1.
Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíle
výuky:
Tento seminář tvůrčího psaní je určen především studentům
prvních tří ročníků bc. studia bohemistických oborů. Je zaměřen na kompetenci
literární, na formálně uzavřený literární artefakt v oboru poezie, prózy a
okrajově též dramatu - s případným přesahem do odvětví, kde se psaní uplatňuje
v odlišné podobě: odborného a manažerského, publicistického a žurnalistického.
Zásadou je ale jakýsi čtenářský obrat, tzn., že jde především o to, aby
studenti skrze tvorbu vlastních textů intimněji pronikli do struktury
jednotlivých literárních druhů.
Osnova
- bloky:
1. Co je to tvůrčí psaní?
2. Tři literární druhy
jako tři oblasti, nebo způsoby prožívání?
3. Lyrické bezčasí a
zastavování času v prostoru básní.
4. Zastavený čas a možnosti revize.
5. Reflexe autorských
oprav a zásahů. Konečná redakce.
6. Epika: v centru
všeho je vyprávění. Kdo ale vypráví?
7. Jak se dá vstoupit do
prozaického světa? In medias res, postupně, obrácená chronologie.
8. Dialog.
9. Jak psát prózu I: zaplňování
konceptu?
10. Jak psát prózu II: psaní po
stránce?
11. Drama I: Kdo zde mluví a kdo vypráví?
12. Drama II: Dramatická situace.
13. Reflexe autorských oprav a zásahů zejména v
rovině stylové. Shrnutí a analýzy všech tří literárních pokusů.
Vyučující
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům
semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé
tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné
konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
·
Formuluje v souladu se sylabem
základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu
sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
·
Řídí proces učení (osvojení poznatku až
do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými
distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními
otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
·
Propojení hlavního výkladového textu a
systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva
v postupných krocích.
·
Student je přitom ve studiu řízen a
podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi
přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo
skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zápočtem, který má formu úkolů zadaných v
prostředí LMS Moodle a tamtéž vytvořených testů. Předmětem jsou především
nejdůležitější schopnosti a způsoby práce. Zápočet by měl proběhnout v
zápočtovém týdnu, případně s možností opravy ve zkouškovém období dle termínů
vypsaných v systému STAG.
2. Způsoby komunikace
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu
zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704
Kontakt na vyučujícího:
e-mail: jakub.chrobak@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 410
konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9
Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše
uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o
změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes
hromadný e-mail (v systému STAG), proto prosím sledujte své školní e-mailové
schránky.
Fórum je
možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit
jako podklad pro hodnocení studenta. Podobně je tomu s úkoly v rámci
jednotlivých okruhů s označením Chat.
3. Tipy ke
studiu a literatura
Tipy ke studiu
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste
si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti,
např těmito činnostmi:
· Zamyslete
se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
o Dokážu zpaměti vysvětlit
pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
o Uvědomuji si vztahy mezi dílčími
cíli?
o Chápu posloupnost cílů?
· Pokud
nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh
v moodlu, absolvovali také Chaty s učitelem i studenty), vraťte se ke
klíčovým pojmům.
o Pamatuji si klíčová slova?
o Znám jejich obsah?
o Umím vysvětlit definici, která obsah
pojmu charakterizuje?
o Odhaluji při definování vztahy mezi
pojmy?
o Užívám náležitého jazyka při
definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
o Doplňuji si znalosti o klíčových
pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury? Dokážu vysvětlit,
jak tyto pojmy a jejich užití reálně funguje při tvorbě textů a jejich
rozumění?
· Je
užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
o Které z úkolů jsem dokázal
splnit bez opory textu?
o Jsem schopen splněný úkol popsat,
tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho
zdůvodnění?
Literatura
Povinná literatura:
ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
HAMAN, A. Kontexty a konfrontace. Praha: ARSCI, 2010.
JEDLIČKOVÁ, A. (ed.) Průvodce po světové literární teorii 20.
stol. Brno: Host, 2012.
KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno: MU, 1997.
MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I. Brno: Host, 2000.
Doporučená literatura:
ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996.
BOURDIEU, P. Pravidla umění. Brno: Host, 2010.
FRYNTA, E. Zastřená tvář poezie. Praha: Nakl. F. Kafky, 1993. Také
In týž: Eseje. Praha: Torst, 2013.
KUBÍNOVÁ, M. (ed.) O poetice literárních druhů. Praha: ÚČL AV ČR,
1995.
MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.
Distanční prvky
Ve
studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních
modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled
těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.