Mikroekonomie
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D.
Mikroekonomie
Info
Období
zima 2023

„Ekonomie jako pozitivní věda je tělem zkusmo přijatých zevšeobecnění o ekonomických jevech, která mohou být používána pro předvídání následků změn okolností.“


Milton Friedman                                                                                         Zdroj: https://citaty.net/vyhledavani/?h=ekonomie

Organizace výuky, komunikace, hodnocení, studijní materiály a testy

Rozcestník

  • sylabus: odkaz na sylabus kurzu naleznete po rozbalení položky "Info" vpravo pod úvodním obrázkem na hlavní stránce interaktivní osnovy kurzu.

  • rozvrh a souhrn kurzu: naleznete po přihlášení do IS SU pomocí dlaždice "Student" otevřením nabídku u daného kurz.
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D.
konzultační hodiny: čtvrtek 13:00 - 15:00, ostatní dny dle dohody
Organizace předmětu

  • organizace: výuka je organizována formou 3 přednáškových bloků, v jejichž rámci je postupně věnována pozornost 13 tématickým okruhům z oblasti mikroekonomie.

  • náplň jednotlivých přednáškových bloků:
    • Podstata a předmět zkoumání mikroekonomie. Základní metody a nástroje ekonomické analýzy. Tvorba modelů. Funkce. Průměrné a mezní veličiny a jejich grafické znázornění. Rovnováha a určení optima.
    • Rozpočtové omezení spotřebitele. Vlivy působící na změnu linie rozpočtu. Preference spotřebitele a indiferenční analýza. Užitek a jeho měření. Indiferenční křivky a problematika preferencí. Optimální výběr spotřebitele.
    • Mezičasový výběr spotřebitele. Rozpočtové omezení spotřebitele vyjádřené v současné a budoucí hodnotě. Preference spotřebitele a indiferenční křivky z pohledu času. Věřitel a dlužník. Vliv inflace na rozhodování spotřebitele. Současná hodnota a její využití. Obligace. Daně. Volba úrokové míry.
    • Teorie spotřebitelské poptávky. Vliv důchodových změn. Engelova křivka. Důchodová elasticita poptávky. Vliv změn ceny. Cenová elasticita poptávky. Křížová elasticita poptávky a součet elasticit. Substituční a důchodový efekt změny ceny. Tržní poptávka.
    • Volba technologie a výroba. Teoretický úvod do problematiky výroby. Produkční funkce v krátkém a dlouhém období. Izokvanty a mezní míra technické substituce. Minimalizace nákladů a nalezení optimální kombinace vstupů. Optimum spotřebitele. Výnosy z rozsahu a dráha expanze.
    • Předpoklady modelu všeobecné rovnováhy. Edgeworthův box diagram. Výroba a efektivnost. Optimální výběr vstupů firmou. Smluvní křivka a hranice výrobních možností. Alternativní náklady. Volba struktury produktu firmou a efektivnost. Směna a efektivnost. Výrobně spotřební efektivnost. Rovnováha a cenový systém. Rozpor mezi spravedlností a efektivností.
    • Vývoj příjmů na dokonale konkurenčním trhu. Příjmy na nedokonale konkurenčním trhu. Náklady firmy z hlediska krátkého období. Dlouhodobé náklady firmy. Vzájemný vztah mezi náklady v krátkém a dlouhém období. Zisk a jeho pojetí v mikroekonomii.
    • Teoretická východiska chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů. Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v krátkém období. Nabídka dokonale konkurenční firmy a odvětví v krátkém období. Rovnováha firmy. Rozhodování firmy o výši výstupu v dlouhém období. Dlouhodobá nabídka dokonale konkurenčního odvětví. Tržní rovnováha v dlouhém období. Efektivnost dokonale konkurenční tržní struktury.
    • Teoretická východiska chování firmy v podmínkách monopolu. Volba výstupu a stanovení ceny monopolem. Monopolní zisk. Křivka nabídky v podmínkách monopolu. Typy cenových diskriminací. Efektivnost monopolu.
    • Teoretická východiska chování firmy na monopolně konkurenčním trhu. Zisku a rozhodování monopolistické firmy v krátkém a dlouhém období. Modely monopolistické konkurence. Chamberlainův model. Prostorový model. Efektivnost monopolistické konkurence.
    • Teoretická východiska chování firmy v podmínkách oligopolu. Modely oligopolu. Oligopol s cenovým vůdcem. Courtnotův model. Stackelbergův model. Model oligopolu se zalomenou poptávkovou křivkou. Teorie her a modely oligopolu.
    • Poptávka po práci a nabídka práce v podmínkách dokonale a nedokonale konkurencních trhu. Individuální a tržní nabídka práce. Poptávka firmy po práci v krátkém a dlouhém období. Substitucní, produkcní a nákladový efekt. Faktory pusobící na poptávku po práci. Tržní poptávka po práci. Bilaterální monopol.
    • Teoretický úvod do problematiku trhu kapitálu. Rozhodování spotrebitele a problematika indiferencní analýzy. Investice a rozhodování spotrebitele.Investicní rozhodování pri neexistenci kapitálového trhu. Dokonale konkurencní trh kapitálu a rozhodování spotrebitele o investicích. Investicní rozhodování pro více období. Úroková míra - nominální a reálná. Riziko a rozhodování o investicích.

