Analýza dramatického textu
MgA. Mgr. Alžběta Matoušková
Analýza dramatického textu
Info
Období
léto 2024
Seminář je zaměřen na rozvinutí schopností přečíst a interpretovat umělecké dílo (text) z hlediska objektivních kontextů i individuálního zaměření čtenáře. Vybrané dramatické i teoretické texty reprezentují hlavní stylové proudy vývoje divadla a také reagují na současné trendy, které mají studenti nejčastěji šanci v praxi potkat. Při analýze klademe důraz na strukturu her, jejich členění a dějová fakta, stejně jako na výklad jednotlivých postav, odkrývání jejich témat, motivací. V klasických dílech se ohlédneme i za problematikou překladu a možnostmi převodu cizojazyčného veršovaného textu. Analýza v další fázi přerůstá v diskuzi nad společenskou přínosností daného díla a jeho potenciálem v širším slova smyslu.


1. Základní informace

Vyučující:

Mgr. et MgA. Alžběta Matoušková 

Osnova:

  1. Klasický dramatický text a jeho výstavba (Aristoteles a Nicolas Boileau).
  2. Třikrát Elektra (Sofoklés, Eurípidés, O´Neill).
  3. Molièrova charakterová komedie.
  4. Shakespearův jazyk (Romeo a Julie)
  5. Ibsenova realistická metoda.
  6. Nedějová dramatika A. P. Čechova.
  7. Epické divadlo a Bertolt Brecht.
  8. Absurdní drama a Čekání na Godota.
  9. České a slovenské drama 21. století (Drábek, Klimáček).
  10. Dokumentární divadlo – hraniční žánry.
  11. Britská coolness dramatika (Sarah Kane, Martin Crimp).
  12. Současná německá a rakouská dramatika (Dea Loher, Thomas Bernhard).
  13. Nové parafráze klasických námětů (Jelinek, Ravenhill, Sikora, Durang).


V semináři se studenti naučí poznat, pojmenovat a interpretovat základní principy výstavy klasického dramatického textu. Výchozími texty jsou Aristotelova Poetika a z něj vycházející Umění básnické Nicolase Boileaua (část o divadle). Cesta ke klasické stavbě pětiaktového dramatu - expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa. Moment katarze. Princip tří jednot. Připomenutí dobové inscenační praxe, význam mytologického rozměru. Chór jako dramatická postava. Jak se z poznatků o antickém dramatu v klasicistní době stává dogma.


Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 2. 2023 do 26. 2. 2023.

Élektra, původně mykénská princezna, a její boj za spravedlnost, je pro autory významným námětem napříč druhy umění i staletími. Srovnání dvou verzí antické tragédie – Sofoklovy a Eurípidovy verze. Na základě znalostí z prvního semináře analyzujeme strukturu antické tragédie na těchto konkrétních textech. Jako příklad moderní parafráze volíme slavné drama Eugenea O´Neilla Smutek sluší Elektře. Příklady a ukázky ze současných inscenací na téma Élektra. Reflexe současné inscenace Elektry (Divadlo v Dlouhé, režie Hana Burešová ).


Kapitola obsahuje:
2
PDF
2
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 27. 2. 2023 do 5. 3. 2023.

Molière obohatil dějiny dramatu o žánr „vysoké“ komedie charakterů – dodnes hraný Lakomec nebo Tartuffe jsou dokladem. Celý hlavní konflikt a děj je stavěn na centrální osobě – původní typ (vycházející často z commedie dell´arte) je psychologicky prohlouben, je mu přizpůsobena zápletka a celá formální výstavba hry. Stručně si představíme inscenační tradici Tartuffa a související problém cenzury (boj o Tartuffa, dopisy autora králi). Všimneme si postavy rezonéra, postavy tlumočící autorův názor. Neopominutelná je také problematika veršovaného překladu (alexandrin), seznámíme se s netypickým „volným“ překladem Tartuffa z ruky Antonína Přidala a vybranou pasáž srovnáme s převodem Vladimíra Mikeše. Primární literatura: Molière. Tartuffe. Překl. Antonín Přidal. Brno: Větrné mlýny, 2006. Doporučená literatura: Molière. Tartuffe. Přel. Vladimír Mikeš. Praha: Artur, 2006. BOILEAU, N. Básnické umenie. Bratislava: Tatran, 1990. Molière. Tartuffe Impromtu. Program k inscenaci. Praha: Národní divadlo, 2014.


