Týden 6
1
PŘEDMĚT ÚPRAVY ZÁKONÍKU PRÁCE a základní pracovněprávní vztahy
Rychlý náhled kapitoly
|
Každý prvotní právní předpis ve svých úvodních ustanoveních vymezuje
předmět své právní úpravy. Jednoduše řečeno vymezuje co je jeho obsahem.
Z celkem pěti okruhů předmětného zaměření zákoníku práce, je zcela jistě
nejdůležitější ta jeho část, která
hovoří o úpravě tzv. závislé práce. V kapitole jsou rozvedeny všechny její
znaky
a podmínky, jakož i způsoby vzniku základních pracovněprávních vztahů, jimiž
je realizována závislá práce. Dále je v rozsáhlém textu rozborována
problematika pracovního poměru, tj. zejména jeho jednotlivých fází, jmenování,
pracovní smlouvy.
Cíle kapitoly
|
Cílem kapitoly je zejména
osvojení si odlišnosti vztahu obecného pojmu práce a závislé práce, jejího
vzniku a realizace. Rozborovány jsou zejména následující pojmy :
·
závislá práce, její znaky a podmínky,
·
právní vztahy před vznikem pracovního poměru,
·
vztahy kolektivní povahy,
·
pracovní poměr,
·
pracovní smlouva, atd.
Klíčová slova kapitoly
|
Práce, závislá práce, kolektivní vyjednávání, nemocenské
pojištění, informační povinnost zaměstnavatele, vstupní lékařská prohlídka,
pracovní poměr, dohody o pracích mimo pracovní poměr, fáze pracovního poměru,
pracovní smlouva, jmenování, dohoda o provedení práce, dohoda o pracovní
činnosti, hromadné propouštění.
|
·
upravuje právní vztahy vznikající při výkonu závislé práce mezi zaměstnanci a
zaměstnavateli (tyto vztahy jsou vztahy
pracovněprávními) Toto ustanovení
nelze ovšem chápat jako zcela absolutní, když sám zákoník práce se dále
dotýká i jiných právních vztahů, jejichž subjekty nejsou jen zaměstnanci a
zaměstnavatelé. Příkladem Z ustanovení
rovněž vyplývá, že mimo ochranu poskytovanou zákoníkem práce jsou např.
osoby samostatně výdělečné činné. V jejich případě totiž nejde o
závislou práci mezi zaměstnancem |
·
zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství. Jedná se zejména o
směrnice Rady či Evropského parlamentu, které se týkají sociální politiky |
·
upravuje právní vztahy kolektivní povahy (právní vztahy kolektivní povahy, které
souvisejí s výkonem závislé práce, jsou vztahy pracovněprávními) Právní vztahy kolektivní
povahy související s výkonem závislé práce se rovněž řadí mezi vztahy
pracovněprávní. Nejedná se tedy již pouze o vztahy mezi zaměstnavateli a
zaměstnanci, nýbrž též o vztahy, kdy na straně zaměstnanců jednají
v jejich zastoupení se zaměstnavateli kolektivní zástupci, tj.
odborové organizace, rady zaměstnanců či osoby odpovědné za bezpečnost |
·
upravuje též některé právní vztahy před vznikem pracovněprávních vztahů. Právní závaznost
vztahů mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem vzniklých před vznikem pracovněprávních
vztahů a návazně i před vznikem pracovního poměru je v právně
teoretické rovině poněkud neurčitá. O postupu zaměstnavatele před vznikem
pracovního poměru (§ 30 až § 32) je
samostatně pojednáno dále. |
·
upravuje některá práva a povinnosti zaměstnavatelů a
zaměstnanců při dodržování režimu dočasně práce neschopného pojištěnce
podle zákona o nemocenském
pojištění a některé sankce za jeho porušení. |
1.1
ZÁVISLÁ PRÁCE
Znaky a podmínky závislé práce |
Z uvedeného výčtu lze rozhodně jako základní vztahy
pracovněprávní označit vztahy vznikající při výkonu závislé práce.