Komunikace

  • komunikace: komunikace v rámci daného kurzu probíhá standardními kanály, tj. primárně v rámci přednášek a následně prostřednictvím konzultací, jež mohou studenti absolvovat nejen v k tomuto účelu vypsaných konzultačních hodinách, ale také, po předchozí e-mailové či telefonické domluvě, v rámci prostředí "týmu MS Teams". Ke komunikaci může také sloužit "Diskusní fórum", které je součástí této Interaktivní osnovy.
Literatura

  • povinná literatura:
    • BROWNING, E. K., ZUPAN, M. A. Microeconomics: Theory and Applications. John Wiley and Sons, Inc. ISBN 978-0-471-67943-1. info
    • PERLOFF, J. Microeconomics with Calculus, Global Edition. London: Pearson, 2013. ISBN 978-0-273-78998-7. info
    • PINDYCK, R., RUBINFELD, D. Microeconomics. London: Pearson, 2012. ISBN 978-0-133-04170-5. info
    • HOŘEJŠÍ, B. ET AL. Mikroekonomie. Praha: Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-218-5. info
    • VARIAN, H. R. Intermediate Microeconomics: A Modern Approach. New York: W. W. Norton & Co.Inc., 2009. ISBN 978-0-393-93424-3. info
    • HOLMAN, R. Mikroekonomie: středně pokročilý kurz. Praha: C. H. Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-862-0. info
    • TULEJA, P. Vybraná témata z mikroekonomie v grafech a pojmech. Valašské Meziříčí: Aldebaran, 2003. ISBN 80-903117-4-1. info

  • doporučená literatura:
    • MUSIL, P. Mikroekonomie: středně pokročilý kurz. Plzeň: A. Čeněk, 2010. ISBN 978-80-7380-207-3. info
    • FRANK, H., R. Microeconomics and Behavior. New York: McGraw-Hill, 2009. ISBN 978-00-73375-94-6. info
    • BUCHTA, M. Mikroekonomie pro magisterské studium. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-036-1. info
    • VARIAN, H. R. Microeconomic Analysis (Academic Internet Publishers Incorporated). USA, 2006. ISBN 978-14-28810-30-3. URL info
    • TULEJA, P., NEZVAL, P., MAJEROVÁ, I. Základy mikroekonomie. Praha: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0603-9. info
Podmínky absolvování

  • podmínky absolvování: kurz je ukončen  kurz je ukončen zkouškovým testem, jenž student absolvuje v rámci systém IS SU. K úspěšnému zvládnutí testu je zapotřebí, aby student test napsal minimálně na 60 %, tj. na 36 z celkových 60 bodů.

  • bodování:
forma odpovědibody
správná odpověď4
špatná odpověď-2
0

  • hodnocení:
známkabody
A60 - 55
B54 - 50
C49- 46
D45 - 41
E40 - 36
F

Mikroekonomie - studijní opora
Studijní opora z předmětu Mikroekonomie vydaná v roce 2017 je zpracována autorským kolektivem Turečková, Kotlánová a Tuleja a zahrnuje témata, která jsou součástí předmětu Mikroekonomie.
Vybraná témata z mikroekonomie v grafech a pojmech
Pracovní sešit k předmětu Mikroekonomie, jenž obsahuje základní sadu grafů a definice pojmů k tématickým blokům Všeobecná rovnováha, Příjmy a náklady firmy a Tržní prostředí a chování firmy.
Prezentace
Složka obsahuje všechny prezentace k předmětu Mikroekonomie.
Videopřednášky 2020
Videopřednášky z akademického roku 2020/2021.
Videopřednášky 2012
Videopřednášky z akademického roku 2012/2013.

