Společenská odpovědnost organizací

Organizace výuky, hodnocení, komunikace

Zaměření předmětu

Předmět je určen pro všechny zajímající se o problematiku společenské odpovědnosti a odpovědného chování organizací/firem/jednotlivců. Cílem předmětu je vysvětlit základní pojmy, význam a principy společenské odpovědnosti organizací a poskytnout přehled o vývoji konceptu, aktuálním mezinárodním i tuzemským přístupem včetně vymezení vhodných nástrojů a metod pro hodnocení výkonnosti CSR s důrazem na současné trendy v oblasti společenské odpovědnosti organizací.

Organizace předmětu

Během přednášek jsou představeny vybrané poznatky společenské odpovědnosti organizací a firem s pratickými ukázkami formou případových studií či konkrétních CSR projektů a aktivit. 

Během přednášek je také možná konzultace postupu tvorby seminární práce a případové studie.

Téma
1+2 Organizace předmětu, úvod do CSR
3 3 pilíře CSR
4 Historická retrospektiva CSR
5 Aktuální stav CSR v ČR
6 Vybrané nástroje, metody, přístupy a iniciativy hodnocení CSR (1. část)
7 Vybrané nástroje, metody, přístupy a iniciativy hodnocení CSR (2. část)
8 CSR reporting
9 Společensky odpovědné investování
10 Trvale udržitelný rozvoj
11 Filantropie
12 Cesta k cirkularitě
13
Hodnocení a požadavky na úspěšné zakončení předmětu


Podmínky pro splnění předmětu:

  • Vypracovat semestrální práci, odevzdání semestrální práce prostřednictvím IS (odevzdávárna) do 20.12.2023.
  • Zpracování případové studie, odevzdání prostřednictvím IS (odevzdávárna) do 20.12.2023.
  • Závěrečná zkouška (termíny ve zkouškovém období).
  • Celková známka je složena z hodnocení semestrální práce, případové studie a výsledku závěrečné zkoušky.


Hodnocení jednotlivých požadavků (max. 60 bodů):

  • Semestrální práce      20 bodů          
  • Případová studie          4 body
  • Zkouška                       36 bodů

HODNOCENÍ

Známka

Body

A

60-56

B

55-51

C

50-46

D

45-41

E

40-36

F

35-0

Literatura a ostatní zdroje


Základní

  • ADÁMEK, P. Společenská odpovědnost organizací. Karviná: SU OPF, 2021. 2. vydání.  ISBN 978-80-7510-473-1.
  • KUNZ., V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0.
  • ZADRAŽILOVÁ, D. a kol. Společenská odpovědnost podniků. C. H. Beck, 2010. ISBN 978-80-7400-192-5.


Doporučená

  • KAŠPAROVÁ, K. a V. KUNZ. Moderní přístupy ke společenské odpovědnosti firem a CSR reportování. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4480-3.
  • KULDOVÁ, L. Nový pohled na společenskou odpovědnost firem - Strategická CSR. NAVA, 2012. ISBN 978-80-7211-408-5.
  • ADÁMEK, P. Percepce společenské odpovědnosti podnikání v České republice. Karviná: SU OPF, 2013. ISBN 978-80-7248-894-0.
  • PAVLÍK, M. a M. BĚLČÍK a kol. Společenská odpovědnost organizace. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3157-5.
  • BLOWFIELD, M. a MURRAY, A. Corporate Responsibility. Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-967832-7.
  • CHANDLER, D. a W. B. WERTHER. Strategic Corporate Responsibility. SAGE, 2014. ISBN 978-1-4522-1779-6.

Doplňující zdroje a materiály jsou dostupné v IS (reporty, standardy aj.)

Komunikace s vyučujícím

Studenti mohou komunikovat prostřednictvím:

  • emailu adamek@opf.slu.cz
  • konzultačních hodin 
  • diskusního fóra 
  • MS Teams