Dějiny světové kinematografie
MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Dějiny světové kinematografie

1. Průvodní list a organizace kurzu

Garant: 

Mgr. Tomáš Polenský, Ph.D.

Vyučující: 

Mgr. Tomáš Polenský, Ph.D., MgA. Kristýna Pupáková, Mgr. Martin Novosad

Organizace kurzu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: písemný test, písemná analýza vybraného díla

Kontakt na vyučujícího: tomas.polensky@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem. 

Cíle výuky: Cílem předmětu je poskytnout základní přehled vývoje významných světových kinematografií od vzniku filmu až do současnosti. Kromě zdůraznění jednotlivých period a etap vývoje dějin kinematografie se studenti rovněž seznámí s tvorbu vůdčích filmařských osobností a zásadními díly sledovaných období, a to na společensko-kulturním pozadí, které kinematografii do značné míry determinuje.

Osnova:

1.–2. Počátky kinematografie, formování národních kinematografií

3.–4. Zrod americké kinematografie, formování a vznik Hollywoodu, němá groteska

5.–6. Počátky německé kinematografie, expresionismu, kammerspiel a skandinávská škola

7.–8. Francouzská filmová avntgarda, francouszký meziválečný film

9.–10. Sovětská kinematografie do roku 1945

11.–12. Hollywoodský studiový systém, zrod velkých studií, žánry, osobnosti

13. Opakování


Literatura:

Povinná:

BORDWELL, D. – THOMPSONOVÁ, K. Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2011.

DUTKA, E. Minimum z dějin světové animace. Praha: Akademie múzických umění, 2012

GAUTHIER, G. Dokumentární film, jiná kinematografie. Praha: Akademie múzických umění, 2004.

MONACO, J. Nová vlna. Praha: Akademie múzických umění, 2001.

NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: Akademie múzických umění, 2010.

PATALAS, E. – GREGOR, U. Dejiny filmu. Bratislava: Tatran, 1968.

PLAŹEWSKI, J. Dějiny filmu 1895–2005. Praha: Academia, 2009.

SADOUL, G. Dějiny světového filmu: od Lumiera až do současné doby. Praha: Orbis, 1963.

TÖTEBERG, M. (ed.). Lexikon světového filmu. Praha: Orpheus, 2005

ULVER, S. Západní filmová avantgarda. Praha: NFA, 1991.

 

Doporučená:

BEIER, B. Kronika filmu. Praha: Fortuna Print, 1995.

BERGAN, R. Film. Praha: Slovart, 2008.

BISKIND, P. Bezstarostní jezdci, zuřící býci: jak generace sexu, drog a rokenrolu zachránila Hollywood. Praha: Mladá fronta, 2012.

D'AGOSTINI, P. Legendární filmy. Praha: Mladá fronta, 2009.

FILIMONOV, V. P. Andrej Tarkovskij: skutečnost a sny o domově. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2018.

HERFURT, I. Zlatý fond světové kinematografie. Praha: Horizont, 1986.

HLADÍKOVÁ, K. – Janda, P. Lexikon kinematografie čínského světa. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018.

HUDEC, Z. Miklós Jancsó a jeho filmy: dějiny, moc a prostor v historických filmech Miklóse Jancsóa (1963–1981). Praha: Václav Žák – Casablanca, 2016.

KALIN, J. Ingmar Bergman a jeho filmy. Praha: Casablanca, 2007.

KEZICH, T. Federico: Fellini, život a filmy. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2011.

KRACAUER, S. Dějiny německého filmu: od Caligariho k Hitlerovi. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958.

KUPŚĆ, J. Malé dějiny filmu: ilustrovaný průvodce světovou kinematografií od počátků po současnost. Praha: Cinemax, 1999.

MONACO, J. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha: Albatros, 2004

RÖWEKAMP, B. Hollywood. Brno: Computer Press, 2004

SOVA, D. B. Zakázané filmy. 125 příběhů filmové cenzury. Praha: Knižní klub, 2005

TOEPLITZ, J. Dějiny filmu. Praha: Panorama, 1989

TOEPLITZ, J. Kam spěje nový americký film. Praha: Orbis, 1976


Počátky kinematografie, vynález filmu, kinematograf, kinetoskop, zootrop, Lumièrovci, Méliès, Brightonská škola, Porter, Film d’Art, Pastrone – distanční studijní text na s. 10–16

Thomas Alva Edison, Biograph, Vitagraph, Edwin Porter, David Wark Griffith, Mack Sennett, groteska – distanční studijní text na s. 17–22

UFA, Lubitsch, expresionismus, Kabinet doktora Caligariho, Carl Mayer, kammerspiel, Murnau, Upír Nosferatu, Lang, Metropolis, Victor Sjöström, Mauritz Stiller, Svensk Filmindustri – distanční studijní text na s. 23–30

CINÉMA PUR, Gance, Napoleon, polyekran, impresionismus, Dulacová, Epstein, Clair, Mezihra, surrealismus, Buñuel, Andaluský pes – distanční studijní text na s. 31–37

Sovětský revoluční film, Sovkino, Protazanov, Kuleshov, Ezenštejn, Dziga Vertov, Dovženko – distanční studijní text na s. 38–46

– Fox, Warner Brothers, Paramount, Universal, United Artists, First National a Metro-Goldwyn-Mayer, Ernst Lubitsch, Alfred Hitchcock, Cecil B. DeMille – distanční studijní text na s. 47–54

Opakování, viz. úkoly a testy 1–6

Kapitola obsahuje:
1
PDF
Předchozí