Sociální podnikání - přednášky a semináře

Týden 1: Organizační pokyny

Harmonogram přednášek a seminářů z předmětu Sociální podnikání v ZS 2025/2026


Datum

Téma přednášky a semináře (Krejčí, Palová, Valášková)

Lektor

24.9.

Podmínky absolvování. Instrukce k seminární práci (projektu).

 

Rozdělení do skupin a výběr témat. 

Petra Krejčí

1.10.

Přednáška se nekoná!

Krejčí – pracovní cesta!

Úkol: Úvod do sociálního podnikání a sociální ekonomiky.  Nejčastější typy právní formy sociálních podniků v ČR. 

Seminář se nekoná!

Krejčí – pracovní cesta!

Úkol: Práce na projektu. Zhodnocení myšlenky pro projekty, tvorba SMART cíle. 

Petra Krejčí

8.10.

Zakládání sociálního podniku, typy zakladatelů a řízení sociálního podniku, a typy business modelů. Business modely v sociálním podnikání. Předpoklady pro sociální podnikání. (povinné)

Odborník z praxe (Palová)

15.10.

(Facilitace studenty)

Diskuze nad úkolem. Trojí prospěch v sociálním podnikání – princip ekonomický, environmentální a sociální

Diskuze nad úkolem. Trojí prospěch ve stanovách sociálních podniků

Petra Krejčí

22.10.

(Facilitace studenty)

Trojí prospěch v sociálním podnikání – princip environmentální (ekologické sociální podnikání)

Environmentální princip v seminární práci.

Petra Krejčí

29.10.

(Facilitace studenty)

Integrační sociální podniky.

Prezentace dosavadních výsledků v rámci seminární práce. Práce na seminární práci. 

Petra Krejčí  

5.11. 

(Facilitace studenty)

Komunikace a marketing v sociálním podnikání

Komunikace a marketing ve vybraném sociálním podniku.

Petra Krejčí

12.11.

Jak na finance a fundraising v sociálním podniku – Typy finančních zdrojů (dotace a finanční nástroje, úvěrování, sociální bankovnictví), vícezdrojové financování. Problematika veřejné podpory sociálních podniků a podpory de-minimis (povinné)

Odborník z praxe (Palová)

19.11.

(Facilitace studenty)

Vymezení pojmu sociální inovace. Typy sociálních inovací, jejich životní cyklus. Bariéry sociálních inovací.

Problém a jeho inovativní řešení.

Petra Krejčí

26.11.

Sociální podnik v ČR – podmínky sociálního podnikání v ČR (povinné)

Prezentace dosavadních výsledků v rámci seminární práce. Práce na seminární práci.

Odborník z praxe (Valášková)

3.12.

Lidské zdroje v sociálním podnikání (povinné)

 Lidské zdroje v seminární práci.

Odborník z praxe (Valášková)

10.12.

Hodnocení výkonnosti sociálního podniku  (povinné)

Předpoklady pro dobrou prezentaci a prezentování.

Reflexe týmů.

Diskuze k projektu.

Odborník z praxe (Valášková)

17.12.

Prezentace vypracovaných projektů (povinné) a diskuze nad zkouškovými okruhy.

Petra Krejčí

Vyučující si vyhrazuje právo měnit obsah přednášek a seminářů, pokud to situace vyžaduje!


POVINNOSTI STUDENTA:


Podmínky absolvování:

  • Docházka 60% (8 seminářů)
  • Účast na přednáškách a seminářích odborníků z praxe (5x)
  • Zpravování týmového semestrálního projektu 
  • Obhajoba týmového semestrálního projektu ve stanoveném termínu (17.12.)
  • Facilitace přednášek
  • Odevzdání seminární práce (minimálně týden před plánovanou zkouškou)
  • Účast na zkoušce


Do předmětu Sociální podnikání navrhujeme následující zaměření, resp. možný výběr témat (oblastí):

  1. Analýza a zhodnocení využití marketingových nástrojů při činnosti vybraného sociálního podniku (návrh využití nových nástrojů)
  2. Analýza a zhodnocení financování činnosti vybraného sociálního podniku (návrh využití nových/doplňkových zdrojů financování)
  3. Návrh projektu na založení nového sociálního podniku (dle vlastního námětu)
  4. Návrh komunikační a marketingové strategie vybraného sociálního podniku
  5. Transformace stávajícího podniku na sociální podnik dle podmínek ČR

Poznámka:

Rámcová témata se mohou opakovat, jen aplikační "podnik" musí být jiný. Seminární práci možno konzultovat online přes MS Teams.


