Zpravodajsko-publicistický seminář II
Zpravodajsko-publicistický seminář II

Průvodní list a organizace kurzu

Garant: Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Vyučující: Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Organizace kurzu: Kurz je rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Student si ověří, nakolik umí aplikovat teoretické znalosti a praktické dovednosti z absolvovaných předmětů. Bude umět pracovat v týmu, s časovým, tematickým a žánrovým omezením, reagovat bezprostředně na zpětnou vazbu.

Podmínky absolvování: Odevzdání zadaných cvičení 

Kontakt na vyučujícího: monika.horsakova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a v rámci individuálních konzultací s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskusního fóra.

Cíle studia: Cílem semináře je aplikace teoretických znalostí ve zpravodajsko-publicistické praxi. Rozbor novinových článků a zpravodajsko-publicistických pořadů, napříč různými typy médií. To vše s ohledem na společenskou úlohu médií, na zákony a etiku. Studenti se seznámí také s rolí tisku v regionu a specifiky regionálního rozhlasového a televizního studia.

Osnova:

  1. úvod do problematiky, seznámení s povinnou a doporučenou literaturou
  2. obraz a média
  3. média a etika
  4. redakční systémy
  5. psaná reportáž 
  6. žánry televizní a rozhlasové publicistiky
  7. cross žánry
  8. interview jako žánr
  9. psané vs. audiovizuální interview
  10. příprava na interview a vedení rozhovoru pro interview
  11. editorská/dramaturgická práce v rozhlasové a televizní publicistice
  12. zpravodajství a nová média
  13. objektivita vs. předpojatost


Literatura

Povinná:

BURNS, L. S. Žurnalistika. Praha 2004.

HORSÁKOVÁ, M. Zpravodajsko-publicistické praktikum I, II. Distanční studijní text. Opava 2021.

MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha 1991.

RUß-MOHL, S. – BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika, komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha 2005.

 

Doporučená:

ČECHOVÁ, M. a kol. Současná stylistika. Praha 2008.

HRAŠE, J. – HŮRKOVÁ, J. Téma: Promluva. Praha 2006.

MALLETTE, M. F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha 1991.

MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha 1999.

Kurz navazuje na zimní semestr předmětu, s akcentem především do oblasti publicistické, studenti prohloubí znalost především v oblasti interview, podcastů, editorské práce – to vše s akcentem na konkrétní analýzy a příklady z praxe opora s. 5–10

Média a jejich práce s obrazem, média jako tvůrce obrazu – společnosti, úspěšného člověka atp., negativní vs. pozitivní obraz světa

Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Web

Způsob získávání informací, narušování soukromí, zneužití postavení novináře, manipulace s informací, střet zájmů, úplatek, osobní angažovanost, extremismus, plagiátorství

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Octopus, iNews, funkčnost, obsah, využití opora s. 37–38

Vymezení žánru, publicistika vs. zpravodajství, dějovost, vykreslení prostředí, kompozice, typy reportáže Reportáž je jeden z mnoha žánrů, který můžeme v dnešních médiích nalézt. Ačkoli jsou její vymezení různá, novinář by dle mého měl mít stále na paměti, že i reportáž by čtenáře měla informovat o tom, kdo, co, kdy a kde se odehrálo. Reportáž vedle např. glosy, interview, fejetonu, sloupku, komentáře a dalších žurnalistických útvarů řadíme mezi publicistické projevy. Na rozdíl od zpravodajství obsahují publicistické žánry soudy a postoje autora, jejich výsledkem není jen informování. Charakteristickým prvkem bývá svědectví.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
2
Web

Feature, interview, komentář

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Definice pojmu, hledání nových přístupů, editorial, docudrama, hra-pásmo

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Náplň práce editora, analýza konkrétní zpravodajské relace a příspěvku opora s.24–26

Informační technologie, propojování, sociální sítě, interaktivita, Česká televize a nová média, podcast opora s. 40, 54–57

Kapitola obsahuje:
1
Video

Objektivita vs. subjektivita, výběr informace, manipulace, předpojatost opora s.26 Zpravodajství by mělo být objektivní. Mezi hlavní rysy objektivity patří odstup a neutralita vzhledem k tématu, absence služby třetí straně a oddanost přesnosti. Ovšem zpravodajství – vzhledem k tomu, že novinář vybírá fakta, které ve výstupu uvede – zcela objektivní být nemůže. Lze ovšem dosáhnout alespoň zpravodajství do značné míry vyváženého a nestranného.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
Předchozí