Týden 11
1
PRÁVNÍ
PŘEDPISY ÚZEMNĚ SAMOSPRÁVNÝCH
CELKŮ
Rychlý náhled kapitoly
|
Oprávnění
vydávat závazné právní předpisy mají oba územně samosprávné celky. Tato
skutečnost potvrzuje i jejich význam ve veřejné správě. Nicméně oproti ostatním
orgánům s tímto oprávněním je působnost krajů a obcí v této oblasti
poněkud modifikována.
V první
řadě zde platí, že jsou oprávněný vydávat dva právní předpisy. Důvodem je že
obce
a kraje jsou jediné veřejnoprávní orgány, které jsou nadány dvojí působnosti,
takže v samostatné působnosti vydávají obecně závazné vyhlášky a
v přenesené působnosti nařízení na základě zmocnění v zákoně. Další specifikou
je, že v krajích jsou jejich území i správní obvody totožné, takže
nařízení platí pro oba. Nicméně v obcích totéž platí pouze pro ty
z nich, které mají základní pověření. V obcích s pověřeným
obecním úřadem a s rozšířenou působnosti platí jejich obecně závazné
vyhlášky pro jejich území, ale nařízení těchto obcí mají účinnost i pro obce,
které jsou pro výkon přenesené státní správy začleněny do jejich správních obvodů.
Cíle kapitoly
|
Výsledným
přínosem osvojení si této kapitoly je, že bude získáno plné povědomí o
významném oprávnění obcí a krajů, tj. vydávat právní předpisy a zejména pak o:
Ø
podmínkách
vydávání právních předpisů v samostatné působnosti,
Ø
podmínkách
vydávání právních předpisů v přenesené působnosti,
Ø
jejich
publikace,
Ø
platnosti
a účinnosti,
Ø
kontrole
zákonnosti.
Klíčová slova kapitoly
|
Právo,
právní stát. obecně závazné právní předpisy, nařízení obcí, nařízení krajů,
obecně závazné vyhlášky obcí, obecně závazné vyhlášky krajů, platnost,
účinnost, zastupitelstvo, rada, úřední deska, věstník kraje, způsob
v místě obvyklý.
Jedná se o právní předpisy, které
mají v právním řádu specifický charakter, vyplývající z ústavního
postavení územně samosprávných celků a jejich „dvojkolejné“ působnosti. Ústava
České republiky stanoví v ustanoveních:
Čl. 79 odst. 3
„Ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a
v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny“.
Čl. 104, odst. 3
„Zastupitelstva mohou v mezích své působnosti vydávat obecně závazné vyhlášky“.
Tím je dán
ústavněprávní základ pro vydávání právních předpisů územními samosprávnými
celky. Na ústavní zmocnění navazují zákony o obcích, krajích a o hl. městě
Praze (č. 128/2000 Sb., o obcích, č. 129/2000 Sb., o krajích, č. 131/2000 Sb. o
hlavním městě Praze). Územní samosprávné celky jsou tak oprávněny vydávat dva
právní předpisy, což souvisí s výkonem dvou působností, a to:
- v samostatné působnosti - s obecnou závaznosti pro svá území obecně závazné vyhlášky
obcí
nebo krajů,
- v přenesené působnosti - s obecnou závaznosti pro správní obvod nařízení obcí nebo krajů.
1.1
OBECNĚ ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY OBCÍ A KRAJŮ
Obecně závazné
vyhlášky v současnosti charakterizujeme víceméně jako podzákonný
originární normativní právní akt. K jejich vydávání jsou zákonem zmocněná zastupitelstva územně
samosprávných celků, a to v rámci výkonu jejich samostatné působnosti na
území obce nebo kraje.
Schvalování obecně závazné vyhlášky |
Schválení obecně
závazné vyhlášky se děje formou usnesení zastupitelstva a je tak podmíněno
souhlasem nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva. Při vydávání obecně
závazných vyhlášek se obec či kraj musí řídit zákony. Aby byly tyto předpisy
platné, je nutné jejich vyhlášení. Obec či kraj musí zkoumat, zda daná oblast
již není upravena jakýmkoliv právním předpisem vyšší právní síly. Pokud tomu
tak není a jedná se o samostatnou působnost v mezích kompetencí obcí nebo
krajů, je možno obecně závaznou vyhlášku vydat. Nicméně hodlají-li obce nebo
kraje tímto právním aktem ukládat fyzickým a právnickým osobám povinnosti jsou
omezeny tak, že:
·
kraje k jejich stanovení mohou přistoupit pouze tehdy, stanoví-li
tak zákon,
·
obce pouze v těchto případech
o k zabezpečení místních záležitostí
veřejného pořádku; zejména může stanovit, které činnosti, jež by mohly narušit
veřejný pořádek v obci nebo být v rozporu s dobrými mravy, ochranou
bezpečnosti, zdraví a majetku, lze vykonávat pouze na místech a v čase obecně
závaznou vyhláškou určených, nebo stanovit, že na některých veřejných prostranstvích
v obci jsou takové činnosti zakázány,
o pro pořádání, průběh a ukončení
veřejnosti přístupných sportovních a kulturních podniků, včetně tanečních zábav
a diskoték, stanovením závazných podmínek v rozsahu nezbytném k zajištění
veřejného pořádku,
o k zajištění udržování čistoty ulic
a jiných veřejných prostranství, k ochraně životního prostředí, zeleně v
zástavbě a ostatní veřejné zeleň a k užívání zařízení obce sloužících potřebám
veřejnosti,
o stanoví-li tak zvláštní zákon.
