Týden 1
1
ÚVOD DO PRACOVNÍHO PRÁVA
Rychlý náhled kapitoly
|
První kapitola tradičně rozpracovává vstupní základní pojmy
pracovního práva a jejich souvztažnost, zejména pak vymezuje obsah pojmu
pracovněprávní vztah. Na základě této kapitoly je možno dovodit předmět
pracovněprávních vztahů a tím i postavení pracovního práva mezi ostatními
právními odvětvími.
Cíle kapitoly
|
Prostudováním kapitoly je
možno si osvojit obsahovou problematiku vstupních a základních pojmů pracovního
práva, zejména pak :
·
působnost pracovního práva,
·
funkce pracovního práva,
·
pracovněprávní vztahy,
·
druhy pracovněprávních vztahů.
Klíčová slova kapitoly
|
Práce, právní vztahy, pracovněprávní vztahy, funkce,
společenské funkce pracovní, ochranná funkce, výchovná funkce, organizační
funkce, subjekt, předmět, obsah.
1.1
POJEM PRACOVNÍHO PRÁVA
Právní odvětví |
Systém práva
ČR je tvořen řadou právních odvětví, která upravují určité společenské vztahy.
Každé právní odvětví tak upravuje specifické chování lidí, které má jeden nebo
více společných znaků vymezujících toto právní odvětví.
V případě
pracovního práva pak považujeme za společný znak vztahů, které jsou jimi
upravovány, „realizaci práva na práci“.
Definice
|
Z uvedeného
můžeme dovodit, že „pracovní právo je soubor právních norem upravujících společenské vztahy,
jejichž prostřednictvím je v ČR realizováno právo občanů na práci, tj. společenské
vztahy pracovní“.
Mezi
zaměstnavatelem, tj. vlastníkem výrobních prostředků na jedné straně a
zaměstnancem, tj. vlastníkem schopnosti pracovat na straně druhé, se
uskutečňuje výkon práce, tj. zaměstnání na základě smluvního ujednání, jehož
obsahem je i odměna za sjednaný výkon práce. Hovoříme pak o námezdní práci,
tedy o práci vykonávané za mzdu nebo též závislé práci (viz daňové předpisy).
K zapamatování
|
PŮSOBNOST PRACOVNÍHO PRÁVA A ZÁKONÍKU
PRÁCE |
POZITIVNÍ
VYMEZENÍ : Pracovní právo upravuje tzv. společenské
vztahy pracovní, tj. pracovně-právní
vztahy. Považujeme za ně: ▀ vztahy mezi zaměstnanci ▀ vztahy související a doplňující, na
nichž jsou účastny jako jejich subjekty odborové organizace, rady
zaměstnanců, úřady práce apod. |
NEGATÍVNÍ
VYMEZENÍ : Pracovní právo neupravuje vztahy týkající se práce, kdy vlastník výrobních
prostředků: ▀ pracuje pouze sám na sebe ▀ pracuje pouze pro své potěšení
(hobby). |
Pro
pracovněprávní vztahy je typické (viz závislá
práce), že jeden z účastníků – zaměstnavatel – má řídící – nadřízené
postavení, zatímco druhý účastník – zaměstnanec –
je řízen, je vůči zaměstnavateli v podřízeném postavení (viz § 2 zákoníku
práce (ZP)).
Nicméně jako
v každém společenském vztahu i zde vznikají mezi jeho subjekty navzájem
nejen subjektivní práva, ale současně i subjektivní povinnosti. Tato práva a
povinnosti jsou zakotvena v normách pracovního práva.
Pracovní
právo se od počátku konstituovalo jako právo ochranné s cílem vyrovnat
nerovnost účastníků těchto individuálních právních vztahů. Nelze ovšem
pominout, že zákoník práce nechrání pouze zaměstnance, nýbrž poskytuje ochranu
i zaměstnavatelům proti nesvědomitým zaměstnancům.
1.2
FUNKCE PRACOVNÍHO PRÁVA
Specifické funkce pracovního
práva jsou ty, které se v jiných právních odvětvích nevyskytují vůbec, nebo se
v pracovním právu projevují ve specifické podobě, výrazně odlišné od jiných
právních odvětví.
Soubor směrů na společenské vztahy |
Funkce pracovního práva chápeme jako soubor
určitých trvale vymezených úkolů nebo směrů působení pracovního práva na
společenské vztahy vznikající při výkonu závislé práce a v souvislosti s ní.
