Informační věda 2
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Informační věda 2
Info
Období
léto 2025

Anotace předmětu

Cílem předmětu Informační věda 2 je osvojení si a pochopení základních problémů informační společnosti a jejích vlivů na poznání, vzdělání, chování, zdraví atd. Dále základní orientace vývoje oboru informační vědy a jejich základních disciplín.

Rychlý náhled studijní opory

Jednotlivé kapitoly studijní opory korespondují s tématy jednotlivých přednášek kurzu Informační věda 2. Splnění cílů této opory, jako i úspěšné absolvování předmětu, předpokládá studium pramenných či interpretačních textů, na které jednotlivé kapitoly odkazují a které jsou také studentům přístupné online na oborovém webu. Otázky k zamyšlení či jednotlivé úkoly vychází právě z těchto textů, takže bez jejich studia není možné získat požadované znalosti.

Přednášky – a tedy i následující kapitoly – jsou prezentovány v tomto pořadí:

1.) Informatizace společnosti a její vlivy na poznání, výrobu, distribuci moci a sociální stratifikaci.

2.) Informační technologie a demokracie. Hrozba tzv. orwellismu.

3.) Informatizace a zdraví (informační deprivace a informační stres).

4.) Informatizace, etika a právo.

5.) Informace ve věku globalizace (diktatura informací?). Vznik a proměny myšlenky tzv. univerzální knihovny a myšlenky tzv. globálního mozku. Výchova ke globálnímu myšlení.

6.) Virtuální realita a kyberkultura. Digitalizace či virtualizace informací?

7.) Internet – jeho vznik a vývoj. Internet jako informačně-komunikační síť. Možnosti nepřímé komunikace na internetu. Komunikace a psycho-sociální aspekty internetových sociálních sítí.

8.) Kyberprostor neboli virtualizace komunikace. Virtuální realita a simulace – způsob poznání typický pro kyberkulturu. Kyberkultura, učení a výchova (současné možnosti e-learningu a m-learningu).

9.) Informační architektura – definice koncepce. Kritéria uživatelsky efektivního webového prostředí.

10.) Od chaotického propojení ke kolektivní inteligenci (globální mozek po druhé). Informace a umělá inteligence. Definice umělé inteligence a zákony robotiky.

11.) Počítač jako metafora pro mozek? "Slabá" a "silná" umělá inteligence. Turingův test a myšlenkový experiment tzv. čínského pokoje.

12.) Problémy související s transhumanismem a extropiánstvím. Moorův zákon a bod technologické Singularity.

Klíčová slova:

Informační věda, filosofie informace, informace, entropie,
informační společnosti, informační exploze, informační obezita informační stres, sociální informatika, problém orwelismu, myšlenka univerzální knihovny, globální mozek, univerzální knihovna, informační architektura, umělá inteligence, slabá umělá inteligence, silná umělá inteligence, Turingův stroj, čínský pokoj J. Searla, Moorův zákon, transhumanismus, extropiánství.






Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 17. 2. 2025 do 23. 2. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 2. 2025 do 2. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 3. 3. 2025 do 9. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 10. 3. 2025 do 16. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 17. 3. 2025 do 23. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 24. 3. 2025 do 30. 3. 2025.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 31. 3. 2025 do 6. 4. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 7. 4. 2025 do 13. 4. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 14. 4. 2025 do 20. 4. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 21. 4. 2025 do 27. 4. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 28. 4. 2025 do 4. 5. 2025.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 5. 5. 2025 do 11. 5. 2025.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 12. 5. 2025 do 18. 5. 2025.
Předchozí