Kapitola obsahuje:
2
PDF
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 3. 2023 do 12. 3. 2023.

Proč je Shakespearova první tragédie dodnes nejznámější příběhem o zakázané lásce? Projdeme vývoj textu, jeho změnu z komedie v tragédii, poznáme způsob použití formy sonetu v dramatu. Dále se zaměříme především na jazykovou výstavbu hry – práce s tematikou světla a tmy, života a smrti, dne a noci, s okouzlujícími metaforami. Práce s veršem i prózou, mícháním vysokého a nízkého stylu. Dle zájmu studentů lze vložit i ukázku srovnání nejznámějších českých překladů.


Kapitola obsahuje:
2
PDF
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 3. 2023 do 19. 3. 2023.

Kapitola představuje Henrika Ibsena jako protagonistu moderního realistického dramatu. Připomene proměna tematiky i postav od doby Shakespeara a Molièra přes žánr měšťanského dramatu (Lessing). V souladu s požadavky realistického umění Ibsen kompozičně odmítl monology, promluvy stranou, naopak drama přiblížil prozaickému stylu. Novátorská je Ibsenova metoda expozice – expoziční retrospektivní dialog protagonisty s přítelem z minulosti, ve kterém divákovi sdělí fakta o svém dosavadním životě. Ibsenovo zápletkové drama je důsledně analytické, často uzavřeno do rodinného prostředí, otevírá i tabuizovaná témata.


Kapitola obsahuje:
2
PDF
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 20. 3. 2023 do 26. 3. 2023.

A. P. Čechov vytvořil vlastní typ dramatu, může být nazýváno lyrickým dramatem vzhledem k potlačení vnější dějovosti. Drama se dostává do nitra postav. A naopak, skutečné dramatické momenty a životní zvraty se odehrávají v druhém plánu či zcela mimo obraz, pouze se o nich mluví (např. smrt barona Tuzenbacha v souboji). V centru autorova zájmu jsou postavy a jejich všední životy, rozpor mezi ideály a skutečností, neschopnost aktivizace postav. Skladba dílčích motivů je důležitější než vývoj hlavního konfliktu. Uvědomíme si proměna typu romantického „zbytečného člověka“ v rezignované postavy čechovových her. Zhodnotíme jejich tragický i komediální potenciál a nesoulad mezi dlouholetou inscenační tradicí Č. her v žánru psychologického, zprvu až plačtivého dramatu, a akcentováním komiky až grotesknosti v současných inscenacích. Možná až překvapivá je potřeba soudobého divadla se k Čechovovi neustále vracet a konfrontovat se s danými tématy. Je Čechov živý dodnes nebo je třeba jeho hry zásadně revidovat? K tématu se pak ještě v závěru kurzu vrátíme v podobě několika moderních přepisů Čechovových her.


Kapitola obsahuje:
2
PDF
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 27. 3. 2023 do 2. 4. 2023.

Seznámení s konceptem epického divadla, od průkopnických postupů Erwina Piscatora až po vrcholné dramatické texty Bertolta Brechta. Kromě opakování teoretických znalostí o antiiluzivním divadle, jeho cílech a postupech se zaměřujeme na analýzu a interpretaci textu Matka Kuráž a její děti – kroniky třicetileté války. Jakými prostředky chce Brecht dosáhnout, aby divák v divadle přemýšlel nad problémy světa a nepropadal soucitu s postavami, aby racionalita dominovala nad emocionalitou. Jak jsou tyto principy aplikovány v Matce Kuráži. Žánrové srovnání angažovaného divadla, agitky, politického divadla, epického divadla a historické hry.


Kapitola obsahuje:
2
PDF
3
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 4. 2023 do 9. 4. 2023.