Ochranná
funkce
Je nejdůležitější. Pracovní právo chrání zájmy
zaměstnance jako strany z ekonomického hlediska slabší. Jedná se zejména o
ochranu života a zdraví před nepříznivými vlivy práce a pracovního prostředí a
také o ochranu zájmu na zachování určité sociální úrovně.
Pracovní právo tedy posiluje právní pozici zaměstnance, dává mu v určitých
případech více práv oproti právům zaměstnavatele svými veřejnoprávními zásahy.
Konkrétní projevy:
§
vytváří předpoklady pro to, aby práce byla
vykonávána za podmínek neohrožujících životy a zdraví zaměstnanců, nebo alespoň
aby bylo ohrožení minimalizováno
§
jsou stanoveny meze využívání pracovní síly -
předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, o pracovních podmínkách žen,
mladistvých a osob zdravotně postižených, ale i předpisy upravující nejkratší
možnou dovolenou, minimální délku pracovní doby, přestávky v práci atd.
§
posiluje právní postavení zaměstnance při
skončení pracovního poměru (je podstatně silnější než právní postavení
zaměstnavatele, zejména pokud jde o možnost jednostranného skončení pracovního
poměru)
§
úprava odpovědnosti za škodu - zaměstnanec je
výrazněji chráněn, jedná se o subjektivní odpovědnost, možnost splátek, výše
náhrady škody je vždy limitována, úprava srážek ze mzdy
§
určitá ustanovení mají za úkol chránit také
zaměstnavatele a jeho zájmy - zaměstnanec je povinen střežit a ochraňovat
majetek zaměstnavatele, jeho podnikatelské zájmy
Organizační funkce
Řídící nebo organizatorská funkce |
Bývá někdy označována jako funkce řídící nebo organizátorská.
Dává zaměstnavateli možnost organizovat a řídit práci zaměstnanců a vytváří
tedy rámec a podmínky, za nichž se uskutečňuje pracovní proces. Stanoví
pravidla, za nichž má fungovat trh práce, vymezuje míru práce odměny za práci,
obsahuje určité záruky realizace přiznaných práv.
Za projev organizační funkce se v užším smyslu považuje působení norem
pracovního práva, které slouží bezprostředním zájmům organizátora pracovního
procesu (zaměstnavatel určuje začátek a konec pracovní doby, rozvrh směn apod.).
Organizační funkce dále prostřednictvím
konkrétních ustanovení motivuje zaměstnance k řádné a pečlivé práci, což se
projevuje ve dvou přístupech:
§
pozitivní
- odměňování dobré práce podle jejího přínosu k plnění cíle zaměstnavatele,
nejdůležitější roli sehrává institut mzdy nebo platu,
§
negativní
- systém sankcí, které mají odradit zaměstnance od porušování právních
povinností; dnes již systém represí neexistuje, nalezneme jej jen v podobě
výpovědi.
Výchovná funkce
Vliv na chování |
Je dána tím, že pracovní právo ovlivňuje procesy
motivace lidí, které určují jejich jednání. Adresáti si pak volí chování v
souladu s dispozicí právní normy, popř. alespoň takové, které se jí neprotiví.
Tato funkce má směřovat ke zvýšení kultury práce. Při motivaci jsou nejdůležitější
psychické prožitky - podněty, které jsou vyvolány různými vlivy vzbuzujícími
určité chování (jednání či zdržení se) nebo k němu nutí.
V předpisech pracovního práva nalezneme velké množství vzorů chování
zaměstnanců zahrnující nejrůznější povinnosti jako je svědomitá a řádná práce,
řádné hospodaření s
prostředky zaměstnavatele, zachovávání státního a služebního tajemství,
dodržování dobrých mravů a podobně. Vedoucí zaměstnanci jsou navíc zavázáni co
nejlépe organizovat práci, zabezpečovat odměňování zaměstnanců a diferencovat
mzdu podle výkonnosti a zásluh o konečný výsledek práce a tak dále.
Dochází k vytváření eticko-právního systému spolupráce, díky němuž dobře
fungující zaměstnavatel může nejen realizovat své záměry, ale rovněž sehrává
roli výchovného subjektu.
Nezbytným předpokladem
realizace výchovné funkce je znalost právních předpisů.
