Úvod do filmové kritiky a filmová analýza I
Úvod do filmové kritiky a filmová analýza I

Průvodní list a organizace kurzu

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách

absolvování atp. Nepřehlédněte!

Vyučující

Mgr. Martin Novosad


Sylabus

Cíle výuky

Seminář, který bude vždy tematicky doplněn přednáškou, je určen k rozvoji základních schopností potřebných

při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické

praxe. Studentům budou také zadávány krátké písemné úkoly, které budou pak následně na seminářích

rozebírány.

Cílem semináře je inspirovat studenty k psaní krátkých kritických textů na úrovni akceptovatelné v odborném

tisku. Studenti by měli být seznámeni se základními (ovšem různorodými) nástroji, pojmy a postupy,

jak napsat filmově-kritický text. Kurz bude kombinovat jednoduché praktické návody vystavěné na pozitivních

i negativních případech s exkurzy k abstraktnějším teoretickým otázkám týkajícím se filmového média,

formy, umění a průmyslu. Pointou je především varovat studenty před výkladovými a hodnotícími dogmaty,

klišé a apriorními předsudky, a následně jim tak umožnit psát kreativně, úsporně a co nejkonkrétněji.

Smyslem předmětu je seznámit posluchače s komplexním způsobem vnímání uměleckého hraného filmu

na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce

kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava,

čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená postihnout nejen

obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve

smyslu struktury jeho skladby.

Osnova – bloky

1.–2. úvod do problematiky analýzy (metody, historie, analýza vs. interpretace)

3.–4. rozbory cizích textů s vytyčením základních prvků a konvencí psaní

5.–6. otázka kritérií a argumentace při hodnocení uměleckého díla

7. –8. problematika popisu (a povrchu)

9.–10. tematická interpretace

11.–12. zařazení díla do dějin umění

13. opakování

Organizace kurzu


Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném

studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují

průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování

Písemná prezentace (ročníková seminární práce)

Literatura


povinná:

FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.

MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.

doporučená:

BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.

CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha: NFA, 1996.

CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.

KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, Orbis, 1963.

LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc: Votobia, 2001.

Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.

WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.