Úvod
Cílem je uvést studenty do základů problematiky financování organizací neziskového sektoru a seznámit je
s možnostmi vícezdrojového financování. Hlavní důraz je kladen na správné zpracování grantových žádostí
a na představení jednotlivých grantových schémat dostupných pro žadatele v České republice. Studenti
budou schopni vyhledávat zdrojové příležitosti pro neziskové organizace, využívat fundraisingové metody
k získávání finančních prostředků a zpracovávat základní grantové žádosti. Předmět se zaměří na základní
principy fungování různých typů organizací zabývajících se produkty a projekty z oblasti kultury, jejich
legislativní úpravu v ČR a možné způsoby financování a také na teoretická východiska aplikovaná na konkrétní
kulturní projekty z praxe (především v zemích V4), obsah, význam a metody fundraisingu nestátní
neziskové organizace.
1. Základní informace
Garant:
Mgr. Marek Ševčík, Ph.D.
Vyučující:
Mgr. Marek Ševčík, Ph.D.
Osnova lekcí:
1. Základy marketingu 1
2. Základy marketingu 2
3. Marketingové komunikace 1
4. Marketingové komunikace 2
5. Marketingové komunikace v digitálním prostředí
6. Principy fundraisingu 1
7. Principy fundraisingu 2
8. Grantový systém ČR a EU 1
9. Grantový systém ČR a EU 2
10.–13. Praktické osvojování fundraisové politiky – případové studie a získávání prostředků pro reálné projekty
2. Organizace kurzu
Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném
studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují
průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky absolvování
Účast na přednáškách a seminářích (75 %), realizace konkrétního fundraisingového projektu.
4. Literatura
povinná:
BRAY, I. Effective Fundraising for Nonprofits. California: Delta Printing Solutions, 2010.
HAGOORT, G. Umělecký management v podnikatelském stylu. Praha: AMU, 2009.
KOTLER, P. Marketing management. Praha: Grada, 2001.
SMOLÍKOVÁ, M. Management umění. Praha: VŠUP, 2008.
REKTOŘÍK, J. a kol. Organizace neziskového sektoru – Základy ekonomiky, teorie a řízení. Praha: Ekopress,
2010.
doporučená:
BOUKAL, P. Nestátní neziskové organizace (teorie a praxe). Praha: Oeconomica, 2009.
BURDA, J. Fundraising pro začátečníky. Praha: Národní institut dětí a mládeže, 2007.
CICONTE, B. – JACOB, J. G. Fundraising Basics – Complete Guide. Sudbary MA: Jones and Bartlett Publishers,
2009.
ČEPELKA, O. Průvodce neziskovým sektorem Evropské unie I, II. Liberec: Omega, 2003.
DRKUCKER, P. F. Řízení neziskových organizací. Management Press, 1994.
DUBEN, R. Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996.
DVOŘÁK, T. Nadace a nadační fondy: text zákona s poznámkami. Praha: Wolters Kluwer Česká republika,
2009.
GOULLI, R. – FRIČ, P. Neziskový sektor v České republice. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.
HANNAGAN, T. Marketing pro neziskový sektor. Praha: Management Press, 1996.
HLOUŠEK, J. Manažer v sociálních službách – Fundraising. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
JOHNOVÁ, R. Marketing kulturního dědictví a umění. Praha: Grada, 2008.
KOLÁŘ, R. Fundraising – pořádání benefičních akcí. Praha: Informační centrum nadací a jiných neziskových
organizací, 2000.
LEDVINOVÁ, J. Fundraising z místních zdrojů. Baltimore: The John Hopkins University Institute for Policy
Studies, 1996.
NORTON, M. Praktický průvodce fundraisingem pro neziskové organizace. Praha: Nadace VIA, 2003.
PEŠOUTOVÁ, M. a kol. Zaměstnanostní projekty a fundraising. Brno: Drom, 2004.
POLAČKOVÁ, Z. Fundraisingové aktivity – jak získat finanční prostředky od místní komunity. Praha: Portál,
2006.
RAUHE, H. – AUST, N. – DEMMER, CH. Kulturmanagement: Theorie und Praxis einer professionellen
Kunst. Berlín, 1997.