Týden 13
13: Pedagogická taneční práce a choreografická tvorba pro děti
Proč se věnovat tanci, i když nemáme v plánu taneční kariéru? Jaké formy a přínosy může mít tanec pro člověka – a to už od nejútlejšího věku?
Téma zaměřené na tanec (především dětí), který jako „přístupná“ forma kultivovaného pohybu nabízí už předškolákům výrazné benefity.
A možná jde dokonce o takovou formu uměleckého vzdělávání, jejímž prostřednictvím je možné – a snad i vhodné – setkávání s uměním v životě vůbec začít.
Otázky k 13. okruhu
- Stručně formulujte, v čem obecně spočívá přínos tance.
- V jakých benefitech se jeho pěstování jeví jako nezastupitelné již od útlého věku?
- Jaké možnosti jsou v taneční a choreografické oblasti k dispozici ve vašem městě?
- Jakými způsoby se lze s jejich výstupy seznámit?
- Pokud jste měli možnost osobní zkušenosti, jak tyto konkrétní výstupy hodnotíte (z hlediska cílové skupiny, ohlasu, přínosu, popř. záporů)?
K otázce 2.
Pro „osobnější“ vhled můžete využít např. následující publikace:
CVEKLOVÁ, Bohumíra – ŽDÍMALOVÁ, Dana. 20 celostátních přehlídek dětských skupin scénického tance 1968–2003. Praha: NIPOS–ARTAMA, 2005.
Publikace o 35 letech činnosti a výsledcích pedagogické taneční práce a choreografické tvorby pro děti tak, jak se prezentovaly na vrcholových národních a celostátních přehlídkách. Doplněno články z časopisu Taneční listy a portréty 24 osobností, jejichž pedagogická, metodická a choreografická práce významně ovlivnila vývoj oboru dětského scénického tance.
CVEKLOVÁ, Bohumíra – LÖSSL, Jiří. 5 celostátních přehlídek dětských skupin scénického tance Kutná Hora 2004–2008. Praha: NIPOS, 2008.
Publikace představuje 21.-25. Celostátní přehlídku dětských skupin scénického tance, která navazuje na publikaci 20 Celostátních přehlídek 1968-2003. Publikace seznamuje s 5 lety činnosti a výsledky pedagogické taneční práce a choreografické tvorby pro děti tak, jak se prezentovaly na vrcholových národních a celostátních přehlídkách. Doplněno portréty osobností, jejichž pedagogická, metodická a choreografická práce významně ovlivnila vývoj oboru dětského scénického tance.