Základy kamery a střihové skladby I
prof. MgA. Marek Jícha
Základy kamery a střihové skladby I

Vyučující: prof. MgA. Marek Jícha (přednášející), MgA. Kristína Pupáková (cvičící)

Cíle předmětu: Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy kameramanské problematiky, čímž se vytvoří základ pro navazující praktická cvičení. Student se seznámí se základy jednoduchého kinematografického sdělení s důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku obrazu.

Organizace kursu: kurs je rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Odevzdání průběžných kamerových cvičení.

Kontakt na vyučujícího:  marek.jicha@fpf.slu.cz 

Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu historických věd FPF Slezské univerzity v Opavě. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra.

Osnova:

1.–2. Základy kameramanské práce a úvod do terminologie. Kamera jako nástroj filmové řeči. Filmová kamera a digitální kamera – rozdělení filmových kamer.
3.–4. Základy optického zobrazování. Optika a její využití pro narativní složku.
5.–6 Pohyb jako kamerový nástroj filmové řeči. Princip pohybu ve filmovém prostoru. Technické prostředky pro pohyb kamery.
7.–8. Rám jako kamerový nástroj filmové řeči.
8.–9. Práce s filmovým prostorem a kinematografickým obrazem. Vyhledávaní a práce s filmovými lokacemi.
10.–12. Principy televizního snímání v jednotlivých televizních žánrech, televizní snímací technika.
13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.


Literatura:

Povinná
AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.
ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.

Doporučená:
BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010.
KALIŠ J.  Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.
ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013.