Kapitola je věnována praktickému náhledu do oblasti tzv. absurdního dramatu. Divadlo ve světě, který ztratil humanitu a kde slovo už pozbylo svého původního významu. Na společenskou, filozofickou a politickou situaci po dvou světových válkách v Evropě i divadlo reaguje novým konceptem. „Antidrama“, divadlo bez dramatických postav a dialogů. Obraz rozpadajícího se světa s sebou nese proměnu dramatické struktury – likvidace dramatického příběhu, antipsychologismus, bourání hranic mezi žánry tragickými a komikou (žánrový synkretismus). Svět existenciální nejistoty se odráží v dramatech komponovaných bez zápletky, bez řešení (Čekání na Godota – smyslem je samotné čekání).


Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 4. 2023 do 16. 4. 2023.

Kapitola se věnuje příkladům divadelní produkce v naší zeměpisné oblasti, které odrážejí zkušenosti posledních dvaceti let. Oběma autorům se ve vybraných textech povedlo zachytit „ducha doby“ a v originálním dramatickém zpracování představují témata a problémy současné doby. Klimáčkův Hypermarket měl premiéru v rámci projektu Bouda Národního divadla v roce 2004, ukazuje prostředí novodobého chrámu konzumu jako místo střetávání lidských osudů, je metaforou pro některé klíčové bolesti naší doby. Náměstí bratří Mašínů je typickým příkladem dramatiky Davida Drábka, jednoho z nejvýznamnějších českých dramatiků po roce 1989.


Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 17. 4. 2023 do 23. 4. 2023.

Specifický žánr, který reaguje na obecný trend věrné reflexe skutečnosti. Takové divadlo chce divákům předkládat holá fakta, konfrontovat je s ničím neupravovanou zprávou o životě, ze světa, z reality. Práce s autentickými materiály a výpověďmi, práce s neherci, limity autorského vstupu do textu, limity režijní práce. Možnosti dramatického zpracování skutečné události zkoumáme na žánrově hraničním textu německého dramatika a herce Torstena Buchsteinera NordOst.


Kapitola obsahuje:
2
PDF
2
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 24. 4. 2023 do 30. 4. 2023.

Nová vlna britské dramatiky – in-yer-face theatre, která se prosazuje od poloviny 90. let. Přináší vysoce konfrontační divadlo, diváky záměrně šokuje ať už otevřeností v oblasti násilí, tabuizovaných témat nebo přímočarých inscenačních prostředků. Seznámení s klíčovými jmény Mark Ravenhill, Sarah Kane, Martin MacDonagh, Martin Crimp, Partick Marber.


Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní materiály
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 5. 2023 do 7. 5. 2023.

Thomas Bernhard, v mnoha ohledech kontroverzní rakouský dramatik a spisovatel, autor osamělých, narušených a nevyrovnaných postav libujících si v dlouhých monologických promluvách ve formě volného verše. Jeho hry lze vidět jako nekonečné varianty jednoho základu. Ve vybrané hře Velikáni potkáváme vysokou společnost umělců užívajících si opulentní hostinu v letním sídle protagonisty. Dea Loher, oceňovaná německá autorka přelomu století, v dramatu Tetování prezentuje opět pro autorku typickou formou incestní příběh jedné průměrné maloměstské rodiny. Oba autoři píšou specifickým jazykem a formou.


Kapitola obsahuje:
2
PDF
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 5. 2023 do 14. 5. 2023.

V současné divadelní praxi často vyvstává otázka radikální textové úpravy klasických textů – někdy jde pouze o zesoučasnění jazyka nebo nový překlad, jindy sílí potřeba společenské i významové aktualizace. Jaká míra úprav je obhajitelná? Kdy se dá mluvit o úpravě a kdy o přepisu nebo nové hře na motivy klasické látky? Uvedeme příklady z naší i světové praxe, i známí autoři se často vracejí ke klasikům a dávají jim „nový kabát“. Nabízím pohled na dvě čechovovské adaptace, ale studenti mají možnost vybrat konkrétní texty z širší nabídky: Martin Crimp: Misantrop (podle Molièra) Elfriefe Jelinek: Co se stalo, když Nora opustila manžela (Ibsen: Domov loutek) Mark Ravenhill: Faust (Faust je mrtvý) Roman Sikora: Jitro kouzelníků (Shakespeare: Macbeth)


Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 5. 2023 do 21. 5. 2023.

Předchozí