Předcházející zákoník práce tento pojem nedefinoval. Současným přesným
vymezením dochází ke zřetelnému odlišení pracovněprávních vztahů vymezených
zákoníkem práce a práce osob samostatně výdělečně činných či vykonávaní jiných
činností než pracovněprávních. Podle již citovaného ustanovení čl. 26 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, je
totiž právo na práci právem každého z nás získávat prostředky
pro své živobytí svobodně zvolenou prací. Přičemž se může jednat o výkon
nesamostatné práce, tedy práce závislé, nebo práce vykonávané nezávisle tj.
např. soukromým podnikáním.
Na otázku,
jakou práci lze považovat za závislou, odpovídá sám zákoník práce.
V souladu s definičním ustanovením § 2 lze vymezit znaky, které musí
vykonávaná práce vykazovat, aby mohla být označována za závislou.
K zapamatování
|
ZNAKY ZÁVISLÉ
PRÁCE
PODMÍNKY VÝKONU ZÁVISLÉ PRÁCE |
● vykonávaná ve vztahu nadřízenosti
zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, ● jménem zaměstnavatele, ● podle pokynů zaměstnavatele,
● zaměstnanec ji pro zaměstnavatele vykonává osobně. |
● výkon
práce za mzdu, plat nebo odměnu za práci, ●
na náklady zaměstnavatele a na odpovědnost zaměstnavatele, ● v pracovní
době ●
na pracovišti zaměstnavatele, popř. na jiném dohodnutém místě ●
může být vykonávána výlučně v základním
pracovněprávním vztahu, není- li
upravena zvláštními právními předpisy (např. zákon č. 218/2002 Sb.,
služební zákon, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 312/ 2002 Sb., o
úřednících územně samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů). Základními pracovněprávními vztahy jsou: a)
pracovní poměr, b)
právní vztahy založené dohodami o pracích
konaných mimo pracovní poměr, c)
podle § 307a, účinného od 1. 1. 2012, je za
závislou práci považováno |
Znaky osobní závislosti zaměstnance
Jak
bylo uvedeno, Listina základních práv a svobod vymezuje právo na práci bez
ohledu na to, zda je práce vykonávána jako závislá či „nezávislá“. Zákoník
práce upravuje pouze práci závislou.
Osobní závislost |
Je právem
každého z nás získávat prostředky pro své živobytí svobodně zvolenou
prací. Přičemž se může jednat o výkon nesamostatné práce, tedy práce závislé,
nebo práce vykonávané nezávisle tj. např. soukromým podnikáním. Otázkou pak
zůstává, kde je hranice mezi závislou prací a výkonem práce např. na
základě smlouvy o dílo či smlouvy mandátní, tj. při soukromém podnikáním.
Tedy, kdy se na právní vztah aplikují ustanovení zákoníku práce a kdy
ne. Základním východiskem rozlišení je osobní (právní) závislost zaměstnance, která se vyznačuje dvěma
základními znaky:
-
vázaností pokyny zaměstnavatele a
-
začleněním do zaměstnavatelovy organizační
struktury.
Další znaky osobní závislosti
Vedle
uvedených základních znaků výkonu závislé práce je možno vymezit další,
pomocná hlediska, která se neprojevují vždy nebo se projevují s různou
intenzitou:
■ zaměstnanec podléhá kontrole
a disciplinární odpovědnosti – zaměstnavatel má možnost činnost
zaměstnance kdykoliv kontrolovat (to předpokládá stálou dosažitelnost
zaměstnance) a může zaměstnance též sankcionovat (např. napomenutím,
výpovědí aj.);
■ zaměstnavatel poskytuje k výkonu práce své
prostředky – zaměstnanec neužívá většinou vlastní kapitál (nebo je mu plně
nahrazen);
■ zaměstnanec neodpovídá za zdar nebo nezdar
práce, jež jdou na účet zaměstnavatele;
■ trvalost (stálost) pracovního poměru
k jednomu zaměstnavateli – i když v době částečných pracovních
poměrů je toto hledisko oslabeno.
Např. koná-li člověk práci
výhradně doma, je-li zde zároveň i určitý prvek stálosti (trvalosti), a nesmí-li
navíc užívat k plnění úkolů třetích osob, jde ve většině případů
o zaměstnance. Tento fakt bývá podpořen tím, že zadavatel práce
(zaměstnavatel) dodá zaměstnanci pracovní prostředky (hardware, software),
přebírá náklady internetového připojení apod. Jiná je situace ve chvíli,
kdy osoba pracující doma nabízí své služby více subjektům a vybírá si
z nejlepších nabídek. Práci vykonává na vlastním zařízení, čímž
nevyhnutelně vkládá svůj kapitál. Navíc není v pravidelném kontaktu
se zadavatelem a zpravidla odevzdává až hotový výsledek své práce
(např. počítačový program). Pak se většinou jedná o osobu
samostatně výdělečně činnou.
