Analytický seminář
MgA. Mikuláš Odehnal
Analytický seminář
Info
Období
léto 2025

1. Základní informace

Garant

MgA. Mikuláš Odehnal

 Vyučující

MgA. Mikuláš Odehnal

 

Cíle výuky

Kurz seznámí studenty s různými filmovými styly, žánry a formami prostřednictvím analýzy jednotlivých složek promítaných filmů nebo ukázek z nich. Ozřejmí rozdíly mezi tzv. hraným, dokumentárním a animovaným filmem, představí používanou terminologii a metody filmového rozboru. Důraz bude kladen na rozmanitost přístupů různých autorů v dějinách filmu i nové možnosti filmového vyjadřování.

 

Osnova – bloky

1. Téma filmu a jeho vliv na celkovou stavbu díla

2. Filmové žánry

3. Animovaný film a jeho specifika

4. Dokumentární film a jeho specifika

5. Hraný film a jeho specifika

6. Narativní versus nenarativní film

7. Dramaturgická analýza narativního filmu

8. Strukturální analýza nenarativního filmu

9. Formální analýza filmu

10. Analýza obrazové složky

11. Analýza střihové skladby

12. Analýza zvukové skladby

13. Opakovací hodina

2. Organizace kurzu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

3. Podmínky absolvování

Písemná analýza studentem vybraného celovečerního hraného filmu v rozsahu minimálně 3 normostran. 

4. Literatura

Literatura

povinná:

BORDWEL, D. – THOMSONOVÁ, K. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Akademie múzických umění, 2011.

THOMPSONOVÁ, K. Neoformalistická filmová analýza: jeden přístup, mnoho metod. Iluminace, č. 1, 1998.

ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996.

 

doporučená:

BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004.

VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005.

- úvodní hodina seznamující studenty se základní strukturou filmového díla, jeho prekompozičními a kompozičnímí složkami s důrazem na porozumění vazby formy a tematického obsahu různých typů audiovizuálních děl

- specifikace filmových žánrů jako konkrétních platforem pro uplatnění různých kompozičních postupů zdroje: ČASTULÍK, Radim. Filmové žánry. Valašské Klobouky: Radim Častulík, 2003. ISBN 80-239-1594-0.

- základní orientace v žánru animovaného filmu a jeho audiovizuálních specifik z pohledu vývoje konceptu, výroby a vnímání divákem s ohledem na porozumění kulturnímu kontextu zdroje: PIKKOV, Ülo. Animasofie: teoretické kapitoly o animovaném filmu. Přeložil Anna STEJSKALOVÁ, přeložil Eva NÄRIPEA. V Praze: Akademie múzických umění v Nakladatelství AMU, 2017. ISBN 978-80-7331-446-0.

- základní orientace v kategoriích dokumentárního filmu z pohledu vybraných modů zdroje: NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2010. ISBN 978-80-7331-181-0.

- základní orientace v charakteristice a podkategoriích hraného filmu zdroje: BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.

- uvedení do problematiky filmové narace a možností funkční vazby způsobu vyprávění a použitých filmových prostředků pro podporu vyprávění, vysvětlení pojmů fabule a syžet na příkladu metody segmentace syžetu zdroje: BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.

- analýza dramaturgické koncepce vybraného filmu obsahujícího narativní složku zdroje: CÍSAŘ, Jan. Základy dramaturgie. 2. vydání. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2020. ISBN 978-80-7331-540-5.

- základní orientace a porozumění pojmu strukturalismu v kontextu filmové tvorby zdroje: KOKEŠ, Radomír D. Strukturalismus a film. In Ondřej Sládek. Slovník literárněvědného strukturalismu. Praha - Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, v. v. i. - Host, 2018. s. 661-668. ISBN 978-80-7577-479-8.

- porozumění neoformalistickému přístupu k analýze filmového díla coby systému vztahů jednotlivých formálních složek a celků determinujících celkový charakter a vyznění díla zdroje: KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. ISBN 978-80-210-7756-0.

- hodina zaměřená na rozbor obrazové složky filmového díla, její funkce a vztahu k dalším složkám na příkladu komplexního audiovizuálního díla zdroje: BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-217-6.

- zaměření na střihovou skladbu filmového díla z pohledu její funkčnosti a klíčového vlivu na vnímání obrazové složky na příkladu různých žánrů zdroje: KUČERA, Jan. Střihová skladba ve filmu a v televizi. 3. vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2016. ISBN 978-80-7331-386-9.

- seminární hodina věnovaná zvukové složce filmového díla a její specifické obsahové a stylotvorné pozici v kontextu audiovizuálního díla zdroje: BLÁHA, Ivo. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. 3., upr. vyd. V Praze: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-303-6.

- finální sumace obsahu semestrálního kurzu analytického semináře

Předchozí