Marketing (kombinovaná forma)
doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D.
Marketing (kombinovaná forma)
Info
Předmět
Období
zima 2021

Marketing se jako disciplína zabývá chováním spotřebitelů na reálných trzích a v podniku hraje důležitou roli. Přesněji čím významnější tím lépe. Jak prokázala celá řada výzkumů, marketingově orientované firmy, které poznají potřeby zákazníků a své možnosti v kontextu konkurence, dosahují dlouhodobě o poznání lepších hospodářských výsledků než ty, které marketing neberou vážně či jej úplně ignorují. Marketing je kontinuální proces doručování hodnoty zákazníkům při realizaci zisku. Koncepce a postupy jsou využitelné jak v malém podniku, tak v nadnárodní korporaci, u výrobní nebo obchodní firmy i u poskytovatele služeb. Pro absolventa ekonomické fakulty se jedná o zcela základní předmět, stejně jako účetnictví, management nebo finance podniku, který přispívá k rozšíření znalostí a tolik žádanému mezioborovému přehledu.

Hlavní studijní opora
Klepek a Starzyczná 2017: Marketing
Kapitola obsahuje:
1
PDF
Kapitola obsahuje:
1
PDF
Kapitola obsahuje:
1
PDF

Blok 1: Organizace výuky, komunikace, hodnocení

Ing. Martin Klepek, Ph.D.
Osobní stránka vyučujícího v IS SU - rozvrh, kontakty ...
Organizace kurzu/předmětu
V tutoriálech probereme teoretické a praktické aspekty marketingu. V seminární práci pak použijete představené koncepty na konkrétních situacích.
Komunikace

Pro komunikaci v předmětu můžete využít následující možnosti:

  • komunikace v příslušném týmu v MS-Teams
  • vyučujícího můžete kontaktovat také pomocí emailového kontaktu - tímto způsobem si můžete dohodnou on-line soukromou konzultaci v MS-Teams (nebo konzultaci na fakultě), (případně využijte telefonního kontaktu - nezapomeňte na pravidla)
  • ke kontaktu vyučujícího využijte maximálně plánovanou prezenční výuku, tedy tutoriály

Podmínky absolvování

Části hodnocení:
  • Seminární práce 40b
  • Ústní zkouška 60b

Hodnocení podle dosažených bodů:

  • Body

    Známka

    Slovní hodnocení

    90 - 100

    A

    Výborně

    80 - 89

    B

    Velmi dobře

    70 - 79

    C

    Dobře

    65 - 69

    D

    Uspokojivě

    60 - 64

    E

    Dostatečně

    0 - 59

    F

    Nedostatečně

Literatura
  • KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management. 14. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. info
  • KARLÍČEK, M. Základy marketingu. Praha: Grada Publishing, 2013, 2013. ISBN 978-80-247-4208-3. info
  • KOTLER, P., ARMSTRONG, G. Marketing. Praha: Victoria Publishing, 2004. ISBN 80-247-0513-3. info


Blok 2: První tutoriál


Rychlý náhled

Obsah prvního tutoriálu

  • Základy lidského rozhodování
  • Hodnota, potřeba, poptávka
  • Marketingový mix

1. Tutoriál Marketing
Prezentace prvního tutoriálu. Jedná se o materiál, který je každý rok aktualizován, proto prosím berte na zřetel, že v průběhu studia budete mít v materiálech nasdílenu také aktuální verzi. Zásadní koncepty, ale zůstávají nezměněny.

Jaký je rozdíl mezi marketingem a marketingovou komunikací?

Marketing zahrnuje čtyři základní tattické prvky, které pomáhají naplnit marketingovou strategii. Těmi jsou produkt, cena, distribuce a právě zmíněná komunikace. Marketingová komunikace je tedy jedním z nástrojů marketingu, ale zdaleka ne jediným. V praxi se bohužel často setkáváme se zaměňováním těchto pojmů. Z toho pak také pramení negativní image marketingu jako disciplíny, která má za cíl přesvědčovat zákazníka o koupi produktu, který možná ani nepotřebuje. Marketing jak jej definujeme v tomto kurzu je ovšem pravým opakem a z potřeb zákazníka vychází.

Jaký je rozdíl mezi marketingovou komunikací a reklamou?

Dalším dělením marketingu na jeho taktické prvky čtyř P dojdeme k tomu, že i tyto subkategorie mají své specifické nástroje. Jedním z nich v rámci marketingové komunikace je reklama. Mimo jiné zde patří i osobní prodej, podpora prodeje nebo public relations. Reklama je tak součást komunikace a komunikace součást marketingu.

Jaký je rozdíl mezi potřebou a přáním?

Potřeba je pocit určitého nedostatku. Přání je již konkrétní vyjádření této potřeby pomocí produktové kategorie nebo produktu. Potřebu obdarovat blízké vyjádříme například v podobě poukazu na wellness pobyt. Stejnou potřebu ale můžeme uspokojit tradičně lahví kvalitního vína. Pobyt jako přání může být zase naopak prostředkem pro uspokojení potřeby požádat o ruku svou přítelkyni. Kombinací je mnoho, ale pro marketéra zůstává důležité jakou potřebu jeho produkty mohou uspokojovat. Podle toho je schopný rozdělit trh na uchopitelné segmenty a komunikovat danou hodnotu. Druhou stránkou mince je, že díky znalosti potřeb může přivádět na trh produkty zcela nové či inovované.

Blok 3: Druhý tutoriál


Rychlý náhled

Obsah druhého tutoriálu

  • Marketingové prostředí
  • Marketingový výzkum
  • Segmentace - targeting - positioning

2. Tutoriál Marketing
Prezentace prvního tutoriálu. Jedná se o materiál, který je každý rok aktualizován, proto prosím berte na zřetel, že v průběhu studia budete mít v materiálech nasdílenu také aktuální verzi. Zásadní koncepty, ale zůstávají nezměněny.

Blok 4: Třetí tutoriál


Rychlý náhled

Obsah třetího tutoriálu

  • Produkt
  • Cena
  • Propagace
  • Distribuce

3. Tutoriál Marketing
Prezentace prvního tutoriálu. Jedná se o materiál, který je každý rok aktualizován, proto prosím berte na zřetel, že v průběhu studia budete mít v materiálech nasdílenu také aktuální verzi. Zásadní koncepty, ale zůstávají nezměněny.