Zpravodajsko-publicistický seminář I
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
Zpravodajsko-publicistický seminář I

Vyučující: Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Cíle předmětu: Cílem semináře je aplikace teoretických znalostí ve zpravodajsko-publicistické praxi. Studenti se seznámí s organizací práce v médiích, jejich vnitřní strukturou, druhy novinářských profesí a s technikou novinářské práce. S každodenním redigováním novin a časopisů a různými typy redaktorských prací, s přípravou denního zpravodajství, počínaje volbou témat, přes přípravu, po realizaci novinové zprávy, rozhlasového a televizního příspěvku.

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Účast na seminářích (75 %). Písemné a následně ústní prověření znalostí (zpravodajské a publicistické metody, postupy a nástroje).

Kontakt na vyučujícího: monika.horsakova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a v rámci individuálních konzultací s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskusního fóra.

Osnova:

  1. úvod do problematiky, seznámení s povinnou a doporučenou literaturou
  2. mediální systém v ČR
  3. poslání a postavení médií veřejné služby v ČR
  4. východiska veřejnoprávního zpravodajství
  5. lidské zdroje ve zpravodajství, fungování redakce 
  6. příprava zpravodajského příspěvku
  7. zdroje informací
  8. rozhovor
  9. kompozice psané zprávy 
  10. jazykové prostředky psané zprávy
  11. kompozice televizní zprávy 
  12. jazykové prostředky televizního zpravodajství
  13. obraz a postprodukce televizní zprávy

Literatura:

Povinná literatura
BURNS, L. S. Žurnalistika. Praha: Portál, 2004. 

HORSÁKOVÁ, M. Současné zpravodajství v televizi veřejné služby. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011.
MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999.
RUβ-MOHL, S. – BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika, komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada Publishing, 2005.

Doporučená literatura
ČECHOVÁ, M. a kol. Současná stylistika. Praha: ISV, 2008.
HOFFMANNOVÁ, J. Ke stylu (současné) (české) konverzace. In Karlík, P. – Krčmová, M. (eds.) Jazyk a kultura vyjadřování. Milanu Jelínkovi k pětasedmdesátinám. Brno: MU, 1998, s. 49–56.
HRAŠE, J. – HŮRKOVÁ, J. Téma: Promluva. Praha: Akropolis, 2006.
MALLETTE, M. F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Lidové noviny, 1991.
MÜLLEROVÁ, O. – HOFFMANNOVÁ, J. – SCHNEIDEROVÁ, E. Mluvená čeština v autentických textech. Praha: H & H, 1992.

Mediální gramotnost, funkce žurnalistiky, literatura, žánry – student prostuduje distanční studijní text na s. 5–10

Duální systém, typy médií – veřejnoprávní, komerční, dezinformační – student prostuduje distanční studijní text na s. 10, 14–15

Diskuse kolem role médií veřejné služby – student prostuduje distanční studijní text na s. 11–13

Objektivita, nezávislost, všestrannost, normy, ukázky – student prostuduje distanční studijní text na s. 13

Jednotlivé základní pozice a náplň jejich práce, týmová práce – student prostuduje distanční studijní text na s. 19–22

Příprava novináře – student prostuduje distanční studijní text na s. 19–22

Zdroje informací, relevance informace – student prostuduje distanční studijní text na s. 24–26.

Jeden ze zdrojů informací, příprava, průběh rozhovoru – student prostuduje distanční studijní text na s. 26–27

Obsah, obrácená pyramida, titulek, perex, krácení, on-line prostředí – student prostuduje distanční studijní text na s. 29–30

Jazykové prostředky, spisovnost, příznakovost, jazyková správnost, klišé – student prostuduje distanční studijní text na s. 44–47

Dramatická jednotá, stopáž, asynchron, synchron, stand-up, odhláška, krácení – student prostuduje distanční studijní text na s. 30–39

Norma, normotvornost, mluvenost, srozumitelnost, jasnost, přesnost, funkční využití jazyka, variantnost, klišé opora s. 44–47

Grafika, obrazová sekvence, střih – student prostuduje distanční studijní text na s. 34–37

Předchozí