MgA. Mikuláš Odehnal
Cíle výuky
Kurz seznámí studenty s různými filmovými styly, žánry a formami prostřednictvím analýzy jednotlivých složek promítaných filmů nebo ukázek z nich. Ozřejmí rozdíly mezi tzv. hraným, dokumentárním a animovaným filmem, představí používanou terminologii a metody filmového rozboru. Důraz bude kladen na rozmanitost přístupů různých autorů v dějinách filmu i nové možnosti filmového vyjadřování.
Osnova – bloky
1. Téma filmu a jeho vliv na celkovou stavbu díla
2. Filmové žánry
3. Animovaný film a jeho specifika
4. Dokumentární film a jeho specifika
5. Hraný film a jeho specifika
6. Narativní versus nenarativní film
7. Dramaturgická analýza narativního filmu
8. Strukturální analýza nenarativního filmu
9. Formální analýza filmu
10. Analýza obrazové složky
11. Analýza střihové skladby
12. Analýza zvukové skladby
13. Opakovací hodina
2. Organizace kurzu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
3. Podmínky absolvování
Písemná analýza studentem vybraného celovečerního hraného filmu v rozsahu minimálně 3 normostran.
4. Literatura
Literatura
povinná:
BORDWEL, D. – THOMSONOVÁ, K. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011.
THOMPSONOVÁ, K. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, č. 1, 1998.
ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996.
doporučená:
BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004.
VALUŠIAK, J.
Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005.