Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!
V této vstupní části bude vymezena oblast zájmu a zdůvodněno, proč k pojmu v textu přistupuji právě takto. Zároveň se zaměřím i na otázku vztahu literatury a společnosti a oceňován literatury. Studujeme ve studijní opoře s. 7-10.
V této části se budu zabývat vztahem mezi estetickou hodnotou literatury a způsoby jejího hodnocení a oceňování. Studujeme ve studijní opoře s. 10-12.
Zde půjde o to nahlédnut do struktury samotného literárního provozu, budu se tedy ptát, kde se vlastně literatura "děje" a jak se s ní lze setkávat. Studujeme ve studijní opoře s. 12-14.
Zde se zaměříme na to, jak se ve třech desetiletích formoval pohled na literaturu z vnějšku. Studujeme ve studijní opoře s. 15-27.
V tomto bloku, zahrnujícím hodiny 5-12, se dozvíte, jaké generace působily a působí v jednotlivých druzích současné literatury od 90. let 20. stol. k dnešku. Důraz bude přece jen položen na období 90. let 20. stol. a na první desetiletí, protože poslední dekáda ještě není ukončena a ani odborné práce ji ještě nemapují natolik, abychom byli schopni nějakých smysluplnějších hodnocení. Nejprve se budeme věnovat české poezii, navážeme českou prózou a na závěr bude kapitola věnovaná dramatu. Právě drama ale budeme pojímat nikoli jako výčet generací, jako spíše procházku po konkrétních dílech vybraných autorů, a to z důvodů, jež jsme už několikrát uváděli: české drama nemá tak jednoznačnou knižní politiku, odehrává se v těsném vztahu s vývojem soudobého divadla a daleko intenzivněji se do jeho podoby promítají osobnosti režisérů, dramaturgů, scénografů a pochopitelně herců, čímž se tato oblast stává daleko komplikovanějším prostorem, v němž je orientace pro literárního vědce o něco komplikovanější. Speciálně pátý kurz se zaměří na básnickou generaci narozenou kolem r. 1940 a vstupující do literatury v 60. letech 20. stol. Studujeme ve studijní opoře s. 28-36.
Popisuje generaci autorů narozených mezi r. 1940 a zhruba r. 1950 a též básnickou generaci spojenou s undergroundem. Studujeme ve studijní opoře s. 37-40.
Popisuje velmi obsáhlou generaci autorů narozených od konce 60. let po polovinu let 70. 20. stol. Studujeme ve studijní opoře s. 40-47.
Naznačuje výrazná jména nastupující generace básnické, tedy autorů a autorek narozených od druhé poloviny 80. let do konce století 20. Studujeme ve studijní opoře s. 48-49. Zde více než kde jinde doplňujeme poznatky samostudiem a vlastní četbou.
V následujících okruzích obrátím pozornost k próze a v tomto modulu se budu věnovat těm autorům, kteří prošli obdobím 60. let i normalizace a po r. 1989 se doplňuje jejich literární dílo i před širší čtenářskou obcí. Studujeme ve studijní opoře s. 49-52.
Zde se zaměřím na mezní možnosti literatury spojené s čtenářským odklonem od klasické beletrie. Budu zde sledovat formy deníkové, memoárové a ty prozaické texty, které vycházejí ze silně akcentovaného osobního prožitku. Studujeme ve studijní opoře s. 53-56.
Zde se budu zabývat knihami, které na jedné straně mají své tematické východisko v popisu konkrétních prožitků lidí v undergroundu a na straně druhé se zde zmíním i o problematice čtiva a jeho vazeb na literaturu. Studujeme ve studijní opoře s. 57-65.
Zde se pokusím rekapitulovat a vyzvednout určitý okruh autorů, kteří nabízejí prózu, která může překonat čas svého vzniku a být součástí širšího čtenářského a historického povědomí. Studujeme ve studijní opoře s. 66-75.
V tomto modulu půjde o shrnutí poznatků a jejich obecnější zhodnocení. Diskutujeme a analyzujeme závěrečné eseje. Jakýmsi východiskem může být s. 77 v opoře.