Vyučující: prof. MgA. Marek Jícha (přednášející), MgA. Kristína Pupáková (cvičící)
Cíle
předmětu: Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy kameramanské
problematiky, čímž se vytvoří základ pro navazující praktická cvičení.
Student se seznámí se základy jednoduchého kinematografického sdělení s
důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku
obrazu.
Organizace
kursu: kurs je
rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice
předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru
rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky
absolvování: Odevzdání průběžných kamerových cvičení.
Kontakt na
vyučujícího:
marek.jicha@fpf.slu.cz
Způsoby
komunikace: Výuka v
kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách
Ústavu historických věd FPF Slezské univerzity v Opavě. Komunikace s vyučujícím
probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou.
Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých
konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra.
Osnova:
1.–2. Základy kameramanské práce a úvod do terminologie. Kamera jako
nástroj filmové řeči. Filmová kamera a digitální kamera – rozdělení
filmových kamer.
3.–4. Základy optického zobrazování. Optika a její využití pro narativní složku.
5.–6 Pohyb jako kamerový nástroj filmové řeči. Princip pohybu ve filmovém prostoru. Technické prostředky pro pohyb kamery.
7.–8. Rám jako kamerový nástroj filmové řeči.
8.–9. Práce s filmovým prostorem a kinematografickým obrazem. Vyhledávaní a práce s filmovými lokacemi.
10.–12. Principy televizního snímání v jednotlivých televizních žánrech, televizní snímací technika.
13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
Literatura:
Povinná
AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.
ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.
Doporučená:
BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010.
KALIŠ J. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.
ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013.