Projektový management

Organizace výuky, hodnocení, komunikace

Zaměření předmětu


Cíle předmětu

Cílem předmětu je vymezení základních pojmů v oblasti projektového managementu, definování rozdílů a specifikace jejich významu. Studenti jsou seznamování se základními informacemi o procesním modelu projektového managementu a přehledu jeho hlavních procesů. Účelem je identifikace nejčastějších problémů při řízení projektů. Nedílnou součástí studia je i charakteristika základních osobních předpokladů pro výkon profese manažera projektu, možnosti zvyšování kvalifikace a kariérního růstu jak rovněž etika výkonu profese manažera projektu.


Výstupy z učení

Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- porozumět charakteristikám projektu, životních cyklu a různým fázím projektu;
- porozumět koncepci organizace projektu a analýzy proveditelnosti;
- aplikovat projektové techniky pro plánování, provádění a kontrolu projektu;
- určit zdroje s ohledem na faktory dokončení projektu, stanovit závislosti a délky úkolů s využitím softwarové podpory;
- aplikovat plán řízení rizik a analyzovat roli zúčastněných stran;
- pochopit odlišnosti v projektových standardech s rozšířením o agilní řízení projektu.

Organizace předmětu

Během přednášek jsou představeny hlavní poznatky z projektového managementu, doplněny o vybrané metodické postupy a projektové techniky, které jsou využitelné pro tvorbu projektu. 


Harmonogram seminářů

Náplň seminářů je založena na postupné tvorbě projektu (aktivní práce se šablonou seminární práce).

Seminář Téma Použitá technika Činnosti
1 Projektový trojimperativ  projekt - zítřejší den (waterfall) logika sestavení činností, rozpočet, rizika, cíl dne
  Vybrat si téma projektu (co je vhodné využí jako projekt-zpětná vazba s vyučujícím) brainstorming ve skupinách 10 minut na sepis nápadů, studenti si vyberou cca 3 možnosti a pak si určí "+" a "-"  nápadu (výhody a nevýhody, zda realizovat jako projekt)
2 Kontrola splnění - cíle projektu zítřejší den zpětná vazba diskuse, problémy při realizaci, poučení se s chyb
  Práce na bodu č. 1 Definice projektu (zpracovává se 1.1 až 1.5) SMART - stanovení cíle projektu; Organizační struktura projektu (schéma); RACI matice vyhotovení cíle projektu, stanovení: výsledek, přínosy projektu, identifikace hlavní cílové skupiny, vymezení řešení problému (bude se řešit projektem)
3 Kontrola, zda jsou části 1.1 až 1.5 hotové zpětná vazba diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.)
  Logický rámec projektu (LFM), bod č. 1.6  matice logického rámce studenti sestavují LFM - logiku horizontální a vertikální v matici (dosažení cíle, rozdělení projektu do částí, identifikace výstupů). Logika jestliže je splněno, mohu se posunout dál v řešení projektu.
4 Kontrola, zda je LFM hotový zpětná vazba diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.)
  Struktura projektu (body č. 2.1 až 2.4) rozhodovací analýza  studenti sestavují varianty možnosti řešení problému: 1. nedělám nic=stávající situace, 2. dělám mimimum=minimální změna, 3. dělám něco=zásadní změna, která způsobuje dosaženní přínosů a přináší nový výsledek/výstup
5 Kontrola, zda jsou body č. 2.1 až 2.4) hotové zpětná vazba, důraz na uvědomění si variant (možností) a snimi spojených výhod/nevýhod diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.)
  Harmonogram projektu (bod č. 2.5) Gantt Chart  využití MS Project (zahájení projektu, nastavení kalendáře, rozdělení projektu do hlavních a dílčích úkolů, chronologie (návaznosti) úkolů, stanovení milníků, kritické cesty
6 Harmonogram projektu (bod č. 2.5) Gantt Chart  využití MS Project (zahájení projektu, rozdělení projektu do hlavních a dílčích úkolů, chronologie (návaznosti) úkolů, stanovení milníků, kritické cesty
    Work Breakdown Structure (WBS), Gantt Chart využití MS Project, sestavení WBS, práce s Ganttovým diagramem
7 Kontrola harmonogramu projektu (bod č. 2.5) - hotový Gant Chart, WBS zpětná vazba - důraz na logiku a chronologii činností, vazby mezi úkoly, časová osa diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.)
  Náklady projektu (bod č. 2.6) techniky sestavení rozpočtu projektu (dle etap, dle balíku prací, dle přímých/nepřímých nákladů) výběr vhodné techniky pro stanovení rozpočtu projektu (studenti nemusí používat všechny, stačí jedna, ale dobře zpracovaná). Brainsorming v rámci týmů, diskuze, rozhodování, získávání dat
8 Náklady projektu (bod č. 2.6) techniky sestavení rozpočtu projektu (dle etap, dle balíku prací, dle přímých/nepřímých nákladů) výběr vhodné techniky pro stanovení rozpočtu projektu (studenti nemusí používat všechny, stačí jedna, ale dobře zpracovaná). Brainsorming v rámci týmů, diskuze, rozhodování, získávání dat.
  Rozšíření o dílčí rozpočty (body č. 2.6.2 až 2.6.4) rozpočet na tolerance (rezervy), změnový rozpočet a rozpočet na rizika-ten je doplněn až po  analýze rizik) Brainsorming v rámci týmů, diskuze, rozhodování, získávání dat.
9 Návratnost investic (bod č. 2.) Metoda výnosnosti investic – ROI
Metoda doby splacení – Payback Method.
Metoda čisté současné hodnoty – NPV (Net Present Value on Investment).
Metoda vnitřního výnosového procenta – IRR (Internal Rate of Return).
Nákladově výstupové metody hodnocení
Metoda nákladů a užitku – Cost-Benefit Analysis.  (všechny metody jsou detailněji představeny na přednášce)
Výběr vhodné metody pro výpočet návratnosti investice (hlavní smysl projektu - musí mít určitý přínos plus návratnost vložených prostředků). Nemusí se aplikovat všechny metody, stačí výběr jedné vhodné metody a odůvodnění výsledku.
10 Kontrola nákladů projektu a návratnosti investic zpětná vazba Diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.)
  Popis produktu projektu (bod 3.1 až 3.4) nákres, případně tvorba prototypu/modelu produktu projektu Kreativní techniky - jak bude finální produkt projektu vypadat, jeho složení. Může to být foto modelu, nákresu, prototypu apod. Cílem je, aby byla jasná představa  o tom, jak má vypadat výsledný produkt projektu a z čeho se bude skládat.
11 Popis produktu projektu (bod 3.5 až 3.8) Mapa empatie uživatele produktu, lze také použít Hodnotový Canvas (Value Added Canvas) Studenti sestaví mapu empatie uživatele produktu projektu, očekávvání na kvalitu, akceptační kritéria, tolerance kvality, odpovědnost za akceptaci produktu
12 Kontrola popisu produktu projektu (celý bod č. 3) zpětná vazba diskuse, výměna poznatků, vyučující podává zpětnou vazbu týmům (dotazy, problémy s daným tématem apod.)
Identifikace hrozeb a rizik projektu (bod č. 4 šablony) RIPRAN Sestavují se jednotlivé kroky pro identifikaci hrozeb a následných rizik (RIPRAN), vymezení dopadu rizika (v  Kč), stanovení opatření proti hrozbám, stanovení způsobu zmírnění rizika včetně nákladů a odpovědnosti
Závěr - vyhodnocení a souhrn hlavních poznatků projektu (bod č. 5 šablony) Sumarizace informací (deduktivní logika) interpretace dat a infomací: projekt je žádoucí - náklady vs. přínosy vs. rizika; životaschpnost projektu, zda projekt dodá výstupy, výsledky a zda je projekt dosažitelný - výsledky projektu zajistí přínosy
13 Prezentace projektu (max. 10 minut) Prezentace Zpětná vazba, diskuse, dotazy
Hodnocení a požadavky na úspěšné zakončení předmětu