1.2
ZÁKLADNÍ
PRACOVNĚPRÁVNÍ VZTAHY
Zákoník
práce ve svém ustanovení § 3 stanoví, že závislá práce může být vykonávána
výlučně v základním pracovněprávním
vztahu. Ve druhé větě tohoto ustanovení vymezuje, že
„Základními pracovněprávními vztahy jsou
pracovní poměr a právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo
pracovní poměr.
Pracovní poměr |
Z ustanovení § 33 dále
vyplývá, že pracovní poměr vzniká pracovní smlouvou nebo v taxativně
uvedených případech jmenováním. V ustanovení §
K zapamatování
|
PRACOVNĚPRÁVNÍ VZTAH |
PRACOVNÍ POMĚR (§ 30) Pracovní poměr se zakládá pracovní smlouvou mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem, není-li
v tomto zákoně stanoveno jinak (§ 33) |
DOHODY
O PRACÍCH KONANÝCH MIMO PRACOVNÍ POMĚR (§ 74) |
pracovní
smlouva (§ 34) (zvolení podle zvláštních právních předpisů
nebo stanov se považuje za předpoklad, který předchází sjednání pracovní
smlouvy) |
jmenování (§ 33 odst. 3) |
dohoda
o provedení práce (§ 75) |
dohoda
o pracovní činnosti (§ 76) |
1.3
PRACOVNÍ POMĚR, JEHO DRUHY A STADIA
Jedná se o nejtypičtější a
nejfrekventovanější pracovněprávní vztah, který společně s dohodami o
pracích konaných mimo pracovní poměr tvoří základní pracovněprávní vztahy,
jejichž důsledkem je podíl způsobilých fyzických osob (zaměstnanců) na
společenské práci.
Druhy pracovního poměru
Přes jednotnou úpravu pracovního
poměru v zákoníku práce nejsou všechny pracovní poměry z pohledu
jejich obsahu totožné. Jednotlivé druhy lze rozlišit podle toho,
za jakých podmínek je pracovní poměr uzavírán a jaký konkrétní cíl má zajistit.
Pro určení druhů pracovních poměrů lze použít následující kritéria členění:
·
Podle
doby trvání pracovního poměru
▪ Pracovní
poměr sjednaný na dobu neurčitou (§ 39 ZP) – pracovní poměr je sjednán na
dobu neurčitou, pokud není v pracovní smlouvě určena doba jeho trvání
▪ Pracovní poměr sjednaný na dobu určitou (§ 39 odst. 2, § 65 ZP)
·
Podle
souběhu zákonných úprav – rozlišují se pracovní poměry, pro které je pramenem
právní úpravy pouze zákoník práce, od těch, jejichž právním pramenem může být
též jiný právní předpis. Praktický význam tohoto členění spočívá v tom, že
se práva a povinnosti pracovněprávních vztahů liší.
·
Podle
charakteru zaměstnavatele – možné členit pracovní poměry zejména na ty, kde
na straně zaměstnavatele vystupuje podnikatelský subjekt a na ty, kde vystupuje
nepodnikatelský subjekt. Praktický důsledek tohoto členění spočívá zejména
v tom, že obsah případně uzavírané kolektivní smlouvy se zpravidla liší co
do své šíře u zaměstna-vatelů, kteří mají charakter podnikatelského subjektu.
·
Podle
způsobu vzniku – člení se na pracovní poměry vzniklé na základě
dvoustranného právního úkonu (pracovní
smlouvou) od pracovních poměrů vzniklých na základě jednostranného právního
úkonu (jmenováním). Je ovšem třeba
zdůraznit, že i zde je třeba souhlasu jmenovaného).
