Týden 5
5. Od zjevného ke skrytému aneb proč je naše doba dobou všeobecné scénovanosti
Rozvoj médií a výroba zboží jako základ sekundárního scénování – klíčového prostředku (sebe)propagace.
Vystavování zboží není bez vztahu k vystavování artefaktů v muzeích či na světových výstavách. U vystavování malířských a sochařských produktů na příležitostných výstavách i zejména v galeriích jde o postupně stále více o skutečné scénování – na rozdíl od pouhého umístění. Tak se nejen v těchto případech, ale i při rozvíjení různých druhů propagace či přímo reklamy produktů umění – včetně scénického – rozvíjejí v tržní společnosti různé způsoby sekundárního scénování. Do jeho rámce patří i druhotné scénování herců a hereček i dalších představitelů různých druhů scénického umění, které souvisí i s aranžováním a – jak bychom to také mohli nikoli nepřiléhavě nazvat – s ´výrobou hvězd´.
2 způsoby scénování:
Přímé (primární): jde o takové scénování, jímž se člověk či instituce nebo artefakt prezentuje.
Jeho rozpětí sahá od „reálného“ sebescénování jednotlivců k živě provozovaným rituálům a ceremoniálům, od mše po slavnostní udílení státních vyznamenání.
Nepřímé (sekundární): souvisí s potřebou re-prezentace, tj. zpřítomnění v nepřítomnosti.
V jeho rámci je v moderní době nejdůležitější scénování a sebescénování pomocí technických médií neboli mediální scénování.
Tak se současná všeobecná scénovanost rodí ze 2 hlavních zdrojů:
1. Z bouřlivého rozvoje médií (mediální společnost), která odpovídá potřebě scénování vyplývajícího
2. Z masové výroby zboží nabízeného na trhu, jehož součástí jako by se stalo vše (viz scénování na trhu pracovních i manželských či sexuálních příležitostí).
Úkol k 5. okruhu
- Přečtěte si kapitolu „Scéna a trh“ (in VOSTRÝ, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti, s. 63–90) a zamyslete se nad tím, co představuje společnost konzumu a společnost zážitku.
- Vyfotografujte
konkrétní reálný příklad estetizace zboží, v jejímž rámci se každý
užitkový předmět stává potenciálním obrazem nebo aspoň jeho součástí.
- Vyfotografujte jakoukoli (nikoli primárně scénickou) skutečnost, která se právě touto vaší fotografií stává obrazem nebo jeho součástí. Jak k tomuto posunu došlo, resp. jak jste tohoto posunu dosáhli (či snažili se dosáhnout)?
Otázky k 5. okruhu
- Proč je scénování důležité a jaké jsou naopak jeho nepříznivé důsledky? (20 minut)