Z uvedeného
plyne, že na rozdíl od zákona o obcích, zákon o krajích nestanovuje okruh
povinností, které lze upravovat obecně závaznou vyhláškou.
Dozor nad
vydáváním obecně závazných vyhlášek
Je-li obecně
závazná vyhláška obce nebo kraje vyhlášená je neprodleně po dni jejího vyhlášení
zaslána Ministerstvu vnitra, které ji podrobí kontrole souladu
s příslušnými zákony. Zjisti-li ministerstvo, že předmětná vyhláška
odporuje zákonu, vyzve zastupitelsvo obce nebo kraje ke zjednání nápravy
(pozastavit účinnost bez výzvy k nápravě může Ministerstvo vnitra pouze v
případě zřejmého rozporu obecně závazné vyhlášky obce nebo kraje s lidskými
právy a základními svobodami). Dále mohou nastat tyto situace:
·
zastupitelstvo zajistí nápravu ve stanovené lhůtě.
Ministerstvo
vnitra své rozhodnutí o pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky zruší
neprodleně poté, co obdrží sdělení o zjednání nápravy, jehož přílohou je i
obecně závazná vyhláška, kterou byla zjednána náprava.
·
zastupitelstvo nezjedná nápravu ani do 60 dnů od doručení výzvy.
Ministerstvo
vnitra rozhodne o pozastavení účinnosti této obecně závazné vyhlášky. Účinnost
obecně závazné vyhlášky je pozastavena dnem doručení rozhodnutí Ministerstva
vnitra obci nebo kraji. Ministerstvo vnitra v rozhodnutí současně stanoví
přiměřenou lhůtu ke zjednání nápravy.
Nesjedná-li
zastupitelstvo nápravu ani ve stanovené lhůtě a není-li proti rozhodnutí
Ministerstva vnitra podán rozklad, podá Ministerstvo vnitra do 30 dnů od
uplynutí lhůty pro podání rozkladu Ústavnímu soudu návrh na zrušení obecně
závazné vyhlášky. Je-li proti rozhodnutí Ministerstva vnitra podán rozklad,
podá Ministerstvo vnitra takový návrh Ústavnímu soudu do 30 dnů ode dne právní
moci rozhodnutí o rozkladu, kterým byl rozklad zamítnut. Jestliže Ústavní soud
tento návrh odmítne, zamítne nebo řízení zastaví, rozhodnutí Ministerstva
vnitra o pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky pozbývá platnosti dnem,
kdy rozhodnutí Ústavního soudu nabude právní moci.
Nelze ovšem
vyloučit, že zastupitelstvo obce nebo kraje zjedná nápravu až před samotným
rozhodnutím Ústavního soudu o návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky.
Pokud obec nebo kraj neprodleně sdělí
tuto skutečnost Ústavnímu soudu a Ministerstvu vnitra. Ministerstvo vnitra své
rozhodnutí o pozastavení účinnosti obecně závazné vyhlášky zruší do 15 dnů od
doručení sdělení obce o zjednání nápravy. Přílohou sdělení (usnesení
zastupitelstva o zrušení) bude i obec.
1.2
NAŘÍZENÍ RADY OBCÍ A KRAJŮ
Z výše
citovaného ústavního vymezení vyplývá, že nařízení jsou podzákonným derivativním
správním aktem, které jsou vydávány v přenesené působnosti obce či kraje pro
jejich správní obvod. Nařízení vydává rada obce (byla-li zřízená, jinak
zastupitelstvo obce) a v případě krajů vždy rada kraje. Účelem nařízení je
právně regulovat dané společenské vztahy (záležitosti), s přihlédnutím k
místním podmínkám obce nebo kraje. Jako prováděcí právní předpisy se nařízení
vydávají
·
na základě zmocnění v zákoně,
·
k provedení zákona a v jeho mezích,
·
v mezích.