1.3 PRACOVNĚPRÁVNÍ
VZTAHY
Definice
|
Pracovněprávní
vztahy jsou společenské vztahy, v nichž jeho subjekty (účastníci),
vystupují jako nositelé subjektivních práv a subjektivních povinností
stanovených
normami pracovního práva. Jsou to právem upravené vztahy subjektů, které
vznikají v souvislost s jejich účastí v pracovním procesu.
Uvedená práva a povinnosti jsou zakotvena
v normách pracovního práva. Normy pracovního práva, v objektivním smyslu, jsou
normami stanovené hranice možností chování, mezi kterými se subjekty
pracovněprávních vztahů mohou pohybovat a jejichž dodržování je státem
vynutitelné. Naproti tomu práva v subjektivním smyslu jsou možnostmi
chování subjektů v konkrétním pracovněprávním vztahu, kde takové chování
je chráněno objektivním právem. Subjektivní povinností účastníků
pracovněprávního vztahu je určitá objektivním právem daná povinnost se chovat
určeným způsobem. Plnění takové povinnosti je opět vynutitelné státní mocí,
prostřednictvím právních norem.
Zde se naplňuje teze o soukromoprávní i
veřejnoprávní regulaci pracovního práva. Veřejnoprávní regulace pracovního
práva představuje stanovení mantinelů pro možnosti chování subjektů
pracovněprávních vztahů a zaručuje svými normami jejich ochranu, případně
jejich vynutitelnost státní mocí. Soukromoprávní regulace je možností
subjektů nastavit si vlastní podmínky
pracovněprávního vztahu, možností využít práv daných objektivním právem,
v rámci jeho mantinelů, kde plnění těchto podmínek je vynutitelné státní
mocí.
Subjekty pracovněprávních vztahů |
Pracovněprávní
vztah vzniká na základě projevu svobodné vůle jeho subjektů. Předpokladem
vzniku pracovněprávního vztahu je existence objektivního práva a vymezení prvků
pracovněprávního vztahu, jejichž prostřednictvím dochází k realizaci
objektivního práva. Prvky pracovněprávního vztahu jsou:
Ø
Subjekty pracovněprávních vztahů, kterými rozumíme jejich účastníky, kteří
vystupují jako nositelé subjektivních práv a subjektivních povinností
v rámci těchto vztahů. Zákoník práce
v návaznosti na občanský zákoník vymezuje, kdo a za jakých podmínek
může být účastníkem pracovněprávních vztahů.
Subjekty mohou být fyzické nebo právnické
osoby v různých podobách. V pracovněprávních vztazích může vystupovat
fyzická osoba buď jako zaměstnanec, tedy závislý subjekt konající práci za
mzdu, nebo jako zaměstnavatel, subjekt, pro kterého zaměstnanec pracuje, nebo
jako uchazeč o práci. Právnická osoba vystupuje v pozici zaměstnavatele
nebo odborové organizace nebo jako stát, tedy garant zákonem daných práv a
povinností. Předpokladem účasti subjektu na pracovněprávním vztahu musí být
právní subjektivita.
K zapamatování
|
Fyzická osoba muže být v pracovněprávním vztahu v postavení:
· zaměstnance · zaměstnavatele · uchazeče o zaměstnání |
Právnická osoba může vystupovat
· zaměstnavatele · odborové organizace · státu. |
Ø
Obsah pracovněprávního vztahu je tvořen vzájemnými právy a povinnostmi,
které vznikají mezi účastníky tohoto vztahu. Především se jedná o práva a
povinnosti, které
-
mají
smluvní základ, tj. vznikají na základě svobodného právního úkonu účastníků
pracovněprávního vztahu (např. pružná pracovní doba, kratší pracovní doba,
sjednání konkurenční doložky apod.)
-
smluvní
základ nemají, jsou obsaženy jako závazná (kogentní, neměnná) pravidla v
normách pracovního práva a stávají se automaticky součástí obsahu
pracovněprávního vztahu, jakmile tento pracovněprávní vztah vznikne. Účastníci
pracovněprávního vztahu jejich působení nemohou nijak vyloučit nebo změnit
(např. ustanovení týkající se ochrany před rozvázáním pracovního poměru, zákazy
výpovědi, zákazy prací pro určité kategorie zaměstnanců apod.).
Ø
Objektem (předmětem) pracovněprávního vztahu je to, ohledně čeho subjekty
pracovního práva vstoupily do konkrétního pracovněprávního vztahu, cíl, ke
kterému směřuje chování účastníků pracovněprávního vztahu (zejména výkon
závislé práce).
