Sociální podnikání - přednášky a semináře

Týden 1: Organizační pokyny

Harmonogram přednášek a seminářů z předmětu Sociální podnikání v ZS 2023/2024

Datum

Téma přednášky

Téma semináře

Vyučující (Krejčí, Palová)

25.9.

Podmínky absolvování. Projekt

Instrukce k seminární práci (projektu), rozdělení do skupin, diskuse nad tématy.

Petra Krejčí

2.10.

Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky Definice základních principů sociálního podnikání (jako inovativního nástroje politiky zaměstnanosti a regionálního rozvoje) a sociální ekonomiky v globalizované ekonomice.

Práce na projektu (diskuse nad plánovanými tématy). Zhodnocení myšlenky pro projekty, tvorba cíle. 

Petra Krejčí

9.10.

Podmínky sociálního podnikání v ČR Legislativní podmínky sociálního podnikání.

Analýzy prostředí, zvolení segmentu.

Petra Krejčí

16.10.

Business modely v sociálním podnikání. Předpoklady pro sociální podnikání.

Petra Krejčí – bodovaná aktivita (5 bodů)

23.10.

Nejčastější typy právní formy sociálních podniků v ČR – jejich výhody a nevýhody. Obory činnosti sociálních podniků v ČR, platformy síťování sociálních podniků v ČR.

Zuzana Palová – bodovaná aktivita (5 bodů)

30.10.

Zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Analýzy.

Zuzana Palová  – bodovaná aktivita (5 bodů)

6.11.

Integrační sociální podniky.

Petra Krejčí 

13.11.

Historie a vymezení pojmu sociální inovace, sociální inovace v ČR, tTypy a bariery sociálních inovací.

Případová studie

Petra Krejčí

20.11.

Inovační cyklus, druhy inovačních cyklů, dynamika sociálních inovací a inovace podle typu fází.

Petra Krejčí

27.11.

Hodnocení výkonnosti sociálního podniku

Petra Krejčí

4.12.

Financování vzniku a rozvoje sociálních podniků Typy finančních zdrojů (dotace a finanční nástroje, úvěrování, sociální bankovnictví), vícezdrojové financování. Problematika veřejné podpory sociálních podniků a podpory de-minimis.

Zuzana Palová – bodovaná aktivita (5 bodů)

11.12.

Hodnocení prostřednictvím základních podnikových ukazatelů výkonnosti. Využití alternativních metod měření výkonnosti.

Petra Krejčí

18.12.

Prezentace projektů

Petra Krejčí


POVINNOSTI STUDENTA:


Podmínky absolvování:

  • Docházka 60% (8 seminářů)
  • Účast na bodovaných přednáškách a seminářích (4 semináře)
  • Zpravování týmového semestrálního projektu a obhajoba týmového semestrálního projektu ve stanoveném termínu (18.12.)
  • Náhrada za týmový semestrální projekt a obhajobu – účast na Ja StartUp s podnikatelským záměrem na plán založení sociálního podniku
  • Odevzdání seminární práce (minimálně týden před plánovanou zkouškou)
  • Účast na zkoušce


Do předmětu Sociální podnikání navrhujeme následující zaměření, resp. možný výběr témat (oblastí):

  1. Analýza a zhodnocení využití marketingových nástrojů při činnosti vybraného sociálního podniku (návrh využití nových nástrojů)
  2. Analýza a zhodnocení financování činnosti vybraného sociálního podniku (návrh využití nových/doplňkových zdrojů financování)
  3. Návrh projektu na založení nového sociálního podniku (dle vlastního námětu)
  4. Návrh komunikační a marketingové strategie vybraného sociálního podniku
  5. Transformace stávajícího podniku na sociální podnik dle podmínek ČR

Poznámka:

Rámcová témata se mohou opakovat, jen aplikační "podnik" musí být jiný. Seminární práci možno konzultovat online přes MS Teams.


Týmový semestrální projekt (0-20 bodů) a jeho obhajoba (0-10 bodů):

  • Bude probíhat ve 2-3členných skupinách. Instrukce a další náměty budou v 1. týdnu výuky na přednášce i semináři. Semestrální projekt je možné realizovat ve spolupráci s komunitním centrem Archa (Karviná) či odborným partnerem Centrem pro podporu podnikání a zaměstnanosti, z.ú. (Havířov).
  • Skupiny se budou nahlášeny spolu s abstraktem projektu na mail (krejci@opf.slu.cz) nejpozději do 16.10.2023 (včetně jmen členů týmů). Finální znění práce se bude odevzdávat do Odevzdávárny IS SU systému, nejpozději týden před plánovanou zkouškou (prezentace může proběhnout bez finálního dokumentu).


Aktivita na přednáškách a seminářích (0-20 bodů) 

  • proběhne na základě cvičení, úkolů či diskusí v blocích s ing. Zuzanou Palovou (0-15b) a  Petrou Krejčí (0-5b).
  • Konkrétní podoba bude dána vyučujícím.


Kombinovaná zkouška (0-50b)

  • Zkouška může mít formu písemnou nebo ústní s možným využitím online nástrojů


Bodování:

  • A - 92 až 100 bodů
  • B - 83 až 91 bodů
  • C - 75 až 82 bodů
  • D - 66 až 74 bodů
  • E - 60 až 65 bodů
  • F - 0 až 59 bodů

Povinná literatura:

  • ŠEBESTOVÁ, J. a P. KREJČÍ, 2019. Sociální podnikání: Distanční studijní text. 1. vyd. Karviná. 135 s. ISBN 978-80-7510-374-1. 

Dodatečná literatura:

  • KOUDELKOVÁ, P. 2019. Základy marketingu a marketingové komunikace v sociálním podniku. Vydání I. Jesenice: Ekopress. ISBN 978-80-87865-50-7.
  • ŠEBESTOVÁ, J. a Z. PALOVÁ, 2016. Sociální inovace: vliv podpory fondů EU na jejich tvorbu. Bratislava: Kartprint. ISBN 978-80-89553-42-6.
  • DOHNALOVÁ, M. a L. PRŮŠA, 2011. Sociální ekonomika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-573-1.
  • CHAHINE, T., 2016. Introduction to Social Entrepreneurship, Boca Raton: CRC Press. ISBN: 9781498717045.


Konzultační hodiny

Úterý: 12:00 - 12:45 a 18:00 - 18.45
Středa: 10:00 - 11:30
Dle emailové domluvy
Možnost konzultace online formou (MS Teams)
(ve zkouškovém období konzultační hodiny neplatí)


V Karviné dne 19. 9. 2023

Ing. Petra Krejčí, Ph.D. v.r.

ve spolupráci s odbornými partnery