytváření knihoven tříd, využití externích knihoven, řešení s více projekty, jmenné prostory, regiony, strukturované komentáře, generování XML dokumentace a serializaci objektů. Dále se seznámíme s aplikacemi typu Windows Forms, formuláři, komponentami, ovládacími prvky, komunikací mezi ovládacími prvky, zpracováním vstupu od uživatele, systémovými dialogy, událostně řízeným programováním a zpracováním výjimek.

Komunikace

Pro komunikaci v předmětu můžete využít následující možnosti:

  • pro veřejnou komunikaci mezi studenty nebo studenty a vyučujícím můžete využít diskuzní fórum: Novinky a obecná komunikace - zvažte zasílání příspěvky e-mailem (viz nápověda: Jak si zapnu přeposílání nových příspěvků z diskusního fóra e-mailem?)
  • vyučujícího můžete kontaktovat také pomocí emailového kontaktu - tímto způsobem si můžete dohodnou on-line soukromou konzultaci v MS-Teams (nebo konzultaci na fakultě), (případně využijte telefonního kontaktu - nezapomeňte na pravidla)
  • ke kontaktu vyučujícího využijte maximálně plánovanou prezenční (on-line) výuku
Podmínky absolvování

  • Způsoby hodnocení kurzu: seminární práce (30b) a písemná zkouška (70b)
  • Stupnice:

    100b - 90b = A    89b - 80b = B     79b - 70b = C    69b - 65b = D          64b - 60b = E        59b - 0b = F

  • Termíny zkoušek budou vypsány v Informačním sytému.
  • Studijní opora
    Základní studijní text


    Seminární práce
    V jazyce C# ve vývojovém prostředí MS Visual Studio vytvořte aplikaci, která bude umožňovat výpočet objemu a povrchu daného tělesa (viz níže v tabulce – každý student bude mít 2 tělesa). Aplikace bude založena na principech objektového programování. Bude definována třída pro obecné těleso a dále třídy pro konkrétní zadaná tělesa, které budou dědit z třídy pro obecné těleso. Metody pro výpočet objemu tělesa budou využívat virtuální metody pro obsah podstavy (ObjemTelesa=ObsahPodstavy*VyskaTelesa). Podobně pro výpočet povrchu tělesa bude využito virtuálních metod pro obsah podstavy a obvod podstavy (PovrchTelesa=ObvodPodstavy*VyskaTelesa+2*ObsahPodstavy). Pro každé těleso potom vytvořte v metodě Main alespoň 1 instanci se zvolenými rozměry. Program poté vypíše na obrazovku pro každé těleso jeho rozměry a vypočtený objem a povrch. Veškeré třídy a metody budou v programu okomentovány (použijte standardní syntaxi pro komentáře ///). Celá aplikace bude zazipována do 1 souboru s názvem Prijmeni.zip a vložena zde.