Sylabus
Cíle výuky
Cílem semestru jsou praktická cvičení, na kterých si posluchač může ověřit svou schopnost přenést teoretické znalosti do praktického dění. Student si projde kompletním výrobním procesem filmového díla od jeho scenáristickou, až po obrazovou a zvukovou složku.
Osnova - bloky
1.–2. Tvary a obrazové iluze.
3.–4. Zvláštní efekty a kamerové triky.
5.–6. Osy a úhly. Konzultace scénáře, obrazové vyjádření jednotlivých záběrů.
7.–8. Příprava technického scénáře a denního plánu. Workflow při přípravě storyboardu a technického scénáře.
9.–10. Světlo a stín. Světlo a filmový prostor v ateliéru. Zobrazení herce ve světle, volba velikosti záběru vzhledem k „řeči těla“.
11.–12. Základní osvětlování v ateliéru a terénu a druhy používaných světelných zdrojů. Světelné technika – Technické a výtvarné světlo, charakter světla, typy svítidel.
13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
Vyučující
prof. MgA. Marek Jícha
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky absolvování
Písemná prezentace (ročníková seminární práce), ústní prezentace (referát, ppt), pravidelná docházka (75 %)
Literatura
povinná:
MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004
AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.
ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.
doporučená:
BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010.
KALIŠ J. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.
ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013.