·
Podle
místa výkonu práce – se rozlišují pracovní poměry, na základě nichž je
práce konána na pracovištích zaměstnavatelů (převažující většina), od pracovních
poměrů zaměstnanců, kteří nepracují (trvale) na pracovišti zaměstnavatele (§
317 ZP; pracovní dobu si rozvrhují sami). Skutečnost, že zaměstnavatel
nerozvrhuje pracovní dobu vede k tomu, že při důležitých osobních
překážkách v práci jim nepřísluší náhrada mzdy nebo platu, ani mzda či
náhradní volno za práci přesčas. Právní úprava obsažená v ustanovení § 317
ZP v podstatě navazuje na obdobnou starší právní úpravu zákoníku práce
z roku 1965, která se však vztahovala pouze na zaměstnance pracující po
dohodě se zaměstnavatelem doma (tzv. domáčtí zaměstnanci).
·
Podle
rozsahu pracovní doby – je možné pracovní poměry rozdělovat na ty se
stanovenou týdenní pracovní dobou (§ 79 ZP) a pracovní poměry sjednané
s kratší pracovní dobou (§ 80 ZP).
Stadia
pracovního poměru
|
I. Postup
před vznikem pracovního poměru (§ 30 - § 32) · výběr fyzických osob v působnosti
zaměstnavatele z hlediska kvalifikace, nezbytných požadavků a
zvláštních schopností, ·
právo
zaměstnavatele vyžadovat pouze údaje, které bezprostředně souvisejí
s uzavřením pracovní smlouvy (§ 30 odst. 2), ·
seznamovací
povinnost zaměstnavatele s: -
právy a
povinnostmi, které by z pracovní smlouvy nebo jmenování vyplynuly, -
pracovními
podmínkami a podmínkami odměňování, - povinnostmi vyplývajícími ze zvláštních právních
předpisů, vztahujících se k práci, -
případnou
zkušební dobou a její délkou, ·
v případech
stanovených zvláštními právními předpisy zajistit před uzavřením pracovní
smlouvy vstupní lékařskou prohlídku. |
III. Změny
pracovního poměru ·
shodná vůle
účastníků projevená písemně s přiměřeným použitím povinnosti zaměstnavatele
informovat o obsahu pracovního poměru podle § 37, nestanoví-li ZP jinak (§
40 odst. 1 za změnu pracovního poměru se považuje také jmenování na vedoucí
pracovní místo podle § 33 odst. 3, k němuž dojde po vzniku pracovního poměru), · převedení na jinou práci povinně a fakultativně (§
41) · pracovní cesta na základě dohody (§ 42) · přeložení do jiného než sjednaného místa se
souhlasem zaměstnance (§ 43) · společná ustanovení a návrat do práce (§ 44) |
II. Vznik
pracovního poměru · forma pracovního poměru (§ 33) ·
časové
vymezení vzniku (§ 36) ·
zkušební doba
(§ 35) ·
informace o
obsahu pracovního poměru (§ 37) ·
povinnosti
z pracovního poměru (§ 38) · doba trvání pracovního poměru (§ 39) |
IV. Skončení
pracovního poměru · dohoda (§ 49) · výpověď (§ 50) · okamžité zrušení pracovního poměru (§ 55) · hromadné propouštění (§ 62) · další případy skončení pracovního poměru (§ 65) · odstupné (§ 67) · neplatné rozvázání pracovního poměru (§ 69) ·
odvolání (§
73) |
1.4
POSTUP PŘED VZNIKEM PRACOVNÍHO POMĚRU
Výběr zaměstnanců (§ 30)
Výběrové řízení |
Zákoník práce vyslyšel častou
kritiku na předchozí právní úpravu, která se vyhýbala problematice obsazování
pracovních míst cestou výběrových řízení. Do části zákoníku práce stanovící
postup zaměstnavatele před vznikem pracovního poměru byla taková možnost
zapracována. V působnosti zaměstnavatele tak je provádět výběr fyzických
osob ucházejících se o zaměstnání, a to z hlediska jejich kvalifikace,
nezbytných požadavků nebo zvláštních schopností, pokud to nevyplývá již ze
zvláštního právního předpisu (viz. např. pedagogičtí pracovníci podle § 3
zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, úředníci územně
samosprávných celků podle § 4 zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územně
samosprávných celků).
Hodlá-li
zaměstnavatel obsadit určité pracovní místo na základě předcházejícího
výběrového řízení, je povinen respektovat základní zásady takového řízení.
