Kurz navazuje na zimní semestr předmětu, s akcentem především do oblasti publicistické, studenti prohloubí znalost především v oblasti interview, podcastů, editorské práce – to vše s akcentem na konkrétní analýzy a příklady z praxe opora s. 5–10
Média a jejich práce s obrazem, média jako tvůrce obrazu – společnosti, úspěšného člověka atp., negativní vs. pozitivní obraz světa
Způsob získávání informací, narušování soukromí, zneužití postavení novináře, manipulace s informací, střet zájmů, úplatek, osobní angažovanost, extremismus, plagiátorství
Octopus, iNews, funkčnost, obsah, využití opora s. 37–38
Vymezení žánru, publicistika vs. zpravodajství, dějovost, vykreslení prostředí, kompozice, typy reportáže Reportáž je jeden z mnoha žánrů, který můžeme v dnešních médiích nalézt. Ačkoli jsou její vymezení různá, novinář by dle mého měl mít stále na paměti, že i reportáž by čtenáře měla informovat o tom, kdo, co, kdy a kde se odehrálo. Reportáž vedle např. glosy, interview, fejetonu, sloupku, komentáře a dalších žurnalistických útvarů řadíme mezi publicistické projevy. Na rozdíl od zpravodajství obsahují publicistické žánry soudy a postoje autora, jejich výsledkem není jen informování. Charakteristickým prvkem bývá svědectví.
Feature, interview, komentář
Definice pojmu, hledání nových přístupů, editorial, docudrama, hra-pásmo
opora s. 49–51
opora s. 49–51
opora s. 26–27, 49–51
Náplň práce editora, analýza konkrétní zpravodajské relace a příspěvku opora s.24–26
Informační technologie, propojování, sociální sítě, interaktivita, Česká televize a nová média, podcast opora s. 40, 54–57
Objektivita vs. subjektivita, výběr informace, manipulace, předpojatost opora s.26 Zpravodajství by mělo být objektivní. Mezi hlavní rysy objektivity patří odstup a neutralita vzhledem k tématu, absence služby třetí straně a oddanost přesnosti. Ovšem zpravodajství – vzhledem k tomu, že novinář vybírá fakta, které ve výstupu uvede – zcela objektivní být nemůže. Lze ovšem dosáhnout alespoň zpravodajství do značné míry vyváženého a nestranného.