Hodnocení práce | ||
základní kritéria hodnocení | Inovativnost záměru (novost, originálnost). | |
Aplikace technologie, adresování trendů/“svezení se“ na vlně trendů, propojování odvětví, tvoření nových hodnot pro zákazníky, přebírání západních trendů a jejich adaptace do českých podmínek, obsloužení dosud méně obsloužených cílovek. | Splnění alespoň jedné z těchto podmínek | |
Realizace v souladu se štíhlou metodikou – Kvalitní zadefinování problému a řešení – „problem/solution fit, správné zpracování lean canvasu. | ||
Bonusové kritéria | Validace problému - rozhovor se zástupci cílové skupiny | Až + 5 bodů |
Návrh prototypu | Až + 5 bodů | |
Aplikace konkrétního druhu inovace (a jejího popsání) - disruptivní inovace, inovace obchodního modelu, procesní inovace, produktová inovace, udržitelná inovace) | Až + 5 bodů | |
bodové ztráty | chybějící části dle závažnosti | až 15 bodů |
plagiát | až 15 bodů | |
neodevzdání práce v řádném termínu | 10 bodů |
Seminární práce a prezentace
formát | MS Word, PDF |
rozsah | Rozsah je dán strukturou |
podoba | elektronická |
termín | 25. 4. 2022, 23:55 |
uložena | IS - Odevzdávárna |
Popis
seminární práce:
Cílem seminární práce je zpracování
inovativního podnikatelského záměru respektující strukturu popisovanou níže. Dílčí
celky seminární práce budou rozebírány na seminářích, kde bude rovněž prostor
na nich pracovat.
V seminární práci bude kladen důraz
na úroveň inovativnosti daného podnikatelského záměru, což je jedno z hlavních
kritérií hodnocení. Inovativností je myšlena originálnost a „novost“. Je ovšem
potřeba, aby inovativnost byla smysluplná, k tomu mohou sloužit další
základní kritéria hodnocení. Práce musí být originálem autorů, což znamená, že
bude napsána vlastními slovy. V opačném případě budou uplatněny bodové ztráty.
Seminární práce bude vycházet ze „schéma
ověřování“ (složka v elearningu) a bude obsahovat alespoň tyto části:
1)
Motivace – vypracovaný koncept Ikigai pro
každého člena týmu.
2)
Nápady – myšlenková mapa problémů/, HMW, matice
problémů, bodovací karta.
3)
Rozmýšlení – jedna věta, rešerše trhu.
4)
Výzkum – hypotézy, plán rozhovorů, scénář a
rozhovory. (dobrovolná část za bonusové body)
5)
Trh a čísla – lean canvas.
6)
Prototyp – (dobrovolná část za bonusové body)
Ostatní
části ve schématu ověřování jsou dobrovolné, ale dohromady tvoří důležitý celek,
který vám v případě reálné touhy realizovat projekt (tento, nebo kterýkoli
v budoucnu), velmi pomůže. Kompletně je celý postup popsán v „Průvodce
ověřením nápadu“ a bude rovněž postupně rozebírán na seminářích.
Jednotlivé části mají své vlastní zadání
(oboustranná A4) a jejich kompletní seznam je ve složce "Seminární práce - podklady".
Finální seminární práce, která se bude odevzdávat, poté bude obsahovat všechny dané části zpracované ve wordu (kombinace textu, tabulek či diagramů).
Prezentace
Prezentace inovativního záměru bude probíhat na seminářích v 7. týdnu (od. 3.4.) a to formou "Elevator Pitch", kdy v 1,5 minutě musíte odprezentovat záměr pro potenciálního investora. Cílem je zaujmout pozornost a být schopen vysvětlit podstatu v krátkém čase. Čas bude striktně měřen a kromě samotného obsahu bude hodnocena také prezentační úroveň Elevator Pitche.
1. Nezapomínejte na rešerši trhu.
Velmi často se stává, že studenti zakomponují do seminární
práce i pracovní listy, které nejsou povinné. To samo o sobě je super, protože
celá metodika „Ověřování nápadu“ podle Ideaboxu tvoří funkční celek. Nicméně
často se zapomíná na rešerši trhu (konkurence), která je povinnou součástí
práce.
2. Nevstupujte do práce s hotovým nápadem
Můžete mít již nějaký inovativní nápad v hlavě. Nebo
jste již zpracovávali seminární práci na obdobné téma. To neznamená, že ihned
tento nápad vezmete a celou práci tomu přizpůsobíte. Pokuste se jít o krok
nazpět, vydefinujte si problém, který váš nápad řeší (pracovní list myšlenková
mapa problémů) a následně vymyslete více typů řešení daného problému (pracovní
list matice problému). Může se stát, že přijdete na nový nápad, který je ještě
lepší než váš původní. V inovačním podnikání platí pravidlo –
nezamilovávejte se do nápadu zamilujte se do zákaznických problémů.
3. Špatná definice problému.
V první části práce je potřeba si vydefinovat
zákaznický problém/výzvu, kterou chci v rámci seminární práce inovativně
řešit. Někdy se stává, že si problém definujete jako osobní problém (např.
nemám čas na školu) a následně v další části práce řešíte, jak tento svůj
problém vyřešíte (zlepším time management, začnu stávat dříve, atd.). O tom ale
seminární práce není. Kdybychom se na tento problém podívali optikou
zákaznickou pak by mohl vypadat např. následovně – „Studenti VŠ nemají čas na
školu, protože si musí vydělávat peníze na živobytí“. Tohle je problém, který
lze určitě podnikatelsky/inovativně řešit a postavit kolem toho zajímavý
produkt/službu.
4. Nekonzistence mezi jednotlivými částmi
práce.
Celá práce je provázána. Tzn. jednotlivé pracovní listy na
sebe musí navazovat.
5. Neplnění kritéria proveditelnosti
Tím, že jedno z kritérií je inovativnost, tak studenti
mají tendenci vymýšlet neproveditelné šílenosti typu – létající auta.
Inovativnost nespočívá v tom vymyslet co nejsložitější nejvíc futuristické
řešení, ale o originalitě, kreativitě a důvtipu. Pokud se budete držet
inovativnosti jak je definovaná v popisu seminární práce, neuděláte chybu.