Např. zaměstnanec
vstupuje do pracovního vztahu se zaměstnavatelem, aby získal realizací svých práv a povinností mzdu či
plat za práci, kterou je povinen odvést ve prospěch zaměstnavatele. Na druhé
straně zaměstnavatel vstupuje do téhož vztahu, aby získal zisk nebo jinou
užitnou hodnotu z práce zaměstnance, za kterou je povinen zaměstnanci
zaplatit.
K zapamatování
|
Prvky pracovněprávního vztahu |
■ Subjekty pracovněprávních vztahů |
■ Obsah pracovněprávního vztahu |
■ Objekt (předmět) pracovněprávního vztahu |
bez smluvního základu |
se smluvním základem |
1.4
Druhy pracovněprávních VZTAHŮ
Předmět |
Objekt (předmět)
pracovněprávních vztahů je nejrespektovanějším obecným kritériem rozlišování
jednotlivých druhů pracovněprávních vztahů.
V souladu s tímto
kritériem dělíme pracovněprávní vztahy na:
·
individuální pracovněprávní vztahy - právní vztahy, které vznikají mezi
zaměstnancem na straně jedné a zaměstnavatelem na straně druhé, v souvislosti s
účastí na pracovním procesu. Mezi individuální pracovněprávní vztahy řadíme i
vztahy další, tj. ty, které vytvářejí předpoklady pro vznik pracovněprávního
vztahu, jakož i ty, které pracovněprávní vztahy upevňují a chrání.
Individuální
pracovněprávní vztahy můžeme dále rozdělit na:
·
individuální
pracovněprávní vztahy základní, jejichž prostřednictvím se přímo realizuje
pracovní proces. Základními
pracovněprávními vztahy jsou:
-
pracovní
poměr
-
právní
vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr (dohoda o
pracovní činnosti a dohoda o provedení práce)
- individuální
pracovněprávní vztahy související, které vytvářejí předpoklady pro
realizaci základních pracovněprávních vztahů, chrání základní
pracovněprávní vztahy před jejich porušením a postihují případy porušení
základních pracovněprávních vztahů.
·
odvozené pracovněprávními vztahy, kterými jsou:
-
právní
vztahy v oblasti zabezpečení práva na zaměstnání
-
kontrolní
vztahy vznikající při kontrole nad dodržováním pracovněprávních předpisů a
předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
·
kolektivní pracovněprávní vztahy - vztahy vznikající mezi odborovou
organizací
a zaměstnavatelem.
K zapamatování
|
SOUČASNÉ
ZÁKLADNÍ PRACOVNĚPRÁVNÍ (SLUŽEBNĚPRÁVNÍ) VZTAHY
|
ZAMĚSTNANCI –
STÁTNÍ SFÉRA ( státní správa a
samospráva) |
v
zaměstnanci zařazení do státních úřadů
nebo orgánů obcí a krajů (služebních úřadů), kteří však nevykonávají státní
správu, samosprávu, pedagogickou činnost apod., ale jsou pracovně činní
jako servisní |
v
úředníci, přičemž tyto je třeba podle
místa výkonu služby členit na |
■ státní úředníky zařazené
do orgánu státní správy – služebních úřadů |
■ úředníky územně
samosprávných celků pracovně zařazených do úřadů obcí či krajů a zajišťující výkon přenesené
státní správy (decentralizovaná státní služby) a samosprávy; jejich
pracovně právní postavení je právně vymezeno prvotně zvláštní právním
předpisem, tj. zákonem č. 312/2002 Sb. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných
celků, ve znění pozdějších přepisů (dále zákon o úřednících nebo úřednický
zákon), ke kterému má zákoník
práce opět pouze subsidiární
postavení,
|
ZAMĚSTNANCI –
NESTÁTNÍ (PODNIKOVÁ) SFÉRA = ZÁKONÍK
PRÁCE |
v
ostatní státní zaměstnanci se
specifickým zaměřením. Pracovně právní vztahy upraveny zvláštními právními předpisy se subsidiární aplikaci zákoníku
práce. |
§ 303 zákoníku práce (1) Zaměstnanci a) ve správních
úřadech, b) zaměstnanci v 1. Policii České
republiky, 2. ozbrojených silách
České republiky, 3. Generální inspekci
bezpečnostních sborů, 4. Bezpečnostní
informační službě, 5. Úřadu pro
zahraniční styky a informace, 6. Vězeňské službě
České republiky, 7. Probační a