Týmový semestrální projekt (0-25 bodů) a jeho obhajoba (0-10 bodů):

  • Bude probíhat ve 2-3členných skupinách. Instrukce a další náměty budou v 1. týdnu výuky na přednášce i semináři. Semestrální projekt je možné realizovat ve spolupráci s komunitním centrem Archa (Karviná) či odborným partnerem Centrem pro podporu podnikání a zaměstnanosti, z.ú. (Havířov).
  • Skupiny se budou nahlášeny spolu s abstraktem projektu na mail (krejci@opf.slu.cz) nejpozději do 7.10.2025 (včetně jmen členů týmů). Finální znění práce se bude odevzdávat do , nejpozději týden před plánovanou zkouškou (prezentace může proběhnout bez finálního dokumentu).


Přednášky a jejich facilitace (0-15 bodů) - (10+5)

  • Účast na přednáškách a jejich facilitace samotnými studenty bude bodovaná. Každý student si vyzkouší minimálně jednu facilitaci přednášky. 
  • Každé nabídnuté téma budou facilitova dva studenti, kteří připravý materiály pro ostatní k přípravě na dialog. 
  • Materiály budou dostupné dopředu (minimálně týden) a přednášky budou vedeny formou dialogu s možnosti návštěvy jiných vyučujících, odborníků z praxe či studentů.
  • Za účast na dialogu v rámci přednášky se uděluje 1 bod (včetně odborníků z praxe). Účástí je myšleno aktivní zapojení v rámci dialogu. 
  • Za facilitaci se udělují maximálně 5 bodů. O množství udělených bodů rozhoduje čelá skupina. 
  • Tabulka pro zapsání facilitátorů je k dispozici na tomto odkazu: tabulka zápisu pro facilitace

Kombinovaná zkouška (0-50b)

  • Zkouška může mít formu písemnou nebo ústní s možným využitím online nástrojů


Bodování:

  • A - 92 až 100 bodů
  • B - 83 až 91 bodů
  • C - 75 až 82 bodů
  • D - 66 až 74 bodů
  • E - 60 až 65 bodů
  • F - 0 až 59 bodů


Doplňkové informace:

  • 5 přednášek je povinných! Jedná se o přednášky odborníků. 


Povinná literatura:

  • ŠEBESTOVÁ, J. a P. KREJČÍ, 2019. Sociální podnikání: Distanční studijní text. 1. vyd. Karviná. 135 s. ISBN 978-80-7510-374-1. 

Dodatečná literatura:

  • KOUDELKOVÁ, P. 2019. Základy marketingu a marketingové komunikace v sociálním podniku. Vydání I. Jesenice: Ekopress. ISBN 978-80-87865-50-7.
  • ŠEBESTOVÁ, J. a Z. PALOVÁ, 2016. Sociální inovace: vliv podpory fondů EU na jejich tvorbu. Bratislava: Kartprint. ISBN 978-80-89553-42-6.
  • DOHNALOVÁ, M. a L. PRŮŠA, 2011. Sociální ekonomika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. ISBN 978-80-7357-573-1.
  • CHAHINE, T., 2016. Introduction to Social Entrepreneurship, Boca Raton: CRC Press. ISBN: 9781498717045.


Konzultační hodiny:

Úterý: 9:00 - 10:30 a 13:30 - 14:30

  • jinak dle dohody
  • konzultace standartně probíhají dle předešlé dohody 
  • ve zkouškovém období konzultační hodiny neplatí
  • v první týden výuky a během zkouškového období probíhají konzultace výlučně dle předešlé dohody!!


Karviná, 22. 9. 2025

Ing. Petra Krejčí, Ph.D. v.r.

ve spolupráci s odbornými partnery