Komunikace v pomáhajících profesích včetně komunikace rizik
Mgr. Lucia Drotárová, PhD.
Komunikace v pomáhajících profesích včetně komunikace rizik

Komunikace ve veřejné správě: Překonávání bariér a efektivní strategie

Ve veřejné správě je nezbytné rozvíjet komunikační dovednosti, které umožňují efektivní a respektující interakci s různorodými skupinami klientů. Tato kapitola se zaměřuje na základní a pokročilé komunikační dovednosti nezbytné pro sociální pracovníky ve veřejné správě, včetně verbální, neverbální komunikace a aktivního naslouchání. Předmětem diskuse jsou i specifické situace, jako je práce s klienty s různými potřebami, komunikace s rodinami klientů nebo zvládání krizových situací.

Specifika komunikace ve veřejné správě často vycházejí z individuálních potřeb klientů a jejich sociálních a zdravotních situací. Znalost psychologie, sociologie a právních aspektů sociální práce je klíčová pro pochopení a efektivní reakci na tyto potřeby. Praktické zkušenosti a kontinuální vzdělávání v těchto oblastech jsou fundamentální pro rozvoj kompetencí sociálních pracovníků.

Důležité komunikační dovednosti pro sociální pracovníky ve veřejné správě:

  • Aktivní a pozorné naslouchání: Schopnost plně se soustředit na to, co klient říká, je základem pro porozumění jeho situaci a potřebám.
  • Respektování komunikačních možností: Uznání a přizpůsobení se jedinečným způsobům vyjadřování každého klienta.
  • Přizpůsobení se komunikační situaci: Flexibilita v přístupu a metodách komunikace v závislosti na kontextu a potřebách klienta.
  • Přijímání druhého jako rovnocenného partnera: Každý klient je vnímán a respektován jako plnohodnotný partner v komunikačním procesu.

Pravidla úspěšné komunikace:

  • Efektivní komunikace odpovídá rolím komunikačních partnerů, přijímá klienta v jeho celistvosti, včetně sociálního statusu a aktuální životní situace.
  • Komunikace musí odpovídat individuální úrovni porozumění a preferovanému způsobu vyjadřování klienta.
  • Účinná komunikace reflektuje individuální schopnosti a preference klienta a je podpořena adekvátním neverbálním vyjádřením, jako je řeč těla a vizuální kontakt.
  • V případě neúspěšné komunikace je nutné hledat alternativní přístupy a strategie pro zlepšení vzájemného porozumění.

Cvičení:  Podívejte se na kapitolu 4.2. (strany 38 a 39) přiložených skript. Pokuste se přepsat tuto kapitolu, mířenou na komunikaci se seniory a určené studentům EPOS, tak, aby příklady směřovali na váš obor (vymyslíte tedy nové, své příklady i návrhy prevence k nim. V případě nutnosti specifikujte blíže typ klientely).

Předchozí
Následující