Základy kamery a střihové skladby II
prof. MgA. Marek Jícha
Základy kamery a střihové skladby II

Vyučující:  prof. MgA. Marek Jícha (přednášející), MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (cvičící), MgA. Kristína Pupáková (cvičící)

Cíle předmětu: Cílem je seznámit posluchače se základními pojmy střihové sklady jako jsou filmový prostor, čas, předsnímací jednoty apod. Student si pomocí praktických cvičení i teoretického výkladu má uvědomit základní principy filmové tvorby. V tomto kurzu se budeme zaměřovat hlavně na hraný narativní film.

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Odevzdání průběžných střihových cvičení.

Kontakt na vyučujícího: monika.horsakova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu historických věd FPF Slezské univerzity v Opavě. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra.

Osnova

1.–2. Úvod do práce se střihovým programem (Avid, Premiere Pro, Final cut)
3. Workflow střihače
4. Předsnímací jednoty
5. Práce s filmovým časem
6. Specifika střihu dokumentárního filmu
7. Principy střihu výpovědi
8. Paralelní montáž vs. křížový střih, vnitrozáběrová montáž
9. 
Detail a celek a jejich funkce ve střihové skladbě
10. Střih pohybu, popisný versus tvůrčí přístup
11. Jak vybírat materiál ve střižně
12. Prezentace námětů krátkometrážního dokumentárního filmu – pitching
13. Prezentace obrazové skladby a finálního střihu krátkometrážního dokumentárního filmu


Literatura:

Povinná
Monaco, J. Jak číst film. Praha 2004.

Aumont, J. Obraz. Praha 2005.
Černý, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha 2002 a 2007.

Doporučená
Karvánek, L. Digitální kamery. Praha 2010.

Šofr, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha 2013.

    Studenti se seznámí se střihovým softwarem AVID Media Composer a dalšími software používanými v profesionální sféře. Naučí se založit projekt, nastavit si klávesnici a interface a zkusí si střihnout krátkou sekvenci.

    Kapitola obsahuje:
    1
    PDF

    Studenti se seznámí s postupem práce střihače na celovečerním filmu od příprav až po závěrečné fáze postprodukce. Zaměří se na organizaci projektu ve střihovém software a seznámí se také s pojmy jako výběrka, hrubý střih, čistý střih a picture lock.

    Opora Základy střihové skladby: s. 77–81

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s tvorbou filmového časoprostoru a základními pravidly pro jeho konstrukci. Naučí se také pravidla kontinuity.

    Opora Základy střihové skladby: s. 14–33

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s možnostmi vyjadřování času ve filmu a křivkou zrání záběru.

    Opora Základy střihové skladby: s. 38–61

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí se základními pravidly pro konstrukci filmového prostoru. Zopakují si tak látku z předchozích hodin na příkladech současných filmů.

    Opora Základy střihové skladby: s. 14–33

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s definicí pojmu dokumentární film, s dokumentaristickými mody Billa Nicholse a základními dokumentárními žánry, dále s rolí střihače dokumentárního filmu, včetně postupu jeho práce.

    Opora Základy střihové skladby IV: s. 33–45

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s typy mluveného slova a principy střihové práce s nimi. Seznámí se též s možnosti práce s výpovědí mimo obraz nebo v obraze, případně s jejich kombinací, a rovněž s praktickými tipy, jak vytvořit plynulou a srozumitelnou výpověď. Stručně se seznámí také s etickými otázkami týkajícími se střihu výpovědi.

    Opora Základy střihové skladby: s. 70–75; Základy střihové skladby IV, s. 63–67

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí se základními způsoby vyprávění v závislosti na střihové práci s časem.

    Opora Základy střihové skladby: s. 40–58

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s funkcí detailu a celku ve střihové skladbě hraného filmu.

    Opora Základy střihové skladby: str. 9-12

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí se střihem pohybu a možnostmi napojení pohybů v jednotlivých záběrech, a to v případě jedné časově i obsahově navazující sekvenci dodržující klasické jednoty místa, času a děje. Seznámí se také s prostředky diskontinuitní střihové skladby, např. jump cutem, skokem po ose či stop trikem. Na příkladu taneční sekvence se studenti prakticky naučí, jak se dá stříhat pohyb.

    Opora Základy střihové skladby: s. 81–84; Opora Základy střihové skladby III: s. 7–37

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s postupem práce střihače, od založení projektu a importu materiálu přes jednotlivé fáze střihu až po závěrečný střih, tzv. picture lock. Následně se seznámí s jednotlivými specifiky týkajícími se střihu záběrů a návazností mezi nimi.

    Opora Základy střihové skladby: s. 77–82

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Prezentace námětu formou pitchingu, téma/logline, synopse, respondenti/sociální herci, režijní koncept/explikace, lokace, situace atd...

    Viz PPT pitching.

    Kapitola obsahuje:
    1
    PDF
    1
    Studijní text

    Studenti prezentují střihovou skladbu dokumentárního filmu. V tvůrčí diskuzi se učí přijímat konstruktivní kritiku a hledat optimální řešení vzniklých skladebných problémů.

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text
    Předchozí