Zmocnění krajů
vydávat nařízení je v některých případech věcně shodná s pravomocí obcí. Shodně
mohou vydávat nařízení mj. v případech:
·
územního plánování a stavebního řádu (stavební zákon),
·
působnosti orgánů České republiky v oblasti cen,
·
pozemních komunikací,
·
ochrany ovzduší a o změnách některých dalších zákonů (zákon o
ochraně ovzduší).
Rada obce mohou
dále vydávat nařízení např. v oblastech:
·
práva shromažďovacího,
·
živnostenského podnikání (živnostenský zákon),
·
veterinární péče a o změnách některých souvisejících zákonů
(veterinární zákon),
·
krizového řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon).
Rada kraje mohou
vydávat nařízení např. v případech:
·
požární ochrany,
·
zajišťování obrany České republiky.
Obec zašle nařízení obce neprodleně
po dni jeho vyhlášení krajskému úřadu ke kontrole jeho zákonnosti. Kraj zašle
nařízení kraje neprodleně po dni jeho vyhlášení věcně příslušnému ministerstvu
nebo jinému ústřednímu správnímu úřadu. Odporuje-li nařízení obce nebo kraje
zákonu nebo jinému právnímu předpisu, postupuje krajský úřad nebo v případě
nařízení kraje příslušné ministerstvo či jiný ústřední správní úřad totožně
jako Ministerstvo vnitra v případě obecně závazných vyhlášek. Právní
předpis je nutné dále zavést do evidence právních předpisů
1.3
LEGISLATIVNÍ PROCES
Vypracování
návrhu právního předpisu
Návrh právního předpisu obce nebo kraje zpravidla zpracovává věcně
příslušný odbor obecního úřadu (magistrátu), krajského úřadu, zaměstnanec nebo
skupina zaměstnanců úřadu Předpokladem zpracování návrhu je, že zpracovatel je
obeznámen s platnou právní úpravou, věcnými důvody navrhovaného předpisu a s
legislativně technickými pravidly pro vydávání právních předpisů. V návrhu se
uvede podle potřeby i variantní řešení jednotlivých otázek.
Důvodová zpráva. Součástí návrhu je důvodová zpráva,
která zejména obsahuje:
·
výstižné a konkrétní zhodnocení platného stavu po stránce právní a
ekonomické spolu s uvedením důvodů nové právní úpravy,
·
potřebné vysvětlení navrhované právní úpravy, cílů, které sleduje
a způsobu jejich provádění,
·
výhody a nevýhody případně navrhovaných variantních řešení a
zdůvodnění, která varianta se považuje za optimální,
·
finanční a hospodářský dopad navrhované právní úpravy ve vztahu k
rozpočtu obce (kraje) a způsob úhrady potřebných nákladů,
·
dopad na počet pracovních sil a na občany.
Připomínkové řízení k návrhu právního předpisu
Zpravidla zpracovatel, ale podle místních podmínek i vedoucí
odboru, tajemník obecního úřadu či starosta či ředitel krajského úřadu
zajišťují připomínkové řízení v nezbytném rozsahu. Návrh s důvodovou zprávou se
zašle k věcnému posouzení a k zaujetí stanoviska odborům či jiným pracovištím
příslušného úřadu (magistrátu), a to zejména těm, jejichž působnosti se věcně
dotýká. Týká-li se návrh jiných orgánů či právnických osob, lze jim návrh
rovněž zaslat k posouzení a případně i k vyjádření. Všem dožádaným osobám
zpracovatel určí lhůtu k zaujetí stanoviska, která je v naprosté většině
případů 15 denní. Samozřejmě může být i delší nebo naopak kratší s přihlédnutím
ke složitosti a rozsahu navrhované úpravy.
Vypořádání
připomínek k návrhu předpisu
Zaujmou-li dožádané osoby k návrhu odchylná stanoviska, je třeba
je s nimi projednat. Osoba nebo orgán zabezpečující připomínkové řízení je
povinen vyvinout potřebné úsilí ke sjednocení stanovisek, aby dořešení sporných
otázek nebylo neodůvodněně přesouváno až do doby předložení návrhu ke schválení
radě či zastupitelstvu. Průběh a výsledky připomínkového řízení uvádí
zpracovatel návrhu v předkládací zprávě, ve které se zpravidla uvádí s kým byl
návrh projednán a samotný výsledek projednání.