Podmínky pro splnění předmětu:

  • Semestrální práce – upload do IS do 17.12.2023 (24:00h.), prezentace proběhnou v posledním týdnu výuky.
  • Průběžný test - bude v době přednášky ve čtvrtek 23.11.2023 v 8:05-9:40h. (testové otázky). Opravný termín testu bude následující týden v době přednášky ve čtvrtek 30.11.2023 v 8:05-9:40h.
  • Závěrečná zkouška – ve zkouškovém období budou vypsány termíny, forma: testové a doplňující otázky
  • Celková známka je složena z hodnocení semestrální práce, průběžného testu a výsledku závěrečné zkoušky.


Hodocení

Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 100 bodů):

  • Semestrální práce       30 bodů (25b seminární práce + 5b prezentace)      
  • Průběžný test               20 bodů
  • Zkouška                         50 bodů


HODNOCENÍ

Známka

Body

A

100-92

B

91-84

C

83-76

D

75-68

E

67-60

F

59-0

Literatura a ostatní zdroje


Základní

  • ADÁMEK, P. Projektový management. Distanční studijní opora. SU OPF, 2017. ISBN 978-80-7510-272-0.
  • DOLANSKÝ, V., MĚKOTA, V., NĚMEC V. Projektový management. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-287-5.
  • NĚMEC, V. Projektový management.. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0392-0.
  • SVOZILOVÁ, A. Projektový management. 1. vyd.. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1501-5. 


Doporučená

  • APPLEGARTH, M., POSTER, K. Projektový management. Praha, 2006. ISBN 80-7367-141-7.
  • LEWIS, J. P. Fundamentals of project management. 3. vyd. New York: Amacom, 2007. ISBN 0-8144-0879-6.
  • TICHÝ, M. Ovládání rizika. Analýza a management. 1. vyd.. Praha: C. H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-415-5.
  • ROSENAU, M. D. Řízení projektů. Brno, 2007. ISBN 80-7226-218-1.
  • KOPČAI, A. Řízení proudu změn 1. vyd.. Ostrava: Kopčai - Silma ´90, 1999. ISBN 80-902358-1-6.
  • RAIS, K., SMEJKAL, V. Řízení rizik. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0198-7. 


Doplňující zdroje jsou uvedeny v IS (vybrané publikace, materiály k seminářům).

Komunikace s využujícím

Studenti mohou komunikovat prostřednictvím:

  • emailu adamek@opf.slu.cz
  • konzultačních hodin 
  • diskusního fóra 
  • MS Teams