Personalistika

Organizace výuky

Komunikace
  • konzultace jsou možné osobně, emailem nebo v MS-Teams
  • studenti mohou využít kontaktů z osobní karty vyučujícího (přednášející a garant předmětu - doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. nebo cvičící semináře - Ing. Lucie Meixnerová, Ph.D.)
  • ke komunikaci studentů s vyučujícím a mezi sebou můžete využít diskuzního fóra v MS-Teams
  • studenti v případě potřeby také mohou sdílet materiály mezi sebou pomocí Poskytovny předmětu
Organizace studia
Výuka v prostorách OPF SU/MS TEAMS

Výuka probíhá živě v čase dle rozvrhu stanovených rozvrhem hodin (najdete v IS SU),  v prostorách OPF SU a v MS Teams (dle pokynů vyučujícího). V případě zhoršené epidemiologické situace ( sledujete aktuální informace ) pouze v online prostředí v MS Teams.

Semináře

  • Kód v MS Teams: leatyu5
  • Název týmu: Personalistika_ZS 2021
Cíl předmětu

Cílem je předat posluchačům souhrn informací o personálních činnostech v různých typech podniků a organizací v zemích se sociálně tržní ekonomikou tak, aby se naučili kriticky hodnotit praxi a potřeby personalistiky v našich současných podnicích, zorganizovat personální práci a zvládnout její základní činnosti. Cílem předmětu je dále rozvinout vědomosti získané ve výuce sociologie a základů práva. Na předmět navazuje na vyšším stupni magisterského studia předmět Řízení lidských zdrojů.

Sylabus

  1. Vznik a vývoj personalistiky 
  2. Personální práce a personální činnosti v podniku 
  3. Vytváření pracovních míst a postup přijímání do pracovního poměru 
  4. Základní povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, pracovní řády 
  5. Změny pracovního poměru a pracoviště 
  6. Pracovní doba a dovolená na zotavenou 
  7. Překážky v práci a jejich odměňování 
  8. Role personalistů v hodnocení pracovníků 
  9. Odměňování v podnikatelské a nepodnikatelské sféře 
  10. Skončení pracovního poměru a druhy důchodů 
  11. Personalista a pracovní skupiny 
  12. Spolupráce personálního útvaru s odbory, kolektivní smlouvy 
  13. Odpovědnost za škodu - postup personálního útvaru




Podmínky absolvování předmětu
Povinné požadavky:
1. případová studie: max. 20 bodů (odevzdání v řádném termínu max. 10 b., prezentace v řádném termínu dle podmínek max. 10 b.)
2. průběžný test: max. 20 bodů

3. zápočtový test: max. 60 bodů


Požadavky na seminář:
  • Seznámení na prvním semináři. Textová podoba je vložena v IS SU ve složce Organizace seminářů nebo v Interaktivní osnově.
  • Vypracování případové studie a odevzdání do  IS SU do složky Odevzdávárna.
  • Prezentace případové studie online MS Teams, ve zvoleném termínu 8. nebo 9. semináře
  • 1x průběžný test online v IS SU, test je v realizován v 8. semináři 
  • zápočtový test je realizován ve zkouškovém období, zápočtové termíny určuje garant předmětu nebo cvičící semináře

1. Případová studie:

  • Případová studie bude zpracována a odevzdána (nahrána) každým z účastníků semináře individuálně, prostředníctvím IS SU. Termín odevzdání je do 7. 11. 2021 do 23:59 hod v IS SU. Po odevzdání bude případová studie vyhodnocena nejpozději do 13. semináře. Vyhodnocení bude dostupné na tomto portálu.
  • Případová studie je vypracována individuálně, každá studie je jedinečná.

Zadání případové studie:

  • Případová studie je skutečné nebo smyšlené vylíčení nějakého organizačního problému z oblasti personalistiky, který mají jednotliví studenti vyřešit. Základem je, aby se jednalo o problém k řešení, na kterém student může ukázat, že je schopen aplikovat naučené v praxi.
  • Není to rešerše odborné (teoretické části) literatury.
  • Témata: problematika oblasti Personalistiky (okruhy v sylabu v IS SU – Katalog předmětů)

Prezentace případové studie:

  • Případová studie je prezentovaná online dle harmonogramu v MS Teams.
  • Prezentace: seznámení s případovou studií a zodpovězení dotazů.
  • Termíny prezentace: 8. nebo 9. seminář, volba je dána účastníky semináře zapsanými do harmonogramu v MS Teams, kód v MS Teams: leatyu5, název týmu: Personalistika_ZS 2021. Soubor označený: Harmonogram prezentací.

Hodnocení případové studie:

  • Bude posuzována kompaktnost mezi zvoleným názvem případové studie, vytyčenými cíli, metodami a dalšími aplikovanými nástroji k vyčerpání tématu.
  • Bude posuzována míra naplnění stanoveného cíle (cílů) a řešení a úroveň využití zvolených metod a použité literatury.
  • Bude zhodnocena reálnost řešeného případu.
  • Bude oceněn praktický i teoretický přínos řešené případové studie.
  • Hodnocení  dostupné v IS SU Poznámkový blok.

        2. Průběžný test:

        • termín průběžného testu:  8. seminář

        • témata: 1. - 7. semináře
        • týden: 8. 11. - 12. 11. 2021
        • délka: 20 minut, 20 otázek, na začátku semináře nebo dalších vyhrazených časech , test online v IS SU

          Náhradní termín: prezentace případová studie a průběžný test:

          • náhradní termíny jsou ve 12. týdnu semináře, online v IS SU nebo MS Teams

          • pouze pro studentky/y, kteří se neúčastnili řádných termínů (omluva z důvodu např. nemoci)

          • není to opravný termín hodnocení případové studie a/nebo průběžného testu


          3. Zápočtový test:

          • ve stanovených termínech


          Hodnocení - stupnice pro celkové hodnocení absolvování BPPER

          (součet bodů z hodnocení případové studie, průběžného testu a výsledků zkušebního testu)

          Minimum pro absolvování předmětu je 60 bodů, maximálně lze získat za absolvování předmětu 100 bodů.

          100  - 60 bodů, zapsán započet

          59 a méně bodů, nesplněno


          Literatura
          • BURYOVÁ, I., MALÁTEK, V., MEIXNEROVÁ, L. Personalistika. Karviná: SU OPF, 2021. 2. vyd.
          • Koubek, J. ABC praktické personalistiky. Praha, Linde, 2000. ISBN 80-861-3125-4.
          • Zákoník práce v aktuálním znění.
          • CHLÁDKOVÁ, A., BUKOVJAN P. Personalistika 2015. Praha, 2015. ISBN 978-80-7478-649-5.
          • ROBINSON, I. Human Resource Management in Organisations. London, 2006. ISBN 1843980665.
          Odborné časopisy. HRforum, Moderní řízení, Personální a mzdový poradce podnikatele.