mediační službě, 8. Kanceláři
prezidenta republiky, 9. Kanceláři
Poslanecké sněmovny, 10. Kanceláři Senátu,
11. Kanceláři
Veřejného ochránce práv, 12. Kanceláři
finančního arbitra, , 15. Nejvyšším kontrolním úřadu, 16. Úřadu pro ochranu osobních údajů, 17. Ústavu pro studium totalitních režimů, 18. chráněných krajinných oblastech a národních parcích,
19. Správě úložišť radioaktivních odpadů, c) zaměstnanci u soudů a státních zastupitelství, d) zaměstnanci 1. České národní banky, 2. státních fondů, e) zaměstnanci územních samosprávných celků zařazení 1. do obecního úřadu, 2. městského úřadu, 3. magistrátu statutárního města nebo magistrátu územně
členěného statutárního města, úřadu městského obvodu nebo úřadu městské
části územně členěného statutárního města, 4. krajského úřadu, 5. Magistrátu hlavního města Prahy a úřadu městské části
hlavního města Prahy, s výjimkou úředníků územních samosprávných celků podle
zvláštního právního předpisu84), f) zaměstnanci územních samosprávných celků zařazení v
obecní policii, g) zaměstnanci škol zřizovaných Ministerstvem vnitra85) a
zaměstnanci Policejní akademie České republiky86), mají zvýšené povinnosti uvedené v odstavci 2. |
13. Úřadu pro
zastupování státu ve věcech majetkových, 14. České správě
sociálního zabezpečení, 15. Nejvyšším
kontrolním úřadu, 16. Úřadu pro ochranu
osobních údajů, 17. Ústavu pro
studium totalitních režimů, 18. chráněných
krajinných oblastech a národních parcích, 19. Správě úložišť
radioaktivních odpadů, c) zaměstnanci u
soudů a státních zastupitelství, d) zaměstnanci 1. České národní
banky, 2. státních fondů, e) zaměstnanci
územních samosprávných celků zařazení f) zaměstnanci
územních samosprávných celků zařazení v obecní policii, g) zaměstnanci škol
zřizovaných Ministerstvem vnitra a zaměstnanci Policejní
akademie České republiky. |
1.5
PRACOVNÍ POMĚR A SLUŽEBNÍ POMĚR VE VEŘEJNÉ
SPRÁVĚ
V úvodu obecného pojednání o pracovním právu je
třeba zmínit význam a vztah pojmů
pracovní poměr a služební poměr při výkonu veřejné správy. Zásadní je, že oba tyto poměry jsou součásti
pracovněprávních vztahů v uvedené oblasti.
·
Služební poměr
je spojen s výkonem závislé práce ve státní službě tj. při výkonu státní
správy. Jedná se o poměr veřejnoprávní, což má za následek, že řízení ve věcech
služebního poměru je (klasickým) správním řízením (rozhodování s ním spojené
představuje výkon veřejné moci) , ve kterém nadřízený služební funkcionář
vystupuje jako správní orgán (ve vrchnostensky nadřazeném postavení). Služební
poměr tak např. nevzniká pracovní smlouvou ale rozhodnutím o přijetí do
služebního poměru a všechna rozhodnutí vydaná ve věcech služebního poměru pak
běžně podléhají přezkumu ve správním soudnictví ve smyslu § 65 odst. 1 s. ř.
s., a tedy se jedná o úkony správního orgánu, jimiž se autoritativně zakládají,
mění, ruší nebo závazně určují jeho práva nebo povinnosti[1].
·
Pracovní poměr
je obecně typickým poměrem soukromoprávním když jeho účastníci mají rovné
postavení. Zahrnuje pracovněprávní vztahy
jak v nestátní sféře tak výkon závislé práce zaměstnanců všech
územně samosprávných celků a zaměstnanců státní správy, kteří však nevykonávají
jako závislou činnost státní správu, ale jejich pracovní činnost zahrnuje ve
státní správě obslužné a servisní
činnosti. Základní pracovní poměr zde proto vzniká zejména pracovní smlouvou
K zapamatování
|
SCHÉMA
APLIKACE PRACOVNÍHO A SLUŽEBNÍHO POMĚRU.
ZÁKONÍK PRÁCE (262/2006 Sb.) PRACOVNÍ POMĚR |
ZÁKON O STÁTNÍ SLUŽBĚ (234/2014 Sb.) SLUŽEBNÍ POMĚR PRACOVNÍ POMĚR |
pracovní smlouvou |
jmenováním |
Vznik pracovní smlouvou úředníci a zaměstnanci |
Vznik jmenováním ved. úředníci / ved.