Zejména je povinen:
-
vypsat a
zveřejnit podmínky výběrového řízení. Následkem zaviněného nedodržení stanovených
podmínek ze strany jejich vyhlašovatele a v souvislosti s tím i
případného vzniku škody na straně uchazeče o zaměstnání může být povinnost
zaměstnavatele prokázanou výši škody uhradit podle příslušných ustanovení
občanského zákoníku.
-
vést
výběrové řízení tak, aby nedocházelo ke zjevné či skryté diskriminaci
fyzických osob, které se výběrového řízení zúčastnily pro jejich pohlaví,
rasu, věk, sexuální orientaci, víru apod..
Údaje o uchazečích o zaměstnání
Ustanovení § 316 odst. 4 upravuje
a omezuje rozsah informací, které je oprávněn požadovat zaměstnavatel po
zaměstnanci. Ačkoli toto ustanovení zmiňuje pouze zaměstnance, není pochyb, že
se toto omezení zaměstnavatele vztahuje i na jeho požadavky vůči uchazečům
o zaměstnání, a to bez ohledu na to, zda přijetí do pracovního poměru
předcházelo nebo nepředcházelo výběrové řízení.
Zaměstnavatel tak po fyzické
osobě, ucházející se o zaměstnání, může požadovat pouze takové údaje, které
s uzavřením pracovní smlouvy bezprostředně souvisí, nebo jsou jako podmínka
výkonu práce vyžadovány zvláštními právními předpisy (úředníci územně
samosprávných celků, pedagogičtí pracovníci, policisté, atd.). Tento rámec
nesmí zaměstnavatel překročit ani v případě, že by údaje zjišťoval u
jiných – třetích osob.
nepřípustné informace |
Ustanovení § 316 zákoníku práce obsahuje
demonstrativní výčet těch informací, které zaměstnavatel od zaměstnanců
požadovat nesmí. Jde o informace o:
a) těhotenství,
b) rodinných a majetkových poměrech,
c) sexuální orientaci,
d) původu,
e) členství v odborové organizaci,
f) členství v politických stranách nebo
hnutích,
g) příslušnosti k církvi nebo náboženské
společnosti,
h) trestněprávní bezúhonnosti.
K uvedenému je třeba
doplnit, že zákoník práce stanovuje v případě
informací o trestní bezúhonnosti, těhotenství, rodinných a majetkových
poměrech výjimky, kdy tyto informace smí
zaměstnavatel požadovat. Je tomu tak v případech,
Ø
kdy je pro to dán věcný důvod spočívající
v povaze práce, která má být vykonávána a současně, je-li tento
požadavek přiměřený,
Ø
kdy to stanoví právní předpis.
Takže např. v případě
požadavku zaměstnavatele na předložení výpisu z rejstříku trestu bude
takovýto postup jistě oprávněný tam, kde výkon zaměstnání předpokládá určitou
bezúhonnost zaměstnance. Nejčastěji jde o pracovní činnost při spojení výkonu
práce s hmotnou odpovědností zaměstnance za svěřené hodnoty, např. když
zaměstnanec při práci nakládá
s vysokými finančními prostředky nebo se zbožím s vysokou hodnotou. Určitě je ale vždy nutné vykládat toto
pravidlo spíše restriktivně a omezit tyto požadavky jen na ty skutečně
důvodné.
Seznamovací
povinnost zaměstnavatele před vznikem pracovního poměru (§ 31)
Informační povinnost zaměstnavatele |
Jak je výše uvedeno, patří do stadia před vznikem pracovního
poměru též povinnost
zaměstnavatele seznámit budoucího zaměstnance s:
-
právy a povinnostmi, které by z pracovní
smlouvy nebo jmenování vyplynuly,
-
pracovními podmínkami a podmínkami odměňování,
-
povinnostmi vyplývajícími ze zvláštních právních
předpisů, vztahujících se k práci,
-
případnou zkušební dobou a její délkou.
Zákonodárce tak stanovil
zaměstnavateli povinnost, jejíž průkaznost může být příslušným inspekčním orgánem
po zaměstnavateli vyžadována. Průkazní listinou v takovém případě může být
písemnost obsahující text seznámení doplněná podpisem budoucího zaměstnance a
datem podpisu. Situaci je však možno řešit i tak, že zaměstnanec
v pracovní smlouvě prohlásí, že před jejím podpisem byla ze strany
zaměstnavatele seznamovací povinnost splněna.
