Předmět je určen pro všechny zajímající se o problematiku společenské odpovědnosti a odpovědného chování organizací/firem/jednotlivců. Cílem předmětu je vysvětlit základní pojmy, význam a principy společenské odpovědnosti organizací a poskytnout přehled o vývoji konceptu, aktuálním mezinárodním i tuzemským přístupem včetně vymezení vhodných nástrojů a metod pro hodnocení výkonnosti CSR s důrazem na současné trendy v oblasti společenské odpovědnosti organizací.
Společenská odpovědnost organizací
Organizace výuky, hodnocení, komunikace
Zaměření předmětu
Organizace předmětu
Během přednášek jsou představeny vybrané poznatky společenské odpovědnosti organizací a firem s pratickými ukázkami formou případových studií či konkrétních CSR projektů a aktivit.
Během přednášek je také možná konzultace postupu tvorby seminární práce a případové studie.
Přednáška | Téma |
1+2 | Organizace předmětu, úvod do CSR |
3 | 3 pilíře CSR |
4 | Historická retrospektiva CSR |
5 | Aktuální stav CSR v ČR |
6 | Vybrané nástroje, metody, přístupy a iniciativy hodnocení CSR (1. část) |
7 | Vybrané nástroje, metody, přístupy a iniciativy hodnocení CSR (2. část) |
8 | CSR reporting |
9 | Společensky odpovědné investování |
10 | Trvale udržitelný rozvoj |
11 | Filantropie |
12 | Cesta k cirkularitě |
13 | Implementace CSR |
Hodnocení a požadavky na úspěšné zakončení předmětu
Podmínky pro splnění předmětu:
- Vypracovat semestrální práci, odevzdání semestrální práce prostřednictvím IS (odevzdávárna) do 20.12.2023.
- Zpracování případové studie, odevzdání prostřednictvím IS (odevzdávárna) do 20.12.2023.
- Závěrečná zkouška (termíny ve zkouškovém období).
- Celková známka je složena z hodnocení semestrální práce, případové studie a výsledku závěrečné zkoušky.
Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 60 bodů):
- Semestrální práce 20 bodů
- Případová studie 4 body
- Zkouška 36 bodů
HODNOCENÍ
Známka |
Body |
A |
60-56 |
B |
55-51 |
C |
50-46 |
D |
45-41 |
E |
40-36 |
F |
35-0 |
Literatura a ostatní zdroje
Základní
- ADÁMEK, P. Společenská odpovědnost organizací. Karviná: SU OPF, 2021. 2. vydání. ISBN 978-80-7510-473-1.
- KUNZ., V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0.
- ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Společenská odpovědnost podniků. C. H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-192-5.
Doporučená
- KAŠPAROVÁ, K. a V. KUNZ. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4480-3.
- KULDOVÁ, L. Nový pohled na společenskou odpovědnost firem - Strategická CSR. NAVA, 2012. ISBN 978-80-7211-408-5.
- ADÁMEK, P. Percepce společenské odpovědnosti podnikání v České republice. Karviná: SU OPF, 2013. ISBN 978-80-7248-894-0.
- PAVLÍK, M. a M. BĚLČÍK a kol. Společenská odpovědnost organizace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3157-5.
- BLOWFIELD, M. a MURRAY, A. Corporate Responsibility. Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-967832-7.
- CHANDLER, D. a W. B. WERTHER. Strategic Corporate Responsibility. SAGE, 2014. ISBN 978-1-4522-1779-6.
Doplňující zdroje a materiály jsou dostupné v IS (reporty, standardy aj.)
Komunikace s vyučujícím
Studenti mohou komunikovat prostřednictvím:
- emailu adamek@opf.slu.cz
- konzultačních hodin
- diskusního fóra
- MS Teams