Schválení návrhu právního předpisu
Před předložením návrhu obecně závazné vyhlášky na jednání
zastupitelstva se doporučuje jeho předběžné projednání v radě s tím, že rada
seznámí zastupitelstvo na začátku projednávání návrhu se svým stanoviskem. K
posouzení návrhů právních předpisů (příp. jiných složitých právních
záležitostí) mohou územně samosprávné celky zřídit legislativně právní poradní
orgány ve formě výboru zastupitelstva nebo komise rady.
Jak již bylo výše uvedeno nařízení obce a kraje, schvaluji rady.
Pouze v obcích, kde pravomoc rady vykonává starosta, schvaluje nařízení obce
rovněž zastupitelstvo obce. Obecně závaznou vyhlášku obce nebo kraje, schvalují
vždy pouze jejich zastupitelstva. Schválení právního předpisu se provádí formou
usnesení zastupitelstva nebo rady. Ke schválení usnesení je zapotřebí, aby pro
něj hlasovala nadpoloviční většina všech jejich členů. Pro platnost usnesení
tak nestačí pokud by pro něj hlasovala pouze nadpoloviční většina přítomných členů.
Okamžik schválení právního předpisu se neváže k jeho podepsání, ale už k
okamžiku hlasování. Den schválení by měl být následně uveden v záhlaví právního
předpisu. Skutečnost, že starosta obce (primátor) a hejtman kraje stojí v čele
zastupitelstva i rady má za následek, že podepisují oba druhy právních
předpisů. V obcích společně s
místostarostou (primátor s náměstkem primátora) a v krajích společně s
náměstkem hejtmana.
1.4
PLATNOST A
ÚČINNOST PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ
OBCÍ A KRAJŮ
Na základě zákona
je platnost právních předpisů územních samosprávných celků podmíněna jejich
oficiální publikací. Forma publikace právních předpisů obcí a krajů není
totožná.
Obce
Publikačním
prostředkem je pro všechny obce s výjimkou hlavního města Prahy úřední deska
obecního úřadu. Obecně závazné vyhlášky a nařízení statutárního města se
vyhlašují též na úředních deskách městských částí a městských obvodů.
Minimální doba
vyvěšení na úřední desce je 15 dní. Dnem vyhlášení se rozumí první den vyvěšení
právního předpisu na úřední desce. Platnost právního předpisu nastává vyvěšením
právního předpisu na úřední desce a ten se pak stává účinným 15. dnem po
vyvěšení na úřední desce.
Zvláštní způsob
vyhlašování právních předpisů obce se týká nařízení obcí s rozšířenou
působností. Ty musí svá nařízení zveřejnit též na úředních deskách obecních
úřadů působících
v jejich správním obvodu.
Kraje
Platnost právních
předpisů kraje je podmíněna jejich vyhlášením ve Věstníku kraje. Platnost tedy
nastává dnem jejich vyhlášení ve Věstníku, přesněji dnem jeho rozeslání
(označeno
v záhlaví). Pokud není stanoven pozdější počátek účinnosti, nabývá právní
předpis účinnosti 15. dnem po jeho vyhlášení.
Ve Věstníku
právních předpisů jsou vyhlašovány i nálezy Ústavního soudu týkající
se právních předpisů příslušného kraje.
Evidence
Obce i kraje jsou
povinny vést evidenci právních předpisů. Tato evidence obsahuje číslo
a název právního předpisu, datum jeho schválení, datum nabytí jeho platnosti a
účinnosti, popřípadě datum pozbytí jeho platnosti. Každý právní předpis je
označen pořadovým číslem bez rozdílu, zda se jedná o obecně závaznou vyhlášku
nebo nařízení. Číselná řada začíná a uzavírá se vždy koncem kalendářního roku.
Právní předpisy
obce i evidence musí být přístupny každému v obci, která je vydala. Obecní
úřady s rozšířenou působností, mají zvláštní úpravu veřejného zpřístupnění
nařízení obcí,
a to tak, že musí být přístupné každému také u obecních úřadů působících v
jejich správním
obvodu.
Kraj zpřístupňuje
Věstník právních předpisů na krajském úřadu, na obecních úřadech v kraji a na
Ministerstvu vnitra.
Shrnutí kapitoly
|
Podmínky
vydávání právních předpisů obcemi a kraji jsou předmětem výše rozpracované
kapitoly. Je zde zpracován „legislativní proces“ při projednávání a schvalování.
Je možno konstatovat, že tento proces platí pro obce i kraje totožně, nicméně
liší se při jejich publikaci a potažmo platnosti a účinnosti, což je dáno
rozdílnými způsoby zveřejňování.
Je třeba
upozornit, že kraje (oproti obcím) se podílí i na vydávání prvotních
normativních aktů parlamentem, když disponují tzv. právem zákonodárné
iniciativy, tady právem předkládat poslanecké sněmovně návrhy zákonů.