Speciální pedagogika

Dysortografie

  • Dysortografie je specifická porucha aplikace gramatických pravidel.
  • žák slovně zdůvodní, ale chybuje často v psaném projevu
  • na prvním stupni se projevuje v obtížích s rozpoznáváním dlouhých a krátkých slabik, měkkých/tvrdých slabik, rozlišováním sykavek, nedodržováním hranic slov v psaném projevu (u potoka = upotoka).
  • může být zaměňována s dyslexií (žák zaměňuje písmena a má obtíže v identifikaci)

Zásady práce:

  • Respektování pracovního tempa žáka.
  • Preference kvality před kvantitou.
  • Střídání aktivit k upevňování gramatických jevů + využití PC her.
  • Reflexe chyb s vysvětlením.
  • Tolerování specifických dysortografických chyb.
  • Využívání gramatických přehledů.
  • Projevují se i v cizím jazyce


Zdroje:

  • ZELINKOVÁ, O. 2015. Poruchy učení. Praha: Portál.
  • KREJČOVÁ, L. & HLADÍKOVÁ, Z. 2019. Zvládáme specifické poruchy učení. Brno: Edika.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2007. Dysortografie. Nakladatelství D&H.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2009. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.