1. výukový blok - Všeobecná rovnováha

Náplň přednáškového bloku

  • Rozpočtové omezení spotřebitele: 
    • Vlivy působící na změnu linie rozpočtu. 
    • Preference spotřebitele a indiferenční analýza. ¨
    • Užitek a jeho měření. 
    • Indiferenční křivky a problematika preferencí. 
    • Optimální výběr spotřebitele.

  • Mezičasový výběr spotřebitele: 
    • Rozpočtové omezení spotřebitele vyjádřené v současné a budoucí hodnotě. 
    • Preference spotřebitele a indiferenční křivky z pohledu času. 
    • Věřitel a dlužník. 
    • Vliv inflace na rozhodování spotřebitele. 
    • Současná hodnota a její využití. 
    • Obligace. 
    • Daně. 
    • Volba úrokové míry.

  • Teorie spotřebitelské poptávky
    • Vliv důchodových změn. 
    • Engelova křivka. 
    • Důchodová elasticita poptávky. 
    • Vliv změn ceny. 
    • Cenová elasticita poptávky. 
    • Křížová elasticita poptávky a součet elasticit. 
    • Substituční a důchodový efekt změny ceny. 
    • Tržní poptávka.

  • Volba technologie a výroba: 
    • Teoretický úvod do problematiky výroby. 
    • Produkční funkce v krátkém a dlouhém období. 
    • Izokvanty a mezní míra technické substituce. 
    • Minimalizace nákladů a nalezení optimální kombinace vstupů. 
    • Optimum spotřebitele. 
    • Výnosy z rozsahu a dráha expanze.

  • Všeobecná rovnováha: 
    • Předpoklady modelu všeobecné rovnováhy. 
    • Edgeworthův box diagram. 
    • Výroba a efektivnost. 
    • Optimální výběr vstupů firmou. 
    • Smluvní křivka a hranice výrobních možností. 
    • Alternativní náklady. 
    • Volba struktury produktu firmou a efektivnost. 
    • Směna a efektivnost. 
    • Výrobně spotřební efektivnost. 
    • Rovnováha a cenový systém. 
    • Rozpor mezi spravedlností a efektivností.
Přednáška č. 1 k problematice Všeobecné rovnováhy
Úvodní informace o studiu, úvod do teorie racionální volby spotřebitele, linie rozpočtu, spotřebitelské preference, teorie kardiánlního užitku - MU a TU.
Přednáška č. 2 k problematice Všeobecné rovnováhy
Teorie kardinálního užitku - kopec užitku, teorie ordinálního užitku, indiferenční křivka, IC a preference spotřebitele, optimum spotřebitele.
Přednáška č. 3 k problematice Všeobecné rovnováhy
Vliv změny důchodu na poptávku spotřebitele, Engelova křivka, důchodová elasticita poptávky, vliv změny ceny na poptávku spotřebitele, křivka poptávky, cenová elasticita poptávky, křížová elasticita poptávky a součet elasticit.
Přednáška č. 4 k problematice Všeobecné rovnováhy
Substituční a důchodový efekt změny ceny, tržní poptávka, úvod do teorie firmy, produkční funkce.
Přednáška č. 5 k problematice Všeobecné rovnováhy
Produkční funkce v krátkém období, produkční funkce v dlouhém období, izokvanty a mezní míra technické substituce, minimalizace nákladů a nalezení optimální kombinace vstupů, nákladové optimum firmy.
Přednáška č. 6 k problematice Všeobecné rovnováhy
Výnosy z rozsahu a dráha expanze, všeobecná rovnováha, směna a její efektivnost, obchodování na konkurenčním trhu.
Přednáška č. 7 k problematice Všeobecné rovnováhy
Výroba a její efektivnost, hranice produkčních možností, efektivnost výrobního mixu.
Přednášky z akademického roku 2012/2013
Informace si můžete také doplnit ze záznamů přednášek z akademického roku 2012/2013.