Vstupní lékařská prohlídka
Od dubna
2013 tedy platí nová právní úprava pracovnělékařské péče, a to
Ø
v zákoně č.
373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách,
Ø
ve vyhlášce č.
79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o
specifických zdravotních službách (vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové
péče).
Původní právní
úprava počítala s tím, že vstupní (a
případně též periodické) lékařské prohlídky bude zaměstnavatel povinen vyžadovat
u všech zaměstnanců, tj. i u všech
zaměstnanců činných na základě dohod mimo pracovní poměr bez rozdílu, zda se
jednalo o stálé zaměstnance či jen o výpomoc na pár hodin.
S ohledem na administrativní zátěž zaměstnavatelů spojenou
s povinností požadovat vstupní lékařské prohlídky u všech zaměstnanců, byl požadavek provádět vstupní lékařské
prohlídky u všech zaměstnanců zrušen. Nově je tak zaměstnavatel povinen od
1. dubna 2013 zajistit vstupní lékařskou prohlídku vždy před uzavřením:
· pracovní smlouvy,
· dohody o provedení
práce nebo dohody o pracovní činnosti, má-li být osoba ucházející se o
zaměstnání zařazena k práci, která je podle zákona o ochraně veřejného zdraví prací
rizikovou nebo je součástí této práce činnost, pro jejíž výkon jsou
podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny jinými právními předpisy; nebo
· vztahu obdobného
vztahu pracovněprávnímu (např. jednatel v s.r.o.).
Nicméně
pokud by měl zaměstnavatel pochybnosti
o zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o práci, která není prací
rizikovou a která má být vykonávána na základě dohody o provedení práce nebo
dohody o pracovní činnosti, vstupní lékařskou prohlídku vyžadovat může.
K 1. listopadu 2017 je v účinnosti novela zákona o
specifických zdravotních službách (373/2011 Sb.) a spolu s ní došlo k
úpravě prováděcí vyhlášky č. 79/2013 Sb.
K nejvýznamnějším změnám v oblasti vstupních
lékařských prohlídek patří, že se zajišťují
před vznikem pracovního poměru, tj. před dnem nástupu
do práce. Pracovní smlouva tedy může být uzavřena před
absolvováním vstupní prohlídky. Pokud bude zaměstnanec při vstupní
prohlídce shledán zdravotně nezpůsobilým, pracovní poměr
nevznikne.
Zaměstnavatel musí uhradit vstupní prohlídku všem úspěšným uchazečům a také neúspěšným uchazečům,
pokud se jedná o mladistvé nebo práci v noci. Při výstupní lékařské prohlídce se nevydává lékařský posudek, ale potvrzení o
provedení výstupní prohlídky.
Zaměstnavatel může uhradit vstupní
prohlídku i neúspěšným uchazečům.
1.5
VZNIK PRACOVNÍHO POMĚRU JMENOVÁNÍM
Jmenování na vedoucí pracovní místo
Jmenovacím dekretem |
Jmenováním na vedoucí pracovní místo (zpravidla jmenovacím dekretem nebo jiným
písemným projevem vůle způsobilé osoby) vzniká pracovní poměr vždy, když to
stanoví zvláštní právní předpis. Tyto předpisy mají přednost před úpravou
povinného jmenování stanovenou v ZP. Takto po novele upravuje ZP v § 33
odst. 3 jen ty případy jmenování, kdy jmenování nevyplývá ze zvláštních
právních předpisů (např. zákon o úřednících územně samosprávných celků).
Jmenování
provede ten, kdo je k tomu příslušný podle zvláštního právního předpisu.
V případech uvedených v zákoníku práce jsou to osoby zde stanovené v
§ 33 odst. 4.
