4. Film jako historický pramen
Studenti se prostřednictvím autentických dobových ukázek seznamují se vznikem filmového média. Zasazují film do pestré palety historických pramenů. Dovedou popsat typické znaky filmu jako historického pramene. Analyzují a interpretují film jako historický pramen. Studenti porovnávají počátky filmu ve světě a v českém prostředí. Vyhledávají v dobových ukázkách společné i odlišné znaky dobového filmu. Studenti kriticky posuzují využití filmu jako historického pramene v minulé i současné historické kultuře. Studenti se učí pracovat se základními otázkami, které jim umožní analyzovat a interpretovat film jako historický pramen. Studenti aktivně vyhledávají informace o dobových i současných vizuálních (filmových) archivech. Studenti diskutují nad smyslem existence takových míst paměti. Studenti pátrají po praktickém mediálním využívání dobového filmu v širokém mediálním prostředí.
Klíčové
pojmy:
vznik filmu – dějiny filmu – analýza a interpretace filmu jako historického pramene – filmový archiv – mediální využití filmového archivu
Literatura
a další zdroje:
KLIMEŠ, Ivan. Kinematograf!: věnec studií o raném filmu. Praha: Casablanca, 2013. ISBN 978-80-87292-22-8, s. 10–23.
Časopis
„Iluminace“:
Iluminace: Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
Otázky:
1) Charakterizujte
základní mezníky vývoje filmu do počátků vzniku zvukového filmu.
2) Vyjmenujte
základní otázky, jež by měly být kladeny filmu jako historickému pramenu.