úřadu |
Vznik jmenováním představení |
Vznik pracovní smlouvou státní zaměstnanci (výkon obslužných a servisních činnosti) |
DOHODY O PRACÍCH
KONANÝCH MIMO PRACOVNÍ POMĚR |
Dohoda o pracovní činnosti
|
Příklad zvláštní úpravy PPV ZÁKON O
ÚŘEDNÍCÍCH ÚSC (312/2002 Sb.) PRACOVNÍ POMĚR |
Vznik rozhodnutím státní zaměstnanci (výkon správních činností) |
§ 6
Dohoda o provedení práce |
1.6
PŘEDPOKLADY VZNIKU PRACOVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ
Pro vznik každého právního vztahu
je prvotní podmínkou existence příslušných právních norem (formálních pramenů
práva), které tento právní vztah reglementují (pramenem občanského práva je zejména
občanský zákoník, trestního práva pak trestní zákon, pracovního práva zejména
zákoník práce). Právní předpis sám o sobě ovšem nemůže založit právní vztah.
Ten vznikne pouze tehdy, pokud nastane konkrétní právní skutečnost aprobovaná
předmětným právním předpisem. Zjednodušeně řečeno, do té doby pasivní právní
předpis je „aktivován“ (oživen) nastalou právní skutečností. Existence
konkrétního pracovněprávního vztahu je tedy založena na příčinné souvislosti
mezi příslušným pramenem pracovního práva (zákoníkem práce) a předmětnou
pracovněprávní skutečností (např. jmenováním, podpisem pracovní smlouvy,
pracovním úrazem).
Normy pracovního práva |
Normy
pracovního práva, v objektivním smyslu, jsou normami stanovené hranice možností
chování, mezi kterými se subjekty pracovněprávních vztahů mohou pohybovat
a jejichž dodržování je státem vynutitelné. Naproti tomu práva
v subjektivním smyslu jsou možnostmi chování subjektů v konkrétním
pracovněprávním vztahu, kde takové chování je chráněno objektivním právem.
Subjektivní povinností účastníků pracovněprávního vztahu je určitá objektivním
právem daná povinnost se chovat určeným způsobem. Plnění takové povinnosti je
opět vynutitelné státní mocí, prostřednictvím právních norem.
K zapamatování
|
|
Pracovněprávní vztahy vznikají za
podmínek stanovených právními předpisy na základě: |
obecných
předpokladů tj. právní normy,
na jejichž zá-kladě vznikají všechny pracovně-právní vztahy stejného druhu
bez bližší individualizace. Právní norma určuje, kdo může být subjektem
pracovněprávních vztahů, jaká práva a povinnosti vznikají jejich
účastníkům, na základě jakých právních sku-tečností mohou tyto vztahy
vznikat, měnit se a zanikat (např. zákoník práce, služební zákon). |
zvláštních
předpokladů tj. konkrétní právní skutečností, s níž právní norma spojuje vznik
pracovního poměru (např. jmeno-vání, pracovní smlouva, dohody Právní skutečnost má povahu zvláštního předpokladu
vzniku pracovněprávních vztahů, protože na základě právem stanovené právní
skutečnosti vzniká konkrétní indivi-dualizovaný právní vztah, který převádí
do konkrétního pracovně-právního vztahu práva a povinnosti účastníků.
|
Shrnutí kapitoly
|
Cílem této kapitoly bylo osvojit si základní pojmy
obecné teorie pracovního práva
a pracovněprávních vztahů, jakož i vymezit pracovní právo vůči dalším odvětvím
práva.
[1] Nejvyšší správní soud ve své rozhodovací praxi opakovaně deklaroval, že
řízení ve věcech (veřejnoprávního) služebního poměru je správním řízením, ve
kterém služební funkcionář vystupuje jako správní orgán, tedy orgán vůči osobě
ve služebním poměru ve vrchnostensky nadřazeném postavení. Tento právní názor
vyplývá např. z rozsudků Nejvyššího správního soudu ze dne 21. 9. 2011, č. j. 3
Ads 79/2011-62, ze dne 30. 4. 2012, č. j. 4 Ads 153/2011-75, či ze dne 27. 11.
2013, č. j. 3 Ads 133/2012-19, ze dne 31. 7. 2014, č. j. 6 As 102/2014-39, a
řady dalších.