Marketing (kombinovaná forma)

Blok 2: První tutoriál


Rychlý náhled

Obsah prvního tutoriálu

  • Základy lidského rozhodování
  • Hodnota, potřeba, poptávka
  • Marketingový mix

1. Tutoriál Marketing
Prezentace prvního tutoriálu. Jedná se o materiál, který je každý rok aktualizován, proto prosím berte na zřetel, že v průběhu studia budete mít v materiálech nasdílenu také aktuální verzi. Zásadní koncepty, ale zůstávají nezměněny.

Jaký je rozdíl mezi marketingem a marketingovou komunikací?

Marketing zahrnuje čtyři základní tattické prvky, které pomáhají naplnit marketingovou strategii. Těmi jsou produkt, cena, distribuce a právě zmíněná komunikace. Marketingová komunikace je tedy jedním z nástrojů marketingu, ale zdaleka ne jediným. V praxi se bohužel často setkáváme se zaměňováním těchto pojmů. Z toho pak také pramení negativní image marketingu jako disciplíny, která má za cíl přesvědčovat zákazníka o koupi produktu, který možná ani nepotřebuje. Marketing jak jej definujeme v tomto kurzu je ovšem pravým opakem a z potřeb zákazníka vychází.

Jaký je rozdíl mezi marketingovou komunikací a reklamou?

Dalším dělením marketingu na jeho taktické prvky čtyř P dojdeme k tomu, že i tyto subkategorie mají své specifické nástroje. Jedním z nich v rámci marketingové komunikace je reklama. Mimo jiné zde patří i osobní prodej, podpora prodeje nebo public relations. Reklama je tak součást komunikace a komunikace součást marketingu.

Jaký je rozdíl mezi potřebou a přáním?

Potřeba je pocit určitého nedostatku. Přání je již konkrétní vyjádření této potřeby pomocí produktové kategorie nebo produktu. Potřebu obdarovat blízké vyjádříme například v podobě poukazu na wellness pobyt. Stejnou potřebu ale můžeme uspokojit tradičně lahví kvalitního vína. Pobyt jako přání může být zase naopak prostředkem pro uspokojení potřeby požádat o ruku svou přítelkyni. Kombinací je mnoho, ale pro marketéra zůstává důležité jakou potřebu jeho produkty mohou uspokojovat. Podle toho je schopný rozdělit trh na uchopitelné segmenty a komunikovat danou hodnotu. Druhou stránkou mince je, že díky znalosti potřeb může přivádět na trh produkty zcela nové či inovované.