Seminář |
Téma |
Použitá
technika |
Činnosti |
1 |
Projektový trojimperativ |
projekt -
zítřejší den (waterfall) |
logika
sestavení činností, rozpočet, rizika, cíl dne |
|
Vybrat si téma
projektu (co je vhodné využí jako projekt-zpětná vazba s vyučujícím) |
brainstorming
ve skupinách |
10
minut na sepis nápadů, studenti si vyberou cca 3 možnosti a pak si určí
"+" a "-" nápadu
(výhody a nevýhody, zda realizovat jako projekt) |
2 |
Kontrola splnění
- cíle projektu zítřejší den |
zpětná
vazba |
diskuse,
problémy při realizaci, poučení se s chyb |
|
Práce na bodu č.
1 Definice projektu (zpracovává se 1.1 až 1.5) |
SMART
- stanovení cíle projektu; Organizační struktura projektu (schéma); RACI
matice |
vyhotovení
cíle projektu, stanovení: výsledek, přínosy projektu, identifikace hlavní
cílové skupiny, vymezení řešení problému (bude se řešit projektem) |
3 |
Kontrola, zda
jsou části 1.1 až 1.5 hotové |
zpětná
vazba |
diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s
daným tématem apod.) |
|
Logický rámec
projektu (LFM), bod č. 1.6 |
matice
logického rámce |
studenti
sestavují LFM - logiku horizontální a vertikální v matici (dosažení cíle,
rozdělení projektu do částí, identifikace výstupů). Logika jestliže je
splněno, mohu se posunout dál v řešení projektu. |
4 |
Kontrola, zda je
LFM hotový |
zpětná
vazba |
diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s
daným tématem apod.) |
|
Struktura
projektu (body č. 2.1 až 2.4) |
rozhodovací
analýza |
studenti
sestavují varianty možnosti řešení problému: 1. nedělám nic=stávající
situace, 2. dělám mimimum=minimální změna, 3. dělám něco=zásadní změna, která
způsobuje dosaženní přínosů a přináší nový výsledek/výstup |
5 |
Kontrola,
zda jsou body č. 2.1 až 2.4) hotové |
zpětná
vazba, důraz na uvědomění si variant (možností) a snimi spojených
výhod/nevýhod |
diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s
daným tématem apod.) |
|
Harmonogram
projektu (bod č. 2.5) |
Gantt
Chart |
využití
MS Project (zahájení projektu, nastavení kalendáře, rozdělení projektu do
hlavních a dílčích úkolů, chronologie (návaznosti) úkolů, stanovení milníků,
kritické cesty |
6 |
Harmonogram
projektu (bod č. 2.5) |
Gantt
Chart |
využití
MS Project (zahájení projektu, rozdělení projektu do hlavních a dílčích
úkolů, chronologie (návaznosti) úkolů, stanovení milníků, kritické cesty |
|
|
Work
Breakdown Structure (WBS), Gantt Chart |
využití
MS Project, sestavení WBS, práce s Ganttovým diagramem |
7 |
Kontrola
harmonogramu projektu (bod č. 2.5) - hotový Gant Chart, WBS |
zpětná
vazba - důraz na logiku a chronologii činností, vazby mezi úkoly, časová osa |
diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s
daným tématem apod.) |
|
Náklady
projektu (bod č. 2.6) |
techniky
sestavení rozpočtu projektu (dle etap, dle balíku prací, dle
přímých/nepřímých nákladů) |
výběr
vhodné techniky pro stanovení rozpočtu projektu (studenti nemusí používat
všechny, stačí jedna, ale dobře zpracovaná). Brainsorming v rámci týmů,
diskuze, rozhodování, získávání dat |
8 |
Náklady
projektu (bod č. 2.6) |
techniky
sestavení rozpočtu projektu (dle etap, dle balíku prací, dle
přímých/nepřímých nákladů) |
výběr
vhodné techniky pro stanovení rozpočtu projektu (studenti nemusí používat
všechny, stačí jedna, ale dobře zpracovaná). Brainsorming v rámci týmů,
diskuze, rozhodování, získávání dat. |
|
Rozšíření
o dílčí rozpočty (body č. 2.6.2 až 2.6.4) |
rozpočet
na tolerance (rezervy), změnový rozpočet a rozpočet na rizika-ten je doplněn
až po analýze rizik) |
Brainsorming
v rámci týmů, diskuze, rozhodování, získávání dat. |
9 |
Návratnost
investic (bod č. 2.) |
Metoda
výnosnosti investic – ROI
Metoda doby splacení – Payback Method.
Metoda čisté současné hodnoty – NPV (Net Present Value on Investment).
Metoda vnitřního výnosového procenta – IRR (Internal Rate of Return).
Nákladově výstupové metody hodnocení
Metoda nákladů a užitku – Cost-Benefit Analysis. (všechny metody jsou detailněji představeny
na přednášce) |
výběr
vhodné metody pro výpočet návratnosti investice (hlavní smysl projektu - musí
mít určitý přínos plus návratnost vložených prostředků). Nemusí se aplikovat
všechny metody, stačí výběr jedné vhodné metody a odůvodnění výsledku. |
10 |
Kontrola
nákladů projektu a návratnosti investic |
zpětná
vazba |
diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s
daným tématem apod.) |
|
Popis
produktu projektu (bod 3.1 až 3.4) |
nákres,
případně tvorba prototypu/modelu produktu projektu |
kreativní
techniky - jak bude finální produkt projektu vypadat, jeho složení. Může to
být foto modelu, nákresu, prototypu apod. Cílem je, aby byla jasná
představa o tom, jak má vypadat
výsledný produkt projektu a z čeho se bude skládat. |
11 |
Popis
produktu projektu (bod 3.5 až 3.8) |
Mapa
empatie uživatele produktu, lze také použít Hodnotový Canvas (Value Added
Canvas) |
Studenti
sestaví mapu empatie uživatele produktu projektu, očekávvání na kvalitu,
akceptační kritéria, tolerance kvality, odpovědnost za akceptaci produktu |
12 |
Kontrola
popisu produktu projektu (celý bod č. 3) |
zpětná
vazba |
diskuse,
výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s
daným tématem apod.) |
|
Identifikace
hrozeb a rizik projektu (bod č. 4 šablony) |
RIPRAN |
Sestavují
se jednotlivé kroky pro identifikaci hrozeb a následných rizik (RIPRAN),
vymezení dopadu rizika (v Kč),
stanovení opatření proti hrozbám, stanovení způsobu zmírnění rizika včetně
nákladů a odpovědnosti |
13 |
Závěr
- vyhodnocení a souhrn hlavních poznatků projektu (bod č. 5 šablony) |
Sumarizace
informací (deduktivní logika) |
interpretace
dat a infomací: projekt je žádoucí - náklady vs. přínosy vs. rizika; životaschpnost projektu, zda projekt dodá výstupy, výsledky a zda je projekt dosažitelný - výsledky projektu
zajistí přínosy |