Jmenovaná vedoucí pracovní místa podle ZP |
Osoby příslušné k jmenování podle ZP |
vedoucí -
organizační složky státu, -
organizačního útvaru organizační složky státu, -
organizačního útvaru státního podniku, -
organizačního útvaru státního fondu, -
příspěvkové organizace, -
organizačního útvaru příspěvkové organizace, -
organizačního útvaru policie ČR |
vedoucí -
nadřízené organizační složky státu, -
vedoucí této organizační složky státu, -
ředitel státního podniku, -
stojí-li v jeho čele individuální statutární
orgán, vedoucí tohoto fondu -
zřizovatel, -
vedoucí této příspěvkové organizace, -
policejní prezident |
Původní
pojem „vedoucí organizační složky“ nahradila technická novela dikcí „vedoucí
organizačního útvaru“. Takto je za organizační útvar považován každý vnitřní
útvar zaměstnavatele, který byl vytvořen podle jeho organizačních předpisů
(např. organizační řád). Je třeba mít na patrnosti, že organizační předpis zde
není a nebude proto, aby určoval, které místo vedoucího zaměstnance má být
obsazeno jmenováním, a které nikoliv. Nadále bude jeho hlavním smyslem stanovit
jednotlivé stupně řízení - organizační útvary v organizační struktu-ře
zaměstnavatele.
Fakticky je
možno rozlišovat:
a)
jmenování
do funkce podle zvláštních právních předpisů - vnější jmenování (např. ředitel školy nebo školského zařízení
zřizovatelem),
b)
jmenování
do funkce zaměstnavatelem - vnitřní
jmenování (např. statutárním orgánem zaměstnavatele, který je právnickou
osobou).
Pracovní
poměr, založený jmenováním, vzniká dnem, který byl stanoven k nástupu
do funkce. V případě, že např. rozhodnutí statutárního orgánu o jmenování
do funkce neobsahuje ustanovení o dni vzniku pracovního poměru, bude
rozhodující den, kdy začal funkci fakticky vykonávat. Zaměstnance, který byl do
funkce jmenován, lze z funkce odvolat.
Samozřejmě se může funkce i vzdát.
Odvolání a vzdání se funkce musí být jednak písemné a jednak musí být druhému účastníku doručeno. Nesplnění i jen jedné
z těchto podmínek má za následek neplatnost těchto jednostranných právních
úkonů.
Významné je, že odvoláním nebo
vzdáním se pracovního místa jmenovaného vedoucího zaměstnance pracovní poměr nekončí. Je totiž
nezbytné vedoucímu zaměstnanci podat návrh na změnu jeho dalšího pracovního
zařazení odpovídajícího jeho kvalifikaci a zdravotnímu stavu. Nemá-li
zaměstnavatel takovou práci, jde o překážku v práci na straně
zaměstnavatele a současně je dán výpovědní důvod pro nadbytečnost zaměstnance (§ 52 písm. c) ZP). Stejně jako u jmenování ani zde
zaměstnanci nevzniká nárok na odstupné, pokud nebyl odvolán (vzdal se) v
souvislosti se zrušením pracovního místa při organizační změně.
Výše uvedené
se samozřejmě ale nevztahuje na případy, kdy byl pracovní poměr sice jmenováním
založen, ale pouze na dobu určitou. Zde pracovní poměr končí prostým uplynutím
této doby a zaměstnavateli zde nevznikají žádné nabídkové povinnosti.
1.6
VZNIK PRACOVNÍHO POMĚRU PRACOVNÍ SMLOUVOU (§ 34)
Za situace,
kdy stávající zákoník práce zcela vypustil možnost přímého vzniku pracovního
poměru volbou (§ 33 odst. 2 ZP) a vznik pracovního poměru jmenováním omezil na
taxativně vymezené případy (§ 33 odst. 3), stala se pracovní smlouva základní a
naprosto převládající právní skutečností, zakládající pracovní poměr
§
v první řadě v podnikatelské sféře;
§
dále v případě územně samosprávných
celků u úředníků a zaměstnanců, kteří nemají toto postavení (vykonávajících
obslužné, servisní a manuální práce);
§
jakož i ve státní správě u státních
zaměstnanců zařazených do služebních úřadů
a nevykonávajících státní službu.
Pracovní smlouvou je oboustranný
souhlasný projev vůle zaměstnance a zaměstnavatele uzavřít pracovní poměr.
význam pracovní smlouvy |
Pracovní poměr, založený pracovní
smlouvou, má pro oba její potencionální účastníky řadu výhod. Zaměstnavatelům
je tak umožněno vytvářet si pracovní kolektiv podle svých představ a potřeb. Na
občanovi je, aby si svobodně zvolil, u koho chce pracovat, jaký druh práce bude
vykonávat a v kterém místě. Může tak uplatnit svou odbornost, schopnosti či zdravotní
stav. To vše samozřejmě za podmínky dostatečně široké nabídky pracovních míst.