Základy produkce
Základy produkce
Info
Období
zima 2023

1. Průvodní list a organizace kurzu

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách

absolvování atp. Nepřehlédněte!

Sylabus

Cíle výuky

Studenti by měli být obeznámeni se základními zákony a paragrafy týkajícími se autorského práva a šíření

audiovizuálních děl. Zároveň by se měli orientovat v problematice vzniku audiovizuálního díla a v povinnostech

výrobního štábu, v technologii televizní a rozhlasové výroby, časové posloupnosti a rozpočtu při

výrobě filmu i možnostech šíření audiovizuálních děl.

Osnova - bloky

1. Úvodní hodina

2. Zákon č. 21/2000 „Autorský zákon“ Autor a ostatní účastníci autorskoprávních vztahů, vznik a zánik aut.

práva, vymáhání práv, osobnostní práva, majetková práva, užití a šíření, licenční smlouvy – typy, kolektivní

správci

3. Oblasti televizní výroby (Hraný film, Dokumentární film, Animovaný film, Multimediální tvorba, Živé

přenosy, studiová výroba, zpravodajství)

4. Vývoj projektu a jeho uplatnění, cílová skupina – producentská příprava, producentský záměr – rozvaha

– výběr látky

5. Literární příprava – vývoj scénáře, průzkum realizace (Podnikatelský plán, analýza SWOT)

6. Financování výroby – fondy – koprodukce – předprodej – investor,

7. Význam jednotlivých profesí ve filmu a televizi

8. Marketing a komunikace ve fázích příprav a výroby

9. Výroba – přípravné práce, výrobce – producent – výkonná produkce, autorské smlouvy s hlavními autory

– vzorové smlouvy, realizační předpoklady výroby, sestavení výrobního štábu – náplň – doba nasazení –

odměňování – pracovně právní vztahy, herecké obsazení – vzorové smlouvy, příprava technického scénáře,

10. Natáčecí období, sestavení týdenního plánu, denní dispozice – denní zprávy, zákoník práce – určování

směny – dodržování sociálních podmínek,

11. Definice pojmů v AV sféře, obecné pojmy, technické a slangové výrazy

12. Šíření – distribuce – příprava české distribuce, výpočet příjmů producenta (odhad), propagace, kinodistribuce,

DVD a videodistribuce, kabelová televize, terestriální TV, jiné druhy šíření, merchandising

13. Opakovací hodina

Vyučující

Mgr. Stanislava Schupplerová, Ph.D.

Organizace kursu


Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném

studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují

průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování

Závěrečný test

Literatura


povinná

MRÁZ, V. Produkce. Ostrava: VŠB-TU, 2011.

Zákon č.273/1993 ze dne 15.října 1993 o některých podmínkách výroby šíření a ar-chivování audiovizuálních

děl, o změně a doplnění některých zákonů a některých dal-ších předpisů

Zákon č.121/2000 Autorské právo, Průmyslová práva

doporučená

BAČUVČÍK, Radim. Marketing kultury: divadlo, koncerty, publikum, veřejnost. Zlín: VeRBuM, 2012.

BOUKAL, P. Nestátní neziskové organizace (teorie a praxe). Praha, VŠE, 2009.

BURDA, J. Fundraising pro začátečníky. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007.

CICONTE, B., JACOB, J. G. Fundraising Basics - Complete Guide. Sudbary. MA: Jones and Bartlett Publishers,

2009.

DAVID, I. Filmové právo: Autorskoprávní perspektiva. Praha: Nová beseda, 2015.

DUBEN, R. Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996.

DRUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací. Praha: Management Press, 1994.

DVOŘÁ K, Jan. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. Praha: Pražská scéna, 2004

HAGOORT, Giep. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha, 2009.

HANNAGAN, T. J. Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996.

HRABÁNEK, J. Film z hlediska autorského práva. 1. vyd. Praha: Linde Praha, 2009.

JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění: [art marketing v praxi]. Praha, 2008.

KOLB, Boniza M.. Marketing for cultural organizations. New Strategies for attracting audiences to Classical

Music, Dance, Museums, Theatre and Opera. Vyd. 2. London: Thomson Learning, 2005.

KOTLER, Philip a KELLER, Kevin Lane. Marketing management. 12. vydání. Přeložili Štěpánka Černá,

Viktor Faktur, Tomáš Juppa. Praha: Grada. 2008.

KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG, 2004. Marketing. Praha: Grada Publishing a.s.

KŘÍŽ, J., HOLCOVÁ, I. a spol. Autorský zákon a předpisy souvisící. Praha, 2004.

LEDVINOVÁ, J. Fundraising z místních zdrojů. Baltimore: The John Hopkins University Institute, 1996.

NORTON, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace VIA, 2003.

POLAČKOVÁ, Z. Fundraisingové aktivity - jak získat finanční prostředky od místní komunity. Praha: Portál,

2006.

REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru. Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress,

2001.

SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: VŠUP, 2008.

SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2005.

Předchozí