2. výukový blok - Příjmy a náklady firmy

Náplň přednáškového bloku

  • Příjmy a náklady firmy:
    • Vývoj příjmů na dokonale konkurenčním trhu. 
    • Příjmy na nedokonale konkurenčním trhu. 
    • Náklady firmy z hlediska krátkého období. 
    • Dlouhodobé náklady firmy. 
    • Vzájemný vztah mezi náklady v krátkém a dlouhém období. 
    • Zisk a jeho pojetí v mikroekonomii.
Přednáška č. 1 k problematice Příjmy a náklady firmy
Zisk firmy, vývoj příjmů na dokonale konkurenčním trhu, vývoj příjmů na nedokonale konkurenčním trhu (problematika je v rámci přednášky probírána od času 1:02:00).
Přednáška č. 2 k problematice Příjmy a náklady firmy
Náklady firmy z hlediska krátkého období, náklady firmy z hlediska dlouhého období, vztah mezi krátkodobými a dlouhodobými náklady.
Přednášky z akademického roku 2012/2013
Informace si můžete také doplnit ze záznamů přednášek z akademického roku 2012/2013.

3. výukový blok - Tržní prostředí a chování firmy

Náplň přednáškového bloku

  • Chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů:
    • Teoretická východiska chování firmy v podmínkách dokonale konkurenčních trhů.
    • Rozhodování dokonale konkurenční firmy o výši výstupu v krátkém období. 
    • Nabídka dokonale konkurenční firmy a odvětví v krátkém období. 
    • Rovnováha firmy. 
    • Rozhodování firmy o výši výstupu v dlouhém období. 
    • Dlouhodobá nabídka dokonale konkurenčního odvětví. 
    • Tržní rovnováha v dlouhém období. 
    • Efektivnost dokonale konkurenční tržní struktury.

  • Chování firmy v podmínkách monopolu: 
    • Teoretická východiska chování firmy v podmínkách monopolu. 
    • Volba výstupu a stanovení ceny monopolem. 
    • Monopolní zisk. 
    • Křivka nabídky v podmínkách monopolu. 
    • Typy cenových diskriminací. 
    • Efektivnost monopolu.

  • Chování firmy v podmínkách monopolně konkurenčním trhu: 
    • Teoretická východiska chování firmy na monopolně konkurenčním trhu. 
    • Zisku a rozhodování monopolistické firmy v krátkém a dlouhém období. 
    • Modely monopolistické konkurence. 
    • Chamberlainův model. 
    • Prostorový model. 
    • Efektivnost monopolistické konkurence.

  • Chování firmy v podmínkách oligopolu: 
    • Teoretická východiska chování firmy v podmínkách oligopolu. 
    • Modely oligopolu. 
    • Oligopol s cenovým vůdcem. 
    • Courtnotův model. 
    • Stackelbergův model. 
    • Model oligopolu se zalomenou poptávkovou křivkou. 
    • Teorie her a modely oligopolu.
Přednáška č. 1 k problematice Tržní prostředí a chování firmy
Obecná východiska určení výstupu, při němž firma maximalizuje zisk, předpoklady modelu dokonalé konkurence, rozhodování firmy o výstupu v krátkém období, dokonale konkurenční firma v krátkém období.
Přednáška č. 2 k problematice Tržní prostředí a chování firmy
Nabídka dokonale konkurenčního odvětví v krátkém období, rovnováha dokonale konkurenčního odvětví v krátkém období, rozhodování firmy o výstupu v dlouhém období, nabídka dokonale konkurenčního odvětví v dlouhém období, křivka LIS, elasticita nabídky v dlouhém období, nastolení tržní rovnováhy v dlouhém období, efektivnost mechanismu dokonalé konkurence, úvod do nedokonalé konkurence.
Přednáška č. 3 k problematice Tržní prostředí a chování firmy
Hlavní příčiny vedoucí ke vzniku monopolu, charakteristické rysy monopolu, volba optimálního výstupu, stanovení ceny monopolem, tvorba cen přirážkou, monopolní zisk, křivka nabídky monopolu, cenová diskriminace - prvního, druhé a třetího stupně.
Přednáška č. 4 k problematice Tržní prostředí a chování firmy
Další formy cenové diskriminace, alokační efektivnost, regulace monopolu, charakteristické rysy oligopolu, základní východiska modelů oligopolu.
Přednášky z akademického roku 2012/2013
Informace si můžete také doplnit ze záznamů přednášek z akademického roku 2012/2013.