Týden 12
12. Západní versus orientální pohled na některé složky scénologie
Základní vhled do japonské tradiční kultury a srovnání oblastí důležitých pro scénologii.
Asi lze tvrdit, že pro západního člověka je Japonsko jevištěm a jeho obyvatelé jsou scéničtí. Na tom asi ani není nic překvapivého, protože scéničnost (tedy soubor vlastností, který vybízí ke sledování) nalezne turista jistě i v kterékoli jiné cizí zemi. Přesto je japonská scéničnost na první pohled něčím odlišná – často jako by i v jejích nespecifických, tj. neuměleckých projevech bylo cítit něco z tradičního scénického umění. Důležitou úlohu zde hraje japonská tradice obřadného chování, která souvisí i s přirozenou potřebou chovat se za každých okolností uctivě. Můžeme tu proto hovořit o spojení či hranici „přirozené“ (moderně evropsky řečeno, autentické) scéničnosti a záměrné scénovanosti.
Témata ke srovnání (a následné diskusi):
Pojetí prostoru
Náboženské tradice
Rituální chování
Sezonní oslavy a jejich specifika
Posvátný prostor a jak ho v Japonsku ovlivňuje kult šintó
Obřadné chování v každodenním životě
Rituál v divadle nó
Úkoly k 12. okruhu
- Přečtěte si kapitolu „Energie slova v prostoru“ (in VOSTRÁ, D. Předpoklady japonské scéničnosti, s. 136–139).
- Srovnejte japonský (potažmo východní) a západní způsob pohledu na vytváření energie potřebné k vytváření prožitku.
Otázky k 12. okruhu
- Máte zkušenost s japonskou kulturou? Čím vás oslovila? Co byste si z ní chtěli osvojit? (20 minut)
- V čem spočívá kouzlo divadla nó a čím je obohacuje zenový podtext? (20 minut)