Praktikum filmového zvuku II
Praktikum filmového zvuku II
Info
Období
léto 2025

Průvodní list a organizace kurzu


Garant: MgA. Mikuláš Odehnal

Vyučující: MgA. Petr Janoš

Cíle předmětu: Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními zvukovými postupy, zařízeními a technologiemi a základy práce v terénu i ve zvukovém studiu. 

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Odevzdání průběžných cvičení práce se zvukem, semestrální zvukový projekt.  

Kontakt na vyučujícího: mikulas.odehnal@fpf.slu.cz, petr.janos@fpf.slu.cz 

Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu Filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a prostřednictvím individuálních konzultací s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskusního fóra.

Osnova:

1.–3. Snímání a záznam zvuků hudebních nástrojů – teorie a praxe.

4.–5. Problematika ozvučení místnosti, sálu, prostoru. Základní zvuková zařízení a technologie.

5.–7. Snímání živého vystoupení (koncertu).

7.–8. Syntetizátory zvuků a hudby, softwarový MIDI orchestr.

9.–12. Programy pro záznam a editaci zvuku na pc.

13. Mastering zvukového CD, DVD.  


Literatura

povinná:

BLÁHA, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU 2006.

CHION, M. Audio-vize. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2024.

CHION, M. Hlas ve filmu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2020.

VLACHÝ, V. Praxe zvukové techniky. Praha: Muzikus, 2008.

VRZAL, M. Střih záznamu hudby. Praha: AMU 2007.

 

doporučená:

CHION, M. Film, a Sound Art. New York: Columbia University Press, 2009.

LAPČÍK, R. Filmový zvuk pro nezvukaře 1. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2020.

LAPČÍK, R. Filmový zvuk pro nezvukaře 2. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2023.

WHITE P. Recording and production techniques. London: Sanctuary Publishing Limited. 2002.

ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003.

Dokumentace a literatura k technice a použitému SW.

- základní orientace ve zvukovém charakteru hudebních nástrojů - praktické nahrávání hry vybraných akustických nástrojů a analýza pořízené nahrávky

- úvod do akustiky prostoru - základní orientace v akustických materiálech a šíření zvuku v prostoru

- pořízení nahrávky hry minimálně 2 živých nástrojů

- základní orientace v syntetické tvorbě zvuků

- cílem bloku je ovládání minimálně 2 plnohodnotných DAW (Digital Audio Workstation) software pro digitální záznam a postprodukci zvuku

- porozumění základním principům finalizace zvukových nahrávek před jejich distribucí

Předchozí