Seminář uměleckého vzdělávání
Mgr. Jana Cindlerová, Ph.D.
Seminář uměleckého vzdělávání
Cílem semináře je seznámit studenty s cílenou prací s publikem (audience development) s ohledem
na věkové a sociální rozlišení. Vysoce důležité téma pro dlouhodobé koncepce kulturních organizací i
příležitostné kulturní projekty se týká marketingu, dramaturgie, přípravy doprovodných programů i
celkového pojetí projektů a provozu organizací, které považují své publikum za partnera a nejen
pasivního konzumenta. Klíčovým subtématem z hlediska výchovy budoucího publika je problematika

a hledání možností spolupráce uměleckých a kulturních institucí a škol.


1. Cíle a podoby uměleckého vzdělávání, práce s publikem v ČR: úvod do situace a problematiky
2. Arteterapie, artefiletika, muzikoterapie, dramaterapie, poetoterapie
3. Zahraniční praxe – Francie, Německo
4. Český vzdělávací rámec: doporučená literatura, vzdělávací a propagační akce, instituce zabývající
se realizací uměleckého vzdělávání
5. Kde se ještě "vyučit": vysoké školy, dramatické kroužky (vlastní entusiasmus?)
6. Divadelní lektorství I: existující a možné podoby praxe, problematika cílových skupin
7. Divadelní lektorství II: možnosti finančního a materiálního zajištění (v rozmezí „divadlo jako
příspěvková organizace“ – „divadlo jako obecně prospěšná společnost“)
8. Kulturní aktivity knihoven, muzeí a galerií a dalších
9. Okrajové, "náhodné" a spontánní umělecko-vzdělávací aktivity (pouliční, komunitní, v kavárnách…)
10. Profil lektora uměleckého vzdělávání: schopnosti, dovednosti, znalosti 1
11. Profil lektora uměleckého vzdělávání: schopnosti, dovednosti, znalosti 2
12. Stinné stránky uměleckého vzdělávaní: identifikace, jak jim předcházet, jak je řešit

13. Pedagogická taneční práce a choreografická tvorba pro děti


Povinná literatura
Analýza neprofesionálních uměleckých aktivit za období 1998–2004 (vytvořeno pro účely Koncepce
účinnější podpory umění). Praha 2005.
BEJVLOVÁ, J. Divadelní instituce a její výkon. Praha 2009.
CINDLEROVÁ, J. – STRMISKOVÁ, T. (eds.) Sborník ze sympozia „Cesty ke spolupráci divadel a škol v
českém a německém kontextu". Ostrava 2014.
MŠMT ČR. Bílá kniha 2001 – Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha 2001,
dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-vceske-
republice-formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenskezajmy-
a-dava-konkretni-podnety-k-praci-skol
NEKOLNÝ, B. a kol. Divadelní systémy a kulturní politika. Praha 2006, dostupné z:
http://www.idu.cz/media/document/box_1_tisk.pdf.

TOWSE, R. A Handbook of Cultural Economics. Cheltenham 2003.


Doporučená literatura
CVEKLOVÁ, B. – ŽDÍMALOVÁ, D. 20 celostátních přehlídek dětských skupin scénického tance 1968-
2003. Praha 2005.
DVOŘÁKOVÁ, E. Industriál – paměť – východiska. Praha 2007.
KŠAJT, F. Hovory arte. Červený Kostelec 2015.
ZÁMEČNÍKOVÁ, E. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha 2009.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2024 do 28. 4. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2024 do 5. 5. 2024.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2024 do 12. 5. 2024.
Nyní studovat
Kapitola obsahuje:
2
Obrázek
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat nyní – od 13. 5. 2024 do 19. 5. 2024.


Hlavní studijní text
PDF ke stažení
Předchozí